Rouw in de kerk brengen

-DIA-

Re: Rouw in de kerk brengen

Bericht door -DIA- »

memento schreef:Dia, we weten nu wel dat jij de meeste gemeenten binnen onze gezindte hebt afgeschreven. Persoonlijk ben ik blij met die gemeenten in onze gezindte waar nog volle avondmaalstafels gevonden worden. Natuurlijk zullen er best zelf-bedriegers tussen zitten, maar er zijn ook vele ware gelovigen onder. En neem dan de jeugd, waaronder ook tekenen van beginnend geestelijk leven waargenomen worden. Nee, je kan klagen en klagen, maar zolang ik nog bloeiende gemeenten zie, en mensen spreek die vanuit hun eigen leven kunnen spreken over ellende, verlossing en dankbaarheid, ben ik optimistisch.

Ik wil je een eerlijke vraag stellen: Zegt het niet meer over jou, en de geestelijk dode toestand in de kerken die jij als ware ziet, dat je zo'n negatieve visie hebt op de gemeenten waar wél geestelijk leven is?
Ik heb niets af te wijzen... Dat komt mij niet toe, dat geen mens toe... Maar we zijn in Gods voorzienig beleid
onder Zijn geopenbaarde waarheid geboren. Dan zouden we kunnen zien hoe het er bij ligt.
Je zou gelijk kunnen hebben, dat ik een domper ben. Niet vreemd. Als ik mijn eigen woorden lees denk ik dat ook wel.
Maar ik kan het (gelukkig) toch niet anders zien. Het is genade te achten als je niet met de grote stroom meegevoerd wordt.
Dat op zich een groot wonder, maar het maakt ook de verantwoordelijkheid te groter.
Vanwaar toch alle nieuwe stromingen in deze tijd in de reformatorische kerken? Ik kan het niet anders zien als
een oordeel. Wat zegt mij/jouw/u dit? Of zegt het ons niets meer?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

En wat nu, DIA?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:En wat nu, DIA?
Ja... wat zou jij doen? Ik weet het niet.
Je zou kunnen zeggen: Bidt zonder ophouden.
Volkomen waar.
Maar wat is het middel tegen een biddeloos hart?
Leer mij... door Uw Woord en Geest...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:
Volkomen waar.
Wat zeg je nu eigenlijk? Heb je zelf niet door dat je steeds in allerlei algemeenheden vervalt en nooit eens met iets concreets komt?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:
Volkomen waar.
Wat zeg je nu eigenlijk? Heb je zelf niet door dat je steeds in allerlei algemeenheden vervalt en nooit eens met iets concreets komt?
Wat ik niet weet kan ik niet zeggen. Wat ik zie en wel weet dat zeg ik.
Een predikant moet altijd de volle raad Gods verkondigen.
Daardooor zal hij soms verder moeten spreken als hij geleerd is.
Ook iets wat weinig meer wordt opgemerkt.
De meeste predikanten weten het tegenwoordig wel...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:Wat ik niet weet kan ik niet zeggen. Wat ik zie en wel weet dat zeg ik.
Wat beoog je nu met zo'n algemene uitspraak over 'de meeste predikanten'? Wie sticht je of onderwijs je daarmee?
Het lijkt een beetje op zo'n buurvrouwenpraatje van 'och, och, het is toch wat tegenwoordig'; 'ja mens, zeg dat wel', enz. enz.
Ik zou wel eens willen weten wie nu de échte DIA is en wat hijzelf nu vindt, denkt en gelooft.
Nee, niet dat je me dat in extenso hoeft te vertellen, maar vertaald in postings die er echt toe doen en die niet bolstaan van de algemeenheden over 'hen' en 'zij' en dan in de trant van 'het is toch wat tegenwoordig'.
memento

Bericht door memento »

-DIA- schreef: Wat ik niet weet kan ik niet zeggen. Wat ik zie en wel weet dat zeg ik.
Dus, Dia, als ik het goed begrijp weet jij het wel, maar "de meeste predikanten tegenwoordig" denken het te weten maar zitten er naast? Is dat niet een btje hoogmoedig?

DIA, als je het zo goed weet, en als jouw gemeente zo uitnemend beter is dan al die gemeenten met dominees die het wel weten, waarom staat jouw gemeente dan niet bekend als gemeente waar veel geestelijk leven is, zowel kwalitatief als kwantitatief? (Ik ben nog geen artikel tegengekomen in het RD over een geestelijke opwekking in die gemeente, noch heb ik er geruchten over gehoord). En anders: Wat is dat weten waard, als het niet omgezet wordt in geestelijk leven?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:Wat ik niet weet kan ik niet zeggen. Wat ik zie en wel weet dat zeg ik.
Wat beoog je nu met zo'n algemene uitspraak over 'de meeste predikanten'? Wie sticht je of onderwijs je daarmee?
Het lijkt een beetje op zo'n buurvrouwenpraatje van 'och, och, het is toch wat tegenwoordig'; 'ja mens, zeg dat wel', enz. enz.
Ik zou wel eens willen weten wie nu de échte DIA is en wat hijzelf nu vindt, denkt en gelooft.
Nee, niet dat je me dat in extenso hoeft te vertellen, maar vertaald in postings die er echt toe doen en die niet bolstaan van de algemeenheden over 'hen' en 'zij' en dan in de trant van 'het is toch wat tegenwoordig'.
Dat kan je genoegzaam weten... Het is naar de Schrift ook dwaas om je hele hart open te leggen.
De wijze zal tijd en gelegenheid kennen... het getuigt niet van wijsheid om alles te grabbel te gooien

Geeft het heilige de honden niet... Ik moest er aan denken... Ooit een zeer ernstige preek over
gehoord... Dat zijn dingen die niet zomaar uit je hart gebannen kunnen worden...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:DIA, als je het zo goed weet, en als jouw gemeente zo uitnemend beter is dan al die gemeenten met dominees die het wel weten, waarom staat jouw gemeente dan niet bekend als gemeente waar veel geestelijk leven is, zowel kwalitatief als kwantitatief? (Ik ben nog geen artikel tegengekomen in het RD over een geestelijke opwekking in die gemeente, noch heb ik er geruchten over gehoord).
-DIA- schreef: De kerkenraad had afgelopen week vergaderd, en uitgekeken of de kerkenraad kon uitgebreid worden.
Maar er was niemand meer te vinden die het ambt zou kunnen vervullen. Dat is idd een zeer ernstige toestand. Dat mag ons wel te denken geven,want dat is niet niets.
.....
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
memento schreef:DIA, als je het zo goed weet, en als jouw gemeente zo uitnemend beter is dan al die gemeenten met dominees die het wel weten, waarom staat jouw gemeente dan niet bekend als gemeente waar veel geestelijk leven is, zowel kwalitatief als kwantitatief? (Ik ben nog geen artikel tegengekomen in het RD over een geestelijke opwekking in die gemeente, noch heb ik er geruchten over gehoord).
-DIA- schreef: De kerkenraad had afgelopen week vergaderd, en uitgekeken of de kerkenraad kon uitgebreid worden.
Maar er was niemand meer te vinden die het ambt zou kunnen vervullen. Dat is idd een zeer ernstige toestand. Dat mag ons wel te denken geven,want dat is niet niets.
.....
Ik had eerlijk niet gedacht dat je dat ook zo ter harte ging...
albion

Bericht door albion »

Hier in Zeeland is het waarschijnlijk een traditie dat er rouw in de kerk wordt gebracht. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt totdat ik het hier meemaakte.
Ik weet ook niet of het in alle OGG gemeente voorkomt? Tegenwoordig ligt er weinig beslag. Maw het zegt niet zoveel.
Hier gebeurt het ook dat men thuis blijft wanneer iemand in huis overleden is. De blinden gaan dicht of de gordijnen gaan dicht, de glasgordijnen worden afgehaald en alles wat voor het raam staat wordt weggehaald.
Als de overledene begraven wordt dan lopen we naar het graf. Vroeger (tegenwoordig veel minder) waren de blinden half dicht als de stoet langskwam.
In Amerongen moest ik ook de blinden dicht laten, toen de rouwstoet langs kwam. Ik weet niet of dat nog zo is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
.....
Ik had eerlijk niet gedacht dat je dat ook zo ter harte ging...
en nu ben ik nog benieuwd naar een antwoord op Memento's vraag. En ik ben het met Afgewezen eens dat die algemene postings eigenlijk weinig waarde hebben. Maar ja, soms kiest men wel eens bewust om algemeen te blijven zodat het in ieder geval het ons niet persoonlijk raakt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

albion schreef:Hier in Zeeland is het waarschijnlijk een traditie dat er rouw in de kerk wordt gebracht. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt totdat ik het hier meemaakte.
Ik weet ook niet of het in alle OGG gemeente voorkomt? Tegenwoordig ligt er weinig beslag. Maw het zegt niet zoveel.
Hier gebeurt het ook dat men thuis blijft wanneer iemand in huis overleden is. De blinden gaan dicht of de gordijnen gaan dicht, de glasgordijnen worden afgehaald en alles wat voor het raam staat wordt weggehaald.
Als de overledene begraven wordt dan lopen we naar het graf. Vroeger (tegenwoordig veel minder) waren de blinden half dicht als de stoet langskwam.
In Amerongen moest ik ook de blinden dicht laten, toen de rouwstoet langs kwam. Ik weet niet of dat nog zo is.
Ik vind het wel een mooie gewoonte om stil te blijven staan als er een rouwstoet langskomt. Heb 1x meegemaakt dat een auto, met knallende radio de stoet wilde inhalen. Ik vond dat erg storend en weinig respectvol.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:
albion schreef:Hier in Zeeland is het waarschijnlijk een traditie dat er rouw in de kerk wordt gebracht. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt totdat ik het hier meemaakte.
Ik vind het wel een mooie gewoonte om stil te blijven staan als er een rouwstoet langskomt. Heb 1x meegemaakt dat een auto, met knallende radio de stoet wilde inhalen. Ik vond dat erg storend en weinig respectvol.
Het wordt binnenkort ook weer strafbaar en daar ben ik blij mee.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Rouw in den kerk brengen, heb ik altijd als heel letterlijk ervaren. Er wordt een medelid gemist, er is er een gestorven. Dat wil je dat delen met degenen die je na staan

Bij ons (GG in Moerkapelle) was en is het toch wel heel bijzonder als de de familie op de zondag na de begrafenis hun rouw en hun verdriet in de gemeente komt brengen en voor het aangezicht des Heren. Daar gaat wat van uit: gedeelde smart is halven smart..
En bij de rouwdienst van mijn vader werd er voluit gezingen: Maar 't vrome volk in U verheugd, zal huppelen van zielenvreugd, daar zij hun wens verkrijgen! Het orgel schalde: ZIjn Naam moet eeuwig eer ontvangen!
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Plaats reactie