Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Mister
Administrator

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Mister »

Uit het zelfde artikel:
Dat Nederland net als Canada helemaal afziet van de aanschaf van de JSF, zit er echter niet in. Minister van Defensie Hennis-Plasschaert heeft in september nog gezegd dat er in het dossier-JSF een 'point of no return' is bereikt
refo

Bericht door refo »

De JSF is dit jaar al minstens 20% duurder geworden omdat de euro gezakt is naar USD 1.10.
Reactie van Den Haag: als we ze moeten betalen is de euro misschien weer duurder, dus hiervoor gaan we niet reserveren.
Hoe kortzichtig is dat. De kans is groter dat de euro nog verder daalt, dus leg maar vast een miljard extra klaar, of twee.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:De JSF is dit jaar al minstens 20% duurder geworden omdat de euro gezakt is naar USD 1.10.
Reactie van Den Haag: als we ze moeten betalen is de euro misschien weer duurder, dus hiervoor gaan we niet reserveren.
Hoe kortzichtig is dat. De kans is groter dat de euro nog verder daalt, dus leg maar vast een miljard extra klaar, of twee.
Maar de euro kan toch ook weer stijgen, of zeg ik nu iets heel doms?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mister schreef:Uit het zelfde artikel:
Dat Nederland net als Canada helemaal afziet van de aanschaf van de JSF, zit er echter niet in. Minister van Defensie Hennis-Plasschaert heeft in september nog gezegd dat er in het dossier-JSF een 'point of no return' is bereikt
Mijn punt was dat ik best begrijp dat er een "point of no return" is, dat lijkt mij ook wel normaal. Maar daar hoort m.i. niet bij dat je wat betreft prijsstelling dan zegt: nu ja, dan zien we later wel.
Als je nu zegt: we doen het, dan leg je ook direct de prijs vast. Zou ik denken, tenminste.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Mister schreef:Uit het zelfde artikel:
Mijn punt was dat ik best begrijp dat er een "point of no return" is, dat lijkt mij ook wel normaal. Maar daar hoort m.i. niet bij dat je wat betreft prijsstelling dan zegt: nu ja, dan zien we later wel.
Als je nu zegt: we doen het, dan leg je ook direct de prijs vast. Zou ik denken, tenminste.
Dat is ook mijn bezwaar tegen de JSF. Maar er is ook een andere kant. Morgen komt het Fyra-rapport uit. Daarin zal een vaste prijs (die veel te hoog was) één van de grote kritiekpunten vormen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
alexv

Bericht door alexv »

huisman schreef:
Luther schreef:Als dat zo helder is, waarom krijgt Defensie en de politiek dat dan niet uitgelegd aan de meerderheid van de belastingbetalers.
Een grote meerderheid van onze volksvertegenwoordigers hebben voor de aanschaf van de F35 gestemd. Dus indirect is de meerderheid van belasting betalers voor. Waar ik werk zelfs 100% :OO3
Luther schreef:Je hebt het over een Grippen die 27 jaar oud is. Wat dacht je van iemand die al 35 jaar bij luchtmacht werkt...
Die is idd ook antiek en moet nodig vervangen worden.
huisman schreef:De luchtmacht gaat trouwens 4 grote drones aanschaffen die op Leeuwarden gestationeerd worden maar drones zullen nooit een vervanging zijn voor manned aircraft maar een welkome toevoeging.
Luther schreef:Kun je dat laatste uitleggen?
Drones zijn geschikt voor specifieke taken maar niet voor het hele spectrum van luchtoorlog. Ik heb kort geleden een groot symposium over drones bijgewoond en zelf ook een bijdrage mogen leveren. Zeg maar de kant van de luchtverkeersleiding.

Ethisch zit aan het oorlogvoeren met drones ook nog wel een kant waar ik zelf nog niet uit ben.

Wij hebben deze gekocht. MQ-9 reaper

Afbeelding

Huisman, toen ik dit las moest ik even aan je denken. Het helpt je misschien om de ethische kant van het Amerikaanse gebruik van drones te overwegen. http://blikopnosjournaal.blogspot.ca/20 ... aanse.html
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Vanmorgen samen met zoontje een oefening van straaljagers bekeken, van ik denk wel een half uur lang. Gewoon vanuit onze tuin. Eerst waren ze nog ver weg, daarna dichtbij en uiteindelijk recht boven onze tuin (althans zo leek het). Indrukwekkend!
Enig minpuntje is dat mijn zoontje nu ook in een straaljager wil vliegen.
;-)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Pimpelmees schreef:Vanmorgen samen met zoontje een oefening van straaljagers bekeken, van ik denk wel een half uur lang. Gewoon vanuit onze tuin. Eerst waren ze nog ver weg, daarna dichtbij en uiteindelijk recht boven onze tuin (althans zo leek het). Indrukwekkend!
;-)
Huisman kan - forummers onder mekaar - vast wel iets regelen ::tilt
huisman

Bericht door huisman »

Pimpelmees schreef:Vanmorgen samen met zoontje een oefening van straaljagers bekeken, van ik denk wel een half uur lang. Gewoon vanuit onze tuin. Eerst waren ze nog ver weg, daarna dichtbij en uiteindelijk recht boven onze tuin (althans zo leek het). Indrukwekkend!
;-)
Woon je in de buurt van Wageningen/Soesterberg? Vanmorgen een luchtmacht dodenherdenking met 5 F16's in een zogenaamde missing man formatie. Ze hingen bij Wageningen in de holding en ziijn rond 12:00 in formatie naar het monument op Soesterberg gevlogen.

Misschien heb je dit gezien?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Pimpelmees

Re: RE: Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

huisman schreef:
;-)
Woon je in de buurt van Wageningen/Soesterberg? Vanmorgen een luchtmacht dodenherdenking met 5 F16's in een zogenaamde missing man formatie. Ze hingen bij Wageningen in de holding en ziijn rond 12:00 in formatie naar het monument op Soesterberg gevlogen.

Misschien heb je dit gezien?
Ja dat moet het geweest zijn! Tussen 11.30 en 12.00 werden er heel wat rondjes gedraaid om en nabij Ede en toen een scherpe draai en weg waren ze. Dit was dan bepaald geen stille dodenherdenking maar wel een indrukwekkende!
Auto

Bericht door Auto »

Vandaag landen er twee in Nederland.

https://www.youtube.com/watch?v=wACWvCTkb-g
huisman

Bericht door huisman »

Auto schreef:Vandaag landen er twee in Nederland.

:garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Auto

Bericht door Auto »

huisman schreef:

Moet je niet werken huisman?
Pimpelmees

Auto schreef:
huisman schreef:

huisman kan goed multitasken. Straaljager besturen en refoforum checken.
huisman

Bericht door huisman »

Pimpelmees schreef:
Auto schreef:
huisman schreef:

huisman kan goed multitasken. Straaljager besturen en refoforum checken.
huisman zit gezellig bij huisvrouw op de bank :)
Plaats reactie