Vaste plaatsen?

Bestaat er de mogelijkheid om een vaste zitplaats te kopen in je gemeente?

Ja, maak er geen gebruik van
0
Geen stemmen
Ja, maak er gebruik van
0
Geen stemmen
Nee, maar zit wel altijd op hetzelfde stekkie
12
33%
Nee, bestaat niet in onze kerk
21
58%
Nee, maar gasten moeten vragen welke plaats vrij is
3
8%

Totaal aantal stemmen: 36

Bonny
Contacteer:

Re: Vaste plaatsen?

Bericht door Bonny »

Tiberius schreef:Ik mis een optie:
Wel vaste plaatsen, we maken er ook gebruik van, maar je hoeft ze niet te kopen. Zo gaat het in onze gemeente.
Is inmiddels bijgevoegd
The Groom's still waiting at the altar
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Een kerkdienst is toch in de eerste plaats een samenkomen van de gemeente voor Gods aangezicht.
Niet dat je gasten moet weren, integendeel: ze zijn hartelijk welkom, maar dat is niet het primaire doel van de kerkdienst.

En dan vind ik dit bij ons inderdaad een goede procedure. De koster is bekwaam genoeg om bezoekers en gasten naar een plek te brengen, zonder dat andere mensen zich ergeren als hun vaste plaats bezet is.
Klopt, ik vind dat dan wel een goede procedure, hebben ze gelijk een kennismaking met iemand, kunnen ze als ze uitleg nodig hebben naast sociaal vaardige mensen komen. Zolang ze maar niet hoeven te wachten tot de rest binnen is, dat staat zo ongastvrij, wacht eerst maar tot de gemeente binnen is en als er dan nog plek is mag je er vervolgens ook nog wel bij. (een beetje een "eigen volk eerst-mentaliteit.)

Bij ons is er geen speciale behandeling voor de dienst, iedereen kan overal gaan zitten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Zolang ze maar niet hoeven te wachten tot de rest binnen is, dat staat zo ongastvrij, wacht eerst maar tot de gemeente binnen is en als er dan nog plek is mag je er vervolgens ook nog wel bij. (een beetje een "eigen volk eerst-mentaliteit.)
En precies dát hebben wij wel eens meegemaakt in de GG Kamperland. Kom je als vakantieganger mooi op tijd bij de kerk, mag je twintig minuten buiten blijven staan want "eigen volk eerst". Gelukkig regende het niet.... :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
Mariaa

Bericht door Mariaa »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Zolang ze maar niet hoeven te wachten tot de rest binnen is, dat staat zo ongastvrij, wacht eerst maar tot de gemeente binnen is en als er dan nog plek is mag je er vervolgens ook nog wel bij. (een beetje een "eigen volk eerst-mentaliteit.)
En precies dát hebben wij wel eens meegemaakt in de GG Kamperland. Kom je als vakantieganger mooi op tijd bij de kerk, mag je twintig minuten buiten blijven staan want "eigen volk eerst". Gelukkig regende het niet.... :bobo
En da's nou precies het probleem waarom er lampjes toegepast worden. Vakantiegangers komen een halfuur vóór de dienst binnen. Pikken alle plekken in, en de grote gezinnen die met moeite op tijd kunnen komen, mogen her en der verspreid gaan zitten...

Verder ben ik helemaal niet voor lampjes hoor ;)
Marnix

Bericht door Marnix »

Kijk, en dát is nou belachelijk. In gebieden waar 's zomers veel vakantiegangers zijn moet je natuurlijk wel naar oplossingen zoeken maar dit lijkt me niet de juiste. Als jij er op vakantie zou zijn zou je toch ook wel naar de kerk willen. Dan is het ongepast om te zeggen: Nou, alleen als het nog past.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:En precies dát hebben wij wel eens meegemaakt in de GG Kamperland. Kom je als vakantieganger mooi op tijd bij de kerk, mag je twintig minuten buiten blijven staan want "eigen volk eerst". Gelukkig regende het niet.... :bobo
Wel dapper dat je toch bent blijven wachten. Ik denk toch dat ik bij zoveel ongastvrijheid een kerk verderop had aangedaan. ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
Wat deed je ook bij de GG :modo ?
Marnix schreef:Kijk, en dát is nou belachelijk. In gebieden waar 's zomers veel vakantiegangers zijn moet je natuurlijk wel naar oplossingen zoeken maar dit lijkt me niet de juiste. Als jij er op vakantie zou zijn zou je toch ook wel naar de kerk willen. Dan is het ongepast om te zeggen: Nou, alleen als het nog past.
Natuurlijk is dat niet ongepast. Als al die vakantiegangers vroeg zijn, dan kunnen de leden van de gemeente ter plaatse in het ergste geval naar huis. Dat is de omgekeerde wereld. Je bent namelijk gast, het is niet jou gemeente, enige terughoudendheid en bescheidenheid is geboden.
albion

Bericht door albion »

Wij betalen 1x per jaar ons 'plekkengeld', dat moet de kerkmeesters ophalen
(wordt niet gestort), soms moeten ze wel 3 of 4x langs, want of ze hebben
er niet opgerekend (geen geld in huis), of ze zijn niet thuis.
Dan hebben we heel wat lege plekken doordat er een paar keer mensen uit
de kerk gegaan zijn (niet eens met de gang van zaken), maar alle plekken
worden nog wel betaald. Zijn de ouders overleden, willen ze toch wel graag
die plek behouden, dus betalen ze ervoor.
Komen ze maanden of zelfs soms jaren niet in de kerk, verwachten ze wel
weer op hun eigen plaats te kunnen gaan zitten, als ze weer eens komen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Lassie

Bericht door Lassie »

Marnix schreef:Kijk, en dát is nou belachelijk. In gebieden waar 's zomers veel vakantiegangers zijn moet je natuurlijk wel naar oplossingen zoeken maar dit lijkt me niet de juiste. Als jij er op vakantie zou zijn zou je toch ook wel naar de kerk willen. Dan is het ongepast om te zeggen: Nou, alleen als het nog past.
Tsja ik weet dat ze in oudermidum, in de zomer extra diensten draaien voor vakantie gasten!!!!

DUS! :barbare
Jongere

Bericht door Jongere »

Ook weer van die dingen waar ik me absoluut niet druk om kan maken. Het heeft allebei z'n nadelen. Persoonlijk geloof ik niet dat iemand die nieuw is in de kerk een heel raar beeld krijgt als hij hoort dat de leden van de gemeente een vaste plaats hebben. Zou ik ook logisch vinden als ik naar de synagoge ga ofzo. Die Dokus, dat heb ik letterlijk wel een keer zo meegemaakt in een vrijwel lege kerk. Dat is inderdaad wat vreemd. Maar goed, het was een oude vrouw en die hebben soms zo hun eigenaardigheden. ;) Dat verhaaltje van Jolanda vind ik een beetje overtrokken.
Al ben ik persoonlijk niet voor vaste plaatsen, maar het maakt me echt weinig uit. Mensen die hier een principe kwestie van gaan maken kunnen beter ergens anders op gaan mopperen. Zo zijn er duizend-en-één dingen die nu eenmaal gebruik zijn in onze refowereld. Ik word een beetje moe van het cultuurtje dat we over alles bladzijden vol moeten schrijven hoe belachelijk het wel niet is.

Wat ik trouwens wel van de zotte vind is plekgeld betalen. Die regel vind ik echt niet kunnen eigenlijk. Gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet.
Jongere

Bericht door Jongere »

Voor dat soort verhalen is het hier niet de plaats.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Voor dat soort verhalen is het hier niet de plaats.
De postings waarop deze mod-warning betrekking heeft heb ik verwijderd en uit een reactie erop het origineel weggeknipt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Wat deed je ook bij de GG :modo ?
Natuurlijk is dat niet ongepast. Als al die vakantiegangers vroeg zijn, dan kunnen de leden van de gemeente ter plaatse in het ergste geval naar huis. Dat is de omgekeerde wereld. Je bent namelijk gast, het is niet jou gemeente, enige terughoudendheid en bescheidenheid is geboden.
Hoho, dat is vanuit de gast geredeneerd maar de Bijbel leert voor de gastheren een andere houding richting gasten, namelijk die van gastvrijheid, de ander hoger achten dan jezelf etc. Als zoiets zou gebeuren zou ik de gast laten zitten en zelf wel op de vloer gaan zitten, als de gast geen plek zou hebben of weer naar huis zou moeten zou ik me schamen. Maar die gastvrijheid die je in veel landen hebt, dat het een schande is om beter voor jezelf te zorgen dan voor je gasten, kennen we in ons ik-gerichte Nederland niet zo he. Eerst zelf een relaxte plek veilig stellen en dan eens kijken of de gasten ook nog passen, anders hebben ze pech. Wat gastvrij ben je dan.
Albion schreef:Wij betalen 1x per jaar ons 'plekkengeld', dat moet de kerkmeesters ophalen
(wordt niet gestort), soms moeten ze wel 3 of 4x langs, want of ze hebben
er niet opgerekend (geen geld in huis), of ze zijn niet thuis.
Dan hebben we heel wat lege plekken doordat er een paar keer mensen uit
de kerk gegaan zijn (niet eens met de gang van zaken), maar alle plekken
worden nog wel betaald. Zijn de ouders overleden, willen ze toch wel graag
die plek behouden, dus betalen ze ervoor.
Komen ze maanden of zelfs soms jaren niet in de kerk, verwachten ze wel
Mag ik weten wat je ongeveer voor een plekje betaalt? En dat van overleden mensen, meen je dat nou echt?! Dat is toch te bizar voor woorden? Wat heeft dat nou voor nut? En verbiedt de kerkenraad dat niet, misschien omdat het wat extra inkomen zijn? Je gaat toch ook niet het huis van een overledene nog aanhouden, alle meubels laten staan, blijven stoken etc?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:Ook weer van die dingen waar ik me absoluut niet druk om kan maken. Het heeft allebei z'n nadelen. Persoonlijk geloof ik niet dat iemand die nieuw is in de kerk een heel raar beeld krijgt als hij hoort dat de leden van de gemeente een vaste plaats hebben. Zou ik ook logisch vinden als ik naar de synagoge ga ofzo. Die Dokus, dat heb ik letterlijk wel een keer zo meegemaakt in een vrijwel lege kerk. Dat is inderdaad wat vreemd. Maar goed, het was een oude vrouw en die hebben soms zo hun eigenaardigheden. ;) Dat verhaaltje van Jolanda vind ik een beetje overtrokken.
Al ben ik persoonlijk niet voor vaste plaatsen, maar het maakt me echt weinig uit. Mensen die hier een principe kwestie van gaan maken kunnen beter ergens anders op gaan mopperen. Zo zijn er duizend-en-één dingen die nu eenmaal gebruik zijn in onze refowereld. Ik word een beetje moe van het cultuurtje dat we over alles bladzijden vol moeten schrijven hoe belachelijk het wel niet is.

Wat ik trouwens wel van de zotte vind is plekgeld betalen. Die regel vind ik echt niet kunnen eigenlijk. Gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet.
Mijn verhaal is heel extreem, ik denk ook niet dat dit wordt bedoeld met het hebben van een vaste plek en het zal wel niet echt voorkomen (iemand wegsturen)
Van verschillende kanten kan ik wel het een en ander begrijpen dat je voor of tegen vaste plekken ben.
Gastvrij zijn is goed, zorg voor jezelf is ook goed. Zie het als een huisgezin, je geeft toch in de eerste plaats je huisgezin te eten en daarna deel je met de anderen.
Als het om shoppers gaat... ik denk dat die mensen zich heel bescheiden moeten opstellen, zeker omdat zij op verschilende manieren "van hun plaats zijn"
kerkgangers... wees blij dat ze ook in de vakantie naar de kerk komen, hen zie ik ook meer als gasten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:
Jongere schreef:Ook weer van die dingen waar ik me absoluut niet druk om kan maken. Het heeft allebei z'n nadelen. Persoonlijk geloof ik niet dat iemand die nieuw is in de kerk een heel raar beeld krijgt als hij hoort dat de leden van de gemeente een vaste plaats hebben. Zou ik ook logisch vinden als ik naar de synagoge ga ofzo. Die Dokus, dat heb ik letterlijk wel een keer zo meegemaakt in een vrijwel lege kerk. Dat is inderdaad wat vreemd. Maar goed, het was een oude vrouw en die hebben soms zo hun eigenaardigheden. ;) Dat verhaaltje van Jolanda vind ik een beetje overtrokken.

Mijn verhaal is heel extreem, ik denk ook niet dat dit wordt bedoeld met het hebben van een vaste plek en het zal wel niet echt voorkomen (iemand wegsturen)
Van verschillende kanten kan ik wel het een en ander begrijpen dat je voor of tegen vaste plekken ben.
Gastvrij zijn is goed, zorg voor jezelf is ook goed. Zie het als een huisgezin, je geeft toch in de eerste plaats je huisgezin te eten en daarna deel je met de anderen.
Als het om shoppers gaat... ik denk dat die mensen zich heel bescheiden moeten opstellen, zeker omdat zij op verschilende manieren "van hun plaats zijn"
kerkgangers... wees blij dat ze ook in de vakantie naar de kerk komen, hen zie ik ook meer als gasten.
maar als er gasten zijn, scheppen we toch het eerst hun bord vol?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gesloten