Wow, De brandstapel nog wel. Voor de goede orde Lewis en Tolkien waren schrijvers geen regiseurs of scriptschrijvers.Simon schreef:Ik zou maar eens heel goed gaan googlen op witchcraft, occultism icm deze 2 namen.In het OT stond hierop de doodstraf, en Calvijn zou je op de brandstapel gegooid hebben.Harry Potter-category gif!parsifal schreef: Ja klopt, Dat stukje uit "The Last Battle" heeft me wel aan het denken gezet. Ik geloof niet dat ik helemaal met CS Lewis meega, maar ik begrijp zijn denken wel denk ik. Tolkien is trouwens ook wel een schrijver die ik kan waarderen.
Lord of the rings en Narnia zijn geen christelijke films die stichtelijk zijn.
JR Tolkien was bovendien rooms en verwerkt al dat mysticisme waarschijnlijk in die film, ik wil het eigenlijk niet weten.
Straks zijn er ook nog goede en slechte heksen.
Verder spelen Narnia en Lord of the Rings zich af in een wereld die duidelijk niet de onze is. Harry Potter heb ik nog niet gelezen. Wil ik nog wel doen, al is het alleen al om te lezen wat mensen om me heen hebben gelezen en of er aanknopingspunten zijn. Ja er komt toverij in de boeken voor, net als in veel sprookjes en net als bij veel mythen waar ook mensen als Spurgeon naar verwijzen. Punt is dat zeker bij Lewis en Spurgeon het verhaal een verhaal blijft en de boodschap onder dit verhaal ligt en niet over hekserij, of magie gaan.
Kijk ook eens hier: http://yord.nl/literatuur/artikel/559194