We hebben over dit punt al veel vaker gediscussieerd en toen trok je mijn woorden ook op deze manier uit het verband. Of beter gezegd: verdraaide je ze ook tot dingen die ik nu juist niet wilde zeggen. Ik weet ook uit het verleden dat al mijn tegenwerpingen weinig zin hebben, dus ik wil er niet weer aan beginnen.Alexander CD schreef:Wat, Jongere hier doet is, dat hij invulling geeft aan Gods verborgen wil, zonder dat het in Gods woord staat.
Hij schrijft dat God Zijn doel met de mensheid gemist heeft en ik denk met Bert dat een dergelijke invulling te geven godslasterlijk is.
(...)God zegt nergens in de bijbel zoals Jongere doet dat Hij op plan B is overgegaan omdat Zijn plan A niet werkte, de hele bijbel en ook de 3Fve vertellen ons iets anders, Jesaja 46 mvs 10.
(...)Daarom denk ik dat Jongere, en vele anderen met hem te klein van God denken, God gelijk stellen met een mens, en dat is Godslasterlijk!
Je gaat (ik kan het toch niet laten te reageren) ook totaal niet in op de wezenlijke vraag die Fjodor stelt. Gods geboden Zijn even goed Zijn wil. Je verwijt me mijn eigen invulling aan Gods verborgen wil te geven, maar jij bent nu juist degene die zich vooral richt op Gods verborgen wil. Terwijl ik beide kanten helemaal serieus wil nemen.
God bekommert Zich inderdaad om Zijn kosmos, zoals Jezus weende over Jeruzalem. Ik kan het niet helpen als jij daar gelijk het systeem van de logica overheen legt en dat machteloos huilen noemt (zoals je eerder deed op dit forum), maar ik neem die Bijbelwoorden uiterst serieus. Zoals ik ook doe met alle gegevens die ik krijg over Gods soevereine wil. Die ik heel vaak verdedig op dit forum, zoek alleen maar eens op HerbertV. Ik heb dan ook niet zo'n zin om me weer allerlei dwalingen in de schoenen geschoven te krijgen. Ik neem de Bijbel zoals ze is, en accepteer de schijnbare tegenstrijdigheden die ik daarin ontmoet met vreugde. Ik vind ze juist heel bijzonder. God kiest sommigen, maar laat allen zonder onderscheid Zijn evangelie preken. Jezus stierf voor de Zijnen, maar Hij wordt aangeboden aan allen die het evangelie horen. Want de verborgen dingen zijn voor God en de geopenbaarde voor de mensen. Dat is de kracht waarin Ezechiël tegen dode botten kan spreken, omdat God doet wat Hem behaagt en Hij leven geeft waar Hij wil. Laat nu eindelijk die spanning eens staan, want alleen daarin vinden we de betoning van de Geest en kracht die Paulus had in zijn preken. Werkt uws zelfs zaligheid, want het is God Die in u werkt..
Ik ga alleen op verwijten in die je hard kunt maken. Elders op dit forum verdedig ik dogma's die je mij hier verwijt te 'loochenen'. Ik vind dat een zwaktebod, probeer dan eens te begrijpen wat ik nu werkelijk wil zeggen. Gods soevereiniteit, de titel van dit topic, is juist iets wat heel erg belangrijk voor me is. Hoe duidelijk spreekt de Bijbel daarover, alleen al in Romeinen 9; zo'n krachtig hoofdstuk.. Maar ik probeer te luisteren naar alles wat Hij mij te zeggen heeft. Dan hoor ik ook dat Zijn welbehagen is: in de mensen. Vrede op aarde. De schepping zó liefgehad! Toen berouwde het de Heere..