Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Ad Anker
Moderator

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:Ik dacht dat jij in het onderwijs zat.

Het ligt nu gelukkig bij zijn partijgenoot die zich wel heeft laten vaccineren. Ook hard nodig, want het eerste corona vakantie slachtoffer van midden 40 is daar afgelopen week weer gevallen. Moeder van meerdere kinderen die niet gevaccineerd was. Wat een ellende voor die kinderen. Naarmate de tijd verstrijkt begin ik steeds meer een voorstander te worden van een vaccinatie verplichting.
Ik vind dit een verschrikkelijke post. Althans, als je het over Nunspeet hebt.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Ik vind dit een verschrikkelijke post. Althans, als je het over Nunspeet hebt.
Wat vind je verschrikkelijk?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Ik vind dit een verschrikkelijke post. Althans, als je het over Nunspeet hebt.
Wat vind je verschrikkelijk?
De post. Dat staat er toch.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: De post. Dat staat er toch.
Dat begrijp ik. Maar wat in de post vind je verschrikkelijk? Het feit dat iemand die bewust een risico heeft aanvaard, is overleden als gevolg van het voordoen van het risico, dat een gezin een moeder moet missen of dat @merel neigt naar een vaccinatieplicht of nog iets anders?
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 18 aug 2021, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
merel

Bericht door merel »

Ik vind het ook verschrikkelijk. Voor de pandemie was ik tegen een vaccinatie verplichting. Hierin is mijn mening 180 graden gedraaid. Zou je ook niet kunnen stellen dat je door jezelf niet te vaccineren God verzoekt?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Dus een zaak van het geweten, overwogen en een besluit in gebed en geloof genomen, mag worden overruled door een verplichting van de overheid, of zou zelfs God verzoeken? Ik ben hem volledig kwijt nu.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Laag

Bericht door Laag »

merel schreef:Ik vind het ook verschrikkelijk. Voor de pandemie was ik tegen een vaccinatie verplichting. Hierin is mijn mening 180 graden gedraaid. Zou je ook niet kunnen stellen dat je door jezelf niet te vaccineren God verzoekt?
En als iemand overlijdt ten gevolge van vaccinatie?
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Laag schreef:
merel schreef:Ik vind het ook verschrikkelijk. Voor de pandemie was ik tegen een vaccinatie verplichting. Hierin is mijn mening 180 graden gedraaid. Zou je ook niet kunnen stellen dat je door jezelf niet te vaccineren God verzoekt?
De kans is vele malen groter dat je overlijdt door Covid dan door de vaccinatie.
The Groom's still waiting at the altar
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:Dus een zaak van het geweten, overwogen en een besluit in gebed en geloof genomen, mag worden overruled door een verplichting van de overheid, of zou zelfs God verzoeken? Ik ben hem volledig kwijt nu.
Ik heb dit topic het afgelopen jaar met aandacht gevolgd en van mensen gehoord over ' geen vrijmoedigheid krijgen' omtrent vaccinatie en Gods voorzienigheid in leven en dood. Pas las ik in de bijbel over de verzoekingen in de woestijn en dat je God niet mocht verzoeken en jezelf niet moedwillig in gevaar mag brengen. Voor mij valt vaccinatie hier ook onder. God geeft in tijden van pandemie snel een vaccin. Wij leven in een land waarin je de mogelijkheid tot vaccinatie krijgt en nog willen mensen zich niet laten vaccineren.
Quercus

Re: RE: Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Quercus »

parsifal schreef:
Quercus schreef:
parsifal schreef:
Quercus schreef:
Niet alleen "door vaccinatie" is er immuniteit opgebouwd.
Dit verhaal geldt evenzeer voor mensen die reeds natuurlijke immuniteit hebben opgebouwd. Dat argument mis ik steeds en overal. Het risico voor de mensen die voor het eerst met het virus te maken krijgen is er slechts voor de kwetsbaren.
En wie zijn de kwetsbaren? Er zijn toch wel wat mensen die echt niets leken te mankeren: een collega van me kwam op de IC, terwijl hij in de afgelopen jaren nog een vasaloppet en een marathon had gedaan en vrijwel nooit ziek was. En natuurlijke immuniteit wordt wel genoemd (al is het alleen al dat in Nederland je na een eerdere besmetting maar een prik hoeft te krijgen voor volledige vaccinatie).
Dat zijn doorgaans de ouderen en/of mensen met een minder goede gezondheid. Dan zul je nog mensen hebben die de uitzondering op de regel bevestigen. Maar het gaat erg ver om alles te willen afbakenen. Er zijn tenslotte duizend-en-een wegen die onze levensdraad af kunnen afsnijden. Moeten we overal een hand in hebben?
Toch zal in NL de overlijdenskans van mannen tussen de 30 en 40 nog wel rond de 1 op tienduizend liggen bij een covid besmetting. Dat lijkt niet veel maar op een miljoen mensen is dat een behoorlijk aantal. Er zijn wel degelijk goede aanwijzingen dat met vaccinatie die kans omlaag wordt gehaald.
Zweden heeft onder twintigminners 14 Covid gerelateerde doden en 83 IC opnames. Dat is toch wel wat, ja de risicos zijn per persoon behoorlijk klein, maar er blijft wel een verschil met vaccinatie. al zou ik zeker voor de jongste kinderen ook weer niet voor vaccinatie gaan nu de werking en de gevaren in die groep nog niet echt in kaart zijn gebracht.
Hoewel je statistisch mogelijk een punt hebt, vraag ik me toch het een en ander af:
  1. Waar is die 1 op de 10.000 (= 0,01%) op gebaseerd? Is bijvoorbeeld bekend hoeveel mensen Covid-19 hebben gehad zonder er erg in te hebben? Ik heb in een ander document iets gelezen over < 0.01% dodelijkheid onder de 50 jaar. Misschien is dat wel onzin, dat weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat de methodieken om iets vast te stellen blijkbaar niet zo eenduidig zijn.
  2. Is deze constatering van 0,01% overlijdenskans gebaseerd op gezonde 30-40ers, of inclusief mensen met gezondheidsproblemen?
  3. Hoeveel gaat de overlijdenskans omlaag na een vaccin (in dit voorbeeld van de leeftijd 30-40)? Is dat 10%, 50%, 90%?
  4. Theoretisch: Het effect van de schijnveiligheid van het vaccin. Er bestaat een reële mogelijkheid dat men snotterig is(oorzaak Covid, Influenza, ...), desalniettemin gevaccineerd. Wat doet zo'n persoon? "ik ben gevaccineerd dus ik ik ga gewoon werken"? Ik zeg niet dat het gebeurt, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Kortom wat doet het al dan niet vaccineren met het verantwoordelijkheidsgevoel
Laag

Bericht door Laag »

Bonny schreef:
Laag schreef:
De kans is vele malen groter dat je overlijdt door Covid dan door de vaccinatie.
Dat zal zo zijn.
Als men voor verplichte vaccinatie is, dan kunnen we het wél accepteren dat iemand overlijdt ten gevolge van, maar als iemand overlijdt ten gevolge van corona, dan accepteren we het niet. Dan moet er een vaccinatie plicht komen. Het zal je vader of moeder maar zijn, je broer of zus, die overlijdt ten gevolge van een vaccinatie.
Als we er vanuit gaan dat iedereen een weloverwogen beslissing neemt tav wel of niet vaccineren, dan moeten we elkaar vrij laten.
KDD

Bericht door KDD »

merel schreef:
Maanenschijn schreef:Dus een zaak van het geweten, overwogen en een besluit in gebed en geloof genomen, mag worden overruled door een verplichting van de overheid, of zou zelfs God verzoeken? Ik ben hem volledig kwijt nu.
Ik heb dit topic het afgelopen jaar met aandacht gevolgd en van mensen gehoord over ' geen vrijmoedigheid krijgen' omtrent vaccinatie en Gods voorzienigheid in leven en dood. Pas las ik in de bijbel over de verzoekingen in de woestijn en dat je God niet mocht verzoeken en jezelf niet moedwillig in gevaar mag brengen. Voor mij valt vaccinatie hier ook onder. God geeft in tijden van pandemie snel een vaccin. Wij leven in een land waarin je de mogelijkheid tot vaccinatie krijgt en nog willen mensen zich niet laten vaccineren.
Als de maximale snelheid op de snelweg van nu aan 50km/uur zou wezen zou dat ook dodelijk ongelukken voorkomen. Daarom is autorijden van 100 of 120 km/uur toch ook niet je moedwillig in gevaar brengen?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
Maar dan nogmaals terug: als mensen in hun geweten hiervan overtuigd zijn, de gevolgen in geloof willen aanvaarden, waarin verzoeken zij dan God? Doordat zij zich in jouw ogen moedwillig in gevaar brengen? Waarom kun jij beide zaken niet naast elkaar laten staan: de overtuiging dat het vaccin een middel van God gegeven is om te gebruiken voor deze ziekte, maar ook voor anderen het middel ingrijpt in Gods voorzienigheid. Overigens lijkt mij de verzoeking van Jezus in de woestijn van een geheel andere orde en doel, dan het verband met vaccineren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel

Bericht door merel »

Laag schreef:
Bonny schreef:
Laag schreef:
Dat zal zo zijn.
Als men voor verplichte vaccinatie is, dan kunnen we het wél accepteren dat iemand overlijdt ten gevolge van, maar als iemand overlijdt ten gevolge van corona, dan accepteren we het niet. Dan moet er een vaccinatie plicht komen. Het zal je vader of moeder maar zijn, je broer of zus, die overlijdt ten gevolge van een vaccinatie.
Als we er vanuit gaan dat iedereen een weloverwogen beslissing neemt tav wel of niet vaccineren, dan moeten we elkaar vrij laten.
Ook als daarmee de kans toeneemt dat het virus zich muteert en daardoor nog meer mensen overlijden.

Of dat mensen ( 700.000 in Nederland!) die geen antistoffen aanmaken door medicatie hierdoor een groter risico lopen.

Vaccineren doe je niet alleen voor jezelf, maar ook voor een ander. We horen toch ook elke zondag dat je je naast lief moet hebben als jezelf?
Quercus

Bericht door Quercus »

Als het pure roekeloosheid zou zijn, dan zou je dat kunnen stellen. Maar niemand laat zich niet vaccineren uit roekeloosheid. Tegelijkertijd is er een risico in alles wat je doet. Zoals Laag aangeeft, ook in het vaccineren zit een risico, zij het volgens de statistieken een kleiner risico. Het in de auto stappen brengt ook een risico met zich mee. Is dat volgens jou "verzoeken"?
Ten slotte is het leven eindig...
Plaats reactie