Aleen "maar" psalmen??

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Lotr,

Ga eens op zoek naar het gebruik van de vroege kerk. Dat vind ik op zich heel goed bruikbaar voor de vertaling van de woorden van Paulus.

Ten tweede, op zich is er niets mis met 'gezangen', zie bv. Engeland maar ook andere tradities. Nederland kent, net als Schotland alleen Psalmen.
Ds. Harteman sprak onlangs voor de GB: 'Zeg mij hoe uw liturgie is en ik zal u vertellen hoe uw prediking is.' Misschien iets té kort door de bocht, maar er zit toch wel een kern van waarheid in, of kan iemand staven dat het tegendeel ín Nederland waar is?

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door Jelle
Ik moet zeggen dat ik me heel onaangenaam voel als ik in een kerkdienst kom, van de GB en er worden daar gezangen of liederen gezongen. Het voelt of ik in een totaal verkeerde kerk ben terecht gekomen.
Dit doet mij vermoeden dat het wel of niet zingen van gezangen in de eredienst meer een gevoelskwestie is, die we niet zo maar met steekhoudende argumenten kunnen gladstrijken.
Dit heeft niets met een gevoelskwestie te maken, in dit onderwerp is al een heel goede onderbouwing gegeven. Ik heb alleen aan willen geven dat ik me niet thuis voel bij iets wat niet in de kerk thuis hoort.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Rens
Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Hoe kun je hier zo zelfverzekerd over oordelen terwijl je niet meer dan 12 gezangen kent?

Er staat allen maar bij: op de neginoth (snaarinstrument) waar lees jij dat ze exclusief voor de kerkdienst zijn gegeven?

En de geestelijke liedekens dan? Col 3:16 Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.

[Aangepast op 30/3/04 door Rhodé]
Even nagezien (beter: LATEN nazien!):

de laatste alinea staat in Efe 5:19

Derhalve (of het nu Cor. of Efe. is) is in het Woord Gods vastgelegd dat ook liedekens Hem aangenaam zijn, en gezongen mogen worden.

Als dat zo is vastgelegd, wie zijn wij dan om het in de Eredienst uit te bannen????
Komt allebei op hetzelfde neer toch? (Ef en Kor.)
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

- Waar vind ik in de Bijbel een onderscheid tussen 'de eredienst' en 'andere bijeenkomsten'?

- Waar vind ik de Bijbel het gebod alleen psalmen met elkaar te zingen?

- Sola scriptura of sola traditia?
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Waar vind ik in de Bijbel dat we weer eens moeten gaan steggelen over welke liederen en gezongen worden?

Verdraagt elkander, als je gezangen wil zingen doe dat dan niet in de eredienst als je weet dat er mensen zijn die daar bezwaar tegen hebben. Verzamel gelijk gezinden, en richt een zing kring op, zing mee met je cd thuis..

Ik heb er niets optegen om met z'n allen psalmen te zingen, er zou opzich wel eens wat aan de vorm kunnen worden gedaan, ritmisch of gewoon een hele nieuwe wijs er onder.. Maar dat is ook meer geschikt voor een zing kring. Oude bomen zijn moeilijk te verplanten.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Nog iets dat ik zo vreemd vind,
als het gaat om de leer worden kerkvaders, dominees en andere buiten-bijbelse bronnen aan de lopende band geciteerd.

iets is niet zo omdat het in de bijbel staat, maar omdat het in de 3 formulieren staat.
Kortom, als het om de leer gaat is de buiten-bijbelse literatuur heel vaak heilig.

MAAR nu gaat het om de liederen, en dan is ineens alleen dat wat God in Zijn Woord heeft geopenbaard, en dan wel in het boek van de psalmen, alles wat we nodig hebben.

Conclusie, als het om de liederen gaat die we moeten zingen is de Bijbel compleet en mag er niets aan toegevoegd worden, maar de leer van de Bijbel heeft nog wel wat aanvulling en uitleg nodig.......... {grote ogen smiley}
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
1. In de Statenbijbel staat namelijk dat het volledige Wet en Evangelie in de Psalmen staat, de samenvatting van de Bijbel etc. Daarmee zijn alle argumenten van tafel.
2. Er is een groeiende groep die vindt dat de door God gegeven Psalmen niet meer aanspreekt en opwekkingsliederen veel meer. Dat, terwijl Luther zei dat men in de Psalmen Gods volk in het hart keek. Geeft dat gebrek aan herkenning niet te denken?
3. Gezangen (bijvoorbeeld uit het Liedboek voor de Kerken) zijn vaak oppervlakkig, eenzijdig, versluieren de integrale bijbelse leer, zijn vaak remonstrants. Er wordt een ander geloof de gemeente binnengezongen.
4. De Psalmen zijn ver verheven boven alle andere liederen. Ze zijn door Gods Geest geïnspireerd en komen rechtstreeks uit de Schrift. Calvijn zei dan ook dat men Gods lof het beste kon bezingen uit Zijn eigen mond.
5. Ik zie een breuk met de Calvinistische opvatting die niet kijkt wat nog kan in de eredienst, maar wat geboden is.
6. Er is een duidelijk verschil is tussen de zondagse eredienst en andere bijeenkomsten. Letten we op onze geref. synode van Dordt (400 jaar terug), dan zien we dat omwille van de continuïteit er bomen zijn geplant rondom de liturgie, ga je die in een tijd van afkeer van traditie ontwortelen, wat is dan het geval over 20 jaar?
7. Duidelijk is de kracht van de evangelische beweging merkbaar. Als er over 20 jaar een generatie komt die zozeer beïnvloed is door de evangelische beweging, dat ze niet meer het onderscheid tussen goede en schadelijke liederen kunnen maken hebben we dus groot gevaar dat er een valse wind van leer de gemeente binnengedragen wordt.
8. Wij leren niets over het verval en afval in de kerken waarin de gezangen zijn ingevoerd. (Chr. Geref./Geref. Vrijgem./Geref. Kerken/Midden-Orthodoxie). In zulke gemeenten zijn de Psalmen langzaam maar zeker opzij geschoven, tot schade van de gemeente. Het evenwicht is weg.
9. Volgens de Bijbel is er zeker een groot onderscheid tussen het Oude en het Nieuwe Testament. Maar dit onderscheid is mijns inziens niet zo groot dat het als reden kan functioneren bij het verdedigen van het zingen van niet-geïnspireerde liederen. Ons verstand moet geopend worden om te zien dat Christus Zelf in de Psalmen aan het woord is, en dat Hij ook bezongen wordt. Vaak als er Heere staat in de Psalmen, hoeft dat niet altijd te slaan op God als Vader, maar slaat het ook, zonder dat wij het soms doorhebben op de Zone Gods. “Zingend de taal der profetie, zingend in de geest der vervulling. Want de Geest der profetie is de Geest van Christus, schrijft Petrus in zijn eerste zendbrief (verzen 10 en 11).” (ds. W. Pieters)
10. Niet toegeven aan de evangelische stroming die het OT onderwaardeert. Dat is een onbijbels geluid en tegen de Schrift. Gezangen zijn dan ook meer verdedigd in baptistische kringen, dan in onze kringen. (ds. W. Pieters)
Hiermee ben ik het helemaal eens.
2. Komt opvallend vaak voor... Psalmen zijn tenslotte sober en zó degelijk...
3. Inderdaad een groot gevaar, zéker voor in de eredienst!
8. De kerkgeschiedenis leert, dat men van de kerkgeschiedenis niéts leert...

En mensen, wat meer respect voor de belijdenisgeschriften graag. Deze spreken eenvoudig de Schrift na. Dáárop zijn ze gegrond. En let vooral nu eens op punt 8 in de uiteenzetting van Refojongere. Wil jij dan nog pleiten voor gezangen in de eredienst? Zien we dan niet wat dit allemaal al voor verwarring en schade aangericht heeft? "De kerkgeschiedenis leert..."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Misschien moesten we maar eens beginnen met DE psalmen te zingen. Niet alleen dat geijkte rijtje van 25, 42, 72, 119 en nog een handjevol, maar gewoon allemaal. Sommige predikanten lijken maar een heel dun psalmboekje te hebben: ze geven altijd dezelfde overbekende versjes op. Gelukkig zijn er ook voorbeelden van predikanten die er iets meer werk van maken, iets langer zoeken misschien, maar dan tot heel verrassende en perfect passende keuzes komen, waarbij je denkt "hee, nooit geweten dat dàt ook in ons psalmboek stond!" Er is nog genoeg te ontdekken!
En als we dan de psalmen op een mooie manier zingen, gedragen ritmisch of niet te langzaam niet-ritmisch, dan kan dat geweldig rijk zijn. Ik ben niet op voorhand tegen gezangen, er zijn genoeg prachtige en inhoudelijk volkomen verantwoorde liederen te vinden, maar zolang we binnen de 150 psalmen nog zoveel verrassingen kunnen ontdekken: laten we daar dan maar eerst eens mee beginnen.

Hendrikus
~~Soli Deo Gloria~~
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
E psalmen te zingen. Niet alleen dat geijkte rijtje van 25, 42, 72, 119 en nog een handjevol, maar gewoon allemaal. Sommige predikanten lijken maar een heel dun psalmboekje te hebben: ze geven altijd dezelfde overbekende versjes op.
Inderdaad, helemaal mee eens. Sommige psalmen worden nooit gezongen bij mij in de eredienst. Denk aan Psalm 7, 10, 11, 12, 13... Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan. Ook die psalmen bevatten een rijke inhoud. Kortom: nog genoeg zangstof vanuit DE PSALMEN.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

anti-gezangen in de eredienst personen,
reageer eens op mijn laatste twee posts.
Je omwentelen in je eigen argumeten is makkelijk maar niet erg bevordelijk voor de discussie.

bedankt ;)
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Robert
- Sola scriptura of sola traditia?
Er zijn toch gezangen die geen goede inhoud hebben en 'remonstrants' zijn, tegen de Schrift ingaan? Dan moeten we deze toch niet in de eredienst gaan gebruiken? In de eredienst geldt toch nog zeker wel "Sola Scriptura"? Dat ben je toch wel met me eens? In zo'n eredienst wil jij toch komen? Daarom denk ik het beter is wanneer er geen gezangen in de eredienst komen.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Refojongere, wil je mijn tegenstellingen nog even beantwoorden?

Dank je.
Plaats reactie