RD interview B. Florijn

henriët

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door henriët »

jammer..

hoop dat velen mogen zien op Hem.. en Hij op diegenen zal zien..
dàt staat ook in de Bijbel..
ps 86:6/7 (oa)
Laatst gewijzigd door henriët op 19 jan 2009, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Florijn schreef:Het liefst zou ik mij ’s zondags onder het gehoor willen stellen van een dominee die zou preken: „Het is onmogelijk, het is onmogelijk, het is onmogelijk.” Iemand die dat anderhalf uur lang volhield. Begrijpt u dat?
Zo'n uitspraak wordt gelijk letterlijk genomen. Ik begrijp wel wat deze man bedoelt. Niet dat een dominee dit letterlijk moet doen maar dat er in de prediking zo snel bij Christus wordt gekomen en dat wat meer de nadruk gelegt moet worden op de onmogelijkheid van het zaligworden. En ik geloof echt niet dat hij daarmee wil zeggen dat Christus niet gepredikt moet worden. Want daar is hij ook duidelijk in:
Ja? Waar dan?
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Niet dat een dominee dit letterlijk moet doen maar dat er in de prediking zo snel bij Christus wordt gekomen en dat wat meer de nadruk gelegt moet worden op de onmogelijkheid van het zaligworden.
Waarom speel je dat tegen elkaar uit? Als er iets duidelijk wordt bij het preken van Christus en diens offer aan de mensheid is het wel dat zalig worden vanuit de mens gezien onmogelijk is.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:Niet dat een dominee dit letterlijk moet doen maar dat er in de prediking zo snel bij Christus wordt gekomen en dat wat meer de nadruk gelegt moet worden op de onmogelijkheid van het zaligworden.
Waarom speel je dat tegen elkaar uit? Als er iets duidelijk wordt bij het preken van Christus en diens offer aan de mensheid is het wel dat zalig worden vanuit de mens gezien onmogelijk is.
Hoho, luister, IK speel niets uit. Ik begrijp hem alleen maar.
Mister schreef:Ja? Waar dan?
Zie mijn gewijzigd bericht. Ik moest nog even het citaat selecteren maar toen was er al weer gepost.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 16 jan 2009, 14:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Ariene schreef:Misschien heb ik het mis, maar is dit nu niet een duidelijk voorbeeld van een geloof waar de menselijke beleving en bevinding centraal staat?

Dat was ook het eerste wat bij mij naar boven kwam...
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Hoho, luister, IK speel niets uit. Ik begrijp hem alleen maar.
Ik niet. Ik zou zelf zeggen: kwamen veel predikanten maar sneller bij Christus uit.

Ik snap overigens de nieuws- en meerwaarde van dit soort interviews in een krant totaal niet.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:Hoho, luister, IK speel niets uit. Ik begrijp hem alleen maar.
Ik niet. Ik zou zelf zeggen: kwamen veel predikanten maar sneller bij Christus uit.
Ja. Daarom zit je ook in de kerk waar je zit.

Waarom ik ook weer niet wil zeggen dat er niet veel over Christus gesproken moet worden. Nee, zo veel mogelijk. Tja. Misschien heb ik op dit punt wel een beetje hetzelfde standpunt als Florijn bedenk ik me nu.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 16 jan 2009, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:
Josephus schreef:
Jochie toch. Denk je werkelijk dat dat de reden is? :D

Nog los van het feit dat jij helemaal niet weet in welke kerk ik zit.
refo

Bericht door refo »

Josephus schreef:

Ik snap overigens de nieuws- en meerwaarde van dit soort interviews in een krant totaal niet.
Dat gevoel bekroop mij ook.

In z'n algemeenheid gaat het RD steeds meer op Terdege lijken. Al die interviews van uit elkaar gegroeide broers, ik en mijn oldtimer. Weet ik veel.
Van een krant verwacht ik NIEUWS.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:
Josephus schreef:
Jochie toch. Denk je werkelijk dat dat de reden is? :D

Nog los van het feit dat jij helemaal niet weet in welke kerk ik zit.
Ik weet niet welke kerk, wel het kerkverband (volgens mij).
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Ik weet niet welke kerk, wel het kerkverband (volgens mij).
Dat zegt nog niets.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:Ik weet niet welke kerk, wel het kerkverband (volgens mij).
Dat zegt nog niets.
Ik houd van hokjes ;)
Marnix

Bericht door Marnix »

Christus preekte dat het onmogelijk is voor mensen om behouden te worden, zegt dit zelfs een keer letterlijk maar voegt er wel gelijk aan toe: Maar voor God zijn alle dingen mogelijk. Christus preekt nergens achter elkaar door: Het is onmogelijk het is onmogelijk het is onmogelijk. Integendeel. Hij roept mensen op tot geloof en bekering. En geeft aan dat dit voor mensen onmogelijk is maar voor God niet. Dat blijkt ook uit de praktijk.

Daarom vind ik het een opmerkelijk citaat van deze man, een niet zo Bijbels standpunt, dus daar mag kritisch naar worden gekeken. Het verbaast me dat sommigen daar moeite mee schijnen te hebben en vervolgens zelf het over happy geloof enzo gaan hebben. Blijkbaar mag je alles wat links van de Bijbelse lijn zit (om het zo maar even te noemen) wel gerust afwijzen, maar alles wat daar rechts van zit niet.

Wat zou Jezus zeggen? Prima, het is wat zwartgallig maar das beter dan vrijzinnigheid? Of: Misschien wordt het je ooit nog eens geopenbaard? Of: Ja, twijfel en hopeloosheid zijn tekenen van een waarachtig geloof, durf vooral geen hoop en zekerheid te hebben?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Eiger

Bericht door Eiger »

Kaw schreef:En dit is een legendarische leraar?
Misschien, weet ik niet. Maar "legendarische leraar" is niet altijd een merkmaal van kwaliteit en menselijkheid. Het dieptepunt komt voor mij op de vraag: "In de tijd van Elia waren er nog 7000 over die de knie voor Baäl niet hadden gebogen". Antwoord: "Ik zou ze in Nederland niet kunnen vinden." Andersom: naast mij zijn er nog 6'999, ik zal de de Heere zo aanwijzen kunnen. Dat is nou wat ik noem "je verheffen boven anderen" Ik ben echt verbolgen ! het is een leraar onwaardig.
Gott führe uns freundlich durch diese Zeiten, aber vor allem führe er uns zu sich. (D. Bonhoeffer)
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Ik houd van hokjes ;)
Dan zul je aan mij een zware kluif hebben... ;)
Plaats reactie