Gelezen, gedacht, gehoord... [1]
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Het was een boekgespreking uit BhP.
Er stond nog wat voor: In dit nu verschenen boekje vinden we opnieuw treffende voorbeelden van Gods Volk die door genade mochten wandelen en handelen in de vreze des Heeren. Gods kinderen zijn in het gehoorzamen van het sabbatsgebod niet beschaamd uitgekomen. Aan de andere kant wordt ook het schrikkelijk einde van de goddelozen opgetekend.
En na het stukje over de matroos stond dit: Een jongeman in Londen leefde zich uit in de zonde. Op een dag ging hij een kerk binnen en hoorde de tekst die de dominee bepreekte. "Een zondaar, 100 jaar oud zijnde, zal vervloekt worden." Daarna viel hij in slaap. Hij kwam in Amerika terecht als houthakker. Toen hij 100 jaar oud werd, flitste hem de tekst, die hij zo lang geleden gehoord had, door zijn gedachten. Het greep hem aan. Honderd jaar tegen de Heere gezondigd en te moeten sterven. De Heere ontfermde Zich over hem op het smeekgebed. De houthakker leefde nog enkele jaren. Als men hem vroeg hoe oud hij was, dan zei hij: "Ach, ik ben maar een paar jaar oud, want ik begon pas te leven toen ik 100 jaar werd.".
Er stond nog wat voor: In dit nu verschenen boekje vinden we opnieuw treffende voorbeelden van Gods Volk die door genade mochten wandelen en handelen in de vreze des Heeren. Gods kinderen zijn in het gehoorzamen van het sabbatsgebod niet beschaamd uitgekomen. Aan de andere kant wordt ook het schrikkelijk einde van de goddelozen opgetekend.
En na het stukje over de matroos stond dit: Een jongeman in Londen leefde zich uit in de zonde. Op een dag ging hij een kerk binnen en hoorde de tekst die de dominee bepreekte. "Een zondaar, 100 jaar oud zijnde, zal vervloekt worden." Daarna viel hij in slaap. Hij kwam in Amerika terecht als houthakker. Toen hij 100 jaar oud werd, flitste hem de tekst, die hij zo lang geleden gehoord had, door zijn gedachten. Het greep hem aan. Honderd jaar tegen de Heere gezondigd en te moeten sterven. De Heere ontfermde Zich over hem op het smeekgebed. De houthakker leefde nog enkele jaren. Als men hem vroeg hoe oud hij was, dan zei hij: "Ach, ik ben maar een paar jaar oud, want ik begon pas te leven toen ik 100 jaar werd.".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik reageer niet meer op dit soort mystiek.Mara schreef:Het was een boekgespreking uit BhP.
Nergens in de Bijbel kom ik dit soort dingen tegen.
Augustinus zei ook dat er net zo veel bekeerden zouden zijn als dat er enegelen zijn gevallen.
Waar komt al dat soort ''wetenschap'' vandaan?
God kastijdt hen die Hij liefheeft.
De Rust gaat volgens sommigen pas in na de dood , maar het oordeel al tijdens dit leven...Meer Bijbel, minder boekjes lezen, Mara!
HIJ is onze Middelaar, niemand anders, geen enkel feilbaar mens, hoe vroom ook.
brengt je alleen maar in verwarring. Richt je op Hem, niet op een ''beeld''.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
- jakobmarin
Wat een grote woorden voor zo'n klein mensje...Erasmiaan schreef:Ik heb alleen bewezen dat God inderdaad kinderen straft van zondige ouders, grootouders en overgrootouders. Dat is een feit.
Je hebt dan toch maar bewezen hoe God kinderen straft om de zonde van hun ouders, terwijl God Zelf zegt dat Hij dat niet doet (Deut 24:16, Ezechiel 18:20, etc.)!

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Je leest zelfs mijn posting maar half. Ik heb dat boekje niet, ben ook geen lid van deze vereniging, die overigens wel mijn sympathie heeft!Simon schreef:Ik reageer niet meer op dit soort mystiek.Mara schreef:Het was een boekgespreking uit BhP.
Nergens in de Bijbel kom ik dit soort dingen tegen.
Augustinus zei ook dat er net zo veel bekeerden zouden zijn als dat er enegelen zijn gevallen.
Waar komt al dat soort ''wetenschap'' vandaan?
God kastijdt hen die Hij liefheeft.
De Rust gaat volgens sommigen pas in na de dood , maar het oordeel al tijdens dit leven...Meer Bijbel, minder boekjes lezen, Mara!
HIJ is onze Middelaar, niemand anders, geen enkel feilbaar mens, hoe vroom ook.
brengt je alleen maar in verwarring. Richt je op Hem, niet op een ''beeld''.
Mijn ouders waren er wel lid van.
Maar deze ver. heeft dit boekje gratis verstrekt aan haar leden en je kunt het evt. kopen tegen een geringe vergoeding.
En ik zou jou willen aanraden MEER goede boeken te lezen. Dat wordt je vijandschap richting de reformatorische stroming die vast wil houden aan de oude normen en waarden, misschien wat minder.
Als je kinderen mag krijgen en hen overkomt allerlei tegenspoed en kruis, besef je als ouder dat dat mede door jouw zonden komt. Dan leef je dat wel eens een ogenblik in. Je zou je kinderen voor alles willen behoeden, maar dat kan niet.jakobmarin schreef:Wat een grote woorden voor zo'n klein mensje...Erasmiaan schreef:Ik heb alleen bewezen dat God inderdaad kinderen straft van zondige ouders, grootouders en overgrootouders. Dat is een feit.
Je hebt dan toch maar bewezen hoe God kinderen straft om de zonde van hun ouders, terwijl God Zelf zegt dat Hij dat niet doet (Deut 24:16, Ezechiel 18:20, etc.)!
Wanneer je een pasgeboren baby beziet, zo puur, zo onschuldig nog, maar toch: zondaar.
Dat zijn heel ingrijpende gedachten!
Een beetje jammer, deze opmerking. Geen correct niveau van discussie. Want wat ik heb aangehaald is toch óók Gods Woord? Ik had het iets zorgvuldiger moeten formuleren misschien: "de straf van God raakt soms ook de kinderen van de overtreders". Maar dan begrijpt Simon het weer niet.jakobmarin schreef:Wat een grote woorden voor zo'n klein mensje...Erasmiaan schreef:Ik heb alleen bewezen dat God inderdaad kinderen straft van zondige ouders, grootouders en overgrootouders. Dat is een feit.
Daar je zelf zegt, dat je niet goed ben in (oud) Nederlands, zou ik je toch adviseren iets beter te lezen.jakobmarin schreef:Wat een grote woorden voor zo'n klein mensje...Erasmiaan schreef:Ik heb alleen bewezen dat God inderdaad kinderen straft van zondige ouders, grootouders en overgrootouders. Dat is een feit.
Hetgeen jij in het eerste deel van je zin beweert, zegt Erasmiaan je helemaal niet.
En wat je in het tweede deel beweert, zeggen de genoemde teksten evenmin.
Die laatste sneer wel een correct niveau van discussie?Erasmiaan schreef:Een beetje jammer, deze opmerking. Geen correct niveau van discussie. Want wat ik heb aangehaald is toch óók Gods Woord? Ik had het iets zorgvuldiger moeten formuleren misschien: "de straf van God raakt soms ook de kinderen van de overtreders". Maar dan begrijpt Simon het weer niet.jakobmarin schreef:Wat een grote woorden voor zo'n klein mensje...Erasmiaan schreef:Ik heb alleen bewezen dat God inderdaad kinderen straft van zondige ouders, grootouders en overgrootouders. Dat is een feit.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
@Simon:
Ik doelde op deze opmerkingen van jou, waaruit toch blijkt dat je mijn argumentatie niet begreep en waardoor ik duidelijker moest worden en dus bovenstaande, gewraakte, opmerking heb gemaakt:
Ik doelde op deze opmerkingen van jou, waaruit toch blijkt dat je mijn argumentatie niet begreep en waardoor ik duidelijker moest worden en dus bovenstaande, gewraakte, opmerking heb gemaakt:
Het is ook jammer dat jakobmarin het niet in die context zag, maar het moedwillig uit zijn verband heeft getrokken. Jammer dat dat het niveau is van deze discussie.Simon schreef:Johannes de Doper werd ook onthoofd.Zijn ouders waren uitverkoren.Erasmiaan schreef:Al aangetoond: de ballingschap. Bovendien stierven de zonen van Saul (waaronder Jonathan) met Saul. En wat te denken van het kind van David en Bathseba, dat moest sterven om het overspel van zijn ouders?Simon schreef:Waar in de Schrift zijn er dan voorbeelden van God die kinderen straft van zondige ouders, grootouders en overgrootouders?Tiberius schreef:Wel heel erg "ongeveer".
Hoe rijm je dat dan?
Ook van de discipelen is alleen Johannes een ''natuurlijke'' dood gestorven, alle anderen zijn gemarteld en ook gekruisigd?
En hoe zie je dan mijn eerder aangehaalde verhaal op digibron van de predikant die door de bliksem wordt getroffen terwijl hij aan het preken is?
http://www.digibron.nl/search/share.jsp ... rceid=1011
Met het woordje ''soms'' kun je natuurlijk ineens alle kanten op, 4 letters die je allle vrijheid geven om het hele spectrum tussen waar en onwaar, naar eigen believen in te vullen.
Stel, jouw dominee is bezig te bidden/preken, en de bliksem doodt hem, terwijl hij predikt, zoals dat gebeurde in dat stukje uit digibron.
Wat zouden we daar van denken?
Stel, jouw dominee is bezig te bidden/preken, en de bliksem doodt hem, terwijl hij predikt, zoals dat gebeurde in dat stukje uit digibron.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Wat heeft dat met deze discussie te maken? Maar goed, ik wil daar wel antwoord op geven: dat ligt eraan. Als het een getrouwe knecht is haalt de Heere hem thuis, als het een leugenaar straft de Heere hem in de dadelijkheid.Simon schreef:Met het woordje ''soms'' kun je natuurlijk ineens alle kanten op, 4 letters die je allle vrijheid geven om het hele spectrum tussen waar en onwaar, naar eigen believen in te vullen.
- jakobmarin
HOe weet je dat ik dit 'moedwillig' deed?Erasmiaan schreef:Het is ook jammer dat jakobmarin het niet in die context zag, maar het moedwillig uit zijn verband heeft getrokken. Jammer dat dat het niveau is van deze discussie.
Ok,wat ik verkeerd geciteerd heb neem ik terug en blijft over wat ik eerder heb gezegd (en wat ook meer inhoudelijk is):
Deze uitleg heb ik van refo Prof. Peels, beluister zijn lezingen over geweld in de bijbel.jakobmarin schreef:ik houd het erop dat de zonde van de vaders bezocht worden door God (de nakomelingen delen in de gevolgen, zie ook Exodus 34: 7), maar er niet schuldig aan staan en gestraft worden daarvoor.
Zie de vele teksten waar God zegt dat de zonen niet gestraft zullen worden voor de zonden van hun vaders en vice versa.
En áls je toch 'straffen' wilt aanhouden als vertaling (dus God straft kinderen voor de zonde van hun vader, zie Korach, Dathan en Abiram, en Achan, Saul), dan wordt dit als uitzonderlijk gezien, en mede zo uitgelegd dat in die tijd er vaak 3 tot 4 generaties samenleefden en 1 gezin vormden en in die zin ook allen schuldig waren aan die zonde (ze hadden pa niet tegengehouden en wisten ervan. bijv.)
Ons past huiver en voorzichtigheid in de uitleg van deze teksten.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Ik heb die lezingen ook beluisterd, ook zijn boekje over dat onderwerp gelezen ("Wie is als Gij"), maar kan me niet herinneren, dat prof Peels de bedreigingen in het tweede gebod buitenspel zette.jakobmarin schreef:Deze uitleg heb ik van refo Prof. Peels, beluister zijn lezingen over geweld in de bijbel.
Tit 3:9Tiberius schreef:Ik heb die lezingen ook beluisterd, ook zijn boekje over dat onderwerp gelezen ("Wie is als Gij"), maar kan me niet herinneren, dat prof Peels de bedreigingen in het tweede gebod buitenspel zette.jakobmarin schreef:Deze uitleg heb ik van refo Prof. Peels, beluister zijn lezingen over geweld in de bijbel.
Wedersta de dwaze vragen en twistingen over de wet, want zij zijn ONNUT en IJDEL.
Rom 10:4
Het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk die gelooft.
De wet was een tuchtmeester GEWEEST totdat Jezus kwam.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Nee? Wel het volk. Velen daarvan moesten sterven, maar David mocht het leven behouden. Nu moeten we dat wel in het licht zien van de genadestaat van David, tegenover de in de natuurstaat verkerende kapitein.Simon schreef:de kapitein, die hoofdverantwoordelijke was, was lichtgewond, en de doden vielen onder zijn personeel, waaronder een kind van 12 of 13.caprice schreef:Nee? Hoe zat het dan met David? Nathan stond volgens mij niet meteen aan zijn bed, maar dat duurde een paar maanden.Simon schreef:Uit alle bijbelse voorbeelden van God die straft, voltrekt de straf zich ter plekke, nooit een paar dagen later.Mara schreef:"De matroos op de Mississippi"".
Op een zondag in februari 1830 verlangde de kapitein van de op de Mississippi varende stoomboot "Helen M'Gregor",
dat één zijner matrozen bij het laden van vrachtgoederen zou helpen. De matroos verklaarde dat het tegen zijn geweten
was op zondag onnodige arbeid te doen. De kapitein meende, dat zo ver van de westoever vandaan die zondagsregel
niet gold. De matroos evenwel herhaalde dat hij zich allerwege aan die regel gebonden achtte. "Zo ga dan op het land en
zoek een plaatsvervanger", sprak de kapitein. "Ook dat strijdt tegen mijn geweten", zei de matroos. "Zo kunt u dadelijk
uw dienst verlaten", riep hem de kapitein verbitterd toe en gaf hem zijn loon. Wat zou de arme matroos doen? Hij ging
heen en dacht, waarom heeft de Heere het zover laten komen? Maar ziet! De Heere regeert. Na enige dagen, op de
24e februari 1830 barstte de ketel van de stoomboot en de meeste bemanningsleden die zich op de boot bevonden,
kwamen in de golven om.
Uit: Een lied op den sabbatdag, deel 3
uitgave van de Ned. Ver. tot bevordering van de Zondagsrust en de Zondagsheiliging
Denk maar aan Ananias en Safirah.
Bovendien zou God de kapitein gestraft hebben, niet alle aan hem onderhorige bemanningsleden, waaronder ook een kind van 12 of 13.
De kapitein was slechts licht gewond.
Je kunt het ook als bewarende hand zien voor de ontslagen man.
Dit kun je totaal niet vergelijken met Nathan.
Er was EN geen Nathan in dit Missisppi verhaal, en in het geval van David werd David op zijn eigen gedrag aangesproken, niet zijn personeel gestraft.
Misschien moest hij wel blijven leven om alsnog stilgezet te worden? Om de gevolgen van zijn handelen te zien? Wie zal Gods raad en wij beleid doorgronden? We moeten dat maat niet al te curieuslijk onderzoeken.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck