Gebeden voor EO?!

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17515
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door huisman »

commentator schreef:
-DIA- schreef:Wat ik me afvraag, is of er echt mensen bestaan, die van God bidden hebben geleerd, die voor de EO zouden kunnen bidden...

Ik ga nu ver, maar het is ter illustratie, en dan gaat het toch denk ik niet te ver:
Bidt je ook voor de Carnavalsvereniging in Den Bosch
of de de Voetbalclub FC Twente?

Naar mijn gevoelen zijn zulke gebeden volstrekt onmogelijk.
Ik wel eens gehoord dat Jezus zelfs vond dat je voor je vijanden moest bidden. Dan kan een gebed voor de EO of voor de carnavalvereniging er toch ook wel af?
Overigens zou ik het ook leuk vinden als FC Twente kampioen werd. Maar daar ga ik niet voor bidden, wel om een sportieve wedstrijd en dat alle spelers het er zonder botbreuken en schedelfracturen af zullen brengen, en dat de supporters wijs genoeg zullen zijn om te beseffen dat het hier uiteindelijk slechts om een voetbalwedstrijd gaat....
En dat ze de zondag ontheiligen, Zijn Naam ijdel gebruiken, ....dan kun je toch niet voor het goede verloop van een wedstrijd bidden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door blijmoedig »

helma schreef:
blijmoedig schreef: Net zoals iemand anders op het forum zei dat 'De Heilige Geest met een vernieuwing moet komen'. Maar hoe zit het dan met onze eigen taak en verantwoordelijkheid?
ik neem aan dat je de posting van Jongere bedoelt? Toen reageerde je tenminste ook gelijk zo.
Jongere schreef:Zeker, de dienst van God brengt blijdschap met zich mee. Al heb ik het zelf liever over vreugde. Blijdschap vind ik eerder een emotie, die bij erg verdriet kan verdwijnen als sneeuw voor de zon. Vreugde is diepgeworteld in God en kan zélfs in moeilijke omstandigheden zeggen: Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils.
Dat vind ik een beetje het probleem aan de eerste posting van dit topic: er zou een meer liefdevolle en blijde wind mogen waaien. Dat kan zo zijn, maar stel blijheid nooit als doel. Zoek God en geen blijdschap. Anders ga je verkeerde tegenstellingen maken. Dit vind ik bijvoorbeeld niet zo'n goede tegenstelling: Waarbij vooral de nadruk gelegd moet worden op wat allemaal niet mag, en verkeerd is, en zondig, terwijl het christendom nu juist gaat over de Blijde Boodschap. Je moet die dingen niet tegen elkaar uitspelen.
Wat we nodig hebben in Nederland is geen frisse wind van blijdschap, maar een frisse wind van de Heilige Geest. Die overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel. Maar waar Hij werkt, komt een diepe vreugde mee, die altijd doet roemen in God.
Blijmoedig schreef:Zie je voor jezelf daar ook nog een aandeel in? Of mag de Heilige Geest het werk in Zijn eentje opknappen?
Je suggereert dat men eigen verantwoordelijkheid uitsluit als iemand zegt dat het ten diepste bij de Heilige Geest vandaan moet komen. Terwijl je dan ook nog afgaat op 1 posting van die persoon. Waarom probeer je niet eerst de forummers beter te leren kennen voordat je gelijk zo aanvallend reageert?
Wat ik nou jammer vind, is dat er uit mijn hele betoog nou specifiek die zin er weer moet worden uitgelegd. Alsof het andere niet waard is om op te reageren. Het gaat mij helemaal niet om Jongere of wat Jongere specifiek heeft gezegd. Sterker nog, Jongere heeft helemaal niets miszegd. Het enige punt dat ik wil aangeven is dat het mij opvalt dat in veel discussies het er vaak over gaat wat andere niet goed doen (zoals de EO) of wat door a(A)nderen zou moeten gebeuren (de Heilige Geest), terwijl ik mensen er nooit over hoor praten wij zij zelf in de beschreven situatie doen. Dat is alles.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door blijmoedig »

-DIA- schreef:Wat ik me afvraag, is of er echt mensen bestaan, die van God bidden hebben geleerd, die voor de EO zouden kunnen bidden...

Ik ga nu ver, maar het is ter illustratie, en dan gaat het toch denk ik niet te ver:
Bidt je ook voor de Carnavalsvereniging in Den Bosch
of de de Voetbalclub FC Twente?

Naar mijn gevoelen zijn zulke gebeden volstrekt onmogelijk.
Waarom zijn de gebeden voor de EO volstrekt onmogelijk? Ik geloof niet dat ik het begrijp :)
-DIA-
Berichten: 32817
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:Wat ik me afvraag, is of er echt mensen bestaan, die van God bidden hebben geleerd, die voor de EO zouden kunnen bidden...

Ik ga nu ver, maar het is ter illustratie, en dan gaat het toch denk ik niet te ver:
Bidt je ook voor de Carnavalsvereniging in Den Bosch
of de de Voetbalclub FC Twente?

Naar mijn gevoelen zijn zulke gebeden volstrekt onmogelijk.

Dia, geloof jij dat er door de programma's van de EO mensen tot bekering zijn gekomen ?
Ik heb de EO gekend vanaf de oprichting, en ben de eerste jaren zelfs lid geweest.
Ik kan en mag daar niet over oordelen, maar ik wel zeggen dat me geen enkel geval bekend is.

Wel zie ik een ontwikkeling. Vroeger in de medatieve programma's hoorde je soms nog wel eens
klanken die goed waren. Ik denk aan die keer dat ik de oude ds. J. Catsburg hoorde spreken.
De eeeuwigheid zal uitwijzen wat dat woord heeft uitgewerkt.

Verder: De EO werd vaak het middel om tv-gebruik te rechtvaardigen. En van lieverlee
werden de gedachten van zulke mensen anders, gingen meer ruimer en evangelischer denken,
en met gelijke tred werden ze vijandiger tegem degenen die hun bestraften. Dat kon blkijkbaar
toch niet lijden.

Nu leven we heel wat jaren later, maar de EO is niet verbeterd, nee, veeleer een totaal andere,
nog openlijker koers van de gereformerde leer af.

De vergelijking met een carnavalsvereniging of voetbalclub zijn wel extremen. maar geven wel
aan dat je voor sommige zaken en personen niet kan bidden.
Dit is de ervaring ook inzake de EO, die duizenden bij duizenden zielen misleidt en die daarin
volhardt en zich niet bekeerd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Gijs83 »

commentator schreef:
-DIA- schreef:Wat ik me afvraag, is of er echt mensen bestaan, die van God bidden hebben geleerd, die voor de EO zouden kunnen bidden...

Ik ga nu ver, maar het is ter illustratie, en dan gaat het toch denk ik niet te ver:
Bidt je ook voor de Carnavalsvereniging in Den Bosch
of de de Voetbalclub FC Twente?

Naar mijn gevoelen zijn zulke gebeden volstrekt onmogelijk.
Ik wel eens gehoord dat Jezus zelfs vond dat je voor je vijanden moest bidden. Dan kan een gebed voor de EO of voor de carnavalvereniging er toch ook wel af?
Overigens zou ik het ook leuk vinden als FC Twente kampioen werd. Maar daar ga ik niet voor bidden, wel om een sportieve wedstrijd en dat alle spelers het er zonder botbreuken en schedelfracturen af zullen brengen, en dat de supporters wijs genoeg zullen zijn om te beseffen dat het hier uiteindelijk slechts om een voetbalwedstrijd gaat....
Dat laatste vraag ik me ten zeerste af. Zij EO of carnavalvereniging of een voetbalclub vijanden in dit geval?
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door blijmoedig »

-DIA- schreef:
Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:Wat ik me afvraag, is of er echt mensen bestaan, die van God bidden hebben geleerd, die voor de EO zouden kunnen bidden...

Ik ga nu ver, maar het is ter illustratie, en dan gaat het toch denk ik niet te ver:
Bidt je ook voor de Carnavalsvereniging in Den Bosch
of de de Voetbalclub FC Twente?

Naar mijn gevoelen zijn zulke gebeden volstrekt onmogelijk.

Dia, geloof jij dat er door de programma's van de EO mensen tot bekering zijn gekomen ?
Ik heb de EO gekend vanaf de oprichting, en ben de eerste jaren zelfs lid geweest.
Ik kan en mag daar niet over oordelen, maar ik wel zeggen dat me geen enkel geval bekend is.

Wel zie ik een ontwikkeling. Vroeger in de medatieve programma's hoorde je soms nog wel eens
klanken die goed waren. Ik denk aan die keer dat ik de oude ds. J. Catsburg hoorde spreken.
De eeeuwigheid zal uitwijzen wat dat woord heeft uitgewerkt.

Verder: De EO werd vaak het middel om tv-gebruik te rechtvaardigen. En van lieverlee
werden de gedachten van zulke mensen anders, gingen meer ruimer en evangelischer denken,
en met gelijke tred werden ze vijandiger tegem degenen die hun bestraften. Dat kon blkijkbaar
toch niet lijden.

Nu leven we heel wat jaren later, maar de EO is niet verbeterd, nee, veeleer een totaal andere,
nog openlijker koers van de gereformerde leer af.

De vergelijking met een carnavalsvereniging of voetbalclub zijn wel extremen. maar geven wel
aan dat je voor sommige zaken en personen niet kan bidden.
Dit is de ervaring ook inzake de EO, die duizenden bij duizenden zielen misleidt en die daarin
volhardt en zich niet bekeerd.
Met alle respect, maar ik denk dat dit soort standpunten er de reden van zijn dat mensen masaal de kerk verlaten en onkerkelijken niets van de kerk moeten weten. Ik snap niet dat je het zo kan voorstellen dat de gereformeerde leer het enige 'ticket' is naar de zaligheid (En nee, daarmee wil ik niks afdoen aan het goede van de gereformeerde leer!). Dat is wat geschreven staat in Joh. 3:16. En een ieder die belijdt dat de Heere Jezus is de Christus, gaat deel uitmaken van het Lichaam van Christus. In mijn ogen is het Lichaam van Christus groter dan alleen de gereformeerde gezindte. Ook de Evangelische Beweging maakt deel uit van het Lichaam van Christus, en de Pinksterbeweging, en de PKN, en de EO. Wat meer verdraagzaamheid onderling zou al een sterke aanzuigende werking kunnen hebben op mensen 'die buiten staan'.
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 01 mei 2010, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Gijs83 »

Maar er is toch maar 1 weg ter zaligheid? Ik vraag me te zeerste af of de evangelischen eenzelfde bekering hebben ondergaan als de bekeerden in de zwaarste reformatorische kerken? Lijkt me dat dat heel anders. Als er geen herkenning is, dan moet haast 1 van beiden niet echt zijn, toch!?
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door blijmoedig »

Gijs83 schreef:Maar er is toch maar 1 weg ter zaligheid? Ik vraag me te zeerste af of de evangelischen eenzelfde bekering hebben ondergaan als de bekeerden in de zwaarste reformatorische kerken? Lijkt me dat dat heel anders. Als er geen herkenning is, dan moet haast 1 van beiden niet echt zijn, toch!?
Volgens mij is de enige weg tot zaligheid het geloof in de Heere Jezus, en het offer dat Hij aan het kruis heeft gebracht voor ons. Niets meer en niets minder. Dat geloven evangelischen net zo goed als reformatorische christenen. Ik denk dat later in de hemel alleen aan ons gevraagd of wij in de Heere Jezus hebben geloofd, of meer specifiek, of wij de Heere God hebben liefgehad boven alles, en onze naaste als onzelf. En niet van welke denominatie wij lid zijn geweest, of welke leerstellingen wij allemaal in staat zijn geweest om uit te denken. Misschien dat het onderscheid tussen scopus en pereferie wat meer licht op dit soort discussies zou kunnen werpen. Herkenning krijg je overigens volgens mij alleen als er de bereidheid is om met elkaar in een relatie te treden. Van alleen de eigen stellingen betrekken, wat veel denominaties eigen is, zal er inderdaad weinig herkenning te verwachten vallen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16763
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Maar er is toch maar 1 weg ter zaligheid? Ik vraag me te zeerste af of de evangelischen eenzelfde bekering hebben ondergaan als de bekeerden in de zwaarste reformatorische kerken? Lijkt me dat dat heel anders. Als er geen herkenning is, dan moet haast 1 van beiden niet echt zijn, toch!?
Eens met Blijmoedig.
Dat er maar één weg tot zaligheid is, is waar, maar dan moet je Weg wel met een hoofdletter schrijven. Christus zegt: Ik ben de Weg. Dáár gaat het om, en dáár kan ook herkenning optreden, ook als we in uiterlijke zaken verschillende gewoontes hebben.
Want "één weg tot zaligheid" heeft niets te maken met Statenvertaling, psalmberijming 1773, hele noten of zwarte pakken. Gelukkig niet, want dan zouden talloze christenen van overal ter wereld niet kunnen behoren tot die schare die niemand tellen kan.
Nee, als de Heiland zegt dat er in het huis van Zijn Vader vele woningen zijn, dan betekent "vele" niet alleen een groot aantal, maar ook een grote verscheidenheid. Want daar zullen er ook zijn die uit heel andere tradities afkomstig zijn, die dingen doen waarover menigeen hier z'n hoofd zou schudden.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Tiberius »

blijmoedig schreef:Het enige punt dat ik wil aangeven is dat het mij opvalt dat in veel discussies het er vaak over gaat wat andere niet goed doen (zoals de EO) of wat door a(A)nderen zou moeten gebeuren (de Heilige Geest), terwijl ik mensen er nooit over hoor praten wij zij zelf in de beschreven situatie doen. Dat is alles.
Wacht maar af; je bent nog maar twee dagen op dit forum. :)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Tiberius »

blijmoedig schreef:Ik denk dat later in de hemel alleen aan ons gevraagd of wij in de Heere Jezus hebben geloofd, of meer specifiek, of wij de Heere God hebben liefgehad boven alles, en onze naaste als onzelf.
Ik denk op grond van Woord en belijdenisgeschriften, dat je je hier wel heel erg schromelijk in vergist.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Orchidee »

Tiberius schreef:
blijmoedig schreef:Ik denk dat later in de hemel alleen aan ons gevraagd of wij in de Heere Jezus hebben geloofd, of meer specifiek, of wij de Heere God hebben liefgehad boven alles, en onze naaste als onzelf.
Ik denk op grond van Woord en belijdenisgeschriften, dat je je hier wel heel erg schromelijk in vergist.
Tiberius, wil je dat eens uitleggen?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Tiberius »

Orchidee schreef:
Tiberius schreef:
blijmoedig schreef:Ik denk dat later in de hemel alleen aan ons gevraagd of wij in de Heere Jezus hebben geloofd, of meer specifiek, of wij de Heere God hebben liefgehad boven alles, en onze naaste als onzelf.
Ik denk op grond van Woord en belijdenisgeschriften, dat je je hier wel heel erg schromelijk in vergist.
Tiberius, wil je dat eens uitleggen?
Jazeker. Wat wil je precies uitgelegd hebben?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
Orchidee schreef:
Tiberius schreef:
blijmoedig schreef:Ik denk dat later in de hemel alleen aan ons gevraagd of wij in de Heere Jezus hebben geloofd, of meer specifiek, of wij de Heere God hebben liefgehad boven alles, en onze naaste als onzelf.
Ik denk op grond van Woord en belijdenisgeschriften, dat je je hier wel heel erg schromelijk in vergist.
Tiberius, wil je dat eens uitleggen?
Jazeker. Wat wil je precies uitgelegd hebben?
dat het een vergissing is te denken dat de enige vraag die ons straks gesteld zal worden is of wij in de Heere Jezus geloofd hebben..... hoe kun je onderbouwen dat dit een vergissing is?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
Orchidee schreef:
Tiberius schreef:Ik denk op grond van Woord en belijdenisgeschriften, dat je je hier wel heel erg schromelijk in vergist.
Tiberius, wil je dat eens uitleggen?
Jazeker. Wat wil je precies uitgelegd hebben?
dat het een vergissing is te denken dat de enige vraag die ons straks gesteld zal worden is of wij in de Heere Jezus geloofd hebben..... hoe kun je onderbouwen dat dit een vergissing is?
Dat hoeft toch geen vraag te zijn als je de Bijbel een beetje kent?
Ik verwijs bijvoorbeeld naar Mat 7:22-23; Mat 25; Lukas 13:26; etc.
Plaats reactie