De vergeving der zonden het vaste fundament van de Kerke God

Afgewezen

Re: De vergeving der zonden het vaste fundament van de Kerke God

Bericht door Afgewezen »

Kun je mij misschien het verschil uitleggen, Bert?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:Kun je mij misschien het verschil uitleggen, Bert?
Mischien dat men dit ziet als 'nit-picking', maar als hij aangeeft een citaat toen doen (zondag 23:), dan moet hij ook citeren, en niet zijn eigen invulling geven.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
VDB-23

Bericht door VDB-23 »

Bert Mulder schreef:
VDB-23 schreef: Zondag 23: Hoe zijt gij rechtvaardig voor God - Alleen door een waar geloof, een geschonken geloof - want een mens kan geen ding aannemen zo het hem uit de hemel niet geopenbaard zij -, een rechtvaardigend geloof - Wij dan GERECHTVAARDIGD uit het geloof, hebben VREDE bij God, door onzen Heere Jezus -, het zaligmakend geloof -Ik heb gebeden dat uw geloof niet ophoude -
Geachte VDB, ge hebt een andere Bijbel, en een andere HC dan ik heb:
Zondag 23:
Vr.59. Maar wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft?
Antw. Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben, en een erfgenaam des eeuwigen levens a.
a Hab 2:4 Ro 1:17 Joh 3:36

Vr.60. Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Antw. Alleen door een waar geloof in Jezus Christus a; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb b, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben c, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds d, uit louter genade e mij de volkomen genoegdoening f, gerechtigheid en heiligheid van Christus g schenkt en toerekent h, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft i, in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem j.

a Ro 3:21,22,24 Ro 5:1,2 Gal 2:16 Eph 2:8,9 Php 3:9 b Ro 3:9 c Ro 7:23 d Tit 3:5 De 9:6 Eze 36:22 e Ro 3:24 Eph 2:8 f 1Jo 2:2 g 1Jo 2:1 h Ro 4:4 2Co 5:19 i 2Co 5:21 j Ro 3:22 Joh 3:18

Vr.61. Waarom zegt gij dat gij alleen door het geloof rechtvaardig zijt?
Antw. Niet dat ik vanwege de waardigheid mijns geloofs Gode aangenaam ben; maar daarom, dat alleen de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus mijn gerechtigheid voor God is a, en dat ik die niet anders dan alleen door het geloof aannemen en mij toeëigenen kan b.

a 1Co 1:30 1Co 2:2 b 1Jo 5:10
Beste Bert,

Je topic van gisteren van doortrokken met Remonstrantse trekken. Ik vroeg mij gisteren reeds af welke Bijbel jij leest.

Je eindigt bij ieder Topic: ga met God - Wij gaan niet met God, maar God gaat met ons. -
jvdg

Bericht door jvdg »

VDB-23 schreef: Dat geloven de duivelen ook, en die sidderen. Je komt niet verder dan een historieel geloof, een blote toestemming aan een gekende waarheid.
Je zoekt (l)eer geschillen, en je wijkt af van de leer der Reformatie en der Apostelen, namelijk de rechtvaardigmaking van de goddeloze.

Zondag 23: Hoe zijt gij rechtvaardig voor God - Alleen door een waar geloof, een geschonken geloof - want een mens kan geen ding aannemen zo het hem uit de hemel niet geopenbaard zij -, een rechtvaardigend geloof - Wij dan GERECHTVAARDIGD uit het geloof, hebben VREDE bij God, door onzen Heere Jezus -, het zaligmakend geloof -Ik heb gebeden dat uw geloof niet ophoude -
Dank voor deze opbeurende woorden.
Wat geweldig dat jij de Waarheid kent en doorleeft hebt.
Dat je rechtvaardig voor God bent.
Dat je weet dat ik uitsluitend een historieel geloof hebt.

Die beschuldigingen zijn mij niet vreemd, en ik vrees dat die beschuldigingen nog terecht zijn ook.
Dat ik afwijk van de leer der Reformatie, dat laat ik geheel voor jouw rekening.

Maar ik blijf toch star vasthouden aan het feit dat Christus het enige Fundament is waardoor een zondaar gerechtvaardigd kan worden, en ik heb mijn grond in de Bijbel.
De teksten die daarop wijzen heb ik al eerder gepost.

Mijn hart schreit, waarom mijn beste, waarom moet alles in jouw zelfgemaakte straatje passen, terwijl de anderen die daarvan afwijken door jou vervloekt (!) worden.

Ontwaak!
En Christus zal over u lichten.
VDB-23

Bericht door VDB-23 »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:Kun je mij misschien het verschil uitleggen, Bert?
Mischien dat men dit ziet als 'nit-picking', maar als hij aangeeft een citaat toen doen (zondag 23:), dan moet hij ook citeren, en niet zijn eigen invulling geven.
Eigen invulling!

Beste Bert,
Als ik verklaar dat een waar geloof, een gschonken geloof, een rechtvaardigend geloof en een zaligmakend geloof is, dan haal ik dat uit Schrift en Belijdenis.

Een waar geloof is een geschonken geloof - Waarom? - Een mens kan geen ding aannemen zo het hem uit de hemel niet gegeven zij.

Een waar geloof is een rechtvaardigend - Waarom? - Rom. 5:1 Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof.

H.g.

VDB
Bert Mulder
Contacteer:

VDB-23 schreef:
Bert Mulder schreef:
VDB-23 schreef: Zondag 23: Hoe zijt gij rechtvaardig voor God - Alleen door een waar geloof, een geschonken geloof - want een mens kan geen ding aannemen zo het hem uit de hemel niet geopenbaard zij -, een rechtvaardigend geloof - Wij dan GERECHTVAARDIGD uit het geloof, hebben VREDE bij God, door onzen Heere Jezus -, het zaligmakend geloof -Ik heb gebeden dat uw geloof niet ophoude -
Geachte VDB, ge hebt een andere Bijbel, en een andere HC dan ik heb:
Zondag 23:
Vr.59. Maar wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft?
Antw. Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben, en een erfgenaam des eeuwigen levens a.
a Hab 2:4 Ro 1:17 Joh 3:36

Vr.60. Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Antw. Alleen door een waar geloof in Jezus Christus a; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb b, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben c, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds d, uit louter genade e mij de volkomen genoegdoening f, gerechtigheid en heiligheid van Christus g schenkt en toerekent h, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft i, in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem j.

a Ro 3:21,22,24 Ro 5:1,2 Gal 2:16 Eph 2:8,9 Php 3:9 b Ro 3:9 c Ro 7:23 d Tit 3:5 De 9:6 Eze 36:22 e Ro 3:24 Eph 2:8 f 1Jo 2:2 g 1Jo 2:1 h Ro 4:4 2Co 5:19 i 2Co 5:21 j Ro 3:22 Joh 3:18

Vr.61. Waarom zegt gij dat gij alleen door het geloof rechtvaardig zijt?
Antw. Niet dat ik vanwege de waardigheid mijns geloofs Gode aangenaam ben; maar daarom, dat alleen de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus mijn gerechtigheid voor God is a, en dat ik die niet anders dan alleen door het geloof aannemen en mij toeëigenen kan b.

a 1Co 1:30 1Co 2:2 b 1Jo 5:10
Beste Bert,

Je topic van gisteren van doortrokken met Remonstrantse trekken. Ik vroeg mij gisteren reeds af welke Bijbel jij leest.

Je eindigt bij ieder Topic: ga met God - Wij gaan niet met God, maar God gaat met ons. -
Op dat punt met je eens. Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.

Maar ook: Filip 2:
12 Alzo dan, mijne geliefden, gelijk gij allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veel meer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven;
13 Want het is God Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
En:
1 Koningen 18:21
Toen naderde Elía tot het ganse volk en zeide: Hoe lang hinkt gij op twee gedachten? Zo de HEERE God is, volgt Hem na, en zo het Baäl is, volgt hem na. Maar het volk antwoordde hem niet één woord.
Jozua 24:15
Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, kiest u heden wien gij dienen zult: hetzij de goden welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen.
En, ziende dat ge zulk een liefhebber bent van de wet Gods, hetwelk ons gebied "GA MET GOD", in de eerste vier geboden:

1 TOEN 1sprak God al 2deze woorden, zeggende:
2 Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, 3 auit het diensthuis, uitgeleid heb.
3 Gij zult 4geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
4 b 5Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen dat 6boven in den hemel is, noch van hetgeen dat onder 7op de aarde is, noch van hetgeen dat 8in de wateren onder de aarde is.
5 Gij zult u voor die niet buigen, noch 9hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben 10een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan 11de kinderen, 12aan het derde en aan het vierde 13lid dergenen die Mij haten;
6 En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen die Mij liefhebben en Mijn geboden onderhouden.
7 cGij zult den Naam des HEEREN uws Gods niet 14ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet 15onschuldig houden die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

We kunnen heel vroom over Christus praten, zonder de vergeving der zonden te kennen
De reden waarom er zo fel gereageerd wordt, is omdat in het spreken over de vergeving der zonde Christus niet aan de orde kwam. Dáár werd tegen gereageerd. Want vergeving zónder Christus kán niet. Net zo min als dat men over Christus kan spreken zónder de vergeving der zonden. Beide zaken horen bij elkaar!

Als het echter gaat om prioriteit, dan wordt er terecht gesteld dat Christus belangrijker is dan onze vergeving. Niet omdat de vergeving der zonden niet belangrijk, ja absoluut noodzakelijk, is. Maar omdat Christus God is. En wie beseft Wie God is, en wie daartegenover een nietig mens is, zal het niet in zijn hoofd halen om de noodzaak van een nietig mens te verheffen in prioriteit bóven die heerlijke God. God bóven alles! Hem alleen de eer! Ook onze zaligheid heeft maar één doel: Hem tot eer zijn.
Bert Mulder
Contacteer:

VDB-23 schreef:
Beste Bert,

Welk onderwerp van mijn, van gisteren???

(Ik reageerde op een onderwerp van jou, nota bene je eerste post hier op dit forum, en je begon in je tweede post al te schelden dat ik remonstrants was...)

Hetwelk de vraag opbrengt: Hoeveel van wat ik hier gepost heb op dit forum, heb je werkelijk gelezen?
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:Ik meen dat VDB het fundament niet legt in Christus, de Zoon van God, maar in de loutere vergeving der zonden.
Daarmee passeer je Hem die dat mogelijk heeft gemaakt door te voldoen (uit liefde) aan de Wil van Zijn Vader.
Als je dat niet als realiteit ziet passeer je ook de waarde van Zijn offer.
Dat lees ik niet bij VDB. Hij wijst uitdrukkelijk op Christus.
jvdg schreef:Natuurlijk, wie Christus heeft, heeft ook vergeving der zonden.
Maar waar is het ons om te doen?
Dit vind ik een vorm van misplaatste vroomheid. Is het ons te doen om vergeving van zonden. Neenee, maar om Christus.
Mis! Christus is Middelaar. Daarom is Hij gezonden door de Vader. Niet als doel op zich.
We kunnen heel vroom over Christus praten, zonder de vergeving der zonden te kennen. Maar dat is de zaken op zijn kop zetten.
jvdg schreef:We hebben tegen God gezondigd.
En Jezus is gezonden ter verlossing.
En de Heilige Geest is gezonden door de Vader en de Zoon om....

Ik meen dus ook dat jouw beschuldiging als zou ik de zaken uit elkaar zou spelen geen steek houdt.
(Misschien heb je gelijk, maar ik vrees dat je me niet begrijpt)
Begrijp je mij wel? Waarom die allergische reactie wanneer er over de noodzaak van de rechtvaardigmaking gesproken wordt? Is dat nu werkelijk uit bezorgdheid voor de eer van Christus of... steekt hier wat anders achter?
Ik ben niet allergisch als er gesproken wordt over de noodzaak van rechtvaardigmaking.
Integendeel
Dat is werkelijk onmisbaar.
Maar de bron, daar ging het mij om, is Christus die zondaren zaligmaakt, die rechtvaardigmaking werkt en de heiligmaking schenkt door het werk van de Heilige Geest, uitgezonden door de Vader en de Zoon.

Jouw verdachtmaking of er iets anders achter steekt wil ik als volgt weerleggen:

Juist omdat mijn motieven niet zuiver (kunnen) zijn, beletten die motieven mij om tot Hem te naderen en te smeken om Genade en barmhartigheid.

Snap je mijn armoede? En gebrek aan alles?

Tegelijkertijd ben ik huiverig tegenover hen die menen alles te bezitten en de Waarheid in pacht menen te hebben.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
We kunnen heel vroom over Christus praten, zonder de vergeving der zonden te kennen
De reden waarom er zo fel gereageerd wordt, is omdat in het spreken over de vergeving der zonde Christus niet aan de orde kwam. Dáár werd tegen gereageerd. Want vergeving zónder Christus kán niet. Net zo min als dat men over Christus kan spreken zónder de vergeving der zonden. Beide zaken horen bij elkaar!

Als het echter gaat om prioriteit, dan wordt er terecht gesteld dat Christus belangrijker is dan onze vergeving. Niet omdat de vergeving der zonden niet belangrijk, ja absoluut noodzakelijk, is. Maar omdat Christus God is. En wie beseft Wie God is, en wie daartegenover een nietig mens is, zal het niet in zijn hoofd halen om de noodzaak van een nietig mens te verheffen in prioriteit bóven die heerlijke God. God bóven alles! Hem alleen de eer! Ook onze zaligheid heeft maar één doel: Hem tot eer zijn.
De vraag blijft staan: waarom wordt er zo geageerd wanneer er gewezen wordt op de noodzaak van rechtvaardigmaking?
Het gaat hier nu niet over het afwegen van prioriteiten. Maar we moeten de Bijbelse lijn volgen. Laten we toch niet uit het oog verliezen dat onze zonde de komst van Christus noodzakelijk maakte!
En als Christus dan gekomen is, dan moeten we niet gaan filosoferen over prioriteiten en over Wie nu de meeste eer toekomt, maar dan gaat het om één ding: ben ik in Christus? Zo ja, dan ken ik óók de vergeving der zonden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:Ik ben niet allergisch als er gesproken wordt over de noodzaak van rechtvaardigmaking.
Integendeel
Dat is werkelijk onmisbaar.
Maar de bron, daar ging het mij om, is Christus die zondaren zaligmaakt, die rechtvaardigmaking werkt en de heiligmaking schenkt door het werk van de Heilige Geest, uitgezonden door de Vader en de Zoon.

Jouw verdachtmaking of er iets anders achter steekt wil ik als volgt weerleggen:

Juist omdat mijn motieven niet zuiver (kunnen) zijn, beletten die motieven mij om tot Hem te naderen en te smeken om Genade en barmhartigheid.

Snap je mijn armoede? En gebrek aan alles?

Tegelijkertijd ben ik huiverig tegenover hen die menen alles te bezitten en de Waarheid in pacht menen te hebben.
Ik krijg de indruk dat jij de vergeving der zonden wilt 'inruilen' voor het 'naderen tot Hem en te smeken om Genade en barmhartigheid'.
En dat dit is 'wat er achter steekt'.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

VDB-23 schreef:Beste Bert,

Dit vind ik spijkers op laag water zoeken. :?
caprice

Bericht door caprice »

VDB-23 schreef:De vergeving der zonden is het vaste fundament van de Kerke Gods! Dit is geheel naar Schrift en belijdenis. Lees Lucas 1:77. Daar staat: “…om zijn volk kennis der zaligheid te geven, in de vergeving hunner zonden.”.
Beste VDB-23,

Op wat voor een wijze krijgt die levende Kerk daar dan deel aan? Hoe worden ze levend en gerechtvaardigt?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
VDB-23

Bericht door VDB-23 »

De levende Kerk kan getuigen in en langs welke weg Christus hun geschonken is, en hoe zij in Christus als een goddeloze gerechtvaardigd zijn. Zij zijn in een punt des tijds geroepen, gerechtvaardigd en verheerlijkt. Herstelt in de gemeenschap met een drie-enige God, teruggezet in het Paradijs, alsof zij nooit één zonde gehad of gedaan hadden. Zij hebben vrede gevonden, omdat hen die Vrede Gods die alle verstand te boven gaat geschonken is, als vrucht op de rechtvaardigmaking. Daarom spreken de DL 3-4:12 ook over een zeer zoete werking, en tegelijk een onwederstandelijke, Goddelijke en bovennatuurlijke kracht, die niet geringer is dan de scheppingskracht of de opwekking der doden.[quote="caprice"]De levende Kerk kan getuigen in en langs welke weg Christus hun geschonken is, en hoe zij in Christus als een goddeloze gerechtvaardigd zijn. Zij zijn in een punt des tijds geroepen, gerechtvaardigd en verheerlijkt. Herstelt in de gemeenschap met een drie-enige God, teruggezet in het Paradijs, alsof zij nooit één zonde gehad of gedaan hadden. Zij hebben vrede gevonden, omdat hen die Vrede Gods die alle verstand te boven gaat geschonken is, als vrucht op de rechtvaardigmaking. Daarom spreken de DL 3-4:12 ook over een zeer zoete werking, en tegelijk een onwederstandelijke, Goddelijke en bovennatuurlijke kracht, die niet geringer is dan de scheppingskracht of de opwekking der doden.
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef: En als Christus dan gekomen is, dan moeten we niet gaan filosoferen over prioriteiten en over Wie nu de meeste eer toekomt, maar dan gaat het om één ding: ben ik in Christus? Zo ja, dan ken ik óók de vergeving der zonden.
Nee, Afgewezen, de prioriteit blijft Christus!
Hij heeft het uitgeroepen: Het is volbracht.

De zonden moeten (persoonlijk) vergeven zijn door het offer van Christus en toegepast, en dan blijft over: Hem zij alle lof en eer tot in alle eeuwigheden.......

Ik durf hier niet meer neer te schrijven, want dan komt in mij op dat deze grond te heilig is om te betreden door een mens die niet kan bevatten hoe heilig Gods Verzoeningswerk is.

Maar uiteindelijk is het doel, dat God de Eer krijgt die Hij waardig is te ontvangen.
Gesloten