Ik las gisteren dat volgens de DKO diakenen niet eens tot de kerkenraad behoren.Tiberius schreef: Ik sluit me helemaal bij Bert Mulder aan: 4 diakenen kunnen nooit een kerkenraad vormen. Je krijgt dan allerlei problemen.
gebed tijdens leesdienst
Re: gebed tijdens leesdienst
~~Soli Deo Gloria~~
Ik las vorige week ergens dat een predikant hetzelfde bepleitte: de kerkenraad bestaande uit alleen ouderlingen (al dan niet met een leeropdracht). Die gedachte is het doordenken wel waard, ja.Hendrikus schreef:Ik las gisteren dat volgens de DKO diakenen niet eens tot de kerkenraad behoren.Tiberius schreef: Ik sluit me helemaal bij Bert Mulder aan: 4 diakenen kunnen nooit een kerkenraad vormen. Je krijgt dan allerlei problemen.
Dat is kerkordelijk ook zo..daarom is het ook vreemd dat de gewoonte gegroeid is dat ook diakenen meegaan op huisbezoek.Hendrikus schreef:Ik las gisteren dat volgens de DKO diakenen niet eens tot de kerkenraad behoren.Tiberius schreef: Ik sluit me helemaal bij Bert Mulder aan: 4 diakenen kunnen nooit een kerkenraad vormen. Je krijgt dan allerlei problemen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- JolandaOudshoorn
mmm, bij ons is dat (nog) niet zo.huisman schreef:Dat is kerkordelijk ook zo..daarom is het ook vreemd dat de gewoonte gegroeid is dat ook diakenen meegaan op huisbezoek.Hendrikus schreef:Ik las gisteren dat volgens de DKO diakenen niet eens tot de kerkenraad behoren.Tiberius schreef: Ik sluit me helemaal bij Bert Mulder aan: 4 diakenen kunnen nooit een kerkenraad vormen. Je krijgt dan allerlei problemen.
Maar dat zou kunnen betekenen dat vrouwen diaconesse kunnen worden. Ze horen toch niet bij de kerkenraad.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Dat argument wordt ook wel eens gebruikt ..maar het is wel een ambt, dus...helaas geen vrouwenJolandaOudshoorn schreef:mmm, bij ons is dat (nog) niet zo.huisman schreef:Dat is kerkordelijk ook zo..daarom is het ook vreemd dat de gewoonte gegroeid is dat ook diakenen meegaan op huisbezoek.Hendrikus schreef:Ik las gisteren dat volgens de DKO diakenen niet eens tot de kerkenraad behoren.Tiberius schreef: Ik sluit me helemaal bij Bert Mulder aan: 4 diakenen kunnen nooit een kerkenraad vormen. Je krijgt dan allerlei problemen.
Maar dat zou kunnen betekenen dat vrouwen diaconesse kunnen worden. Ze horen toch niet bij de kerkenraad.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- JolandaOudshoorn
Dat is weer jammer voor de mannen, maar een gelukje voor de vrouwenhuisman schreef:Dat argument wordt ook wel eens gebruikt ..maar het is wel een ambt, dus...helaas geen vrouwenJolandaOudshoorn schreef: mmm, bij ons is dat (nog) niet zo.

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Dat kan ik me niet voorstellen.JolandaOudshoorn schreef:Dat is weer jammer voor de mannen, maar een gelukje voor de vrouwenhuisman schreef:Dat argument wordt ook wel eens gebruikt ..maar het is wel een ambt, dus...helaas geen vrouwenJolandaOudshoorn schreef: mmm, bij ons is dat (nog) niet zo.
Bij ons doen de diakenen wel het gebed na de leesdienst, als zij ook de preek gelezen hebben. Verantwoordelijkheid ligt wel bij de ouderling van dienst. Klopt wellicht niet helemaal, maar geeft wel een stukje rust in de dienst zelf (behalve als je zelf aan de beurt bent...)
eilander schreef:Bij ons doen de diakenen wel het gebed na de leesdienst, als zij ook de preek gelezen hebben. Verantwoordelijkheid ligt wel bij de ouderling van dienst. Klopt wellicht niet helemaal, maar geeft wel een stukje rust in de dienst zelf (behalve als je zelf aan de beurt bent...)
Ik vind het allemaal begrijpelijk en zeg er verder ook niks verkeerd van.......maar hoe komt het dat in deze tijd zo moeilijk ouderlingen te vinden zijn . Ligt het altijd geestelijk dat zoveel voor dit ambt bedankt wordt (geen vrijmoedigheid , geen bekwaamheid enz. ) of geloven wij nog dat als wij van Godswege door de gemeente verkozen zijn wij de vrijmoedigheid en de bekwaamheid van de HEERE mogen verwachten. Gekozen zijn door de gemeente na het aanroepen van de HEERE in het gebed en dan bedanken....daar is ook vrijmoedigheid voor nodig (Want als de HEERE roept....en dan nee zeggen?)
Een andere vraag is: hoe kan het dat iemand geen vrijmoedigheid heeft om het ambt van ouderling te aanvaarden, maar wel de vrijmoedigheid heeft om de taken van een ouderling uit te voeren zonder ambtelijk mandaat?
Voor mij is er weinig verschil, beiden een roeping !
Maar of de Heere nu altijd roept ?
Wij hebben een kleine gemeente, weinig mannen, dus het is rouleren tussen een klein clubje.
Je hoeft alleen aan bep voorwaarden te voldoen en dan kom je vanzelf aan de beurt.
De een aanvaard het ter plekke, als de telling gedaan is, de ander denkt (voor de vorm) nog even na.
Vroeger hoorde ik mijn vader wel eens aan een ouderling vragen: ben je wel eens jongeling geweest ?
Ouderling heten niet voor niets zo, maar tegenwoordig kunnen ze dus rond de 30 zijn.
Wij hebben een kleine gemeente, weinig mannen, dus het is rouleren tussen een klein clubje.
Je hoeft alleen aan bep voorwaarden te voldoen en dan kom je vanzelf aan de beurt.
De een aanvaard het ter plekke, als de telling gedaan is, de ander denkt (voor de vorm) nog even na.
Vroeger hoorde ik mijn vader wel eens aan een ouderling vragen: ben je wel eens jongeling geweest ?
Ouderling heten niet voor niets zo, maar tegenwoordig kunnen ze dus rond de 30 zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Eens! Nu is het bij ons niet zo dat er geen ouderlingen zijn, maar om de lasten te verdelen is er voor gekozen om ook de diakenen te laten preeklezen. Ik vind dus in onze situatie de vraag van Tiberius niet aan de orde:huisman schreef:eilander schreef:Bij ons doen de diakenen wel het gebed na de leesdienst, als zij ook de preek gelezen hebben. Verantwoordelijkheid ligt wel bij de ouderling van dienst. Klopt wellicht niet helemaal, maar geeft wel een stukje rust in de dienst zelf (behalve als je zelf aan de beurt bent...)
Ik vind het allemaal begrijpelijk en zeg er verder ook niks verkeerd van.......maar hoe komt het dat in deze tijd zo moeilijk ouderlingen te vinden zijn . Ligt het altijd geestelijk dat zoveel voor dit ambt bedankt wordt (geen vrijmoedigheid , geen bekwaamheid enz. ) of geloven wij nog dat als wij van Godswege door de gemeente verkozen zijn wij de vrijmoedigheid en de bekwaamheid van de HEERE mogen verwachten. Gekozen zijn door de gemeente na het aanroepen van de HEERE in het gebed en dan bedanken....daar is ook vrijmoedigheid voor nodig (Want als de HEERE roept....en dan nee zeggen?)
Dit is wel aan de orde als er geen ouderlingen zijn en alleen diakenen. Die dan dus het gehele werk van een ouderling doen.Tiberius schreef:Een andere vraag is: hoe kan het dat iemand geen vrijmoedigheid heeft om het ambt van ouderling te aanvaarden, maar wel de vrijmoedigheid heeft om de taken van een ouderling uit te voeren zonder ambtelijk mandaat?
Ook iemand van rond de dertig kan geestelijk veel ouder zijn ....denk aan Andrew Gray,McCheyne enz.Mara schreef:Voor mij is er weinig verschil, beiden een roeping !
@Eilander:
Vooropgesteld zij, dat het niet verkeerd wanneer een diaken, waar nodig, optreedt als hulpouderling (maar dan wel zo, dat hij de hulp en niet de vervanger is), bijvoorbeeld in kleine gemeentes bij huisbezoek, enzvoorts.
Ook het lezen van een preek kan door een diaken of ander lid gedaan worden.
Alleen het voorgaan in de gebeden, waarbij de ambtsdrager optreedt als tolk van de gemeente tot God, is een taak die voorbehouden is (en moet blijven) aan hen, die daarvoor de ambtelijke bevoegdheid hebben, dus ouderling of predikant. Dat geldt niet alleen voor het ambtelijke gebed aan het begin van de dienst, maar ook voor het dankgebed na de leesdienst.
Vooropgesteld zij, dat het niet verkeerd wanneer een diaken, waar nodig, optreedt als hulpouderling (maar dan wel zo, dat hij de hulp en niet de vervanger is), bijvoorbeeld in kleine gemeentes bij huisbezoek, enzvoorts.
Ook het lezen van een preek kan door een diaken of ander lid gedaan worden.
Alleen het voorgaan in de gebeden, waarbij de ambtsdrager optreedt als tolk van de gemeente tot God, is een taak die voorbehouden is (en moet blijven) aan hen, die daarvoor de ambtelijke bevoegdheid hebben, dus ouderling of predikant. Dat geldt niet alleen voor het ambtelijke gebed aan het begin van de dienst, maar ook voor het dankgebed na de leesdienst.
Hallo Nederlander,nederlander schreef:ik ben het hier helemaal mee eens,maar stuit op veel weerstand van de kerkenraad
wij horen zondags niet meer wie er ziek zijn of wat er verder nog speelt,een vrij gebed zit er niet in
Dezelfde vragen zit/zat ik ook mee.
De kerkenraad gaat niet inhoudelijk in op de vragen, maar gaat haar eigen weg.
Het is dan je eigen verantwoordelijkheid, ook mbt tot je gezin, hoever je hierin meegaat.
Als je het onoverkomelijk vindt, lees dan het stukje van ds Roos in de Wachter Sions, geciteerd in het RD van afgelopen zaterdag.
Trek dan je eigen conclusie.
Voel je je gebonden aan de GGiN, dan hoef je 's zondags niet veel anders te reizen.
Sterkte met je beslissing.
Het zou mij persoonlijk niet uitmaken of de diakenen wel of niet een vrij gebed mag doen volgens de kerkorde. Uiteindelijk gaan er al heel lang heel veel dingen buiten de kerkorde om.
Ik zou het heen hele grote stap vinden als de diakenen wel dat vrije gebed doen. Dan krijg je nog een beetje gemeenteband.
Nog fijner is het als de kerkenraad met de leden in gesprek gaat.