huisman schreef:parsifal schreef:Een artikel waar ik aan meegeschreven heb heeft vrij veel aandacht gehad van de Zweedse media (en oa van Marc Lipsitch van Harvard op twitter). Het is vrij beroerd dat waar wij iets kwalitatiefs uitleggen over kudde-immuniteit (het maakt uit hoe immuniteit in de populatie tot stand komt), er kwantitatieve conclusies worden getrokken (40% van de bevolking immuun is genoeg).
Het is nu nog een preprint
https://arxiv.org/abs/2005.03085. Mogelijk dat we in een latere versie beter de beperkingen kunnen uitleggen.
Misschien kun je wat meer uitleggen aan ons leken want ik kom na lezing ook tot de conclusie dat in het geval van Covid-19 43% van de bevolking groepsimmuniteit zou geven.
Hoever is Stockholm met de immuniteit?
In het rekenvoorbeeld wat we geven komen we op 43% uit. Dat gaat uit van een (veel te) simpel model voor heterogeniteit (drie klasses van activiteit niveau) en van maatregelen (iedereen mindert zijn contacten proportioneel). Het principe dat heterogeniteit in de populatie het benodigde niveau van immuniteit behoorlijk kan verlagen is een algemeen principe. Dat het 43% procent zou zijn is alleen waar in ons model, het zou zomaar 50% kunnen zijn of 30%.
In Stockholm lijkt het aantal besmettingen veel sneller af te nemen dan verwacht. Waardoor ik vermoed dat in de beroepsbevolking zeker meer dan 20% niet meer vatbaar is (zeg geinfecteerd of al hersteld) en mogelijk meer dan 30%, maar het zal niet heel veel meer zijn.
Dit is nog steeds redelijk goed nieuws omdat de maatregelen die Zweden heeft ingesteld best wel een tijd vol te houden zijn en dus voldoende lijken te zijn. En verder zelfs bij het loslaten van maatregelen is de effectieve verspreiding behoorlijk beperkt, waardoor je meer tijd hebt om te reageren op nieuwe verspreiding.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."