De krant van nú, vól verontrustende berichten!
Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!
Wat zijn de bijbelse eetgewoonten? Daar lees je weinig over.
Als Abraham zijn bezoek eten wil voorzetten, slacht hij een compleet kalf.
Er kwam niet elke dag bezoek bij Abraham, bovendien zijn er inmiddels heul veul Abrahammenrefo schreef:Wat zijn de bijbelse eetgewoonten? Daar lees je weinig over.

Ik denk dus dat we best vandaag nog kunnen beginnen (of voortzetten) met matigheid(SV), zelfbeheersing (HSV, NBV21), één van de delen van de vrucht van de Geest uit Galaten 5:22.
Ik kan geen argument verzinnen waarom we dat als christen niet zouden willen.
Komt dat alleen door matiging van het vlees of doordat je helemaal een ander voedingspatroon hebt aangemeten? De hoeveelheid vlees die in het westen geconsumeerd wordt, is natuurlijk sowieso niet goed.Bertiel schreef:Toch heb ik sinds ik het eten van vlees verminderd heb en varkensvlees beperkt heb tot 1 x in de twee weken spek of hamblokjes, veel minder last van m’n darmen
Matigheid is wat anders dan het hebben over 'bijbelse eetgewoonten'.Ararat schreef:Er kwam niet elke dag bezoek bij Abraham, bovendien zijn er inmiddels heul veul Abrahammenrefo schreef:Wat zijn de bijbelse eetgewoonten? Daar lees je weinig over.
Als Abraham zijn bezoek eten wil voorzetten, slacht hij een compleet kalf.In de ogen van de mensen die beschreven staan in de Bijbel leven wij -niemand uitgezonderd- als keizers, oftewel goden.
Ik denk dus dat we best vandaag nog kunnen beginnen (of voortzetten) met matigheid(SV), zelfbeheersing (HSV, NBV21), één van de delen van de vrucht van de Geest uit Galaten 5:22.
Ik heb ook altijd last van varkensvlees. Ik denk dat te vet is voor me wellicht.merel schreef:Komt dat alleen door matiging van het vlees of doordat je helemaal een ander voedingspatroon hebt aangemeten? De hoeveelheid vlees die in het westen geconsumeerd wordt, is natuurlijk sowieso niet goed.Bertiel schreef:Toch heb ik sinds ik het eten van vlees verminderd heb en varkensvlees beperkt heb tot 1 x in de twee weken spek of hamblokjes, veel minder last van m’n darmen
Matigheid is wat anders dan het hebben over 'bijbelse eetgewoonten'.Ararat schreef:Er kwam niet elke dag bezoek bij Abraham, bovendien zijn er inmiddels heul veul Abrahammenrefo schreef:Wat zijn de bijbelse eetgewoonten? Daar lees je weinig over.
Als Abraham zijn bezoek eten wil voorzetten, slacht hij een compleet kalf.In de ogen van de mensen die beschreven staan in de Bijbel leven wij -niemand uitgezonderd- als keizers, oftewel goden.
Ook van uitgebakken spekjes door de stamppot? Ik krijg het altijd na het eten van grotere porties vlees, zoals een broodje hamburger of shoarma.
Ik snap het, maar zie zeker een link met eetgewoonten, eigenlijk heel onze leefwijze. Studiebijbel (2 Petrus 1:6): Hij [Petrus] bindt zijn lezers op het hart, dat zij daarbij de deugd van de ‘zelfbeheersing’ moeten voegen. egkrateia stond in de Griekse wereld hoog aangeschreven. Zij had betrekking op eten en drinken, maar vooral ook op het seksuele leven. In het NT wordt het woord maar weinig gebruikt, zie Hand.24:25; 1Kor.9:25; Gal.5:22. Het heeft daar ook een heel andere betekenis: het gebonden zijn van de hele mens aan de wil van God en de bereidheid Hem te dienen. Deze zelfbeheersing vloeit voort uit het rechte inzicht.merel schreef:Komt dat alleen door matiging van het vlees of doordat je helemaal een ander voedingspatroon hebt aangemeten? De hoeveelheid vlees die in het westen geconsumeerd wordt, is natuurlijk sowieso niet goed.Bertiel schreef:Toch heb ik sinds ik het eten van vlees verminderd heb en varkensvlees beperkt heb tot 1 x in de twee weken spek of hamblokjes, veel minder last van m’n darmen
Wat anders: Het last hebben van vlees kan ook te maken hebben met de kruiden die erin verwerkt zijn.
Misschien moeten er meer kruiden op om ons te stimuleren om te matigen

Dat is een beetje het probleem met dieren. Een stukje kalf slachten werkt niet zo goed.refo schreef:Wat zijn de bijbelse eetgewoonten? Daar lees je weinig over.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
Hier weer een mooi voorbeeld van onmogelijk natuurbeleid. Blijkbaar wil men hier weidevogels combineren met heidegrond als ik het zo bekijk. Dat is praktisch onmogelijk, weidevogels komen vooral op plekken waar een actief bodemleven is met veel insecten en dergelijke en op die plekken verdwijnt de heide. Deze boer zorgt ook voor actief bodemleven door de waterstand op te hogen en ruige mest te strooien. Ook houdt hij rekening met de vogels door later te maaien waardoor je de eerste snede misloopt, die vaak de meeste kwaliteit heeft. En nu zie je dat met dit beleid ook deze boeren gewoon weg moeten.
https://www.youtube.com/watch?v=cEA4Vgs-eMI
https://www.youtube.com/watch?v=cEA4Vgs-eMI
In Israël werd geen varken gegeten, omdat het een onrein dier was. In de spijswetten in de bijbel zit heel veel wijsheid van de Heere verborgen. Varkensvlees is ongezond, varkenshouderij is een belasting voor het milieu etc. Heb je weleens in de buurt van een varkensboer gewoond? Dan mag je veel profiteren van een 'heerlijke' varkenswalm...
-
Volgens mij is er weinig mis met een goed stukje varkensvlees, ik eet het in ieder geval al jaren. Het klopt dat er mensen zijn die niet goed tegen varkensvlees kunnen, maar dat geldt niet voor de overgrote meerderheid. Verder is een varken efficiënter in qua groei dan een kalf of een vleesstier en is daarmee, volgens de modellen in ieder geval, minder slecht voor het milieu. Verder woon ik heel dichtbij een redelijk aantal varkens en ook dat gaat prima. Liever hier dan in hartje Amsterdam.
Je zegt goed dat het een onrein dier was. Maar dat is dus verleden tijd.Thea schreef:In Israël werd geen varken gegeten, omdat het een onrein dier was. In de spijswetten in de bijbel zit heel veel wijsheid van de Heere verborgen. Varkensvlees is ongezond, varkenshouderij is een belasting voor het milieu etc. Heb je weleens in de buurt van een varkensboer gewoond? Dan mag je veel profiteren van een 'heerlijke' varkenswalm...
Staat er in de spijswetten dat varkensvlees ongezond is en een belasting voor het milieu?
Daarnaast geldt die heerlijke walm eveneens voor andere dieren. Neem vleeskuikens bijvoorbeeld.
Laat ik vooropstellen dat ik zelf ook geen fan ben van die walmen, maar ik geloof niet zo dat het door specifiek varkens of kippen of welk dier dan ook komt, maar meer het aantal dieren bij elkaar en daarnaast de hoeveelheid voer en daarmee uitstoot die er vrijkomt.
Het klopt dat de spijswetten niet meer gelden, maar zoals ik al zei, zit er heel veel wijsheid voor het welzijn van de mens in deze wetten. Kijk naar de geschiedenis van Daniel en zijn 3 vrienden aan het hof van Nebukadnezar.
Ik vraag me weleens af of het placebo-effect hier een rol kan spelen. Je hoort het wel vaker, "varkensvlees is ongezond", "die dieren eten alles, en als jij dat dier eet dan eet je dus ook alles". Als je met dat in je achterhoofd een stukje vlees gaat eten en je hebt dezelfde avond last, dan is het heel makkelijk om te denken dat dat door dat stukje vlees komt. Dan spreek ik voor mijzelf, maar ik stel me voor dat dit voor anderen ook zo werkt.Zeeuw schreef:Ik heb ook altijd last van varkensvlees. Ik denk dat te vet is voor me wellicht.merel schreef:Komt dat alleen door matiging van het vlees of doordat je helemaal een ander voedingspatroon hebt aangemeten? De hoeveelheid vlees die in het westen geconsumeerd wordt, is natuurlijk sowieso niet goed.Bertiel schreef:Toch heb ik sinds ik het eten van vlees verminderd heb en varkensvlees beperkt heb tot 1 x in de twee weken spek of hamblokjes, veel minder last van m’n darmen
Maar het kan net zo goed zijn dat je ergens anders last van hebt, bijvoorbeeld van bepaalde kruiden of teveel zout of zo. Ik merk bij mijzelf (althans dat denk ik te merken) dat juist teveel zout ervoor zorgt dat een maaltijd goed of slecht valt.
Bij mij niet hoor. Ben erg bewust met mijn voedsel bezig en merk dat ik van kip en rood vlees minder las heb. Als rood vlees minder goed gebakken is, bv een hamburger van de bbq die nog een beetje rood is, krijg ik er ook last van.Quercus schreef: Ik vraag me weleens af of het placebo-effect hier een rol kan spelen. Je hoort het wel vaker, "varkensvlees is ongezond", "die dieren eten alles, en als jij dat dier eet dan eet je dus ook alles". Als je met dat in je achterhoofd een stukje vlees gaat eten en je hebt dezelfde avond last, dan is het heel makkelijk om te denken dat dat door dat stukje vlees komt. Dan spreek ik voor mijzelf, maar ik stel me voor dat dit voor anderen ook zo werkt.
Maar het kan net zo goed zijn dat je ergens anders last van hebt, bijvoorbeeld van bepaalde kruiden of teveel zout of zo. Ik merk bij mijzelf (althans dat denk ik te merken) dat juist teveel zout ervoor zorgt dat een maaltijd goed of slecht valt.
@HenkJ, misschien komt het omdat je er woont, dat je die die lucht niet meer waarneemt, maar ik ben wel eens een weekend bij jou in de buurt en dan word ik 's morgens soms wakker, terwijl ik me waan in een varkensschuur. Echt om misselijk van te worden.....Of als ik uit de kerk buiten kom, valt die lucht gelijk weer op me. Ik kan me niet voorstellen, dat dat gezond is.