artistiek schreef:Gajus schreef:Als je weet hoe je naar Rome moet rijden wil dat nog niet zeggen dat je er ooit geweest bent. De weg weten wil nog niet zeggen dat je die bewandelt. Zijn Woord horen is niet het zelfde als ze doen/gehoorzamen...
Artistiek, hoe is het met jou persoonlijk? Sta je al in het geloof? Of is er wel een verlangen, maar weet je toch niet goed hoe je kind van de Hemelse Vader kan worden?
Zulke formuleringen suggereren te veel dat je het laatste deel van je vraag vermoed...

Desondanks hoef ik op zulke vragen die heel persoonlijk zijn geen antwoord te geven op een openbaar forum waar een ieder die dat wenst anoniem wil blijven...
Het heeft ook totaal geen impact op de discussie mijns inziens.
Klopt, alleen is het bij de vraag of je je door iemand moet laten leiden of niet wel heel erg handig om te weten of diegene die zegt de weg te weten, ook ziende is en niet blind. Anders heeft het weinig zin om je te laten leiden.
Ik snap overigens totaal niet waarom we er een geheim van zouden maken. Waarom zouden we er niet openlijk voor uitkomen dat we kind van Hem zijn als we dat zijn. En als we het niet zijn, waarom zouden we dan beweren dat we het wel zijn? Als je hier niets over wil zeggen, hoe kan ik dan naar je oproepen luisteren als ik niet weet of je door Hem wordt geleid of juist niet?
barjan schreef:Wij houden er allen van, een wereld van ons eigen maaksel te hebben. Wij zijn
bang voor God, en de koorden waarmee Hij bindt, knellen; wij kunnen niet verdragen door de
godsdienst gebonden te zijn. Wij kunnen de banden des Heeren niet verdragen en daarom
willen wij graag vrij zijn van God en Zijn juk. De wet des Heeren boezemt de natuurlijke
mens vrees in, zodat hij graag van Hem af zou zijn, en beide Hem en Zijn wet verlaten.
Een tweede reden is, dat zondaren God en Christus van ver zien; zij zien Hem niet van
dichtbij. Er is altijd iets tussen hen en Christus wanneer zij Hem zien. U weet, dat iets niet
goed gezien kan worden, wanneer er iets tussenbeide is. Zij, die naar Christus zien door hun
voordeel of hun begeerlijkheid, zien Hem niet goed, zij zien niet, dat al wat aan Hem is,
heerlijk is, zoals Hij waarlijk is.
als je zondaar bent en nog niet tot Jezus wilt gaan dan zegt deze preek dat je eigenlijk zelf er nog tussen staat en Jezus niet wilt hebben!
en je ziet dan niet dat hij de Christus is en dat is toch wat anders dan dat je moet strijden om naar Jezus te gaan? ik ben het met marnix wel eens dat je niet eerst moet zondigen maar dat doen we allemaal toch wel? ook als je niet gelooft en dan is het toch zo dat we allemaal al de erfenis opgemaakt hebben en in de ellende zitten? als je dat niet gelooft en je gaat ook niet terug naar de vader hoe kun je dan zeggen dat de vader je eerst moet trekken? dat doet hij toch door middel van zijn Zoon en de nodiging in de prediking?
Precies. Daarom kan iemand ook niet zeggen: We moeten de erfenis helemaal verspelen voordat we naar Hem teruggaan. We hebben dan al gedaan. We moeten dat alleen onder ogen zien en beseffen dat het bij de Vader goed is. En dan teruggaan tot Hem. Een oproep dat we eerst alles kwijt moeten raken voordat Hij ons bij Hem terugbrengt schiet niet op, aangezien we niets meer hebben. De vraag die rest is of we dat beseffen. En dan naar Hem toe gaan. Hij nodigt ons in ieder geval. En staat op onze terugkeer te wachten.