merel schreef:
De ka zei tegen ons altijd dat je het beste een goede/hoge dosering pcm kon geven. Dan zakt inderdaad de koorts, maar blijven kinderen gewoon eten en drinken en zijn ze het snelste hersteld.
Gelukkig onderschrijven sommige artsen buiten de geitenharensokkenclub het ook:
Koorts is een natuurlijk verdedigingsmechanisme bij een infectie, zegt Jos van der Meer, emeritus-hoogleraar interne geneeskunde.
'Het is niet nodig en waarschijnlijk ook geen goed idee om die te bestrijden.' Hippocrates, de grondlegger van de westerse geneeskunde, wist het ruim tweeduizend jaar geleden al. '
Geef me koorts en ik kan elke ziekte genezen.' Dat idee is wat te optimistisch gebleken, maar er zijn wel aanwijzingen voor de heilzame werking van een tijdelijke verhoging van de lichaamsthermostaat.
Koorts ontstaat als het immuunsysteem een signaal geeft aan de hersenen. Zodra een virus of een bacterie het lichaam binnendringt komen de macrofagen, de opruimcellen, in actie. Krijgen die cellen iets in hun afvalbak, dan produceren ze bepaalde eiwitten. Die eiwitten zetten de hersenen aan tot de productie van een specifieke stof en die activeert weer de thermostaat in de hypothalamus, het regelcentrum in het brein.
Dat heeft twee gevolgen. Als de kachel een tandje hoger wordt gezet, leggen de aanvallers (virussen en bacteriën) eerder het loodje. Maar bovendien functioneert onze verdediging (het immuunsysteem) beter. In het laboratorium is aangetoond dat de meeste afweercellen het beter doen bij een wat hogere temperatuur. Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat muizen met koorts meer killer-T-cellen aanmaken, een bepaald type witte bloedcel dat geïnfecteerde cellen opruimt.
Bij de mens zijn de gegevens schaars, zegt Van der Meer. Uit een aantal studies wordt duidelijk dat een hogere temperatuur bij mensen met bloedvergiftiging of met bacteriële buikvliesontsteking een gunstig effect heeft op het ziekteverloop.
Paracetamol en aspirine remmen de productie van de stof die in de hersenen de thermostaat hoger zet, legt hij uit. Dat voelt vast aangenamer aan maar het gevolg is ook dat het biologische effect van de koorts verloren gaat.
HET GEHELE ARTIKEL
Wij kregen vroeger geen pmol, volgens mij had vrijwel niemand dit in huis (wel aspirine). Mijn moeder trok ons azijnsokken aan en ik paste dit ook toe. Nog steeds trouwens.
En dat kun je onzin vinden, kruidenvrouwtjesgeleuter, (gelukkig hoor ik het hoongelach niet

) maar ik heb al heel veel sceptici laten inzien dat het wel degelijk helpt, onschadelijk is en toegepast kan worden bij heel jonge kindjes.