Pagina 21 van 84
Re: Standen in het genadeleven
Geplaatst: 16 mei 2011, 09:17
door PvS
Tiberius schreef:refo schreef:Of nóg sterker: de Bijbel vraagt niet om een goed begin, maar om een goed einde.
Zonder goed begin kan er nooit een goed einde zijn.
Ja, en dit geldt ook voor de boom, deze moet eerst goed zijn.
De 'wereld' noemt het "eind goed, al goed".
Re: Standen in het genadeleven
Geplaatst: 16 mei 2011, 09:19
door PvS
Tiberius schreef:
Ik meen dat ik eerder gezegd heb, dat Johannes de Doper een periode in zijn leven kende, waarvan hij zei "Ik kende Hem niet".
Heb je enig idee wat dit betekent, Tiberius?
Re: Standen in het genadeleven
Geplaatst: 16 mei 2011, 09:35
door Tiberius
PvS schreef:Tiberius schreef:
Ik meen dat ik eerder gezegd heb, dat Johannes de Doper een periode in zijn leven kende, waarvan hij zei "Ik kende Hem niet".
Heb je enig idee wat dit betekent, Tiberius?
Zeker. Maar het ging mij hier niet zozeer om die discussie, maar om de woorden die Fjodor mij in de mond legde.
Re: Standen in het genadeleven
Geplaatst: 16 mei 2011, 09:37
door huisman
PvS schreef:Tiberius schreef:refo schreef:Of nóg sterker: de Bijbel vraagt niet om een goed begin, maar om een goed einde.
Zonder goed begin kan er nooit een goed einde zijn.
Ja, en dit geldt ook voor de boom, deze moet eerst goed zijn.
De 'wereld' noemt het "eind goed, al goed".
En wanneer weet men dat de boom goed is........aan de vruchten. Wanneer weet men of een geloof een waar geloof is.....aan de vruchten. Is er alleen maar een "begin" of boom en geen vruchten dan beslaat hij onnut de aarde .De rank die geen vrucht draagt...die wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Re: Standen in het genadeleven
Geplaatst: 16 mei 2011, 09:38
door Tiberius
huisman schreef:PvS schreef:Tiberius schreef:refo schreef:Of nóg sterker: de Bijbel vraagt niet om een goed begin, maar om een goed einde.
Zonder goed begin kan er nooit een goed einde zijn.
Ja, en dit geldt ook voor de boom, deze moet eerst goed zijn.
De 'wereld' noemt het "eind goed, al goed".
En wanneer weet men dat de boom goed is........aan de vruchten. Wanneer weet men of een geloof een waar geloof is.....aan de vruchten. Is er alleen maar een "begin" of boom en geen vruchten dan beslaat hij onnut de aarde .De rank die geen vrucht draagt...die wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Ook het tijdgeloof gaat terstond op. Maar heeft geen wortel...
Re: Standen in het genadeleven
Geplaatst: 16 mei 2011, 09:45
door PvS
huisman schreef:PvS schreef:Tiberius schreef:refo schreef:Of nóg sterker: de Bijbel vraagt niet om een goed begin, maar om een goed einde.
Zonder goed begin kan er nooit een goed einde zijn.
Ja, en dit geldt ook voor de boom, deze moet eerst goed zijn.
De 'wereld' noemt het "eind goed, al goed".
En wanneer weet men dat de boom goed is........aan de vruchten. Wanneer weet men of een geloof een waar geloof is.....aan de vruchten. Is er alleen maar een "begin" of boom en geen vruchten dan beslaat hij onnut de aarde .De rank die geen vrucht draagt...die wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Het gaat er maar om of ik mij ín Christus geborgen weet, daar is alles aanwezig.
Alle rank die
in Mij geen vrucht draagt...
...uw vrucht is uit Mij gevonden...
Re: Standen in het genadeleven
Geplaatst: 16 mei 2011, 09:48
door PvS
Tiberius schreef:PvS schreef:Tiberius schreef:
Ik meen dat ik eerder gezegd heb, dat Johannes de Doper een periode in zijn leven kende, waarvan hij zei "Ik kende Hem niet".
Heb je enig idee wat dit betekent, Tiberius?
Zeker. Maar het ging mij hier niet zozeer om die discussie, maar om de woorden die Fjodor mij in de mond legde.
Misschien een overbodige vraag.
Wat betekent het spreken van Johannes: "En ik kende Hem niet"?
Re: Standen in het genadeleven
Geplaatst: 16 mei 2011, 09:49
door Tiberius
PvS schreef:Tiberius schreef:PvS schreef:Tiberius schreef:
Ik meen dat ik eerder gezegd heb, dat Johannes de Doper een periode in zijn leven kende, waarvan hij zei "Ik kende Hem niet".
Heb je enig idee wat dit betekent, Tiberius?
Zeker. Maar het ging mij hier niet zozeer om die discussie, maar om de woorden die Fjodor mij in de mond legde.
Misschien een overbodige vraag.
Wat betekent het spreken van Johannes: "En ik kende Hem niet"?
Dat hij Hem niet kende?
Re: Standen in het genadeleven
Geplaatst: 16 mei 2011, 09:50
door huisman
Tiberius schreef:Ook het tijdgeloof gaat terstond op. Maar heeft geen wortel...
...en geen vrucht en dan bedoel ik de vrucht uit b.v. Gal 5 en de D.L 1:12
1-12. Van deze hun eeuwige en onveranderlijke verkiezing ter zaligheid worden de uitverkorenen te zijner tijd, hoewel bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate, verzekerd; niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuslijk doorzoeken, maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing, in het Woord Gods aangewezen (als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.), in zichzelven met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen (2 Kor. 13:5).
Re: Standen in het genadeleven
Geplaatst: 16 mei 2011, 11:35
door PvS
Tiberius schreef:PvS schreef:Wat betekent het spreken van Johannes: "En ik kende Hem niet"?
Dat hij Hem niet kende?
Is daar niets meer van te zeggen?
Re: Standen in het genadeleven
Geplaatst: 16 mei 2011, 11:58
door Afgewezen
Fjodor schreef:Joh 4: 28 Zo verliet de vrouw dan haar watervat, en ging heen in de stad en zeide tot de lieden:
29 Komt, ziet een Mens, Die mij gezegd heeft alles, wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus?
30 Zij dan gingen uit de stad, en kwamen tot Hem.
...
39 En velen der Samaritanen uit die stad geloofden in Hem, om het woord der vrouw, die getuigde: Hij heeft mij gezegd alles, wat ik gedaan heb.
40 Als dan de Samaritanen tot Hem gekomen waren, baden zij Hem, dat Hij bij hen bleef; en Hij bleef aldaar twee dagen.
41 En er geloofden er veel meer om Zijns woords wil;
42 En zeiden tot de vrouw: Wij geloven niet meer om uws zeggens wil; want wij zelven hebben Hem gehoord, en weten, dat Deze waarlijk is de Christus, de Zaligmaker der wereld.
Dit duidt er voor mij wel op dat het misschien niet zo gemakkelijk is om het begin van het waarachtige geloof te kennen. In beide gevallen lijkt er geloof te zijn in de Christus, maar toch is het laatste anders, dieper. Hoe zou jij dit uitleggen?
Het woord 'geloof' heeft in de Bijbel meerdere betekenissen. Calvijn schrijft ergens dat het woord 'geloof' soms ook de voorbereiding tot het geloof kan betekenen. Verder gaat het er ook niet om dat je bij
anderen het begin van het geloof aan kan wijzen, maar wel bij jezelf. Als je ogen opengaan, ben je daar zelf bij.
Re: Standen in het genadeleven
Geplaatst: 16 mei 2011, 11:59
door Afgewezen
huisman schreef:En wanneer weet men dat de boom goed is........aan de vruchten. Wanneer weet men of een geloof een waar geloof is.....aan de vruchten. Is er alleen maar een "begin" of boom en geen vruchten dan beslaat hij onnut de aarde .De rank die geen vrucht draagt...die wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Huisman, laten we wel wezen. Het gaat toch niet zo toe dat iemand op een goede dag vruchten bij zichzelf gaat zoeken, ze ineens ontdekt en dan bij zichzelf denkt: hé, ik vind vruchten, dus ik heb geloof. Zo werkt dat toch niet?
Re: Standen in het genadeleven
Geplaatst: 16 mei 2011, 12:07
door huisman
Afgewezen schreef:huisman schreef:En wanneer weet men dat de boom goed is........aan de vruchten. Wanneer weet men of een geloof een waar geloof is.....aan de vruchten. Is er alleen maar een "begin" of boom en geen vruchten dan beslaat hij onnut de aarde .De rank die geen vrucht draagt...die wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Huisman, laten we wel wezen. Het gaat toch niet zo toe dat iemand op een goede dag vruchten bij zichzelf gaat zoeken, ze ineens ontdekt en dan bij zichzelf denkt: hé, ik vind vruchten, dus ik heb geloof. Zo werkt dat toch niet?
Wat mij opvalt in deze discussie dat ik kom met Schriftgedeelten met de D.L. maar dat ik van mijn gesprekspartners nog geen enkel bijbelgedeelte heb gezien die hun mening bevestigd. Als er geen vrucht is is het begin niet goed dat staat overal in de Bijbel. Alleen een boom, alleen een rank en geen vrucht ....uitgehouwen. Verder heb ik ook Matth 25: 31 ev genoemd.
Re: Standen in het genadeleven
Geplaatst: 16 mei 2011, 12:10
door Tiberius
huisman schreef:Afgewezen schreef:huisman schreef:En wanneer weet men dat de boom goed is........aan de vruchten. Wanneer weet men of een geloof een waar geloof is.....aan de vruchten. Is er alleen maar een "begin" of boom en geen vruchten dan beslaat hij onnut de aarde .De rank die geen vrucht draagt...die wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Huisman, laten we wel wezen. Het gaat toch niet zo toe dat iemand op een goede dag vruchten bij zichzelf gaat zoeken, ze ineens ontdekt en dan bij zichzelf denkt: hé, ik vind vruchten, dus ik heb geloof. Zo werkt dat toch niet?
Wat mij opvalt in deze discussie dat ik kom met Schriftgedeelten met de D.L. maar dat ik van mijn gesprekspartners nog geen enkel bijbelgedeelte heb gezien die hun mening bevestigd. Als er geen vrucht is is het begin niet goed dat staat overal in de Bijbel. Alleen een boom, alleen een rank en geen vrucht ....uitgehouwen. Verder heb ik ook Matth 25: 31 ev genoemd.
Ik ben het wel met Afgewezen eens in deze discussie.
Je komt met op zichzelf goede argumenten, maar die zijn niet relevant in deze discussie. Of jij voert een discussie die niet ingaat op de vraag: wat moeten we verstaan onder een "allengskens" tot geloof komen?
Re: Standen in het genadeleven
Geplaatst: 16 mei 2011, 12:31
door eilander
Afgewezen schreef:huisman schreef:En wanneer weet men dat de boom goed is........aan de vruchten. Wanneer weet men of een geloof een waar geloof is.....aan de vruchten. Is er alleen maar een "begin" of boom en geen vruchten dan beslaat hij onnut de aarde .De rank die geen vrucht draagt...die wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Huisman, laten we wel wezen. Het gaat toch niet zo toe dat iemand op een goede dag vruchten bij zichzelf gaat zoeken, ze ineens ontdekt en dan bij zichzelf denkt: hé, ik vind vruchten, dus ik heb geloof. Zo werkt dat toch niet?
Deze beschrijving is enigszins een karikatuur, mijns inziens. Maar toch vind ik het heel pastoraal van W. à Brakel dat hij tegen degenen die twijfelen aan hun staat, zegt:
(
1) Ziet maar, of u van harte God zoekt door Jezus Christus tot rechtvaardigmaking, heiligmaking, tot uw rust, blijdschap en zaligheid; of u dan weet of niet weet wanneer en hoe het begonnen is, daar is niet aan gelegen, men moet uit zijn bekering niet besluiten of ons werk nu recht of niet recht is; maar integendeel, men besluit uit zijn tegenwoordig werk zijn bekering.
Dat het begin uit God moet zijn, dat is duidelijk. Maar of dat voor een mens zelf altijd zo duidelijk is, is maar de vraag. Brakel wijst er diverse keren op dat dat niet zo hoeft te zijn.