De wet

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De wet

Bericht door jvdg »

Johannes 3:16 schreef:
VDB-23 schreef:Nee, ik ben geen DJK.[/i]
Je hebt wel dezelfde opvattingen, anders had je vast niet op zijn site gestaan: http://www.dewoesteweg.nl/verzonden-bri ... e-ger-gem/

Tenminste, gezien je taalgebruik denk ik dat het hier om jou gaat.
't Is een zeer uitgebreide website.
In vogelvlucht ben ik er doorheen gelopen, en ik moet zeggen, er is heel veel goeds te vinden.

Maar uit de door diverse personen geplaatste brieven blijkt weer die afschuwelijke nederige hoogmoed.
Wil voor de (verkeerde) vroomheid mij behoeden.....
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: De wet

Bericht door albion »

Johannes 3:16 schreef:
VDB-23 schreef:Nee, ik ben geen DJK.[/i]
Je hebt wel dezelfde opvattingen, anders had je vast niet op zijn site gestaan: http://www.dewoesteweg.nl/verzonden-bri ... e-ger-gem/

Tenminste, gezien je taalgebruik denk ik dat het hier om jou gaat.
Bedankt Johannes 3:16 dat je die site vermeld hebt. Er staan verschillende dingen op die ik zéér interessant vind.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De wet

Bericht door JolandaOudshoorn »

Johannes 3:16 schreef:
VDB-23 schreef:Nee, ik ben geen DJK.[/i]
Je hebt wel dezelfde opvattingen, anders had je vast niet op zijn site gestaan: http://www.dewoesteweg.nl/verzonden-bri ... e-ger-gem/

Tenminste, gezien je taalgebruik denk ik dat het hier om jou gaat.
:bobo ik zag nog familie voorbij zeilen....op de website
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: De wet

Bericht door freek »

JolandaOudshoorn schreef:
Johannes 3:16 schreef:
VDB-23 schreef:Nee, ik ben geen DJK.[/i]
Je hebt wel dezelfde opvattingen, anders had je vast niet op zijn site gestaan: http://www.dewoesteweg.nl/verzonden-bri ... e-ger-gem/

Tenminste, gezien je taalgebruik denk ik dat het hier om jou gaat.
:bobo ik zag nog familie voorbij zeilen....op de website
Vast met tegenwind.
pietjebel
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2007, 08:54

Re: De wet

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:10, 2 keer totaal gewijzigd.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: De wet

Bericht door albion »

freek schreef:
Vast met tegenwind.
wat ben je negatief. heb je al op de site gekeken
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De wet

Bericht door Afgewezen »

VDB-23 schreef:Beste afgewezen,

Ik ben verheugd dat jij de bewuste rechtvaardigmaking onderschrijft. Dat jij niet zover wilt gaan, dat iedereen verloren is die dit niet heeft meegemaakt kan ik volkomen begrijpen.
Laat ik voorop stellen: IK GELOOF NIET IN EEN STUK, maar in een Persoon. Ik weet in Wien ik geloofd hebt. Zie Johannes 10:16 ""...Ik ken de mijnen, en wordt van de mijnen gekend."
Allen die bevindelijk kennis hebben aan de Persoon des Middelaars, zijn ten enemale gerechtvaardigd. Onder bevindelijke kennis, versta ik wel de vergeving der zonden, want dat is de eerste daad die geschiedt in het hart van de zondaar. God kan geen gemeenschap hebben met de kleinste der zonden, en daarom zullen eerst de zonden weggenomen moeten worden in het door het Bloed van Christus, voordat daar plaats is in het hart voor het Koninkrijk van Zijn geliefde Zoon. En deze zaak geschiedt in de wedergeboorte, en de vrucht van de vergeving der zonden is de Vrede Gods die alle verstand te boven gaat. Daar moet iets van gekend worden, wil het wel zijn voor de eeuwigheid.
VDB
Het gaat erom dat we met God verzoend worden, door het bloed van Jezus Christus. Daar vindt de vergeving der zonde plaats en wordt de vrede Gods gesmaakt. Dit onderschrijf ik van harte.
Maar ik wil ook benadrukken dat de gehele bekering Gods werk is, en als zodanig vrucht van Christus' zoen- en kruisverdienste.
Wanneer God de zondaar stilzet om hem tot Zich te brengen, dan hoort dat er ook bij. Daar zit een spanningsveld dat je niet wegkrijgt.
Niemand zal uit zichzelf naar God vragen, maar het gaat er uiteindelijk om dat we daadwerkelijk met God verzoend worden. Een goede GG'er zal dit ook onderschrijven, al ben ik het met je eens dat er binnen de GG te veel vanuit een 'veronderstelde' wedergeboorte wordt geredeneerd.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De wet

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
VDB-23 schreef:Beste afgewezen,

Ik ben verheugd dat jij de bewuste rechtvaardigmaking onderschrijft. Dat jij niet zover wilt gaan, dat iedereen verloren is die dit niet heeft meegemaakt kan ik volkomen begrijpen.
Laat ik voorop stellen: IK GELOOF NIET IN EEN STUK, maar in een Persoon. Ik weet in Wien ik geloofd hebt. Zie Johannes 10:16 ""...Ik ken de mijnen, en wordt van de mijnen gekend."
Allen die bevindelijk kennis hebben aan de Persoon des Middelaars, zijn ten enemale gerechtvaardigd. Onder bevindelijke kennis, versta ik wel de vergeving der zonden, want dat is de eerste daad die geschiedt in het hart van de zondaar. God kan geen gemeenschap hebben met de kleinste der zonden, en daarom zullen eerst de zonden weggenomen moeten worden in het door het Bloed van Christus, voordat daar plaats is in het hart voor het Koninkrijk van Zijn geliefde Zoon. En deze zaak geschiedt in de wedergeboorte, en de vrucht van de vergeving der zonden is de Vrede Gods die alle verstand te boven gaat. Daar moet iets van gekend worden, wil het wel zijn voor de eeuwigheid.
VDB
Het gaat erom dat we met God verzoend worden, door het bloed van Jezus Christus. Daar vindt de vergeving der zonde plaats en wordt de vrede Gods gesmaakt. Dit onderschrijf ik van harte.
Maar ik wil ook benadrukken dat de gehele bekering Gods werk is, en als zodanig vrucht van Christus' zoen- en kruisverdienste.
Wanneer God de zondaar stilzet om hem tot Zich te brengen, dan hoort dat er ook bij. Daar zit een spanningsveld dat je niet wegkrijgt.
Niemand zal uit zichzelf naar God vragen, maar het gaat er uiteindelijk om dat we daadwerkelijk met God verzoend worden. Een goede GG'er zal dit ook onderschrijven, al ben ik het met je eens dat er binnen de GG te veel vanuit een 'veronderstelde' wedergeboorte wordt geredeneerd.
Ik ben het bijna helemaal met je eens, behalve met je (door mij bold gemaakte) slotzin.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De wet

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
Afgewezen schreef:Het gaat erom dat we met God verzoend worden, door het bloed van Jezus Christus. Daar vindt de vergeving der zonde plaats en wordt de vrede Gods gesmaakt. Dit onderschrijf ik van harte.
Maar ik wil ook benadrukken dat de gehele bekering Gods werk is, en als zodanig vrucht van Christus' zoen- en kruisverdienste.
Wanneer God de zondaar stilzet om hem tot Zich te brengen, dan hoort dat er ook bij. Daar zit een spanningsveld dat je niet wegkrijgt.
Niemand zal uit zichzelf naar God vragen, maar het gaat er uiteindelijk om dat we daadwerkelijk met God verzoend worden. Een goede GG'er zal dit ook onderschrijven, al ben ik het met je eens dat er binnen de GG te veel vanuit een 'veronderstelde' wedergeboorte wordt geredeneerd.
Ik ben het bijna helemaal met je eens, behalve met je (door mij bold gemaakte) slotzin.
Ik zou het kunnen documenteren, maar eigenlijk heb ik daar niet zoveel zin in. De tijd dat ik zulke dingen deed, ligt achter mij. ;) Leestip: Genadeleven en genadeverbond van ds. A. Moerkerken
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De wet

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Afgewezen schreef:Het gaat erom dat we met God verzoend worden, door het bloed van Jezus Christus. Daar vindt de vergeving der zonde plaats en wordt de vrede Gods gesmaakt. Dit onderschrijf ik van harte.
Maar ik wil ook benadrukken dat de gehele bekering Gods werk is, en als zodanig vrucht van Christus' zoen- en kruisverdienste.
Wanneer God de zondaar stilzet om hem tot Zich te brengen, dan hoort dat er ook bij. Daar zit een spanningsveld dat je niet wegkrijgt.
Niemand zal uit zichzelf naar God vragen, maar het gaat er uiteindelijk om dat we daadwerkelijk met God verzoend worden. Een goede GG'er zal dit ook onderschrijven, al ben ik het met je eens dat er binnen de GG te veel vanuit een 'veronderstelde' wedergeboorte wordt geredeneerd.
Ik ben het bijna helemaal met je eens, behalve met je (door mij bold gemaakte) slotzin.
Ik zou het kunnen documenteren, maar eigenlijk heb ik daar niet zoveel zin in. De tijd dat ik zulke dingen deed, ligt achter mij. ;) Leestip: Genadeleven en genadeverbond van ds. A. Moerkerken
Oké, maar ik vind dit geen krachtige onderbouwing van jouw stelling dat er binnen de GG etc....
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De wet

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:[
Dat een bewuste rechtvaardigmaking noodzakelijk is, onderschrijf ik van harte. Ik ga alleen niet zo ver dat ik zal zeggen dat iemand die dit niet zo meegemaakt heeft, per definitie verloren is.
Volgens mij staat hier iets wat tegenstrijdig is...?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De wet

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
Afgewezen schreef:[
Dat een bewuste rechtvaardigmaking noodzakelijk is, onderschrijf ik van harte. Ik ga alleen niet zo ver dat ik zal zeggen dat iemand die dit niet zo meegemaakt heeft, per definitie verloren is.
Volgens mij staat hier iets wat tegenstrijdig is...?
In zekere zin wel, ja. Met dat spanningsveld kan ik leven.
Waar ik niet mee kan leven, is dat mensen gaan ontkennen dat er zoiets bestaat als een bewuste rechtvaardigmaking, er ook niet meer naar staan en zichzelf tóch voor gerechtvaardigd houden.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De wet

Bericht door Gian »

De enige ervaring of bevinding is het gevolg van het geloof. Geloof het evangelie. Geloof de beloften. Moeilijker moeten we het niet maken. De ervaring volgt wel, het gaat om het geloof.
Het moment van wedergeboorte hoeft mi helemaal niet ervaren te worden. Ik vind althans niet in de bijbel dat het een voorwaarde is.
Op het moment van wedergeboorte leven we in het vlees, en na het moment leven we nog steeds in het vlees. De werkingen van het geestelijke begint in het klein, en ik geloof dat menigeen de eerste Geestelijke werkingen helemaal niet aanzien voor Geestelijk. Een eikeboom is ook begonnen met een sprietje.
Des te meer een reden om niet al te lang stil te blijven staan bij de wedergeboorte, omdat de boom aan de vrucht gekend wordt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De wet

Bericht door JolandaOudshoorn »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:
Afgewezen schreef:[
Dat een bewuste rechtvaardigmaking noodzakelijk is, onderschrijf ik van harte. Ik ga alleen niet zo ver dat ik zal zeggen dat iemand die dit niet zo meegemaakt heeft, per definitie verloren is.
Volgens mij staat hier iets wat tegenstrijdig is...?
In zekere zin wel, ja. Met dat spanningsveld kan ik leven.
Waar ik niet mee kan leven, is dat mensen gaan ontkennen dat er zoiets bestaat als een bewuste rechtvaardigmaking, er ook niet meer naar staan en zichzelf tóch voor gerechtvaardigd houden.
Ik ontken het niet. Ik hoef er niet meer naar te staan. Ik weet wel dat het is gebeurd.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Molenaar
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2008, 22:35

Re: De wet

Bericht door Molenaar »

Wilhelm schreef:In al deze rechtvaardigings en wets discussies ben ik benieuwd of we elkaar kunnen vinden in de volgende preek van Kohlbrugge.
Het verbaasd me dat de verschillende meningen zich beide op predikers als Kohlbrugge beroepen, ik ben benieuwd of er zijn die tegen deze prediking wat in kunnen of willen brengen.
Theologisch heeft DJK / VDB-23 (ben je dezelfde ?) , wel een punt, alleen de bevindelijke uitwerking daarvan dat is het punt waarin gedwaald wordt, en dat lees je zo ook niet terug bij bv Kohlbrugge.



Bron http://www.tabernakel.nl
Hier de link direct naar de preek : http://www.tabernakel.nl/data/preken/10-11-Preek.doc

@Wilhelm: Ik was in eerste instantie wat kribbig over het feit dat je die hele preek hier neer had gezet. Daar kom ik nu van terug. Ik heb de preek gelezen en ben een hoop wijzer geworden over de standpunten van Kohlbrugge over de plek van de wet.

Een vraag die wel rijst is of deze standpunten van Kohlbrugge algemeen aanvaarde standpunten zijn voor onze kerken. Eerlijk gezegd kende ik Kohlbrugge alleen van naam. Ik ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn met betrekking tot deze preek. Hiermee vraag ik misschien veel van jullie, want om hier op te antwoorden zal de preek toch even doorgelezen moeten worden, tenzij je hem natuurlijk uit je hoofd kent. :huhu
Plaats reactie