Re: Volle zekerheid - Zekerheid
Geplaatst: 12 okt 2010, 14:06
Zalig de ogen, die niet gezien hebben en nochtans geloven!
Nochtans (met 1 Huh) niet alleen de ogen.christen2010 schreef:Zalig de ogen, die niet gezien hebben en nochthans geloven!
Dat is zondag 7 van de Catechismus. (ik weet niet of je je dat realiseert, vandaar dat ik het maar even zeg:))Desiree schreef:Geweldig neergezet hè, dit is het zoals ik het ook heb mogen leren zien. En dat kan nu nog voor een ieder die het vraagt. Ik zou het toch aan de Heere vragen, wat heb je te verliezen? Echt, het is wel heel bijzonder hoor, het is een wonder, maar het kan echt voor iedereen... De Heere is het zo waard!huisman schreef:Democritus schreef:Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.
Wat dacht je van de middeleeuwen? Godskennis door aanschouwen was daar belangrijk hoor.refo schreef:Als dit al niet in de bijbel stond zou je het niet geloven:
Bevindelijk Nederland (verder komt het nergens voor) is door de Verlichting ontstaan: alles moet zichtbaar zijn, anders bestaat het niet.Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
Terwijl geloven en zien elkaars tegenpolen zijn: wie ziet hoeft niet te geloven. wie niet ziet kan slechts geloven en bewijst zo de dingen die hij hoopt en de zaken die men niet ziet.
Daarom mijn vraag: wat wil je nu eigenlijk voor zekerheid?
En mijn vraag: wat moet men 'zien' volgens bevindelijk Nederland?refo schreef:Bevindelijk Nederland (verder komt het nergens voor) is door de Verlichting ontstaan: alles moet zichtbaar zijn, anders bestaat het niet.
Terwijl geloven en zien elkaars tegenpolen zijn: wie ziet hoeft niet te geloven. wie niet ziet kan slechts geloven en bewijst zo de dingen die hij hoopt en de zaken die men niet ziet.
Daarom mijn vraag: wat wil je nu eigenlijk voor zekerheid?
Onmacht.Afgewezen schreef:En mijn vraag: wat moet men 'zien' volgens bevindelijk Nederland?refo schreef:Bevindelijk Nederland (verder komt het nergens voor) is door de Verlichting ontstaan: alles moet zichtbaar zijn, anders bestaat het niet.
Terwijl geloven en zien elkaars tegenpolen zijn: wie ziet hoeft niet te geloven. wie niet ziet kan slechts geloven en bewijst zo de dingen die hij hoopt en de zaken die men niet ziet.
Daarom mijn vraag: wat wil je nu eigenlijk voor zekerheid?
Je blijft je verzetten tegen het gegeven dat er wel degelijk sprake is van een geestelijk zien. En dat is toch echt heel vreemd, want de Bijbel leert gewoon dat er zulk zien is, daar hoeven we dus niet benauwd over te doen.
Maar als je dat gaat ridiculiseren door net te doen of het over visioenen of letterlijke verschijningen gaat, tja, waar ben je dan op uit, vraag ik me af. Daar komt bij dat ik nooit en te nimmer een reactie van je krijg als ik hierop inga? Onmacht of onwil?
Maar dan ook jezelf maar niet meer herhalen.Fjodor schreef:Onmacht.Afgewezen schreef:En mijn vraag: wat moet men 'zien' volgens bevindelijk Nederland?refo schreef:Bevindelijk Nederland (verder komt het nergens voor) is door de Verlichting ontstaan: alles moet zichtbaar zijn, anders bestaat het niet.
Terwijl geloven en zien elkaars tegenpolen zijn: wie ziet hoeft niet te geloven. wie niet ziet kan slechts geloven en bewijst zo de dingen die hij hoopt en de zaken die men niet ziet.
Daarom mijn vraag: wat wil je nu eigenlijk voor zekerheid?
Je blijft je verzetten tegen het gegeven dat er wel degelijk sprake is van een geestelijk zien. En dat is toch echt heel vreemd, want de Bijbel leert gewoon dat er zulk zien is, daar hoeven we dus niet benauwd over te doen.
Maar als je dat gaat ridiculiseren door net te doen of het over visioenen of letterlijke verschijningen gaat, tja, waar ben je dan op uit, vraag ik me af. Daar komt bij dat ik nooit en te nimmer een reactie van je krijg als ik hierop inga? Onmacht of onwil?
Ik snap echt niet waar je hier op doelt, moet ik ergens op ingaan?Erasmiaan schreef:Maar dan ook jezelf maar niet meer herhalen.Fjodor schreef:Onmacht.Afgewezen schreef:En mijn vraag: wat moet men 'zien' volgens bevindelijk Nederland?refo schreef:Bevindelijk Nederland (verder komt het nergens voor) is door de Verlichting ontstaan: alles moet zichtbaar zijn, anders bestaat het niet.
Terwijl geloven en zien elkaars tegenpolen zijn: wie ziet hoeft niet te geloven. wie niet ziet kan slechts geloven en bewijst zo de dingen die hij hoopt en de zaken die men niet ziet.
Daarom mijn vraag: wat wil je nu eigenlijk voor zekerheid?
Je blijft je verzetten tegen het gegeven dat er wel degelijk sprake is van een geestelijk zien. En dat is toch echt heel vreemd, want de Bijbel leert gewoon dat er zulk zien is, daar hoeven we dus niet benauwd over te doen.
Maar als je dat gaat ridiculiseren door net te doen of het over visioenen of letterlijke verschijningen gaat, tja, waar ben je dan op uit, vraag ik me af. Daar komt bij dat ik nooit en te nimmer een reactie van je krijg als ik hierop inga? Onmacht of onwil?
ehh.. nee. Misschien had je er helemaal niet mee moeten beginnen. ('onmacht'). Dat was niet zo'n leuke reactie, en, volgens mij, ook eentje die nergens op slaat. Beetje op de persoon, zeg maar.Fjodor schreef: Ik snap echt niet waar je hier op doelt, moet ik ergens op ingaan?
Nee, die quote is helemaal niet belangrijk voor de reactie. Omdat refo die tekst wil gebruiken tegen iets Bijbels. En de Bijbel met de Bijbel bestrijden is een kwalijke bezigheid.Marco schreef:ehh.. nee. Misschien had je er helemaal niet mee moeten beginnen. ('onmacht'). Dat was niet zo'n leuke reactie, en, volgens mij, ook eentje die nergens op slaat. Beetje op de persoon, zeg maar.Fjodor schreef: Ik snap echt niet waar je hier op doelt, moet ik ergens op ingaan?
Overigens valt het me van Afgewezen óók een beetje tegen: de reactie van Refo bevatte namelijk een quote. En die is toch wel belangrijk voor die reactie... (ik ben van Afgewezen niet gewend dat ze maar half quote..?).
Dit was voor refo bedoeld en een aanvulling op jouw opmerking. Hij kan niet antwoorden (onmacht, zoals je opmerkte) maar hij blijft zijn niet onderbouwde standpunt wel telkens herhalen (dit is namelijk niet de eerste keer dat hij het naar voren brengt).Fjodor schreef:Ik snap echt niet waar je hier op doelt, moet ik ergens op ingaan?Erasmiaan schreef:Maar dan ook jezelf maar niet meer herhalen.Fjodor schreef:Onmacht.Afgewezen schreef:En mijn vraag: wat moet men 'zien' volgens bevindelijk Nederland?
Je blijft je verzetten tegen het gegeven dat er wel degelijk sprake is van een geestelijk zien. En dat is toch echt heel vreemd, want de Bijbel leert gewoon dat er zulk zien is, daar hoeven we dus niet benauwd over te doen.
Maar als je dat gaat ridiculiseren door net te doen of het over visioenen of letterlijke verschijningen gaat, tja, waar ben je dan op uit, vraag ik me af. Daar komt bij dat ik nooit en te nimmer een reactie van je krijg als ik hierop inga? Onmacht of onwil?
Ik ben bang voor slotjes tegenwoordig, maargoed, ik zal er toch maar voorzichtig op ingaan.Marco schreef:ehh.. nee. Misschien had je er helemaal niet mee moeten beginnen. ('onmacht'). Dat was niet zo'n leuke reactie, en, volgens mij, ook eentje die nergens op slaat. Beetje op de persoon, zeg maar.Fjodor schreef: Ik snap echt niet waar je hier op doelt, moet ik ergens op ingaan?
Ik heb deze posting maar gedeeltelijk aangehaald.memento schreef:M.i. bestaat ons geloof uit een geestelijk zien op Jezus. Vanuit het diepe besef, dat ik hopeloos en reddeloos verloren lig in zonden en schuld, zien op Hem, die volmaakt de zonden wegnemen kan. Het gevoelen van de zonden, het horen van de vrijspraak (meestal via een belofte- of nodigingswoord uit de Schrift), het ervaren van de dankbaarheid, het zijn allemaal zaken waar je als zondaar bij bent (je maakt het mee, je beleefd het, je ervaart het). God is dan niet meer een abstract idee, maar een werkelijke persoon (of, beter gezegd: Personen) geworden. Net zo werkelijk als ieder ander mens wat je kent. Iemand, met Wie je spreekt in het gebed, Iemand die je in ontmoet in het lezen van het Woord en onder de prediking, etc.