Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)

Mister
Administrator

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)

Bericht door Mister »

Jac schreef:Ik vraag mij af wat de echte functie is van het attest dat door kerkenraad + predikant word opgesteld.
Dit lijkt mij toch voldoende om tot de opleiding toegelaten te worden.
Wat houdt een attestatie van de kerkenraad dan inhoudelijk in? Is het meer als een bewijs van lidmaatschap met de adresgegevens van het betreffende gemeentelid? Hoe moet ik me de inhoud van een dergelijk document voorstellen?
refo

Bericht door refo »

Mister schreef:
Jac schreef:Ik vraag mij af wat de echte functie is van het attest dat door kerkenraad + predikant word opgesteld.
Dit lijkt mij toch voldoende om tot de opleiding toegelaten te worden.
Wat houdt een attestatie van de kerkenraad dan inhoudelijk in? Is het meer als een bewijs van lidmaatschap met de adresgegevens van het betreffende gemeentelid? Hoe moet ik me de inhoud van een dergelijk document voorstellen?
Dat is allemaal niet officieel vastgelegd. Het enige wat je ziet is de oproep in de Saambinder. Daarin is ook sprake van een formulier dat ingevuld moet worden door de kerkenraad. Dat is nog te volgen. Maar ook de uitslag van de stemming binnen de kerkenraad moet erbij, gesplitst in ouderlingen en diakenen. Dat is minder te volgen. En dan nog de mening van de consulent.

In het verleden heeft er in de Saambinder wel eens een oproep gestaan aan kerkenraden om een beetje kritischer te zijn bij attesten afgeven. Liever niet handelen in de trant van: we geven hem maar een attest, want hij komt er toch niet door. Of: idem, laat het curatorium maar oordelen, dat is hun taak.
Dat overwegende mag je toch veronderstellen dat er zorgvuldig mee omgegaan wordt.

Ds C Harinck heeft wel eens gepleit aan de Synode te vragen de kerkenraden meer invloed te geven in de hele procedure. 'Dat heeft het niet gehaald' (Werd als motie van wantrouwen beschouwd)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:
Jan schreef:
jakobmarin schreef:net gehoord van een betrouwbare bron: 4 aangenomen en 11 afgewezen.

toch altijd nog 11 mannen die in hun hart gevoelden predikant te moeten worden, maar werden afgewezen.
Hoewel verheugd met de 4, blijf ik het een beetje wrang vinden.
Mag ik aannemen dat je vantevoren gebeden heb of God de curatoren wijsheid wilde geven? (Anders is het wel een beetje wrang om nu te reageren) Dan zijn er twee opties:

Of het is verhoord: Dan moet je blij zijn dat dit de uitslag is (wijsheid van Boven)

Of niet verhoord: Volgende keer nog meer bidden.
Wat een kil beredeneer.
Ik weet niet of je het meent of dat het een steek onder water is maar ten dele geef ik je gelijk. 'Meer bidden' vind ik niet echt een advies.
freek

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
freek schreef:
Jan schreef:
jakobmarin schreef:net gehoord van een betrouwbare bron: 4 aangenomen en 11 afgewezen.

toch altijd nog 11 mannen die in hun hart gevoelden predikant te moeten worden, maar werden afgewezen.
Hoewel verheugd met de 4, blijf ik het een beetje wrang vinden.
Mag ik aannemen dat je vantevoren gebeden heb of God de curatoren wijsheid wilde geven? (Anders is het wel een beetje wrang om nu te reageren) Dan zijn er twee opties:

Of het is verhoord: Dan moet je blij zijn dat dit de uitslag is (wijsheid van Boven)

Wat een kil beredeneer.
Ik weet niet of je het meent of dat het een steek onder water is maar ten dele geef ik je gelijk. 'Meer bidden' vind ik niet echt een advies.
Ik meen het serieus. Het klinkt nu ook als een soort wiskundige berekening. Twee mogelijke reactie op het gebed: wel of niet verhoord. Wel verhoord = blij zijn met Gods besturing. Niet verhoord = te weinig gebeden.
Neuh, zo is het óók niet.
Jan

Bericht door Jan »

freek schreef:
Erasmiaan schreef:
freek schreef:
Jan schreef: jakobmarin: net gehoord van een betrouwbare bron: 4 aangenomen en 11 afgewezen.

Hoewel verheugd met de 4, blijf ik het een beetje wrang vinden. [einde citaat jakobmarin]

Wat een kil beredeneer.
Ik meen het serieus. Het klinkt nu ook als een soort wiskundige berekening. Twee mogelijke reactie op het gebed: wel of niet verhoord. Wel verhoord = blij zijn met Gods besturing. Niet verhoord = te weinig gebeden.
Neuh, zo is het óók niet.
Als ik lees dat het afwijzen van "11 mannen die in hun hart gevoelen predikant te moeten worden" zonder enige nuance "wrang" wordt genoemd, dan geeft dat mij ook een wrang gevoel. Het komt haast over alsof het niet de wil van God kan zijn dat die elf mannen niet aangenomen zijn. En daar ageerde ik tegen, mogelijk een beetje te :pan
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Iemand van Geref.Gezind heeft daar onder het topic Ger. Gem. een artikel geplaatst van ds de Jong dat stond in 'Kontekstueel' met als titel '100 jaar Gereformeerde Gemeenten'. Dat artikel kun je dus op Ger. Gezind lezen of je moet het via de website van Kontekstueel uitprinten. Zeer lezenswaardig. Deze dominee de Jong is afkomstig uit de Ger. Gemeenten en is familie van wijlen de bekende ds van der Poel (Oud Ger.). Zijn moeder was een zus van deze ds.
Er is - ik meen via Hervormd Contact een lijst van ex-Ger.Gemmers w.o. een grote stoet predikanten.
Je blijft je verbazen.....
Jac

Bericht door Jac »

Tot mijn verbazing lees ik dat er ruim 60 (!!) predikanten in de PKN dienen die afkomstig zijn uit de ger gem.
En een tiental in andere kerken.
....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jac schreef:Tot mijn verbazing lees ik dat er ruim 60 (!!) predikanten in de PKN dienen die afkomstig zijn uit de ger gem.
....

Vaak werkt het zo:
Aangemeld bij het curatorium...
Negatief besluit...
Toch dominee willen worden...
Wat nu?
De PKN heeft een milder toelatingsbeleid...
dus...
Duidelijk....
Dacht ik...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
Jac schreef:Tot mijn verbazing lees ik dat er ruim 60 (!!) predikanten in de PKN dienen die afkomstig zijn uit de ger gem.
....

Vaak werkt het zo:
Negatief besluit...
Wat nu?
dus...
Duidelijk....
Dacht ik...
da's wel meteen een beetje veroordelend. Het kan ook zijn: roeping tot predikantschap. Aangemeld bij Curatorium GG, afgewezen. Gebed: is dit niet de plaats die U bedoelde? De roeping blijkt predikantschap in PKN te zijn.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
....

Vaak werkt het zo:
Negatief besluit...
Wat nu?
dus...
Duidelijk....
Dacht ik...
da's wel meteen een beetje veroordelend. Het kan ook zijn: roeping tot predikantschap. Aangemeld bij Curatorium GG, afgewezen. Gebed: is dit niet de plaats die U bedoelde? De roeping blijkt predikantschap in PKN te zijn.
Ik vind dit ook een beetje veroordelend. Dan zou God de GG zo erg vinden dat Hij maar spaarzaam een dienstknecht daar laat werken. Of Hij ziet dat de oogst toch klein is, dat Hij daar maar weinig arbeiders nodig heeft.
Ik denk dat wij moeten oppassen met verklaringen zoeken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gian

Bericht door Gian »

De hele curatorium-discussie komt voort uit een on-Bijbelse traditie van het predikambt, en de toelating van mensen tot het ambt van predikant.
Predikantschap is geen ambt, maar een gave. Alleen de functie van oudsten en diakenen worden door Paulus als ambt behandeld. Iedereen met de gave van herder en leraar mag leren in de Gemeente onder toezicht van de oudsten, en uiteraard geleid door de Geest.
Alleen binnen de 'Vergadering van gelovigen' word dit nog gepraktiseerd. Dat dit onmogelijk te praktiseren is in een Gemeente van 600 man veranderd niets aan het bijbelse Gemeente zijn, maar zegt iets over het getal 600. Daarom geloof ik dat bijbelse Gemeenten huisgemeenten zijn en geloof ik dat de Gemeente bedoeld is als een vergadering van gelovigen. Het is daarom zeer belangrijk dat iedereen in de Gemeente wandelt naar de Geest, en dat men daarnaar streeft.
Mi is dit veelmeer de bijbelse weg om naar bijbelse zuiverheid binnen de Gemeente te streven.

Waar we problemen dmv regeltjes niet alleen willen voorkomen, maar ook uit willen sluiten, en daarin te weinig vertrouwen hebben in Gods leiding krijgen we deze problemen. Zeker de traditie van het curatorium is vanaf het begin een zaak van onenigheid geweest, en een zaak waar de GG zich van andere verbanden onderscheid.
Ik geloof zeker dat de motieven en intenties rondom het houden van een curatorium op deze manier goedbedoeld zijn, maar geloof ook dat we ten alle tijden de bijbel moeten blijven onderzoeken of onze wegen wel de bijbelse wegen zijn. Daarom heb ik vraagtekens rondom de bevinding van curatoren bij de gesprekken met de mensen die opkomen, want hierin is de extra-ordinaire bevinding wel maatstaf, en niet Gods Woord. Met alle respect overigens omdat ik weet dat het gevoelig ligt.
Ik noem als voorbeeld een dominee uit de ggin die tijdens de bijbeloplegging 'bevond' dat het Gods goedkeuring kon wegdragen. Door dit soort bevinding is men niet alleen in het oude Rome, maar ook in onze gezindte in veel zaken de weg kwijt geraakt, en worden wegen van herbezinning uitgesloten door het gezag van bevinding van een persoon. Ik durf openlijk te twijfelen aan deze bevinding omdat het een extra-ordinaire bevinding is die niet uit de Bijbel is af te leiden en direct in de openbaarheid gebracht wordt. Er mag daarom niet nav deze bevinding geleerd worden, en deze dominee dient deze bevinding voor zichzelf te houden. Dit is een typische vorm van buitenbijbels gezag waardoor er enorme misvattingen kunnen ontstaan (ook als het goedbedoeld is) binnen de Gemeente en in het persoonlijke leven van Gods kinderen. Deze bevinding kom je precies hetzelfde tegen in de charismatische evangelische Gemeenten. Ik noem het daarom ook een charismatische dwaling die ik voornamelijk zowel in de links-evangelische kringen als in de rechts-gereformeerde kringen tegen kom. God spreekt in onze tijd door Zijn Woord. We leven in een andere tijd dat de tijd van Abraham, die geen bijbel had, of de tijd van Israël waar God profeten zond.
Daarom geloof ik ook dat in de praktijk de roeping vanuit de Gemeente vooraf moet gaan aan het kenbaar maken van Gods roeping persoonlijk. De goddelijke roeping kan voor en na de roeping uit de Gemeente plaatsvinden, het gaat mij om het kenbaar maken van de goddelijke roeping. Eigenlijk precies zoals bij de ambten van diaken en oudsten in de bijbel door Paulus aanbevolen wordt. Daarmee sluit je uit dat Jan en alleman opkomen omdat 'ze' zogenaamd een roeping tot predikant zouden hebben.

Anderzijds begrijp ik ook dat er regels en belijdenissen nodig zijn binnen de huidige vorm van (reformatorische) Gemeenten. Er zijn veel ongelovigen in de kerken vanwege de verbondstheologie waardoor kerken gevuld worden door natuurlijke aanwas. Dan ontkom je ook niet aan allerlei tradities om de theologie kloppend te houden, en om de orde te bewaren. Ondanks alle regels en belijdenissen is helaas ook de reformatorische kerk versplintert.

Argumenten als ; 'dit doen we toch al heel lang zo?' of, 'als het inderdaad niet klopte had God ons dat wel kenbaar gemaakt' zijn mi niet geldig omdat Gods werk altijd door zal gaan waar Zijn Woord opengaat, en Zijn werk niet afhankelijk (gelukkig niet) is van 'onze' zuiverheid. God heeft ons Zijn Woord gegeven waar alles (genoeg) instaat.
Dat we eeuwenlang een traditie aanhouden rondom een curatorium of formulier van bevestigen is daarom geen reden dat het de manier is zoals God het bedoeld heeft. God heeft altijd door onze zonden, afwijkingen en afdwalingen heen te midden van onze gebrokenheid Zijn kinderen getrokken dmv de verkondiging van Zijn Woord.
Daar waar Gods zegen gezien wordt als resultaat van onze zuiverheid of curatorium-tradities, geeft men blijk van subtiel wettisicme.
Perfectionisme is een utopie, ook in Geestelijke zaken leven we in een gebroken wereld.
We moeten niet naar het resultaat kijken of het veleden als maatstaf gebruiken. Sola Scriptura, ook als alles 'goed' gaat binnen de Gemeenten.

Ik wil met deze post geen mensen kwetsen, ik verlang naar een herbezinning vanuit het Woord alleen.
Of is alle vorm van herbezinning op het reformatorisch gedachtegoed of kerkelijk belijden bijvoorbaat uitgesloten?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Auto

Bericht door Auto »

Gian schreef: Ik wil met deze post geen mensen kwetsen, ik verlang naar een herbezinning vanuit het Woord alleen.
Of is alle vorm van herbezinning op het reformatorisch gedachtegoed of kerkelijk belijden bijvoorbaat uitgesloten?
Wel als je gelijk het volgende stelt en al vele malen gezegd heeft:
De hele curatorium-discussie komt voort uit een on-Bijbelse traditie van het predikambt, en de toelating van mensen tot het ambt van predikant.Predikantschap is geen ambt, maar een gave.
Daarnaast vind ik het persoonlijk wel opmerkelijk dat er elk jaar zoveel kritiek komt op het Curatorium van de GG, nergens lees je over kritieken op de toelatings beleid binnen de PKN, of binnen de HHK of binnen de CGK. En de laatste jaren zijn van alle kerkverbanden wel staaltjes mensenwerk of geneuzel over regeltjes naar buiten gekomen. ........ van alle kerken vinden ze allemaal dat ze bijbels bezig zijn.

Een leuke vraag is in deze tijd wat is
"reformatorisch gedachtegoed?"
......... volgens mij heb je dan al een punt te pakken waar mensen over verschillen .................. (laten we maar zwijgen over de kerken).

Al moet ik wel zeggen dat de vergaderingen die tussen kerkverbanden zijn dat dan uit onverwachte hoek wel eens gezegd wordt laten we nu eens kijken wat ons bind in de prediking ..... de verschillen weten we al. ....... dat vind ik al heel positief.
Jac

Bericht door Jac »

Kerkenraad + predikant (consulent) buigen zich over bekering, roeping, wandel etc.
Curatorium beoordeelt of men past binnen de huidige koers.
Dat is wat ik er nu uit concludeer.
Lijkt me volkomen legitiem om te doen, alleen wordt het niet zo gecommuniceerd.
Avi

Bericht door Avi »

-DIA- schreef:
....

Vaak werkt het zo:
Negatief besluit...
Wat nu?
dus...
Duidelijk....
Dacht ik...
Niet altijd.
Er zijn studenten die het als een roeping ervaren om predikant te worden, waar God hen ook maar heen stuurt.
Denk je dat het onmogelijk is, dat de Heere een roep uit laat gaan vanuit de PKN: 'Kom over en help ons'.

Vaak zie je dat die predikanten zich heel bewust zijn van hun roeping naar de plek waar God hen gezonden heeft.
In dit geval (PKN)
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
barjan

Bericht door barjan »

jona werd ook geroepen om te preken buiten zijn eigen verband
Gesloten