De pracht van RK kerken

Joannah

Re: De pracht van RK kerken

Bericht door Joannah »

Mister schreef:
Germanicus schreef:
Joannah schreef: Germanicus, Corinthe leert ons dat een weinig zuurdesem het hele deeg verzuurt. Het is onze taak om uit te zuiveren, een mooie letterlijke SV benaming, die in de nieuwe Vertaling "verwijderen" is geworden helaas.
Een instituut kan 90% waarheid verkondigen, maar als er 10 % leugen inzit, is alles waardeloos geworden.
Je durft nogal. Ik denk dat je met deze uitspraak ook heel wat protestantse en zelfs reformatorische kerken afschrijft.
Sterker nog, welke kerk houden we dan nog over?
de ware "gemeente", die net als het Koninkrijk,(nog) niet gezien kan worden...Zal ik nog waar geloof vinden, wanneer ik terugkom, vraagt Jezus.
Lees de profetie over Laodicea nog maar eens in Openbaring 3.
Die heeft betrekking op dit (laatste) tijdperk in aanloop naar de grote dag des Heeren, waar het vervolg van Openbaring dan over gaat.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Willem

Bericht door Willem »

Joannah schreef:
Mister schreef:
Germanicus schreef:
Joannah schreef: Germanicus, Corinthe leert ons dat een weinig zuurdesem het hele deeg verzuurt. Het is onze taak om uit te zuiveren, een mooie letterlijke SV benaming, die in de nieuwe Vertaling "verwijderen" is geworden helaas.
Een instituut kan 90% waarheid verkondigen, maar als er 10 % leugen inzit, is alles waardeloos geworden.
Je durft nogal. Ik denk dat je met deze uitspraak ook heel wat protestantse en zelfs reformatorische kerken afschrijft.
Sterker nog, welke kerk houden we dan nog over?
de ware "gemeente", die net als het Koninkrijk,(nog) niet gezien kan worden...Zal ik nog waar geloof vinden, wanneer ik terugkom, vraagt Jezus.
Lees de profetie over Laodicea nog maar eens in Openbaring 3.
Die heeft betrekking op dit (laatste) tijdperk in aanloop naar de grote dag des Heeren, waar het vervolg van Openbaring dan over gaat.
Als jij denkt dat de "ware gemeente" of de "onzichtbare kerk" hierop aarde 100% waarheid verkondigen dan heb je onbijbelse en onzuivere denkbeelden. 100% waar en Waarheid is alleen God. En ook wedergeboren christenen kennen slechts ten dele. Ze hebben - uiteraard - te onderzoeken en te streven naar zuiverheid maar - helaas - struikelen in vele. Ook in leerstellingen, dogma's en interpretaties. Wees derhalve maar voorzichtig met het roepen dat bekeerden wel uit die of die kerk zullen vertrekken!.
Desiree

Bericht door Desiree »

huisman schreef:
Desiree schreef:
huisman schreef:Heb in de vakantie weer in diverse RK kerken bezocht en was opnieuw onder de indruk van de kunst in die kerken die toch wel erg Christocentrisch is. Is de RKK toch onze moederkerk of de anti-kerk?
Wat ik het meest irritant is dat is voor mij de gedachte.. dat de pastoor het allemaal weet, en jij het maar met plaatjes moet doen. Dat zou ik vroeger toch graag ff anders hebben gezien. Buitengewoon irritant als ik niet mag weten, wat hij weet. Terwijl je toch weet dat de Heere zei, laat de kinderen tot mij komen en verhinder ze wel? nee, niet!!!

Prachtig vind ik die kerken... Heel mooi ook het kruis van de Heere Jezus, een predikatie opzich! Dat verbaasd mij ook altijd.... de beelden spreken voor zich. Maar Calvijn, brief aan Sadolet of Luther hebben toch duidelijk aangegeven waar de knelpunten liggen. Met veel respect voor Antoine Bodar, maar ik zie het toch anders. Geen goede werken, maar Christus.

Ontroerend die serieuze mensen, ik zie het ook... Ik praat dan ook een enkele keer weleens, met de vraag hoe of ze Jezus nu ook kennen als Borg voor hun ziel? (Simpel in Duit of Engels) Ik heb geen goed beeld van de hedendaagse rooms kerklid. Onbegrijpelijk is het wel, dat men geen zekerheid heeft t.o.v. de eeuwigheid terwijl Paulus toch zei: met blik op de olympische spelen.. Jaag naar het wit!!
Optellen en aftrekken het is zo menselijk, maar Het is buiten ons!

Tja, wat dat betreft, goede werken komen ná de bekering en niet voor... om die te doen uit dankbaarheid.

Toch ach, vergeet niet... ook daar zitten mensen onder die God wil trekken met Zijn Wonderbaar licht. Hetzelfde als voor ons is nodig, de werking van de Heilige Geest. Nou, geloof maar, dan gaat zo'n kruis schitteren hoor...
Ik wil best terug, maar dan wel als God aan Zijn eer komt, anders niet.
Ik heb één zin uit jouw posting gekleurd omdat dat verwijt helaas ook voor zeer veel mensen in de reformatorische kerken geldt
Dan dit ook maar... snap je wel hoor. Moeten maar veel vragen of er verandering in mag komen, niet? We zijn zo rooms. Verdrietig is dat.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Germanicus

Bericht door Germanicus »

Joannah schreef:
Germanicus schreef:
.Dit is geen uitspraak van mij,
Je weet volgens mij heel goed dat ik hier slechts de Apostel Paulus citeer
Zegt Paulus dit: Een instituut kan 90% waarheid verkondigen, maar als er 10 % leugen inzit, is alles waardeloos geworden?
Hier beneden is het niet.
Joannah

Bericht door Joannah »

Germanicus schreef:
Joannah schreef:
Germanicus schreef:
.Dit is geen uitspraak van mij,
Je weet volgens mij heel goed dat ik hier slechts de Apostel Paulus citeer
Zegt Paulus dit: Een instituut kan 90% waarheid verkondigen, maar als er 10 % leugen inzit, is alles waardeloos geworden?
'Het misverstand komt hierdoor, sommigen beschouwen de kerk als de gemeente, en Paulus zei dat de gemeente het zuurdesem dient uit te zuiveren.Anderen, zien onbekeerden toch als deel van de gemeente.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
huisman

Bericht door huisman »

Joannah schreef
'Het misverstand komt hierdoor, sommigen beschouwen de kerk als de gemeente, en Paulus zei dat de gemeente het zuurdesem dient uit te zuiveren.Anderen, zien onbekeerden toch als deel van de gemeente.

Dat heeft met de verbondsvisie te maken en daar wil ik als topicstarter het in dit topic niet over hebben :fouet
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

huisman schreef:Joannah schreef

Dat heeft met de verbondsvisie te maken en daar wil ik als topicstarter het in dit topic niet over hebben :fouet
Niet? Dat zouden we best hier op RF eens kunnen bespreken... :huhu
Mara

Bericht door Mara »

Ben in verschillende roomse kerken geweest en vind er altijd een bijzondere sfeer hangen.
Of je ziet op tv een prins of prinses trouwen, in 1 van de mooiste kathedralen.
Men trok er toch veel geld voor uit, kom daar nu maar eens om.
Veel nieuwe kerken zijn toch bijzonder sfeerloos soms.
Ik hou wel van glas-in-loodramen, zware pilaren, dikke muren, ook de oude hervormde kerken hebben dat.
Heb ook wel kloosters bezocht in Duitsland en Belgie, daar hangt ook zo'n serene sfeer.
Wilde het maar niet hebben over het roomse en het reformatorische geloof, daar kom je nooit helemaal uit.
Mensen die uit de r.k. willen overstappen naar het reform geloof, hebben het heel moeilijk !
De rk kerk laat ze niet zomaar gaan.
Onlangs overleed nog een man die nog net geen belijdenis had gedaan, zijn familie vond dat hij toch maar rk begraven moest worden.
Schokkend, omdat hij dat niet meer wilde.
Misschien is het voor iedereen handig om je laatste wens op schrift te zetten. Met handtekening.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:Ben in verschillende roomse kerken geweest en vind er altijd een bijzondere sfeer hangen.
Of je ziet op tv een prins of prinses trouwen, in 1 van de mooiste kathedralen.
Men trok er toch veel geld voor uit, kom daar nu maar eens om.
Veel nieuwe kerken zijn toch bijzonder sfeerloos soms.
Ik hou wel van glas-in-loodramen, zware pilaren, dikke muren, ook de oude hervormde kerken hebben dat.
Heb ook wel kloosters bezocht in Duitsland en Belgie, daar hangt ook zo'n serene sfeer.
Wilde het maar niet hebben over het roomse en het reformatorische geloof, daar kom je nooit helemaal uit.
Mensen die uit de r.k. willen overstappen naar het reform geloof, hebben het heel moeilijk !
De rk kerk laat ze niet zomaar gaan.
Onlangs overleed nog een man die nog net geen belijdenis had gedaan, zijn familie vond dat hij toch maar rk begraven moest worden.
Schokkend, omdat hij dat niet meer wilde.
Misschien is het voor iedereen handig om je laatste wens op schrift te zetten. Met handtekening.

Bekijk dit Roomse kapelletje maar eens (Mooie site interactief 360 graden)
http://www.vatican.va/various/cappelle/ ... index.html
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

Ja ook mooi, maar ik denk dan meer aan de kerk in Delft of Dordrecht, of bijv de Notre Dame of Sacre Coeur.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vind het altijd wat dubbel. Ik vind het soms wel mooi, ook rustgevend, zeker als je in een drukke stad bent, om dat even een gebouw in te lopen en iets te ervaren wat je buitenshuis nauwelijks kan vinden: rust, stilte... en ook zeker dingen die wijzen op Bijbelse verhalen, op het offer van Jezus Christus. Aan de andere kant, al die andere heiligen, de overdreven, kitscherige pracht en praal soms ook...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Ik vind het altijd wat dubbel. Ik vind het soms wel mooi, ook rustgevend, zeker als je in een drukke stad bent, om dat even een gebouw in te lopen en iets te ervaren wat je buitenshuis nauwelijks kan vinden: rust, stilte... en ook zeker dingen die wijzen op Bijbelse verhalen, op het offer van Jezus Christus. Aan de andere kant, al die andere heiligen, de overdreven, kitscherige pracht en praal soms ook...

Het is niet alleen het kerkinterieur wat mij aantrekt maar ook de devotie (Het kloosterleven heeft altijd een bepaalde aantrekkingskracht op mij gehad...maar dan zonder celibaat :huhu )
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Ik heb een heel andere ervaring. Was met twee vrienden in Praag en daar zagen we de volgende afbeelding.
http://www.flickr.com/photos/8040300@N05/2358845315/
Een van hen was zo woest dat we haast geen Roomse kerk meer in mochten.
Hier zetten die Roomsen gewoon even een afbeelding van God in de kerk. En er is in dat hele zootje ongeregeld niemand die eens gaat zeggen dat ze dat niet kunnen maken.
Helaas had die vriend geen pot verf bij zich, anders was die afbeelding nu verdwenen geweest :)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
huisman

Bericht door huisman »

Fjodor schreef:Ik heb een heel andere ervaring. Was met twee vrienden in Praag en daar zagen we de volgende afbeelding.
http://www.flickr.com/photos/8040300@N05/2358845315/
Een van hen was zo woest dat we haast geen Roomse kerk meer in mochten.
Hier zetten die Roomsen gewoon even een afbeelding van God in de kerk. En er is in dat hele zootje ongeregeld niemand die eens gaat zeggen dat ze dat niet kunnen maken.
Helaas had die vriend geen pot verf bij zich, anders was die afbeelding nu verdwenen geweest :)
Heftige reactie was het een afbeelding van Jezus of van God?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

huisman schreef: Heftige reactie was het een afbeelding van Jezus of van God?
God
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie