Ga niet stemmen op 4 juni

henriët

Re: Ga niet stemmen op 4 juni

Bericht door henriët »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
JALP schreef:Ik heb het RD niet, maar ik was eigenlijk benieuwd of de advertentie met alle namen van predikanten eronder vandaag weer in de krant staat (zoals bij de vorige verkiezingen...).

Heeft iemand 'm gezien?
De advertentie stond wel in de krant (van zaterdag, dacht ik), maar er stonden geen namen van predikanten onder.

Ik begreep, dat de uitspraak van Kolijn in verkeerde aarde was gevallen (dat Europa onze wettige overheid is).
Bij ons is zondag gewoon gebeden voor deze wettige overheid. En er is gedankt dat we door Gods voorzienige leiding zoveel ook te danken hebben aan de EU.
Ja, en toch echt een SGP-predikant hoor...;)

Maarre... allemaal gaan stemmen natuurlijk. Helaas, helaas, is er geen christelijke partij waar ik me bij thuis voel, die ook nog eens pro-Europa is... Ik denk dat ik uit arre moede toch maar CDA moet gaan stemmen als SGP-lid, want D66 stemmen kan ik niet over mn hart verkrijgen.
Ik weet het nog niet, ik zweef. Nog nooit gehad.... :?
Is het niet dat je in eerste instantie moet zien of er nog een partij is, die de Bijbel als norm hanteert en van daaruit wil regeren...
nu.
dan is het niet moeilijk.
stemse!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

henriët schreef: Is het niet dat je in eerste instantie moet zien of er nog een partij is, die de Bijbel als norm hanteert en van daaruit wil regeren...
nu.
dan is het niet moeilijk.
stemse!
Ja, nou, ik ben klaar met zweven en ik ben geland.......
Het wordt lijst 6: CU-SGP, nummer 1: Peter van Dalen.
Ik heb die beste man gistern zien debateren in het lijsttrekkersdebat en hij deed het heel goed!
En nog een geheimpje: De standpunten van CU-SGP komen voor 67% overeen (als het gaat over Europa) met D66, de enige echte pro-Europa-partij.

Maar het wordt wel tijd dat de Gereformeerde Gezindte zich eens diepgaand gaat bezinnen om al het goeds dat de Europese Unie ons door Gods voorzienigheid gebracht heeft. Daar is veel te weinig oog voor, juist in de kerken. Waar ter wereld is er een gebied met zoveel landen op een kluitje waar al bijna 65 jaar geen oorlog is? (Om maar eens 1 voorbeeld te noemen.)
Al dat gemilimeter over het kost wel veel en wat levert het voor Nederland op, etc. daar schieten we niets mee op, dat is zo provinciaals gedacht. (Ik zeg niet dat jij dat zegt, maar ik kom even los...) Waarom zou IJsland, nu men daar zo diep in de financiële penarie zit, zo graag bij de EU willen horen?
Denk eens aan de grondwettelijke vrijheden, die nu ook voormalige oostblok landen mogen ervaren. Dat had nooit zover geweest, als men niet het uitzicht had gekregen op EU-lidmaatschap.

Ik hoop 1 ding, dat de CU-SGP na de verkiezingen zich gewoon aansluit bij de Evangelische Volkspartij in het EP en niet weer bij van die opvolgers van Stalin uit Italië, zoals de afgelopen tijd het geval was.

Ik vind het trouwens wel leuk dat we weer met een rood potlood moeten stemmen; dat heb ik nog nooit gedaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Luther schreef:Maar het wordt wel tijd dat de Gereformeerde Gezindte zich eens diepgaand gaat bezinnen om al het goeds dat de Europese Unie ons door Gods voorzienigheid gebracht heeft. Daar is veel te weinig oog voor, juist in de kerken. Waar ter wereld is er een gebied met zoveel landen op een kluitje waar al bijna 65 jaar geen oorlog is? (Om maar eens 1 voorbeeld te noemen.)
Voor diepgaande bezinning is heel wat meer diepgang nodig dan dit geklets (met alles respect).
Als we zo moeten argumenteren en ons zó moeten bezinnen, dan is hier wel wat tegen in te brengen:
a) Voordat de EU er was hadden we ook al een poos geen oorlog in Europa. Niet de EU heeft ons dat gebracht, maar de NAVO en de herinnering aan WO II
b) Zwitserland heeft nimmer geparticipeerd in NAVO of EU en toch hebben ze eeuwenlang geen oorlog.

Kortom: Praat eens met wat meer diepgang over dit onderwerp. :)
Denk eens aan de grondwettelijke vrijheden, die nu ook voormalige oostblok landen mogen ervaren. Dat had nooit zover geweest, als men niet het uitzicht had gekregen op EU-lidmaatschap.
Ja, natuurlijk heeft men wel wat over voor het financieel gewin. Maar of we daar blij mee moeten zijn? Kijk naar Italië, dat in de EU nog net zo corrupt is als daarvoor.

Al met al is dit geen bijdrage aan 'diepgaande bezinning'. Daar is héél wat anders voor nodig. Dan gaat het niet om geld en goed, ook niet om grondwettelijke 'vrijheden' (denk ook aan de vrijheden als het gaat om het zevende gebod en andere normloosheid). Nee, het gaat om heel andere zaken, die wel in het beginselprogramma van de SGP staan, maar waar - als het gaat om Europa - in de praktijk flink mee geschipperd wordt.

Z.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zonderling schreef:
Luther schreef:Maar het wordt wel tijd dat de Gereformeerde Gezindte zich eens diepgaand gaat bezinnen om al het goeds dat de Europese Unie ons door Gods voorzienigheid gebracht heeft. Daar is veel te weinig oog voor, juist in de kerken. Waar ter wereld is er een gebied met zoveel landen op een kluitje waar al bijna 65 jaar geen oorlog is? (Om maar eens 1 voorbeeld te noemen.)
Voor diepgaande bezinning is heel wat meer diepgang nodig dan dit geklets (met alles respect).
Als we zo moeten argumenteren en ons zó moeten bezinnen, dan is hier wel wat tegen in te brengen:
a) Voordat de EU er was hadden we ook al een poos geen oorlog in Europa. Niet de EU heeft ons dat gebracht, maar de NAVO en de herinnering aan WO II
b) Zwitserland heeft nimmer geparticipeerd in NAVO of EU en toch hebben ze eeuwenlang geen oorlog.

Ja, natuurlijk heeft men wel wat over voor het financieel gewin. Maar of we daar blij mee moeten zijn? Kijk naar Italië, dat in de EU nog net zo corrupt is als daarvoor.

Al met al is dit geen bijdrage aan 'diepgaande bezinning'. Daar is héél wat anders voor nodig. Dan gaat het niet om geld en goed, ook niet om grondwettelijke 'vrijheden' (denk ook aan de vrijheden als het gaat om het zevende gebod en andere normloosheid). Nee, het gaat om heel andere zaken, die wel in het beginselprogramma van de SGP staan, maar waar - als het gaat om Europa - in de praktijk flink mee geschipperd wordt.

Z.
Zonderling, jij mag bovenstaande visie hebben. Het ontbreken van oorlog heeft een 1-op-1-relatie met het bestaan van de EU. Zwitserland maakt er weliswaar geen deel vanuit, maar conformeert zich al decennia gewoon aan wat binnen de EU gebruikelijk is.

Voorts kun je met jouw standpunt eigenlijk niet meer met goed fatsoen binnen een democratie functioneren. Het is niet anders, maar dan gaat het om macht. En de machtsvraag kun je nooit met schone handen oplossen in een democratie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Luther schreef:
Zonderling schreef:

Z.
Zonderling, jij mag bovenstaande visie hebben. Het ontbreken van oorlog heeft een 1-op-1-relatie met het bestaan van de EU. Zwitserland maakt er weliswaar geen deel vanuit, maar conformeert zich al decennia gewoon aan wat binnen de EU gebruikelijk is.

Voorts kun je met jouw standpunt eigenlijk niet meer met goed fatsoen binnen een democratie functioneren. Het is niet anders, maar dan gaat het om macht. En de machtsvraag kun je nooit met schone handen oplossen in een democratie.
Als aanvulling:
doelstelling van de voorloper van de EU is een platform creëren waar de twee aartsvijanden Duitsland en Frankrijk zonder wapengekletter en miljoenen doden (!) aan de vergadertafel hun verschillen uit te praten ipv vechten.
En hoe je het wendt of keert; sinds die tijd is de verhouding tussen die twee landen aanmerkelijk verbeterd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jean le Fontain schreef:Als aanvulling:
doelstelling van de voorloper van de EU is een platform creëren waar de twee aartsvijanden Duitsland en Frankrijk zonder wapengekletter en miljoenen doden (!) aan de vergadertafel hun verschillen uit te praten ipv vechten.
En hoe je het wendt of keert; sinds die tijd is de verhouding tussen die twee landen aanmerkelijk verbeterd.
Inderdaad, ik zou zelfs nog wel een stapje verder willen gaan, zoals verdedigd wordt door maarten van Rossem.
Zie http://www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen/6992/# vanaf ongeveer minuut 20.
Zonderling

Luther schreef:Zonderling, jij mag bovenstaande visie hebben. Het ontbreken van oorlog heeft een 1-op-1-relatie met het bestaan van de EU. Zwitserland maakt er weliswaar geen deel vanuit, maar conformeert zich al decennia gewoon aan wat binnen de EU gebruikelijk is.
Het lijkt wel alsof je niet meer historisch besef hebt dan gerelateerd aan de tijd sinds WO II.
Zwitserland heeft al EEUWENLANG geen oorlog gehad.
En de EU was eerst EEG met slechts een klein aantal landen.
Nogmaals: Geen oorlog in Europa heeft heel weinig tot niets met de EU te maken, maar alles met de gevolgen van WO II en de NAVO. Dat is geen eigen visie, maar m.i. door iedereen met enig historisch besef na te gaan.
Met beginselpolitiek heeft dit alles inderdaad niets meer te maken.
Jammer dat je dat dan wilt linken aan 'diepgaande bezinning' in de Gereformeerde Gezindte.
Want daar heeft het niets, maar dan ook helemaal niets, mee te maken.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zonderling schreef:Het lijkt wel alsof je niet meer historisch besef hebt dan gerelateerd aan de tijd sinds WO II.
Zwitserland heeft al EEUWENLANG geen oorlog gehad.
En de EU was eerst EEG met slechts een klein aantal landen.
Nogmaals: Geen oorlog in Europa heeft heel weinig tot niets met de EU te maken, maar alles met de gevolgen van WO II en de NAVO. Dat is geen eigen visie, maar m.i. door iedereen met enig historisch besef na te gaan.
Ik heb het niet over 1 land, maar over een continent.
Heb je al naar NOVA gekeken in de posting hieronder. Daar zit een historicus (!!) die stelt, wat ik hier ook beweer.

Wat die diepgaande bezinning betreft: Ik zei niet dat ik die nu ga. Ik gaf een heel klein oppervlakkig voorzetje, maar de positieve kanten van de EU worden nooit voor het voetlicht gehaald, al helemaal niet in allerlei kerkblaadjes. Daarom was ik blijverrast dat bij ons in de kerk zondag werd gebeden en gedacnkt voor onze EU. En daar is alle reden toe.
Ik hoop ook van harte dat de Europese grondwet (verdrag v Lissabon) snel zn beslag krijgt. Ik heb destijds VOOR gestemd; helaas de meeste Nederlanders niet, die willen zich liever laten opsluiten in eigen landje, zonder te beseffen dat dat helemaal niet meer kan.
judith

Bericht door judith »

Jammer dat ik nog niet mag stemmen......
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
JALP

Bericht door JALP »

Tiberius schreef:
JALP schreef:Ik heb het RD niet, maar ik was eigenlijk benieuwd of de advertentie met alle namen van predikanten eronder vandaag weer in de krant staat (zoals bij de vorige verkiezingen...).

Heeft iemand 'm gezien?
De advertentie stond wel in de krant (van zaterdag, dacht ik), maar er stonden geen namen van predikanten onder.

Ik begreep, dat de uitspraak van Kolijn in verkeerde aarde was gevallen (dat Europa onze wettige overheid is).
Eigenlijk ben ik blij dat zo'n advertentie er dit jaar niet is gekomen!

Onze ds. bad afgelopen zondag nog voor Europa. Hij noemde daarbij de regeringsleiders van Europa die toch allemaal Gods dienares zijn. Hij bad of Gods Naam dan ook gehoord mag worden in Europa.

Er is veel op Europa af te dingen, maar laten we nu eens proberen om als christenen de handen in eens te slaan. Het is dan alleen wel de vraag waar een CU-SGP lijst zich bij aansluit. Zo hoorde ik dat ze nu in een groep (of hoe heet dat in het EP) zaten en een Poolse partij voor gezinnen. Die hadden nogal wat vreemde standpunten...
hmprff

Bericht door hmprff »

JALP schreef:
Tiberius schreef:

Heeft iemand 'm gezien?

Eigenlijk ben ik blij dat zo'n advertentie er dit jaar niet is gekomen!

Onze ds. bad afgelopen zondag nog voor Europa. Hij noemde daarbij de regeringsleiders van Europa die toch allemaal Gods dienares zijn. Hij bad of Gods Naam dan ook gehoord mag worden in Europa.

Er is veel op Europa af te dingen, maar laten we nu eens proberen om als christenen de handen in eens te slaan. Het is dan alleen wel de vraag waar een CU-SGP lijst zich bij aansluit. Zo hoorde ik dat ze nu in een groep (of hoe heet dat in het EP) zaten en een Poolse partij voor gezinnen. Die hadden nogal wat vreemde standpunten...
Vraag aan Bas Belder (SGP)

Ik heb een vraag aan een CU/SGP’er. Op 4 juni zijn er verkiezingen voor Europa en ik mag voor het eerst stemmen. Ik twijfel nu of ik op het CDA of op de CU/SGP moet stemmen. Met landelijke verkiezingen zou ik waarschijnlijk op de CU stemmen, maar in Europa zit de CU/SGP-fractie in een onafhankelijke partij, die verder volgens mij niet christelijk is. Het CDA zit in een grote partij met allemaal andere christendemocratische partijen. Ik vraag me dan af of wanneer ik op het CDA zou stemmen, het christelijk geluid in Europa eigenlijk niet veel groter is dan wanneer ik op de CU/SGP zou stemmen? Kan de CU/SGP eigenlijk in Europa wel iets laten horen, als zo’n kleine partij?

Lees verder
Antwoord: Beste vragensteller,

Eerst twee misverstanden uit de weg ruimen: het Europees Parlement kent tot op heden geen enkele fractie die volledig bestaat uit christelijke partijen, dus ook niet de Europese Volkspartij (EVP) waaraan het CDA deelneemt. De politieke werkelijkheid is nu eenmaal anders, ingewikkelder nog in Brussel dan in Den Haag.

De eurofractie ChristenUnie-SGP zat gedurende de mandaatsperiode 2004-2009 inderdaad in een onafhankelijke groep. Dat betekende voor ons volledige vrijheid van politiek handelen (stemmingen/stemlijsten, speeches, rapporten, commissies, delegaties en noem maar op) en dus optimale vrijheid voor een christelijk geluid. Bovendien wat stelt de “c” van christelijk precies voor in een CDA en EVP die aanhangers van andere religies (moslims o.a.) als leden accepteren? Dat is geen christelijk, maar een multireligieus geluid in Brussel!

Als lid van de commissie buitenlandse zaken heb ik mij de afgelopen tien jaar van mijn EP-lidmaatschap consequent ingezet voor vervolgde en ontrechte christelijke minderheden in landen waarmee de Europese Unie (handels)betrekkingen onderhield. Dankzij de politieke vrijheid in onze onafhankelijke fractie... Die ruimte voor een principieel christelijk geluid (ook pro de Joodse staat Israël) zou mij beslist niet zijn vergund binnen bijvoorbeeld de huidige EVP. En wat te denken van onze inzet voor verlaten kinderen in Bulgaarse en Roemeense vervallen tehuizen met gebrek aan alle elementaire levensvoorzieningen. Om schrijnende nood in een Europese Unie van 27 lidstaten te lenigen slaat de eurofractie ChristenUnie-SGP de handen ineen met christelijke hulporganisaties, ook op het gebied van bestrijding van mensenhandel/jeugdprostitutie. Kortom, vanuit onze bijbelse roeping wacht er nog zoveel werk in Europa voor christelijk geinspireerde politiek. Daarvoor willen ChristenUnie-SGP vanuit de genade en kracht die God ons verleent, zich met hart en ziel inzetten! Stem dus echt lijst 6 op D.V. 4 juni vraag ik in alle vrijmoedigheid.

Hartelijke groet,

Bas Belder, nummer 2 voor de SGP op lijst 6 ChristenUnie-SGP
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Zonderling

Luther schreef:Ik hoop ook van harte dat de Europese grondwet (verdrag v Lissabon) snel zn beslag krijgt. Ik heb destijds VOOR gestemd; helaas de meeste Nederlanders niet, die willen zich liever laten opsluiten in eigen landje, zonder te beseffen dat dat helemaal niet meer kan.
Misschien een beetje flauw: Wanneer jij vóór hebt gestemd, moet je in de Tweede of Eerste Kamer zitten en dat betwijfel ik.

Andere Nederlanders hebben namelijk helemaal niet gestemd over het Verdrag van Lissabon.
Het referendum ging over een eerdere versie van de grondwet, niet over de laatste.

Verder gaat het helemaal niet over het 'zich opsluiten' in eigen landje.
Sorry hoor, maar met zulke vooroordelen tegenover degenen die een Verenigd Europa afwijzen, maak je het er niet beter op.
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Zonderling schreef:Daar is héél wat anders voor nodig. Dan gaat het niet om geld en goed, ook niet om grondwettelijke 'vrijheden' (denk ook aan de vrijheden als het gaat om het zevende gebod en andere normloosheid). Nee, het gaat om heel andere zaken, die wel in het beginselprogramma van de SGP staan, maar waar - als het gaat om Europa - in de praktijk flink mee geschipperd wordt.

Z.
Ik begrijp dat je niet erg enthousiast wordt van de Europese Unie, maar de exacte betekenis van het zevende gebod in relatie tot een negatieve houding ten opzichte van de Europese Unie ontgaat mij.
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Jean le Fontain schreef: doelstelling van de voorloper van de EU is een platform creëren waar de twee aartsvijanden Duitsland en Frankrijk zonder wapengekletter en miljoenen doden (!) aan de vergadertafel hun verschillen uit te praten ipv vechten.
Dat was de EGKS, de vraag is echter in hoeverre er een causaal verband bestaat tussen de samenwerking op het gebied van kolen en staal en de verbeterde verhouding tussen Frankrijk en Duitsland.
Zonderling

Luther schreef:Heb je al naar NOVA gekeken in de posting hieronder. Daar zit een historicus (!!) die stelt, wat ik hier ook beweer.
Natuurlijk ken ik het argument, maar daarom hoef ik niet met mee te lopen met de grote massa.

Ik ken onze (en de Europese) geschiedenis aanzienlijk beter dan de gemiddeld Nederlander (ik was ooit nog één van de winnaars van een grote RD geschiedenis quiz, dat terzijde). En ook voor historici ga ik niet zo maar opzij. Nogmaals: de "vrede" in Europa komt niet door de EU, maar door de NAVO en de gevolgen van WO II.

Bovendien is het een "vrede" die geen "vrede" is. Het is de klei en het leem uit het beeld van Nebudnezar. Wel zogenaamd één, maar het hecht niet. En dat Romeinse Rijk dat we weer aan het oprichten zijn, zal vallen.
Plaats reactie