Stichting 'Jij daar'
Re: Stichting 'Jij daar'
Maar Helma, wat zijn reformatorische kerken? Die hier in de forumsregels genoemd worden? Volgens mij is dat nog wel wat breder...
Ik ga overigens geen waardeoordeel geven om dezelfde reden als Floppy.
Ik ga overigens geen waardeoordeel geven om dezelfde reden als Floppy.
De verwarring is al groter dan ooit.helma schreef:Van een stichting die zegt zich te richten op de reformatorische jeugd mag je toch verwachten dat de sprekers ook reformatorisch zijn.
En zeker geldt dat voor hen die de vragen van onze jeugd beantwoorden.
Anders schep je verwarring.
Men hoort niet eens dat Jij Daar! afwijkt.
Ik vrees dat dit het gevolg is van een veel groter probleem in onze kerken.
Ook al zeggen ze bij Jij Daar! reformatorisch te zijn.
Toch in dringend advies:
Onderzoek eens of het echt zo is. Dat kan nooit kwaad.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Inderdaad. Zo hebben ze in het bestuur ooit iemand uit de Ger. Gem. in Ned. gehad.ejvl schreef:Stichting Jij Daar heeft geen eigen leer.
Er komen voorgangers van allerlei slag, daar kun je het wel of niet mee eens zijn, of de ene legt misschien de nadruk meer op een aspect als de andere, maar ze hebben zeker geen leer.
Ger Gem komt er, maar ook evangelisch.
En dan kun je in ieder geval niet zeggen dat ze een bepaalde leer hebben, hooguit nogal wat verschillende geluiden.
Maar ook iemand die erin kwam via de Ger. Gem., maar later Evangelisch werd.
Ik heb ze zo vaak horen zeggen:
Je bent niet voor niks in de kerk waar je nu bent. Blijf er! Je bent er geplaatst. Wij zijn geen vervanger van de kerk. Dat willen we ook helemaal niet zijn.
Dit word bijna elke avond gezegd. Jij Daar heeft absoluut geen idealen om een kerk te willen vervangen of om jeugd uit de reformatorische gedachtegoed te halen.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Vandaar dat er nu reformatorische baptistengroep in Veenendaal zit ....... waar het grootste deel ook van de jijdaar gangers zijn. Vandaar dat ze nu de kerken op heuvelrug benaderen om te discussieren over zaken. Nee, ze hebben vast geen idealen om een een kerk te willen vervangen of de jeugd uit het reformatorische gedachtegoed te halen.parel schreef:[Jij Daar heeft absoluut geen idealen om een kerk te willen vervangen of om jeugd uit de reformatorische gedachtegoed te halen.

DIA, wel secuur blijven. Jij daar heeft geen leer. Hooguit een voorganger waarvan jij vindt dat die afwijkt. Heb jij een lezing beluisterd die afwijkt van de leer? Ik ken jij daar namelijk niet, ik heb 1x een lezing gehoord van Joop Gottmers via de RO, dus wellicht kan er iemand voorbeelden aanleveren van een complete lezing, bijvoorbeeld via de RO, die afwijkt van de leer? Dan kan ik proberen me erin te verdiepen.-DIA- schreef:De verwarring is al groter dan ooit.helma schreef:Van een stichting die zegt zich te richten op de reformatorische jeugd mag je toch verwachten dat de sprekers ook reformatorisch zijn.
Toch in dringend advies:
Er zijn daar veel mensen die veel met het geloof hebben, maar het vertrouwen zelf niet kunnen vinden. Daar willen ze een werktuig in zijn. En ja, dat gaat op een andere manier, en met andere uitgangspunten. En het gevolg is miss dat velen naar andere kerken gaan. Maar ik vind het niet eerlijk om dan te zeggen dat ze de kerk willen vervangen, dat dat het uitgangspunt is. Dan moet je de rest van de post van parel lezen.Auto schreef:Vandaar dat er nu reformatorische baptistengroep in Veenendaal zit ....... waar het grootste deel ook van de jijdaar gangers zijn. Vandaar dat ze nu de kerken op heuvelrug benaderen om te discussieren over zaken. Nee, ze hebben vast geen idealen om een een kerk te willen vervangen of de jeugd uit het reformatorische gedachtegoed te halen. :fiparel schreef:[Jij Daar heeft absoluut geen idealen om een kerk te willen vervangen of om jeugd uit de reformatorische gedachtegoed te halen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Juist ja. Zonder belijdenis zijn we verloren.helma schreef:Lijkt me simpel; onder reformatorische sprekers versta ik hen die naar Schrift én belijdenis spreken.Floppy schreef:Maar wat er onder reformatorisch wordt verstaan, dat verschilt nog wel eens. Jij daar meent scheefgroei te zien in een deel van de reformatorische kerken/gemeenten en zet daar het eigen geluid tegenover. De GG bij monde van ds. Visser meent scheefgroei te zien bij Jij daar en zet daar evengoed het eigen geluid tegenover...helma schreef:Van een stichting die zegt zich te richten op de reformatorische jeugd mag je toch verwachten dat de sprekers ook reformatorisch zijn.
Mensen die zich al los gemaakt hebben van de reformatorische kerken laat ik liever de vragen van mijn kinderen niet beantwoorden.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Ik heb het over mensen die bewust de belijdenis hebben losgelaten.
dus niet over John Piper ofzo....
En ik zeg niet dat ze zonder belijdenis verloren gaan; en ook niet dat ze niet bekeerd kunnen zijn; maar als je de reformatorische kerken losgelaten hebt ga er dan ook niet werken onder de jeugd. In het kader van: 'wij dienen de Reformatorische jeugd'. Daar ben ik inmiddels een beetje allergisch voor geworden.
En ik zeg niet dat ze zonder belijdenis verloren gaan; en ook niet dat ze niet bekeerd kunnen zijn; maar als je de reformatorische kerken losgelaten hebt ga er dan ook niet werken onder de jeugd. In het kader van: 'wij dienen de Reformatorische jeugd'. Daar ben ik inmiddels een beetje allergisch voor geworden.
Nu wordt ik fel! Dit is laster! Het gaat niet om wat deze of gene predikant zegt, het gaat erom of een predikant de waarheid zegt.ejvl schreef:DIA, wel secuur blijven. Jij daar heeft geen leer. Hooguit een voorganger waarvan jij vindt dat die afwijkt. Heb jij een lezing beluisterd die afwijkt van de leer? Ik ken jij daar namelijk niet, ik heb 1x een lezing gehoord van Joop Gottmers via de RO, dus wellicht kan er iemand voorbeelden aanleveren van een complete lezing, bijvoorbeeld via de RO, die afwijkt van de leer? Dan kan ik proberen me erin te verdiepen.-DIA- schreef:De verwarring is al groter dan ooit.helma schreef:Van een stichting die zegt zich te richten op de reformatorische jeugd mag je toch verwachten dat de sprekers ook reformatorisch zijn.
Toch in dringend advies:
Dan valt de predikant totaal weg! Niet wat een dominee zegt, maar wat het Woord zegt. Is het niet naar dat Woord dan heeft het geen dageraad.
Ik merk al jaren dat men hier deze leer als een persoonlijke mening beschouwd. Is dat recht?
De RO is in de meeste gevallen NIET reformatorisch, dar zal iedereen die de oude waarheid bemint zeggen. Waarom? Omdat
ze afwijkt. Zoals zoveel. Bijna alles wankelt en we zien het niet?
Toelichting: Ik heb de laatste 2 jaar niet naar de RO geluisterd maar in wat ik daarvoor heb gehoord kan ik vrijmoedig zeggen dat
de RO een vrij getrouwe kopie is van de EO uit de jaren '70.
Toevoeging:
En nu zal ik wel te horen krijgen: Maar een beetje afwijken mag toch wel?
O ja? Is dat waar?
Moet alles zo blijven als het was?
Nee.
Maar daar gaat het ook niet om.
Het gaat om iets fundamenteels.
Noem het dan bij de naam. zo je wilt:
F U N D A M E N T A L I S T I S C H.
Zich richten naar, staan op een vast Fundament.
Iets wat niet wankelt. Wat niet door een mens is te bewegen.
Het is een naar woord geworden, meest dank zij de Islam,
ik weet het, maat het gaat wel over de leer van leven of dood.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 11 apr 2014, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter lezen, jongen,-DIA- schreef:Nu wordt ik fel! Dit is laster! Het gaat niet om wat deze of gene predikant zegt, het gaat erom of een predikant de waarheid zegt.ejvl schreef:DIA, wel secuur blijven. Jij daar heeft geen leer. Hooguit een voorganger waarvan jij vindt dat die afwijkt. Heb jij een lezing beluisterd die afwijkt van de leer? Ik ken jij daar namelijk niet, ik heb 1x een lezing gehoord van Joop Gottmers via de RO, dus wellicht kan er iemand voorbeelden aanleveren van een complete lezing, bijvoorbeeld via de RO, die afwijkt van de leer? Dan kan ik proberen me erin te verdiepen.-DIA- schreef: De verwarring is al groter dan ooit.
Toch in dringend advies:
Dan valt de predikant totaal weg! Niet wat een dominee zegt, maar wat het Woord zegt. Is het niet naar dat Woord dan heeft het geen dageraad.
Ik merk al jaren dat men hier deze leer als een persoonlijke mening beschouwd. Is dat recht?
De RO is in de meeste gevallen NIET reformatorisch, dar zal iedereen die de oude waarheid bemint zeggen. Waarom? Omdat
ze afwijkt. Zoals zoveel. Bijna alles wankelt en we zien het niet?
ejvl zegt gewoon dat JD een stichting is.
Een stichting zonder leer uitspraken enz.
En ejvl wil weten als er sprekers zijn die een afwijkende leer brengen.
En ejvl vraagt als jij kan helpen met die afwijkende sprekers aan te wijzen.
Als jij dat nu even doet en hier op refoforum neerzet, dan kunnen we allemaal weer wat leren.
Bid vooral om een zegen voor het werk van "Jij daar" en al het andere Christelijke Jongerenwerk.
Er is veel te doen. Er is grote grote nood onder de (christelijke) Jeugd
Als stichting Jij daar, of al het andere christelijke jongerenwerk er niet zou zijn, er zijn zoveel duivelse alternatieven in de niet christelijke wereld voor de jeugd.
Laten we toch nooit vergeten dat de Heere God het werk dat Hij begon nooit zal laten varen.
Hij overziet werkelijk het geheel.
God is Getrouw Zijn plannen falen niet.
Er wordt gezaaid......
Laten we in Gebed gaan ipv hard roepen dat dit niet goed is en dat niet goed is en sus niet klopt en ook ander christelijke instanties, zoals Reformatorische Omroep NB aan toe ook niet strookt.
Nee, niets is goed hier op aarde, enkel bij de Heere God in de Hemel is alles volmaakt.
Laten we daarom bidden om de Zegen van de Heere God op al dit werk
"Heere wilt U het goede zegenen, en het kwade wegnemen hier op dit forum, maar ook in al het werk in Uw Koninkrijk, waar ook ter aarde,
Wij kleine mensen schieten zo vaak tekort en denken het zo goed te weten, maar U bent Almachtig, U overziet het Geheel. Wilt U met de Jeugd ook zijn, wilt U hen vast houden. Niets om wat wij verdiend hebben, enkel uit Genade alleen"
Er is veel te doen. Er is grote grote nood onder de (christelijke) Jeugd
Als stichting Jij daar, of al het andere christelijke jongerenwerk er niet zou zijn, er zijn zoveel duivelse alternatieven in de niet christelijke wereld voor de jeugd.
Laten we toch nooit vergeten dat de Heere God het werk dat Hij begon nooit zal laten varen.
Hij overziet werkelijk het geheel.
God is Getrouw Zijn plannen falen niet.
Er wordt gezaaid......
Laten we in Gebed gaan ipv hard roepen dat dit niet goed is en dat niet goed is en sus niet klopt en ook ander christelijke instanties, zoals Reformatorische Omroep NB aan toe ook niet strookt.
Nee, niets is goed hier op aarde, enkel bij de Heere God in de Hemel is alles volmaakt.
Laten we daarom bidden om de Zegen van de Heere God op al dit werk
"Heere wilt U het goede zegenen, en het kwade wegnemen hier op dit forum, maar ook in al het werk in Uw Koninkrijk, waar ook ter aarde,
Wij kleine mensen schieten zo vaak tekort en denken het zo goed te weten, maar U bent Almachtig, U overziet het Geheel. Wilt U met de Jeugd ook zijn, wilt U hen vast houden. Niets om wat wij verdiend hebben, enkel uit Genade alleen"
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
- jakobmarin
Ik heb meerdere lezingen van JijDaar beluisterd, 1x aanwezig geweest en kan gewoon zeggen dat ze zich prima bewegen binnen de reformatorische breedte, met dien verstande dat er ook baptisten spreken (overigens niet over de doop) en ook kerkplanters (die hele andere accenten leggen dan we gewend zijn), etc. etc.helma schreef:Ik heb het over mensen die bewust de belijdenis hebben losgelaten.
En ja, dit gaat op een moderne manier, met modern taalgebruik en aansprekend voor de jongelui.
Enkele sprekers (die ik heb gehoord) zijn gewoon degelijk reformatorisch: Ds. H. van den Belt, Ds. A. Simons, Ds. W. van Vlastuin, Els van Dijk.
Om de breedte aan te geven in Oudvaders: vanaf Van der Groe tot Spurgeon en Ryle tot Comrie.
En hoe erg ís het als onze refo-jongelui een ander geluid horen, dan ze gewend zijn in de kerk? Als ze later in de maatschappij staan, horen ze nog veel meer andere geluiden.
Dit brengt juist tot gesprek: als mn dochter geweest is hebben we als gezin hele gesprekken nadien.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
- Wittewrongel
- Inactief
Tjah, vele berichten en reacties. Maar is het niet zo dat er soms arminiaans van een voorganger bij jij daar gesproke wordt? Is het niet zo dat de mens ook wat moet doen? Goede werken? En dan weet ik dat er vele verschillen zijn. Ook hier op het forum wat soms pijnlijk is omdat een topic verschillend wordt benaderd waarbij we het belangrijkste vergeten. . Nu vraag ik me af hoeveel dwalingen of hoeveel pijlen heeft de duivel op zijn boog. Om iets wat zo mooi lijkt te gebruiken om andere los te maken. En dan niet alleen van kerkverband. Ook in gezinnen. Is het dan niet terecht dat er tegen gewaarschuwd wordt. Want ik heb nog niemand gezien die bij jij daar komt en nadien lid geworden is van de ger. gem. Maar andersom gebeurt het zo vaak..
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Verantwoording:
Ik bedoel in het algemeen: Men kan Jij Daar! (en de RO)
maar al te goed verdragen.
En het tweede:
Het zijn geen eigen bedenksels ik die tegen afwijkingen hanteer.
En dit wordt wel eens al te vaak vergeten, is de ondervinding.
In het algemeen geldt: Hoe zachter men heelt, ruimdenkender men is,
hoe minder pijn wordt gevoeld, hoe meer verdraagzaamheid.
Daartegenover weten we vaak niet meer wat echt reformatorisch is.
Hoe kan men Jij Daar (en de RO) dan nog 'reformatorisch' noemen?
Daar hoef je geen theoloog of geleerde voor te zijn.
Ik bedoel in het algemeen: Men kan Jij Daar! (en de RO)
maar al te goed verdragen.
En het tweede:
Het zijn geen eigen bedenksels ik die tegen afwijkingen hanteer.
En dit wordt wel eens al te vaak vergeten, is de ondervinding.
In het algemeen geldt: Hoe zachter men heelt, ruimdenkender men is,
hoe minder pijn wordt gevoeld, hoe meer verdraagzaamheid.
Daartegenover weten we vaak niet meer wat echt reformatorisch is.
Hoe kan men Jij Daar (en de RO) dan nog 'reformatorisch' noemen?
Daar hoef je geen theoloog of geleerde voor te zijn.
Het zal wat zijn als straks blijkt dat God de Jij Daar avonden rijk heeft willen zegenen en wij Zijn Werk hebben veroordeeld.
Het is mij nog steeds niet duidelijk wat er nu zo mis is aan de lezingen op de Jij Daar avonden? Wat is er anders dan de leer die Jezus bracht? (ik ben er trouwens zelf nog nooit geweest)
Het is mij nog steeds niet duidelijk wat er nu zo mis is aan de lezingen op de Jij Daar avonden? Wat is er anders dan de leer die Jezus bracht? (ik ben er trouwens zelf nog nooit geweest)