Jongere schreef:- Als het gaat om vergeving schenken, hoor ik heel vaak zeggen dat dat pas kan als de ander zijn excuses heeft aangeboden. Maar gaat het bij vergeving niet juist om het schenken ondanks de daad van de ander? Ook dat is één van de pijlers van het geloof, lijkt me. Toch overheersen de puur menselijke redenaties altijd in de discussie met christenen.
Dit lijkt me een kwestie van vergeving en berouw. We worden niet vergeven op grond van ons berouw, maar aan de andere kant zie ik ook niet goed hoe er vergeving kan bestaan als er geen berouw is/komt over de zonde. Dat is in de verhouding met de Heere God zo, zou het tussen mensen onderling dan anders zijn?
Een eisende houding m.b.t. excuses kan er op duiden dat we geneigd zijn om onze gram te halen i.p.v. dat we bereid zijn tot verzoening. Aan de andere kant is het eisen dat het slachtoffer maar vergeeft zonder dat een dader blijk geeft van enig schuldbesef wel de omgekeerde wereld.
Het ligt soms heel gevoelig.
JolandaOudshoorn schreef:Jongere schreef:Ps. Ouders gehoorzamen vind ik iets anders dan eren. Het lijkt me duidelijk dat we onze ouders niet in alles kunnen gehoorzamen, de Bijbel moet voorop staan.
Een hele mooie post, met een goede nuancering er onder! Met deze toevoeging: eren is ook niet alles "met de mantel der liefde bedekken" Soms kan eren heel scherp zijn!
Terechte opmerkingen.
Inderdaad, de Bijbel moet voorop staan en het vijfde gebod blijft ook staan. Dat betekent: dat we aan onze ouders eer, liefde en trouw bewijzen, dat we ons aan hun goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpen en dat we met hun zwakheid en gebreken geduld hebben (H.C. Zondag 39). Het is trouwens opvallend dat vraag 103 op dit punt niet spreekt van het gebieden of eisen (zoals bij de andere geboden), maar over wat God wil in dit gebod. Daarin (en in het antwoord) proef ik een beetje dat de opstellers van de catechismus ook wel weet hadden van de pastorale problemen op dit gebied.
De vraag is: op welk punt is er geen sprake meer van "hun goede leer en straf" en wat betekent het eren van je ouders in zo'n geval nog?
Laat ik een extreem geval noemen: stel dat een vader zijn dochter seksueel misbruikt. Wat zou het "eren van je vader" dan concreet moeten betekenen? Naar mijn mening zou dat het openbaar maken van het misbruik moeten zijn en misschien wel aangifte doen bij de politie.
Dit is immers een situatie waarin zo spoedig mogelijk verandering dient te komen, wat voor iedereen (ook voor de dader) beter is.
Nu is dit een extreem voorbeeld, het wordt moeilijker als het wat minder zwart-wit ligt. Wat bijvoorbeeld als een ouder meent dat een nogal hardhandige manier van opvoeden bijbels is en dit ook in praktijk brengt, waarbij echter de kinderen alleen nog maar bang zijn voor deze ouder? Dan zou dit kenbaar maken bij een ambtsdrager wel eens goed kunnen zijn, waarbij de ambtsdrager zijn gemeentelid erop zou kunnen wijzen dat liefde zich bij voorkeur niet uit in hardhandigheid, maar dat goedertierenheid en barmhartigheid vooral ook in het gezin gevonden dienen te worden.
De lijst met mogelijke problemen is bijna onuitputtelijk. De "oplossingen" die ik noem zijn ook vaak niet mogelijk, zeker als er sprake is van dingen die in de beslotenheid van het gezin gebeuren en er een mechanisme in stand wordt gehouden (bijv. psychische dwang) om dit verborgen te houden.
Ik noem het toch maar, omdat het vijfde gebod (net als elke bijbeltekst trouwens ) overtreden/misbruikt kan worden: zowel door kinderen als door ouders.