Nee? Dat zeg jij, maar dat wordt niet door een ieder zo gezien.Luther schreef:Nou, kunnen... daar hebben we het niet over.vlinder schreef:M.i. zou dat best kunnen ja. Maar vanuit de GG gezien kan dat natuurlijk niet, want er zijn nauwelijks verschillen. En hoe moet het dan met het eigene van de GG?Luther schreef:Even weer on-topic:Begrijp ik jou goed, als je bedoeld dat er weer nieuwe verbanden zullen ontstaan?Kensington schreef:De scheur zou inderdaad goed door de CGK en de GG kunnen lopen, maar ik denk ook door de HHK.
Verder lijkt de kerkelijke binding bij de OGG mensen en GGinNed ook minder te worden, terwijl zij juist altijd erg aan hub kerkverband vast houden.
Hier te plaatse komen diverse gezinnen over naar de GG vanuit de OGG, dat zou bijv. 20 jaar geleden niet gebeurd zijn.
- OGG(N), GGiN, 1/2 GG, 1/4 HHK
- 1/2 GG, 3/4 HHK, 1/3 CGK
- 2/3 CGK / GKV / NGK / VGKN
Zoiets?
De topicvraag is, of het zo onbedoeld zal gaan, door allerlei stromen die op gang gaan komen?
En wat het eigene van de GG betreft: Dat bestaat niet.
Gaat de kerkelijke kaart op de schop?
Re: Gaat de kerkelijke kaart op de schop?
Nou, vertel eens. je maakt me nieuwsgierig.Mister schreef:Nee? Dat zeg jij, maar dat wordt niet door een ieder zo gezien.Luther schreef: En wat het eigene van de GG betreft: Dat bestaat niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Kijk maar eens hier.Luther schreef:Nou, vertel eens. je maakt me nieuwsgierig.Mister schreef:Nee? Dat zeg jij, maar dat wordt niet door een ieder zo gezien.Luther schreef: En wat het eigene van de GG betreft: Dat bestaat niet.
Ja, oh dat, nou zo eigen is dat niet hoor.Mister schreef:Kijk maar eens hier.Luther schreef:Nou, vertel eens. je maakt me nieuwsgierig.Mister schreef:Nee? Dat zeg jij, maar dat wordt niet door een ieder zo gezien.Luther schreef: En wat het eigene van de GG betreft: Dat bestaat niet.
1. Ik kom dat ook tegen in OGG, GGiN, delen vande HHK en in een enkele CGK-gemeente.
2. Ik herken dat ook niet in elke preek of bij elke predikant.
Er is ook niets eigens. Een kerk moet beoordeeld worden naar Schrift en belijdenis en niet naar allerlei 'eigens' ernaast.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Lees dan 'Neem de wacht des Heeren waar', door ds A. Vergunst dan maar eens. Begin bij blz 70.Luther schreef:Nou, kunnen... daar hebben we het niet over.vlinder schreef:M.i. zou dat best kunnen ja. Maar vanuit de GG gezien kan dat natuurlijk niet, want er zijn nauwelijks verschillen. En hoe moet het dan met het eigene van de GG?Luther schreef:Even weer on-topic:Begrijp ik jou goed, als je bedoeld dat er weer nieuwe verbanden zullen ontstaan?Kensington schreef:De scheur zou inderdaad goed door de CGK en de GG kunnen lopen, maar ik denk ook door de HHK.
Verder lijkt de kerkelijke binding bij de OGG mensen en GGinNed ook minder te worden, terwijl zij juist altijd erg aan hub kerkverband vast houden.
Hier te plaatse komen diverse gezinnen over naar de GG vanuit de OGG, dat zou bijv. 20 jaar geleden niet gebeurd zijn.
- OGG(N), GGiN, 1/2 GG, 1/4 HHK
- 1/2 GG, 3/4 HHK, 1/3 CGK
- 2/3 CGK / GKV / NGK / VGKN
Zoiets?
De topicvraag is, of het zo onbedoeld zal gaan, door allerlei stromen die op gang gaan komen?
En wat het eigene van de GG betreft: Dat bestaat niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther, ik ben dat geheel met je eens. Wat ik bedoel te zeggen is dat jij geen 'eigene der gg' herkent. Veel predikanten vinden dat blijkbaar wel. Ik zie de voordelen niet. Wel vraag ik me af in hoeverre dat eigene synoniem is aan 1931.
Prima, dat predikanten dat vinden. Maar 'het eigene' moet dan iets exclusiefs zijn. Maar dat is het nu juist niet. Ik zei al: Wat men dan noemt het eigene, is ofwel ook te vinden in GGiN, OGG, enkele CGK-gemeente en een deel HHK. Of het zijn dingen die bij nader inzien toch wel schuren met de belijdenis. En dan heeft het voor mij niet zoveel waarde, eerlijk gezegd.Mister schreef:Luther, ik ben dat geheel met je eens. Wat ik bedoel te zeggen is dat jij geen 'eigene der gg' herkent. Veel predikanten vinden dat blijkbaar wel. Ik zie de voordelen niet. Wel vraag ik me af in hoeverre dat eigene synoniem is aan 1931.
Het "eigene"van de gg?Luther schreef:Prima, dat predikanten dat vinden. Maar 'het eigene' moet dan iets exclusiefs zijn. Maar dat is het nu juist niet. Ik zei al: Wat men dan noemt het eigene, is ofwel ook te vinden in GGiN, OGG, enkele CGK-gemeente en een deel HHK. Of het zijn dingen die bij nader inzien toch wel schuren met de belijdenis. En dan heeft het voor mij niet zoveel waarde, eerlijk gezegd.Mister schreef:Luther, ik ben dat geheel met je eens. Wat ik bedoel te zeggen is dat jij geen 'eigene der gg' herkent. Veel predikanten vinden dat blijkbaar wel. Ik zie de voordelen niet. Wel vraag ik me af in hoeverre dat eigene synoniem is aan 1931.
Ik zou zeggen de gg cultuur.
Vertel...priscilla schreef:Het "eigene"van de gg?Luther schreef:Prima, dat predikanten dat vinden. Maar 'het eigene' moet dan iets exclusiefs zijn. Maar dat is het nu juist niet. Ik zei al: Wat men dan noemt het eigene, is ofwel ook te vinden in GGiN, OGG, enkele CGK-gemeente en een deel HHK. Of het zijn dingen die bij nader inzien toch wel schuren met de belijdenis. En dan heeft het voor mij niet zoveel waarde, eerlijk gezegd.Mister schreef:Luther, ik ben dat geheel met je eens. Wat ik bedoel te zeggen is dat jij geen 'eigene der gg' herkent. Veel predikanten vinden dat blijkbaar wel. Ik zie de voordelen niet. Wel vraag ik me af in hoeverre dat eigene synoniem is aan 1931.
Ik zou zeggen de gg cultuur.
-
freek schreef:Ik kijk er hartstochtelijk naar uit.Luther schreef:Ik haal even een stukje uit een posting van memento in een ander topic hierheen.Dit komt overeen met wat ds. Golverdingen enkele jaren geleden op een Studium Generale zei. Hij verwachtte een reshuffeling van de kerkelijke kaart binnen de Gereformeerde gezindte. Hij voorzag dat dat overigens grote problemen met zich mee zou brengen.memento schreef:Zelf verwacht ik op kerkelijk gebied grote verschuivingen in de komende generaties. Het besef van (eigen) kerkelijke traditie valt bij deze generatie jongeren al weg, en ik verwacht dat dat de komende generaties nog meer zal worden. Dat schept potentie tot meer samenwerking. (...) ...want ik voorzie grote kerkverlating (die nu al op gang aan het komen is)
Hoe langer ik met jongeren werk, hoe meer ik inderdaad bang ben, dat dit waar gaat worden de komende 15 jaar. (Bang ben ik dan vooral voor de vele verscheurdheid binnen families e.d.)
De vraag is: Waar gaat dat allemaal toe leiden? Zien jullie dit ook zo? Is dit een te zwart scenario? Langs welke lijnen gaan er dan dingen veranderen?
Ik verwacht inderdaad dat de huidige kerkelijke verhoudingen haar langste tijd gehad hebben. Binnen de verschillende kerkverbanden zie je krampachtige pogingen om het denken in kerkverbanden - waar God je zogenaamd een plaatsje gegeven heeft - te handhaven. Perfect voorbeeld het artikeltje van ds. De Heer in het RD van gisteren. Maar de meeste jongeren pikken dit niet en missen de bijbelse basis ervan. De meeste jongeren zullen zich blijven aansluiten bij een bepaalde gemeente, maar niet omdat de Heere het bijbehorende kerkverband zo lief heeft.
Ik zie niet in waarom dit grote problemen oplevert. Misschien dat de kerkverbanden hun bestaansrecht verliezen. Maar dat lijkt me juist de oplossing van het probleem.
M.i. moeten we toe naar een meer congregationalistisch denken. De plaatselijke gemeente, dáár gebeurt het. Er is dan maar één (ver)band, namelijk de band van het Woord. Dan zijn er mogelijk nog steeds verschillende gemeenten, met hun eigen kleur en geur, maar is er geen kerkverband meer die de onderlinge eenheid en herkenning tussen die gemeenten in de weg staat.
Natuurlijk gaat de kerkelijke kaart voorlopig niet op de schop. Er is geen enkel kerkverband dat in zijn geheel met een ander kerkverband samen wil gaan. En dat gebeurt voorlopig niet ook. Het kan zijn dat er her en der wat gemeenten overstappen van het ene naar het andere kerkverband, maar de kerkelijke kaart blijft bij leven en welzijn voorlopig nagenoeg ongewijzigd bestaan. Dat is de werkelijkheid. De rest beschouw ik meer als een wensen dan een dadelijk geloven.
Dat zeg ik je niet na. Vlgs 'ingewijden' zouden er gesprekken op hoog niveau plaatsvinden tussen de OGG en de GG.Genade door recht schreef:
Natuurlijk gaat de kerkelijke kaart voorlopig niet op de schop. Er is geen enkel kerkverband dat in zijn geheel met een ander kerkverband samen wil gaan. En dat gebeurt voorlopig niet ook. Het kan zijn dat er her en der wat gemeenten overstappen van het ene naar het andere kerkverband, maar de kerkelijke kaart blijft bij leven en welzijn voorlopig nagenoeg ongewijzigd bestaan. Dat is de werkelijkheid. De rest beschouw ik meer als een wensen dan een dadelijk geloven.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ja, dat gebeurd vaker. Zo is er ook regulier overleg tussen GG en CGK, maar ik heb het idee deze beide kerkverbanden grosso modo toch wat anders tegen de zaken aankijken over samengaan als doelstelling voor de komende jaren.albion schreef:Dat zeg ik je niet na. Vlgs 'ingewijden' zouden er gesprekken op hoog niveau plaatsvinden tussen de OGG en de GG.Genade door recht schreef:

(By the way de attestaties van de OGG worden ook 100% geaccepteerd en zonder belijdenis te doen kan je overkomen van OGG naar GG en andersom)
Inderdaad, dat bestaat wel. Daarom hameren GG-ers zo op het goddeloze van overgaan naar een ander kerkverband. Want mensen die dat doen, vallen van hun geloof in het 'eigene' af.Albert1987 schreef:ik heb dat wel geleerd hoor op bel.cat.! Want er zijn echt verschillen met andere kerken en dan is er toch een verschil met de GG. En dat is de bevinding, en de artikelen van 1931.Luther schreef:En wat het eigene van de GG betreft: Dat bestaat niet.
Maar ook dat de preek niet onder de uitverkiezing staat zoals bij de uitgetredenen.
Wat je ziet is dat kerkleden makkelijker overstappen naar een ander kerkverband. De binding met het "eigene" van welk kerkverband dan ook, wordt losser.Luther schreef:Dit komt overeen met wat ds. Golverdingen enkele jaren geleden op een Studium Generale zei. Hij verwachtte een reshuffeling van de kerkelijke kaart binnen de Gereformeerde gezindte. Hij voorzag dat dat overigens grote problemen met zich mee zou brengen.
Hoe langer ik met jongeren werk, hoe meer ik inderdaad bang ben, dat dit waar gaat worden de komende 15 jaar. (Bang ben ik dan vooral voor de vele verscheurdheid binnen families e.d.)
De vraag is: Waar gaat dat allemaal toe leiden? Zien jullie dit ook zo? Is dit een te zwart scenario? Langs welke lijnen gaan er dan dingen veranderen?
Samengaan van kerkverbanden zie ik zo gauw niet gebeuren, wel overstappen van leden van het ene kerkverband naar het andere.
Dat is niet algemeen zo, dat elke predikant of ouderling op deze wijze reageert.freek schreef:Daarom hameren GG-ers zo op het goddeloze van overgaan naar een ander kerkverband.
Maar het lijkt me toch wel minstens van belang dat de 'overstapper' van de Heere weet, dat het Gods weg is?