Herziene Statenvertaling nadert eindfase

-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase

Bericht door -DIA- »

Ik zie er alleen maar ellende door komen...
Als de HSV wordt ingevoerd door sommige kerken zal er ongetwijfeld weer meer
verwijdering ontstaan.
Waatoe is dat nu nodig?

Verder: als je brochures van de GBS leest dan laten die niets aan duidelijkheid te
wensen over: Op veel plaatsen gaat de HSV VERDER dan de NBG van 1951,
terwijl men in reformatorische kring altijd beducht is geweest voor 1951...
De SV gaf een onderlinge band..

Nu de flanken van kerken van de reformatie meer uit elkaar goeien zie ik geen enkel punt wat de
invoering van de HSV positief kan beinvloeden... Alleen maar verder uit elkaar drijven,
en dat acht ik niet bevorderlijk... Voor niets!
© -DIA- 18-05-2024: 32800
jan33willem
Berichten: 81
Lid geworden op: 31 aug 2009, 22:19

Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase

Bericht door jan33willem »

-DIA- schreef:Ik zie er alleen maar ellende door komen...
Als de HSV wordt ingevoerd door sommige kerken zal er ongetwijfeld weer meer
verwijdering ontstaan.
Waatoe is dat nu nodig?

Verder: als je brochures van de GBS leest dan laten die niets aan duidelijkheid te
wensen over: Op veel plaatsen gaat de HSV VERDER dan de NBG van 1951,
terwijl men in reformatorische kring altijd beducht is geweest voor 1951...
De SV gaf een onderlinge band..
Deze opmerkingen geven slechts een nauw perspectief. Een overweldigend grote meerderheid van onze broeders en zusters op deze wereld leest niet de Statenvertaling. Wij zijn niet verbonden met elkaar door een of andere vertaling van de Bijbel, maar in Jezus Christus -- sla Zondag 21 er maar eens op na!
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase

Bericht door Upquark »

Dia, ik begrijp wat je bedoelt, maar aan de andere kant: kerkelijke verdeeldheid die een leesbare SV in de weg moet staan?! Moeten we toch ook niet willen...

En wat bedoel je precies met 'verder dan de NBG van 1951'?
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase

Bericht door -DIA- »

Upquark schreef:Dia, ik begrijp wat je bedoelt, maar aan de andere kant: kerkelijke verdeeldheid die een leesbare SV in de weg moet staan?! Moeten we toch ook niet willen...

En wat bedoel je precies met 'verder dan de NBG van 1951'?
Op verschillende plaatsen wijkt de HSV meer af van de grondtekst dan de NBG-vertaling van 1951.

Ik zou zeggen lees de brochure van de GBS 'Herzien of niet?'- Open brief aan onze jongeren door ds.K. Hoefnagel

Uit het voorwoord:
"De dieprte van de val heeft de mens niet werkeloos gemaakt. Al zijn activiteiten zijn echter gericht op de mens. Omdat de ware kennis van God ontbreekt, kan hij geen ware betrekking op God hebben. Hij kan wel betrekking hebben op een vorm van godsdienst en en belijdenis, verbonden aan eigen godsbeelden. Hij toont dat in ijver en strijd.
Dat openbaarde zich in het verleden op verscheiden wijze. De Baäldienst drong de dienst van de ware God binnen. Zodat ten tijde van Elia het volk het onderscheid niet meer zag. Molochdienst voerde af van God, en dat ging gepaard met offers van kinderen.
In het verzet tegen de prediking van vrije genade trachtte men deze te overschreeuwen. Urenlang hield men dat vol. Groot is de godin Diana, de god van de Eféziërs. De wereld is vervuld met allerlei soorten van godsdienst. De mens leeft zijn doodstaat uit. Daarom is er verzet tegen de openbaring van Gods Woord. De kerkgeschiedenis leeert dat. De rokeknde brandstapels zijn niet uit te wissen.

De boodschap van Jeremia is ook voor onze tijd van toepassing. Het is een waarschuwing tegen de tijdgeest, die een aangepaste waarheid zoekt. De oude paden worden verlaten. Een wereldvliedend leven past niet in de hedendaagse levensopvatting. De oude boodschap wordt afgewezen.
In Jeremia 6 : 16 lezen wij: "Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel. Maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen."

Een wood tot waarschuwing is nodig tegen de geest die vernieuwingen zoekt van Gods onbedriegelijk Woord. In de u aangeboden brochure wordt duidelijk weergegeven waarom dit noodzakelijk is.
Het is geschreven en wordt uitgegeven vanwege grote bezorgdheid. Niet om te redetwisten. Het is de eis om de wacht te betrekken bij hetgeen de Heere schonk in onze oude Statenvertaling.
Met voorbeelden wordt duidelijk gemaakt dat het herziene taalgebruik niet de taal is van Gods Woord. Zeer duidelijk worden de vertaalprincipes aangewezen en op welke wijze men daarvan afwijkt.
Lees het, en dan zal de vraag gesteld worden: Wat drijft toch de mens? Wij weten hoe ten tijde van Jeremia Gods ongenoegen openbaar kwam. Het moge drijven in de binnenkamer."

Het voorwoord laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Ik zou zeggen NEEM EN LEES!
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase

Bericht door Tiberius »

jan33willem schreef:Een overweldigend grote meerderheid van onze broeders en zusters op deze wereld leest niet de Statenvertaling.
Dat zegt niet zoveel, want de KJV, vergelijkbaar met de SV, heeft bijvoorbeeld wel een betrouwbare herziening.
En waarom zouden we een betrouwbare vertaling aan de kant zetten voor een niet-betrouwbare?
Bovendien is het maar zeer de vraag of de HSV begrijpelijker is dan de SV. Voorbeelden daarvan heb ik nog niet gezien. Wel vele voorbeelden van slechtere vertalingen.
jan33willem schreef:Wij zijn niet verbonden met elkaar door een of andere vertaling van de Bijbel, maar in Jezus Christus -- sla Zondag 21 er maar eens op na!
En waarin denk je dat van Hem getuigd wordt? Sla Johannes 5,39 er maar eens op na!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Bovendien is het maar zeer de vraag of de HSV begrijpelijker is dan de SV. Voorbeelden daarvan heb ik nog niet gezien.
Het spijt me, maar als je die nog niet gezien hebt, lijkt het erop dat je ze niet wilt zien.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase

Bericht door memento »

Jammer dat een andere keuze op dit gebied direct gekoppeld wordt aan suggesties aangaande iemands eeuwige staat...

Het is héél goed verdedigbaar, om te kiezen voor een dynamisch-equivalente methode. Er zijn genoeg Bijbelgetrouwe christenen, die juist vanwege hun liefde tot het Woord, deze methode voorstaan. Simpelweg omdat ze menen dat met een dynamisch-equivalente vertaalmethode Gods woord het bést tot ons komt. En zélfs degenen die een zo letterlijk-mogelijke vertaling voorstaan, zullen moeten beamen dat bij een letterlijke vertaalmethode dingen wegvallen in de tekst (woordspelletjes, nuances, etc) die je met een dynamisch-equivalente vertaling wél kan behouden. Ik acht het daarom ongepast om op basis van iemands visie op bijbelvertalen, hem af te schrijven of dwalend te noemen.

Wel heb ik bezwaar met de HSV, in de zin dat ze zeggen letterlijk te vertalen, maar op genoeg plaatsen wél dynamisch equivalent (en dat nog vaak op een erg slechte wijze, soms nog erger dan de NBV) doen. Het komt op mij, als kritisch lezer, als willekeurig over. Daarnaast: Áls je dynamisch-equivalent wilt vertalen af en toe, beargumenteer dan ook waarom, en zeg niet dat je letterlijk vertaald. Noem een vertaling geen HSV, als je een compleet andere visie op bijbelvertalen hanteert dan de SV.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Bovendien is het maar zeer de vraag of de HSV begrijpelijker is dan de SV. Voorbeelden daarvan heb ik nog niet gezien.
Het spijt me, maar als je die nog niet gezien hebt, lijkt het erop dat je ze niet wilt zien.
Post er eens een stuk of 5. Dat zal toch wel kunnen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase

Bericht door Tiberius »

Overigens ben ik niet zo'n fervent tegenstander van een andere vertaling dan jij lijkt te suggereren.
Alleen gebruik ik liever de NBG 51 (zoals ik al eerder heb getypt). Maar echt veel leesbaarder is die ook niet.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase

Bericht door wim »

-DIA- schreef:Ik zou zeggen lees de brochure van de GBS 'Herzien of niet?'- Open brief aan onze jongeren door ds.K. Hoefnagel

Uit het voorwoord:
[...]Het is een waarschuwing tegen de tijdgeest, die een aangepaste waarheid zoekt. De oude paden worden verlaten.[..]
Een wood tot waarschuwing is nodig tegen de geest die vernieuwingen zoekt van Gods onbedriegelijk Woord.
Grote woorden. De GBS is op z'n minst erg bevooroordeeld.
Is het de 'tijdgeest' dat we een vertaling willen die we ook kunnen lezen en begrijpen?
Is het een 'aangepaste waarheid' die we zoeken, wanneer we de impliciet heilig verklaarde statenvertaling niet meer helemaal volgen?

Waarom kunnen de rechtse en recht-in-de-leer broeders bijna altijd alleen maar kritiek leveren. Een constructieve bijdrage is meestal ver te zoeken. UitZonderlingen daargelaten. Werkelijk alles wordt als bedreigend gezien en ervaren. Tegenstellingen worden uitvergroot en in HD-kwaliteit naar alle trouwe volgelingen gestreamd.
Kap daar toch eens mee. Het gaat me flink de keel uithangen.

Moeten we blijven wachten op een leesbare vertaling die geheel voldoet aan Zonderlinge maatstaven? Begin er dan eens als de raphazen mee! Ik doe een makkelijke voorspelling: ook zo'n vertaling wordt op genadeloze wijze volledig afgebrand. De SB zal weer vol ongenuanceerde en opinie-opleggende stukken staan.

In de tussentijd neem ik genoegen met een HSV die wellicht wat minder betrouwbaar is, maar die teksten met een nog voldoende betrouwbaarheidsgehalte makkelijker tot me door doet dringen.
Pragmatisch. Je moet toch wat?
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase

Bericht door -DIA- »

wim schreef:
-DIA- schreef:Ik zou zeggen lees de brochure van de GBS 'Herzien of niet?'- Open brief aan onze jongeren door ds.K. Hoefnagel

Uit het voorwoord:
[...]Het is een waarschuwing tegen de tijdgeest, die een aangepaste waarheid zoekt. De oude paden worden verlaten.[..]
Een wood tot waarschuwing is nodig tegen de geest die vernieuwingen zoekt van Gods onbedriegelijk Woord.
Grote woorden. De GBS is op z'n minst erg bevooroordeeld.
Is het de 'tijdgeest' dat we een vertaling willen die we ook kunnen lezen en begrijpen?
Is het een 'aangepaste waarheid' die we zoeken, wanneer we de impliciet heilig verklaarde statenvertaling niet meer helemaal volgen?

Waarom kunnen de rechtse en recht-in-de-leer broeders bijna altijd alleen maar kritiek leveren. Een constructieve bijdrage is meestal ver te zoeken. UitZonderlingen daargelaten. Werkelijk alles wordt als bedreigend gezien en ervaren. Tegenstellingen worden uitvergroot en in HD-kwaliteit naar alle trouwe volgelingen gestreamd.
Kap daar toch eens mee. Het gaat me flink de keel uithangen.

Er is geen nieuws onder de zon. Gods Woord is nooit populair geweest. Het is ook niet naar de mens.
Wel voor de mens...

Lees maar wat de godsdienst over Micha zei, en lees het in het verband:

4 Daarna zeide hij tot Josafat: Zult gij met mij trekken in den strijd naar Ramoth in Gilead? En Josafat zeide tot den koning van Israël: Zo zal ik zijn gelijk gij zijt, zo mijn volk als uw volk, zo mijn paarden als uw paarden.

5 Verder zeide Josafat tot den koning van Israël: Vraag toch als heden naar het woord des HEEREN.

6 Toen vergaderde de koning van Israël de profeten, omtrent vierhonderd man, en hij zeide tot hen: Zal ik tegen Ramoth in Gilead ten strijde trekken, of zal ik het nalaten? En zij zeiden: Trek op, want de HEERE zal ze in de hand des konings geven.

7 Maar Josafat zeide: Is hier niet nog een profeet des HEEREN, dat wij het van hem vragen mochten?

8 Toen zeide de koning van Israël tot Josafat: Er is nog een man, om door hem den HEERE te vragen; maar ik haat hem, omdat hij over mij niets goeds profeteert, maar kwaad: Micha, de zoon van Jimla. En Josafat zeide: De koning zegge niet alzo!

9 Toen riep de koning van Israël een kamerling, en hij zeide: Haal haastelijk Micha, den zoon van Jimla.

10 De koning van Israël nu, en Josafat, de koning van Juda, zaten elk op zijn troon, bekleed met hun klederen, op het plein, aan de deur der poort van Samaria; en al de profeten profeteerden in hun tegenwoordigheid.

11 En Zedekia, de zoon van Kenaana, had zich ijzeren horens gemaakt; en hij zeide: Zo zegt de HEERE: Met deze zult gij de Syriërs stoten, totdat gij hen gans verdaan zult hebben.

12 En al de profeten profeteerden alzo, zeggende: Trek op naar Ramoth in Gilead, en gij zult voorspoedig zijn; want de HEERE zal hen in de hand des konings geven.

13 De bode nu, die henengegaan was, om Micha te roepen, sprak tot hem, zeggende: Zie toch, de woorden der profeten zijn uit een mond goed tot den koning; dat toch uw woord zij, gelijk als het woord van een uit hen, en spreek het goede.

14 Doch Micha zeide: Zo waarachtig als de HEERE leeft, hetgeen de HEERE tot mij zeggen zal, dat zal ik spreken.

15 Als hij tot den koning gekomen was, zo zeide de koning tot hem: Micha, zullen wij naar Ramoth in Gilead ten strijde trekken, of zullen wij het nalaten? En hij zeide tot hem: Trek op, en gij zult voorspoedig zijn, want de HEERE zal ze in de hand des konings geven.

16 En de koning zeide tot hem: Tot hoe vele reizen zal ik u bezweren, opdat gij tot mij niet spreekt, dan alleen de waarheid, in den Naam des HEEREN?

17 En hij zeide: Ik zag het ganse Israël verstrooid op de bergen, gelijk schapen, die geen herder hebben; en de HEERE zeide: Dezen hebben geen heer; een iegelijk kere weder naar zijn huis in vrede.

18 Toen zeide de koning van Israël tot Josafat: Heb ik tot u niet gezegd: Hij zal over mij niets goed, maar kwaads profeteren?

19 Verder zeide hij: Daarom hoort het woord des HEEREN: Ik zag den HEERE, zittende op Zijn troon, en al het hemelse heir staande nevens Hem, aan Zijn rechter hand en aan Zijn linkerhand.

20 En de HEERE zeide: Wie zal Achab overreden, dat hij optrekke en valle te Ramoth in Gilead? De een nu zeide aldus, en de andere zeide alzo.

21 Toen ging een geest uit, en stond voor het aangezicht des HEEREN, en zeide: Ik zal hem overreden.

22 En de HEERE zeide tot hem: Waarmede? En hij zeide: Ik zal uitgaan, en een leugengeest zijn in den mond van al zijn profeten. En Hij zeide: Gij zult overreden, en zult het ook vermogen; ga uit en doe alzo.

23 Nu dan, zie, de HEERE heeft een leugengeest in den mond van al deze uw profeten gegeven; en de HEERE heeft kwaad over u gesproken.

24 Toen trad Zedekia, de zoon van Kenaana, toe, en sloeg Micha op het kinnebakken; en hij zeide: Door wat weg is de geest des HEEREN van mij doorgegaan, om u aan te spreken?

25 En Micha zeide: Zie, gij zult het zien, op dienzelfden dag, als gij zult gaan van kamer in kamer, om u te versteken.

26 De koning van Israël nu zeide: Neem Micha, en breng hem weder tot Amon, den overste der stad, en tot Joas, den zoon des konings;

27 En gij zult zeggen: Zo zegt de koning: Zet dezen in het gevangenhuis, en spijst hem met brood der bedruktheid, en met water der bedruktheid, totdat ik met vrede weder kom.

28 En Micha zeide: Indien gij enigszins met vrede wederkomt, zo heeft de HEERE door mij niet gesproken! Verder zeide hij: Hoort, gij volken altegaar!

29 Alzo toog de koning van Israël en Josafat, de koning van Juda, op naar Ramoth in Gilead.

30 En de koning van Israël zeide tot Josafat: Als ik mij versteld heb, zal ik in den strijd komen; maar gij, trek uw klederen aan. Alzo verstelde zich de koning van Israël, en kwam in den strijd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
wim schreef:
-DIA- schreef:Ik zou zeggen lees de brochure van de GBS 'Herzien of niet?'- Open brief aan onze jongeren door ds.K. Hoefnagel

Uit het voorwoord:
[...]Het is een waarschuwing tegen de tijdgeest, die een aangepaste waarheid zoekt. De oude paden worden verlaten.[..]
Een wood tot waarschuwing is nodig tegen de geest die vernieuwingen zoekt van Gods onbedriegelijk Woord.
Grote woorden. De GBS is op z'n minst erg bevooroordeeld.
Is het de 'tijdgeest' dat we een vertaling willen die we ook kunnen lezen en begrijpen?
Is het een 'aangepaste waarheid' die we zoeken, wanneer we de impliciet heilig verklaarde statenvertaling niet meer helemaal volgen?

Waarom kunnen de rechtse en recht-in-de-leer broeders bijna altijd alleen maar kritiek leveren. Een constructieve bijdrage is meestal ver te zoeken. UitZonderlingen daargelaten. Werkelijk alles wordt als bedreigend gezien en ervaren. Tegenstellingen worden uitvergroot en in HD-kwaliteit naar alle trouwe volgelingen gestreamd.
Kap daar toch eens mee. Het gaat me flink de keel uithangen.

Er is geen nieuws onder de zon. Gods Woord is nooit populair geweest. Het is ook niet naar de mens.
Wel voor de mens...

Lees maar wat de godsdienst over Micha zei, en lees het in het verband:

4 Daarna zeide hij tot Josafat: Zult gij met mij trekken in den strijd naar Ramoth in Gilead? En Josafat zeide tot den koning van Israël: Zo zal ik zijn gelijk gij zijt, zo mijn volk als uw volk, zo mijn paarden als uw paarden.

5 Verder zeide Josafat tot den koning van Israël: Vraag toch als heden naar het woord des HEEREN.

6 Toen vergaderde de koning van Israël de profeten, omtrent vierhonderd man, en hij zeide tot hen: Zal ik tegen Ramoth in Gilead ten strijde trekken, of zal ik het nalaten? En zij zeiden: Trek op, want de HEERE zal ze in de hand des konings geven.

7 Maar Josafat zeide: Is hier niet nog een profeet des HEEREN, dat wij het van hem vragen mochten?

8 Toen zeide de koning van Israël tot Josafat: Er is nog een man, om door hem den HEERE te vragen; maar ik haat hem, omdat hij over mij niets goeds profeteert, maar kwaad: Micha, de zoon van Jimla. En Josafat zeide: De koning zegge niet alzo!

9 Toen riep de koning van Israël een kamerling, en hij zeide: Haal haastelijk Micha, den zoon van Jimla.

10 De koning van Israël nu, en Josafat, de koning van Juda, zaten elk op zijn troon, bekleed met hun klederen, op het plein, aan de deur der poort van Samaria; en al de profeten profeteerden in hun tegenwoordigheid.

11 En Zedekia, de zoon van Kenaana, had zich ijzeren horens gemaakt; en hij zeide: Zo zegt de HEERE: Met deze zult gij de Syriërs stoten, totdat gij hen gans verdaan zult hebben.

12 En al de profeten profeteerden alzo, zeggende: Trek op naar Ramoth in Gilead, en gij zult voorspoedig zijn; want de HEERE zal hen in de hand des konings geven.

13 De bode nu, die henengegaan was, om Micha te roepen, sprak tot hem, zeggende: Zie toch, de woorden der profeten zijn uit een mond goed tot den koning; dat toch uw woord zij, gelijk als het woord van een uit hen, en spreek het goede.

14 Doch Micha zeide: Zo waarachtig als de HEERE leeft, hetgeen de HEERE tot mij zeggen zal, dat zal ik spreken.

15 Als hij tot den koning gekomen was, zo zeide de koning tot hem: Micha, zullen wij naar Ramoth in Gilead ten strijde trekken, of zullen wij het nalaten? En hij zeide tot hem: Trek op, en gij zult voorspoedig zijn, want de HEERE zal ze in de hand des konings geven.

16 En de koning zeide tot hem: Tot hoe vele reizen zal ik u bezweren, opdat gij tot mij niet spreekt, dan alleen de waarheid, in den Naam des HEEREN?

17 En hij zeide: Ik zag het ganse Israël verstrooid op de bergen, gelijk schapen, die geen herder hebben; en de HEERE zeide: Dezen hebben geen heer; een iegelijk kere weder naar zijn huis in vrede.

18 Toen zeide de koning van Israël tot Josafat: Heb ik tot u niet gezegd: Hij zal over mij niets goed, maar kwaads profeteren?

19 Verder zeide hij: Daarom hoort het woord des HEEREN: Ik zag den HEERE, zittende op Zijn troon, en al het hemelse heir staande nevens Hem, aan Zijn rechter hand en aan Zijn linkerhand.

20 En de HEERE zeide: Wie zal Achab overreden, dat hij optrekke en valle te Ramoth in Gilead? De een nu zeide aldus, en de andere zeide alzo.

21 Toen ging een geest uit, en stond voor het aangezicht des HEEREN, en zeide: Ik zal hem overreden.

22 En de HEERE zeide tot hem: Waarmede? En hij zeide: Ik zal uitgaan, en een leugengeest zijn in den mond van al zijn profeten. En Hij zeide: Gij zult overreden, en zult het ook vermogen; ga uit en doe alzo.

23 Nu dan, zie, de HEERE heeft een leugengeest in den mond van al deze uw profeten gegeven; en de HEERE heeft kwaad over u gesproken.

24 Toen trad Zedekia, de zoon van Kenaana, toe, en sloeg Micha op het kinnebakken; en hij zeide: Door wat weg is de geest des HEEREN van mij doorgegaan, om u aan te spreken?

25 En Micha zeide: Zie, gij zult het zien, op dienzelfden dag, als gij zult gaan van kamer in kamer, om u te versteken.

26 De koning van Israël nu zeide: Neem Micha, en breng hem weder tot Amon, den overste der stad, en tot Joas, den zoon des konings;

27 En gij zult zeggen: Zo zegt de koning: Zet dezen in het gevangenhuis, en spijst hem met brood der bedruktheid, en met water der bedruktheid, totdat ik met vrede weder kom.

28 En Micha zeide: Indien gij enigszins met vrede wederkomt, zo heeft de HEERE door mij niet gesproken! Verder zeide hij: Hoort, gij volken altegaar!

29 Alzo toog de koning van Israël en Josafat, de koning van Juda, op naar Ramoth in Gilead.

30 En de koning van Israël zeide tot Josafat: Als ik mij versteld heb, zal ik in den strijd komen; maar gij, trek uw klederen aan. Alzo verstelde zich de koning van Israël, en kwam in den strijd.
Hou nou maar eens op met je verdachtmakingen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase

Bericht door wim »

-DIA- schreef:Er is geen nieuws onder de zon. Gods Woord is nooit populair geweest. Het is ook niet naar de mens.
Wel voor de mens...
Gods Woord? Of Gods Woord verengd tot de woorden in de door jou zo verheerlijkte statenvertaling?
Voor je reageert: begrijp wat je leest. Dat helpt.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase

Bericht door Upquark »

:bobo Dia, ik snap er niets meer van. Een zowel betrouwbare als leesbare vertaling wensen, is iets van de boze?! Of begrijp ik je verkeerd...
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
wim schreef:
-DIA- schreef:Ik zou zeggen lees de brochure van de GBS 'Herzien of niet?'- Open brief aan onze jongeren door ds.K. Hoefnagel

Uit het voorwoord:
[...]Het is een waarschuwing tegen de tijdgeest, die een aangepaste waarheid zoekt. De oude paden worden verlaten.[..]
Een wood tot waarschuwing is nodig tegen de geest die vernieuwingen zoekt van Gods onbedriegelijk Woord.
Grote woorden. De GBS is op z'n minst erg bevooroordeeld.
Is het de 'tijdgeest' dat we een vertaling willen die we ook kunnen lezen en begrijpen?
Is het een 'aangepaste waarheid' die we zoeken, wanneer we de impliciet heilig verklaarde statenvertaling niet meer helemaal volgen?

Waarom kunnen de rechtse en recht-in-de-leer broeders bijna altijd alleen maar kritiek leveren. Een constructieve bijdrage is meestal ver te zoeken. UitZonderlingen daargelaten. Werkelijk alles wordt als bedreigend gezien en ervaren. Tegenstellingen worden uitvergroot en in HD-kwaliteit naar alle trouwe volgelingen gestreamd.
Kap daar toch eens mee. Het gaat me flink de keel uithangen.

Er is geen nieuws onder de zon. Gods Woord is nooit populair geweest. Het is ook niet naar de mens.
Wel voor de mens...

Lees maar wat de godsdienst over Micha zei, en lees het in het verband:

4 Daarna zeide hij tot Josafat: Zult gij met mij trekken in den strijd naar Ramoth in Gilead? En Josafat zeide tot den koning van Israël: Zo zal ik zijn gelijk gij zijt, zo mijn volk als uw volk, zo mijn paarden als uw paarden.

5 Verder zeide Josafat tot den koning van Israël: Vraag toch als heden naar het woord des HEEREN.

6 Toen vergaderde de koning van Israël de profeten, omtrent vierhonderd man, en hij zeide tot hen: Zal ik tegen Ramoth in Gilead ten strijde trekken, of zal ik het nalaten? En zij zeiden: Trek op, want de HEERE zal ze in de hand des konings geven.

7 Maar Josafat zeide: Is hier niet nog een profeet des HEEREN, dat wij het van hem vragen mochten?

8 Toen zeide de koning van Israël tot Josafat: Er is nog een man, om door hem den HEERE te vragen; maar ik haat hem, omdat hij over mij niets goeds profeteert, maar kwaad: Micha, de zoon van Jimla. En Josafat zeide: De koning zegge niet alzo!

9 Toen riep de koning van Israël een kamerling, en hij zeide: Haal haastelijk Micha, den zoon van Jimla.

10 De koning van Israël nu, en Josafat, de koning van Juda, zaten elk op zijn troon, bekleed met hun klederen, op het plein, aan de deur der poort van Samaria; en al de profeten profeteerden in hun tegenwoordigheid.

11 En Zedekia, de zoon van Kenaana, had zich ijzeren horens gemaakt; en hij zeide: Zo zegt de HEERE: Met deze zult gij de Syriërs stoten, totdat gij hen gans verdaan zult hebben.

12 En al de profeten profeteerden alzo, zeggende: Trek op naar Ramoth in Gilead, en gij zult voorspoedig zijn; want de HEERE zal hen in de hand des konings geven.

13 De bode nu, die henengegaan was, om Micha te roepen, sprak tot hem, zeggende: Zie toch, de woorden der profeten zijn uit een mond goed tot den koning; dat toch uw woord zij, gelijk als het woord van een uit hen, en spreek het goede.

14 Doch Micha zeide: Zo waarachtig als de HEERE leeft, hetgeen de HEERE tot mij zeggen zal, dat zal ik spreken.

15 Als hij tot den koning gekomen was, zo zeide de koning tot hem: Micha, zullen wij naar Ramoth in Gilead ten strijde trekken, of zullen wij het nalaten? En hij zeide tot hem: Trek op, en gij zult voorspoedig zijn, want de HEERE zal ze in de hand des konings geven.

16 En de koning zeide tot hem: Tot hoe vele reizen zal ik u bezweren, opdat gij tot mij niet spreekt, dan alleen de waarheid, in den Naam des HEEREN?

17 En hij zeide: Ik zag het ganse Israël verstrooid op de bergen, gelijk schapen, die geen herder hebben; en de HEERE zeide: Dezen hebben geen heer; een iegelijk kere weder naar zijn huis in vrede.

18 Toen zeide de koning van Israël tot Josafat: Heb ik tot u niet gezegd: Hij zal over mij niets goed, maar kwaads profeteren?

19 Verder zeide hij: Daarom hoort het woord des HEEREN: Ik zag den HEERE, zittende op Zijn troon, en al het hemelse heir staande nevens Hem, aan Zijn rechter hand en aan Zijn linkerhand.

20 En de HEERE zeide: Wie zal Achab overreden, dat hij optrekke en valle te Ramoth in Gilead? De een nu zeide aldus, en de andere zeide alzo.

21 Toen ging een geest uit, en stond voor het aangezicht des HEEREN, en zeide: Ik zal hem overreden.

22 En de HEERE zeide tot hem: Waarmede? En hij zeide: Ik zal uitgaan, en een leugengeest zijn in den mond van al zijn profeten. En Hij zeide: Gij zult overreden, en zult het ook vermogen; ga uit en doe alzo.

23 Nu dan, zie, de HEERE heeft een leugengeest in den mond van al deze uw profeten gegeven; en de HEERE heeft kwaad over u gesproken.

24 Toen trad Zedekia, de zoon van Kenaana, toe, en sloeg Micha op het kinnebakken; en hij zeide: Door wat weg is de geest des HEEREN van mij doorgegaan, om u aan te spreken?

25 En Micha zeide: Zie, gij zult het zien, op dienzelfden dag, als gij zult gaan van kamer in kamer, om u te versteken.

26 De koning van Israël nu zeide: Neem Micha, en breng hem weder tot Amon, den overste der stad, en tot Joas, den zoon des konings;

27 En gij zult zeggen: Zo zegt de koning: Zet dezen in het gevangenhuis, en spijst hem met brood der bedruktheid, en met water der bedruktheid, totdat ik met vrede weder kom.

28 En Micha zeide: Indien gij enigszins met vrede wederkomt, zo heeft de HEERE door mij niet gesproken! Verder zeide hij: Hoort, gij volken altegaar!

29 Alzo toog de koning van Israël en Josafat, de koning van Juda, op naar Ramoth in Gilead.

30 En de koning van Israël zeide tot Josafat: Als ik mij versteld heb, zal ik in den strijd komen; maar gij, trek uw klederen aan. Alzo verstelde zich de koning van Israël, en kwam in den strijd.
Hou nou maar eens op met je verdachtmakingen.
Zeiden ze dat ook niet tegen Micha?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gesloten