Er zit iets in wat je hier zegt en is wat een gewoon mens of die een christelijk leven leidt zou moeten doen maar dat is geen heiligmaking. De echte heiligen onderscheiden zich van de schijnheiligen doordat zij hun eigen gebreken inzien en weten dat ze niet zijn wat ze willen en moeten zijn. Daarom veroordelen zij zichzelf en letten ze niet op anderen.DDD schreef:Dat jouw stelling: "En heel goed dat je op de heiliging wijst, maar daarvan kan pas sprake zijn ná de rechtvaardiging." en je stelling dat in de prediking alléén de verzoening centraal moet staan, voor zover deze zich op ongelovigen richt, op zijn minst eenzijdig is.
Met de rechtvaardiging (niet daarna, maar dat vind ik nog niet zo'n belangrijk punt) komt ook de heiliging. Belangrijker nog: in de evangelieverkondiging moet óók een plaats hebben dat het goed is om de Heere te dienen, óók voor het zelfbeeld, de verhouding tot andere mensen, de geestelijke en psychische gezondheid en wat niet al. Dat is niet iets wat zich beperkt tot een aanbod aan reeds wedergeboren christenen.
M. Luther
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk