GGiN: geen student toegelaten

gallio
Berichten: 1981
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Ik onderbouw het met het feit dat er zo weinig predikanten worden aangenomen.
3 van de predikanten zijn er de laatste 6 jaar bijgekomen. hoeveel zijn er in die tijd bij de GG bevestigd, stuk of 10 of misschien nog niet eens? het kerkverband is qua omvang 1/5 van de GG, dus de nieuw predikanten per lid ratio verschilt niet zo veel.

[Aangepast op 3/6/04 door gallio]
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Dat de GGiN BV contacten zoeken met de OGG heb ik ook gehoord. Anderen beweren weer dat men terug wil naar de GGiN. Ik denk dat de gemeenten een persoonlijke keuze maken.
De samenwerking kan van plaats tot plaats nogal verschillen. Bij de begrafenis van een dominee van de buitenverbanders in Rijssen sprak een predikant van de GG.
Bij begrafenis van de moeder van mn oma, redelijk recent, waren 2 ds. aanwezig (waarvan 1 uit de GG), maar toch moest de ouderling uit de OGG, wat nog een slecht spreker was ook, de dienst leiden. Kan soms moe worden van dat enorme kerkisme.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23931
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De burgemeester spreekt ook wel eens als een dominee bevestigd wordt. Dat wil nog niet zeggen dat je dan 'samenwerkt' met de burgemeester.

Ik denk niet dat GGiN BV teruggaat naar de GGiN. In ieder geval niet in Gouda.

De vergelijking die sommigen maken met de OT profeten die op een gegeven moment door God niet meer gestuurd werden, gaat mank. Als er in die tijd een curatorium was geweest, was er wellicht ook geen enkele profeet toegelaten. Er is tegenwoordig een menselijke factor tussengeschoven. Toen niet.
gallio
Berichten: 1981
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Sectarisme heeft niet zozeer met de leer te maken als wel met de opbouw van een 'groep'.

Inderdaad moet je op grond van deze sociologische voorwaarden bij de Ger. Gem. in Ned. spreken van een sekte, maar nogmaals dat betekent niet automatisch dwalen in de gereformeerde leer.
zou je dit even kunnen verduidelijken? ik ben geen socioloog, maar betwijfel dat de GGN een secte is.

ik geloof dat bij sectes er sterke nadruk is op wat de leider zegt. en als ik zie dat er GGN's zijn die zich niets aantrekken van waarschuwingen wat betreft TV, internet, sport etc. denk ik dat de bestempeling tot secte niet terrecht is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23931
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

kenmerken van een sekte

1- Sociale opvang voor en door sekteleden. (nestwarmte, lovebombing.)
2- Alleen wij zijn goed, alle anderen slecht en fout. (Doemdenken over andersdenkenden./ zwart-wit denken.)
3- Training binnen de groep. ( studieprogramma / tijdrovende activiteiten.)
4- Zingen-bidden-dansen-springen-schudden-chanten. (In groep lang na elkaar tot er extatische toestanden ontstaan is zeer bedenkelijk.)
5- Via omwegen absurde theologische hersenspinsels doen aanvaarden.
6- Losmaken van de werkelijkheid. (Te éénzijdige belichting van de metafysiek.)
7- Programmeren in de geest van de sekte. (vb. eigen taalgebruik.)
8- Binnen is de veiligheid, buiten is de bedreiging. (Creëren en cultiveren van fobieën / weggaan van de groep betekend verdoemd zijn.)
9- Stapsgewijs binnenleiden in de groep= conditionering.
10- Losmaken van het verleden. (Omgeving-andere naam-persoonlijkheid.)
11- Losmaken van familie, vrienden. ( Geen gemeenschap met ongelovigen.)
12- Het denken wordt veranderd. (Andere denkpatronen.)
13- Er wordt voor de volgeling gedacht en beslist. (Geen verantwoordelijkheid van eigen keuzes.)
14- Het instituut is het medium. ( Tussen God en de volgeling/ of de redding.)
15- Schuldgevoelens worden opgewekt en onderhouden. (V.b. door een sterk zondebesef.)
16- Denken in zwart-wit/ goed-kwaad/ leven-dood.(zin tot relativeren sterk verminderd of geheel verdwenen.)
17- Afbraak van autoriteiten buiten de groep. ( Gods wetten op de eerste plaats of beter gezegd de uitleg door de groep daarvan.)
18- Suggestieve literatuur, manipulatie van woorden en begrippen.
19- Kritiekloos opvolgen van regels en instructies. ( Kuddegeest.)
20- Verbod van gerechtvaardigde kritiek. ( Gevolg= straf.)
21- Eenzijdig gebruik van feiten. (V.b. wetenschap verkeerd belichten)
22- Bewustzijnsvernauwing bij de volgelingen. ( Men kan niet meer tot eigen meningen komen.)
23- Angstgevoelens worden opgewekt en gecultiveerd. (V.b. labiel evenwicht tussen geloven en twijfelen.)
De totale som van de elementen binnen een groep bepalen of deze wel of geen sekte is.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Dat de GGiN BV contacten zoeken met de OGG heb ik ook gehoord. Anderen beweren weer dat men terug wil naar de GGiN. Ik denk dat de gemeenten een persoonlijke keuze maken.
De samenwerking kan van plaats tot plaats nogal verschillen. Bij de begrafenis van een dominee van de buitenverbanders in Rijssen sprak een predikant van de GG.
Van sommige dominees verbaast dat niet.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

[q]kenmerken van een sekte [/q]

Ik huiver als ik dit lijstje toepas op de GGinN.
Tenminste, wat ik van hen meegemaakt heb.

ik ga ze hier niet 1 voor 1 langs, want dan wordt ik zeker van het bord geveegd. Wel een opmerkelijk punt, binnen deze context:

20- Verbod van gerechtvaardigde kritiek. ( Gevolg= straf.)

kritiek op de ger gezindte is niet snel geaccepteerd op dit bord, laat staan op de GGinN.
Ik heb vaker "Robert, dat kan je niet zeggen" op mijn kritieken geretourneerd gekregen dan tegen-argumenten. Ook hier weer trouwens, in de GGinN = secte? discussie.
gallio
Berichten: 1981
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

Oorspronkelijk gepost door Robert
[q]kenmerken van een sekte [/q]

Ik huiver als ik dit lijstje toepas op de GGinN.
Tenminste, wat ik van hen meegemaakt heb.

ik ga ze hier niet 1 voor 1 langs, want dan wordt ik zeker van het bord geveegd. Wel een opmerkelijk punt, binnen deze context:

20- Verbod van gerechtvaardigde kritiek. ( Gevolg= straf.)

kritiek op de ger gezindte is niet snel geaccepteerd op dit bord, laat staan op de GGinN.
Ik heb vaker "Robert, dat kan je niet zeggen" op mijn kritieken geretourneerd gekregen dan tegen-argumenten. Ook hier weer trouwens, in de GGinN = secte? discussie.
Hou toch op, Robert. Het meeste punten komen werkelijk niets overeen met de GGN of welk kerkgenootschap dan ook.

Kritiek is er natuurlijk ook binnen de GGN en ik geloof niet dat er daarom iemand gestraft wordt. Het is hier ter plaatse zelfs zo dat juist de GG met harde hand geleid wordt en er in de GGN best makkelijk met andere standpunten omgesprongen wordt. Als je daar naar de kerk gaat proef je dan ook gelijk het verschil in de sfeer.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Hou toch op, Robert. Het meeste punten komen werkelijk niets overeen met de GGN of welk kerkgenootschap dan ook.
Ik durf te wedden dat behalve in Nederland de GG, OGG en GGN, in de rest van de wereld 90% van de christenen de GGiN als sectarisch zal zien.

Maar, ik moet zeggen, het is een goede zaak dat er recentelijk 3 dominees zijn aangenomen. Er was een periode dat alleen Malan en 1 ander preekte. Wat dat betreft is de GGiN zeker de goede kant op gegaan.

Het leek op een gegeven moment dat het pauwianen werden, maar dan Malanianen.

Maar zeg's, wat vinden jullie van pauwianen? Ook geen secte?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Hou toch op, Robert. Het meeste punten komen werkelijk niets overeen met de GGN of welk kerkgenootschap dan ook.
Ik durf te wedden dat behalve in Nederland de GG, OGG en GGN, in de rest van de wereld 90% van de christenen de GGiN als sectarisch zal zien.

Maar, ik moet zeggen, het is een goede zaak dat er recentelijk 3 dominees zijn aangenomen. Er was een periode dat alleen Malan en 1 ander preekte. Wat dat betreft is de GGiN zeker de goede kant op gegaan.

Het leek op een gegeven moment dat het pauwianen werden, maar dan Malanianen.

Maar zeg's, wat vinden jullie van pauwianen? Ook geen secte?
Robert, je kletst over dingen waar je geen enkel verstand van hebt. Verdiep je eerst eens ergens in voordat je zinloos dingen gaat roepen als secten enzow.

De GGiN heeft geen student toegelaten, die 3 studenten was in de GG.

Verder durf ik je stelling ernstig te betwijfelen. Over het algemeen is er juist grote waardering voor de 'bevindelijke christenen', ook al is men het niet altijd met ze eens. Daarbij kom je in elk land waar christelijke kerken zijn wel een kerkgenootschap tegen wat ongeveer overeenkomt met de GG/GGiN.
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Hou toch op, Robert. Het meeste punten komen werkelijk niets overeen met de GGN of welk kerkgenootschap dan ook.
Ik durf te wedden dat behalve in Nederland de GG, OGG en GGN, in de rest van de wereld 90% van de christenen de GGiN als sectarisch zal zien.

Maar, ik moet zeggen, het is een goede zaak dat er recentelijk 3 dominees zijn aangenomen. Er was een periode dat alleen Malan en 1 ander preekte. Wat dat betreft is de GGiN zeker de goede kant op gegaan.

Het leek op een gegeven moment dat het pauwianen werden, maar dan Malanianen.

Maar zeg's, wat vinden jullie van pauwianen? Ook geen secte?
Robert, druk je nu eens anders uit!!!!!
Onderzoek eerst hoe de commissies te werk gaan , dan stop je wel met je kritiek.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Weet iemand misschien ook of LMP. Scholten deel uit maakt van het curatorium? Ik las vandaag het interview uit Terdege waarin deze aangaf géén zekerheid v/h geloof te kennen, Hij hoopte dat het eens goed zou komen. Ik vond dat een zeer aangrijpende uitspraak. LMP. Scholten, alom gewaardeerd in de GGiN en daarbuiten, docent op de theologische school. Vanaf het begin betrokken bij de GBS een zeer kundig man, betrokken bij het Bijbelvertaalwerk, misschien in zijn leven wel 100 keer de Bijbel doorgekropen, geen zekerheid van het geloof! dan komt de vraag in me op wie dan wel? Zeer aangrijpend. Als zo'n man in het curatorium zou zitten kan ik begrijpen dat er geen studenten worden toegelaten.
Hoever zijn wij als kerken gezakt. Dit stemt mij droevig, ik ben er eigenlijk een beetje kapot van. Ergens las ik ook dat God ook mensen onder leesdiensten kan bekeren, natuurlijk God bekeert ook mensen in de kroeg, God is Almachtig, maar het is niet de normale weg. De normale weg is dat God mensen bekeert onder de levende bediening van Zijn Woord. Wij gaan het extra-ordinaire tot norm verheffenen zijn dan verbaast en zeggen dat God Zijn hand stil houd.
Een rare vraag, Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen er onder de leesdienst bekeert worden. Degene die het aangaat en die ik spreek zeggen allemaal onder de prediking [dus niet leesdienst] van het Evangelie stil gezet te zijn.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
gallio
Berichten: 1981
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Weet iemand misschien ook of LMP. Scholten deel uit maakt van het curatorium?
Volgens mij niet, maar ik weet het niet zeker. Hebben ze geen website waar je ff kan kijken? Misschien kan je wel online bij het Curatorium aankloppen?
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Dat de GGiN BV contacten zoeken met de OGG heb ik ook gehoord. Anderen beweren weer dat men terug wil naar de GGiN. Ik denk dat de gemeenten een persoonlijke keuze maken.
De samenwerking kan van plaats tot plaats nogal verschillen. Bij de begrafenis van een dominee van de buitenverbanders in Rijssen sprak een predikant van de GG.

Klopt helemaal. Ds. van Dieren heeft de begrafenis van wijlen Ds. de Groot geleid.
Plaats reactie