Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Mannetje
Berichten: 7863
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Mannetje »

Onlangs nog een artikel over in het RD gestaan. Exacte woorden weet ik niet meer, maar als je als meisje iets gevraagd werd te doen wat je liever niet deed, ach, drie biertjes verder was je dat gevoel wel kwijt.

Zo intens verdrietig, ik kan me niet anders voorstellen dan dat daar mensen voor hun leven beschadigd raken.
-
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1192
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Anselmus »

Mannetje schreef: 21 feb 2024, 21:32 Onlangs nog een artikel over in het RD gestaan. Exacte woorden weet ik niet meer, maar als je als meisje iets gevraagd werd te doen wat je liever niet deed, ach, drie biertjes verder was je dat gevoel wel kwijt.

Zo intens verdrietig, ik kan me niet anders voorstellen dan dat daar mensen voor hun leven beschadigd raken.
Veel meisjes willen zo wanhopig graag gezien een geaccepteerd worden en zijn zo onzeker dat ze geen nee durven zeggen en over grenzen heen gaan. Ik heb er zo veel gebrokenheid van gezien en spijt, maar ook geen spijt.

Gelukkig zijn er ook andere jongeren. Van dit artikel werd ik blij:
https://www.rd.nl/artikel/1053612-chris ... it-spreken
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Heidebloem »

Ararat schreef:Zuipketen. Ik ken het niet van dichtbij. Iemand ervaringsdeskundige?
Ik ben van de jongere generatie hier en wij hadden ook altijd een keet met onze vriendengroep. (+/-35p)
De voorbeelden die hier gegeven worden herken ik gelukkig niet! Roken en drinken voor 18jr wel, maar met mate. Altijd iemand bob. De vriendengroep bestaat nog altijd. Inmiddels incl 25 kinderenAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4172
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Maanenschijn »

Ararat schreef:Dit vind ik wel schokkend. Jullie hebben het natuurlijk vast niet over ouders die hun kind hebben laten dopen... Dat kan natuurlijk niet. :hum
Er is behoorlijk wat gradatie en verschil in de keten. Ik kan er zo een stuk of 5 in de omgeving aanwijzen. Waar ook de gemeente regelmatig aanwezig is en de burgemeester op bezoek is geweest.

Er zijn forse uitwassen zoals beschreven, maar er zijn ook keten die meer de sfeer van een kroeg hebben zonder grote uitwassen. Ik wil zaken niet bagataliseren, drinken niet goed praten, onzedelijkheden niet uitsluiten; maar er is verschil en in de mij bekende keten niet veel erger dan in een kroeg.

Ik heb er redelijk veel discussie met ouders en lokatie-aanbieders over gehad. Ik ken ook ouders die met grote regelmaat ‘hun’ keet in de gaten houden en bijsturen.

Er is, ook onder ons, een categorie jongelui wat niet naar JV gaat, maar naar de kroeg (of beide). Of naar het goedkoper alternatief: de keet. Helaas.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9022
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door J.C. Philpot »

Martijn schreef: 20 feb 2024, 21:49Staat nog een preek van ds. Zelle op YT https://youtu.be/uhIo40RK3dM?si=kjWKFQHXCMuaCuji
Bedankt. Bijzonder om te beluisteren dat dit ooit in de GKN heeft geklonken. Psalmen uit 1773, 3 punten, en een schriftuurlijk-bevindelijke preek. De psalmen worden veel geciteerd om uiting te geven wat er in het innerlijk van de gelovige ervaren wordt. En daarnaast waarschuwingen tegen wereldgelijkvormigheid en lidmaatschap van linkse organisaties (in welke kerk wordt je tegenwoordig nog gewaarschuwd tegen lidmaatschap van linkse organisaties).

Aan het stemgebruik merk je al wel dat het een markant figuur geweest moet zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3085
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Lilian1975 »

Maanenschijn schreef: 22 feb 2024, 00:44
Ararat schreef:Dit vind ik wel schokkend. Jullie hebben het natuurlijk vast niet over ouders die hun kind hebben laten dopen... Dat kan natuurlijk niet. :hum
Er is behoorlijk wat gradatie en verschil in de keten. Ik kan er zo een stuk of 5 in de omgeving aanwijzen. Waar ook de gemeente regelmatig aanwezig is en de burgemeester op bezoek is geweest.

Er zijn forse uitwassen zoals beschreven, maar er zijn ook keten die meer de sfeer van een kroeg hebben zonder grote uitwassen. Ik wil zaken niet bagataliseren, drinken niet goed praten, onzedelijkheden niet uitsluiten; maar er is verschil en in de mij bekende keten niet veel erger dan in een kroeg.

Ik heb er redelijk veel discussie met ouders en lokatie-aanbieders over gehad. Ik ken ook ouders die met grote regelmaat ‘hun’ keet in de gaten houden en bijsturen.

Er is, ook onder ons, een categorie jongelui wat niet naar JV gaat, maar naar de kroeg (of beide). Of naar het goedkoper alternatief: de keet. Helaas.
Maar vind jij dan dan dat kerkelijke ouders een keet moeten faciliteren waar de jongelui legitiem (want ouders geven die mogelijkheid) niet (meer) betrokken zijn op kerkelijk jeugdwerk? Ze daarin ook jeugd meeneemt die eerder wel zou komen? Dus dat ouders in dat geval in feite zeggen kom maar in de keet ipv naar bijvoorbeeld een jeugdactiviteit van de kerk? Kom op zondagavond maar de preken van die dag wegspoelen met alcohol die wij voor jullie klaarzetten samen met vrienden?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 22 feb 2024, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Bertiel
Berichten: 4718
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Bertiel »

als ik naar mijn eigen jeugd kijk, waren er meer uitspattingen in keten dan in horeca gelegenheden waar ik kwam.
Ik hoop dat mijn kind(eren) als ze ouder zijn toch een ander spoor volgen dan pappa.
maar kiezen tussen keet en horeca dan kies ik voor de horeca
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9314
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door parsifal »

Vandaag is het 81 jaar geleden dat drie leden van de Witte Roos, Hans en Sophie Scholl en Christoph Probst werden geexecuteerd. Het blijft voor mij altijd indrukwekkend om te bedenken dat deze jonge mensen zo jong zijn gestorven maar zo'n erfenis hebben achtergelaten. En nu zouden ze hoogstwaarschijnlijk toch niet meer leven, ook als ze de minder gewetensvolle en dappere weg hadden gegaan.

https://www.white-rose-studies.org/pages/the-leaflets
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17541
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door huisman »

parsifal schreef: 22 feb 2024, 09:48 Vandaag is het 81 jaar geleden dat drie leden van de Witte Roos, Hans en Sophie Scholl en Christoph Probst werden geexecuteerd. Het blijft voor mij altijd indrukwekkend om te bedenken dat deze jonge mensen zo jong zijn gestorven maar zo'n erfenis hebben achtergelaten. En nu zouden ze hoogstwaarschijnlijk toch niet meer leven, ook als ze de minder gewetensvolle en dappere weg hadden gegaan.

https://www.white-rose-studies.org/pages/the-leaflets
Inderdaad een indrukwekkende geschiedenis. De laatste ontmoeting tussen Sophie Scholl en haar ouders vlak voor haar terechtstelling is beschreven in het boekje van haar zus Inge Scholl (titel: De witte roos) . Één van de passages in een boek die de meeste indruk op mij maakten. En een passage waar je kunt lezen wat een waar geloof is.

Er is een biografie in 2011 verschenen over Sophie Scholl door Barbara Beuys. Helaas nooit vertaald uit het Duits.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Edelweiss »

Er is eerder in deze draad (en in het topic over de TK verkiezingen) gesproken over de al dan niet falende transgenderzorg.
Zembla, die eerder een interessante uitzending over dit onderwerp heeft gemaakt, kwam gisteren met een nieuw artikel, dit maal over mislukte gezichtsoperaties.

Ik kan hier als mens en als wetenschapper zo intens verdrietig van worden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9314
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 22 feb 2024, 10:38
parsifal schreef: 22 feb 2024, 09:48 Vandaag is het 81 jaar geleden dat drie leden van de Witte Roos, Hans en Sophie Scholl en Christoph Probst werden geexecuteerd. Het blijft voor mij altijd indrukwekkend om te bedenken dat deze jonge mensen zo jong zijn gestorven maar zo'n erfenis hebben achtergelaten. En nu zouden ze hoogstwaarschijnlijk toch niet meer leven, ook als ze de minder gewetensvolle en dappere weg hadden gegaan.

https://www.white-rose-studies.org/pages/the-leaflets
Inderdaad een indrukwekkende geschiedenis. De laatste ontmoeting tussen Sophie Scholl en haar ouders vlak voor haar terechtstelling is beschreven in het boekje van haar zus Inge Scholl (titel: De witte roos) . Één van de passages in een boek die de meeste indruk op mij maakten. En een passage waar je kunt lezen wat een waar geloof is.

Er is een biografie in 2011 verschenen over Sophie Scholl door Barbara Beuys. Helaas nooit vertaald uit het Duits.
De film is ook zeker erg indrukwekkend en toegankelijk en daar komt dit laatste gesprek ook in naar voren. "The rest is history" had een podcast over The White Rose in November 2022.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 10037
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 22 feb 2024, 10:40 Er is eerder in deze draad (en in het topic over de TK verkiezingen) gesproken over de al dan niet falende transgenderzorg.
Zembla, die eerder een interessante uitzending over dit onderwerp heeft gemaakt, kwam gisteren met een nieuw artikel, dit maal over mislukte gezichtsoperaties.

Ik kan hier als mens en als wetenschapper zo intens verdrietig van worden.
Het blijft natuurlijk wel een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting en voor het ontstaan van complicaties is een arts niet aansprakelijk.Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom men een procedure heeft aangespannen in plaats van dat men een medische expertise laat verrichten. Een rechter zal over het medische handelen geen uitspraak doen. Het probleem zal wel zijn dat in Nederland weinig tot geen artsen zijn die dit handelen kunnen beoordelen.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 22 feb 2024, 11:05 Het blijft natuurlijk wel een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting en voor het ontstaan van complicaties is een arts niet aansprakelijk.Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom men een procedure heeft aangespannen in plaats van dat men een medische expertise laat verrichten. Een rechter zal over het medische handelen geen uitspraak doen. Het probleem zal wel zijn dat in Nederland weinig tot geen artsen zijn die dit handelen kunnen beoordelen.
Klopt zeker. Het gaat mij eerder om de onzorgvuldigheid, de slordigheid in de dossiers, het aandikken van de problematiek (het infietsen van discriminatie en verbaal geweld) en het pushen van de eigen visie. Dat op zich zelf staand is kwalijk, maar in dit geval ook extreem pijnlijk, aangezien dit niet de eerste signalen zijn binnen dit ziekenhuis rondom de transgenderzorg. Men lijkt zo 'eager', en dat vind ik zorgelijk. Dat is namelijk nooit in het belang van de patienten.
Ik heb een gevoel dat we rondom dit onderwerp nog heel veel naars gaan horen.
merel
Berichten: 10037
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

Ik denk dat dat rond de hele cosmetische chirurgie speelt.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4172
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Maanenschijn »

Lilian1975 schreef:
Maanenschijn schreef: 22 feb 2024, 00:44
Ararat schreef:Dit vind ik wel schokkend. Jullie hebben het natuurlijk vast niet over ouders die hun kind hebben laten dopen... Dat kan natuurlijk niet. :hum
Er is behoorlijk wat gradatie en verschil in de keten. Ik kan er zo een stuk of 5 in de omgeving aanwijzen. Waar ook de gemeente regelmatig aanwezig is en de burgemeester op bezoek is geweest.

Er zijn forse uitwassen zoals beschreven, maar er zijn ook keten die meer de sfeer van een kroeg hebben zonder grote uitwassen. Ik wil zaken niet bagataliseren, drinken niet goed praten, onzedelijkheden niet uitsluiten; maar er is verschil en in de mij bekende keten niet veel erger dan in een kroeg.

Ik heb er redelijk veel discussie met ouders en lokatie-aanbieders over gehad. Ik ken ook ouders die met grote regelmaat ‘hun’ keet in de gaten houden en bijsturen.

Er is, ook onder ons, een categorie jongelui wat niet naar JV gaat, maar naar de kroeg (of beide). Of naar het goedkoper alternatief: de keet. Helaas.
Maar vind jij dan dan dat kerkelijke ouders een keet moeten faciliteren waar de jongelui legitiem (want ouders geven die mogelijkheid) niet (meer) betrokken zijn op kerkelijk jeugdwerk? Ze daarin ook jeugd meeneemt die eerder wel zou komen? Dus dat ouders in dat geval in feite zeggen kom maar in de keet ipv naar bijvoorbeeld een jeugdactiviteit van de kerk? Kom op zondagavond maar de preken van die dag wegspoelen met alcohol die wij voor jullie klaarzetten samen met vrienden?
Nee. Ik zou zo iets niet kunnen faciliteren. Dat kan ik met mijn (ik wil niet voor een ander spreken) geweten en geloofsleven niet passend krijgen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie