NASA-robot veilig op Mars geland

cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: NASA-robot veilig op Mars geland

Bericht door cosmo »

Sola Scriptura schreef:voor 1000$ heb een waterzuiverende waterpomp voor een heel dorp in afrika, elke seconde (!) sterft er een kind aan honger. maar we kunnen wel MILJARDEN kwijt een een schoolreisje naar mars..prioriteiten?

:quoi
Misschien is dankzij de ruimtevaart de technologie wel mogelijk om voor $ 1000 een waterzuiverende waterpomp te fabriceren (wat wellicht niet het geval is). Ik vind enkel dat hier nogal ongenuanceerd wordt gereageerd op de ruimtevaart, net of het ons geen technologische vooruitgang heeft geboden.

Bovendien, zo kun je elke discussie doodslaan. Waarom zou je na 3 jaar een nieuwe auto kopen, technisch gezien kan die minstens 15 jaar mee. Of waarom koopt men dure kleding van Collegestyle? Een rok op de markt kost 5 euro, en zo kan ik natuurlijk nog wel even doorgaan. Waarom een grote refodome (niet het favoriete woord van L.M.P Scholten) bouwen in Opheusden, is een simpele fabriekshal niet voldoende om de samenkomsten in te houden. Meer regels zal ik maar niet besteden aan dit onderwerp, ik zou voorlopig niet uitgetypt zijn.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: NASA-robot veilig op Mars geland

Bericht door Jongere »

cosmo schreef:Waarom zou je na 3 jaar een nieuwe auto kopen, technisch gezien kan die minstens 15 jaar mee.
Klopt helemaal, doet Paul Washer ook.
Of waarom koopt men dure kleding van Collegestyle? Een rok op de markt kost 5 euro, en zo kan ik natuurlijk nog wel even doorgaan.
Helemaal mee eens, we zouden veel minder aan dure kleding moeten besteden. Wat je zegt: op de markt kan je ook prima terecht.
Waarom een grote refodome (niet het favoriete woord van L.M.P Scholten) bouwen in Opheusden, is een simpele fabriekshal niet voldoende om de samenkomsten in te houden.
Inderdaad, is ook van de zotte! We zouden als christenen beter moeten weten.

Kortom: ik zie niet in dat dit argumenten zijn tègen het feit dat iemand ruimtevaart nodeloze geldverspilling vindt. Of beter gezegd: onderzoek op Mars. Ik vind ze alleen maar meepleiten.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: NASA-robot veilig op Mars geland

Bericht door Sola Scriptura »

mooi gesproken,

miljarden is anders dan paar euro verschil met kleding op de markt. (al kan je beter kwaliteit kopen, gaat langer mee, maar dat is ander topic)

geldt trouwens voor alle overheidverkwisting .
elbert
Berichten: 1361
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: NASA-robot veilig op Mars geland

Bericht door elbert »

Sola Scriptura schreef:voor 1000$ heb een waterzuiverende waterpomp voor een heel dorp in afrika, elke seconde (!) sterft er een kind aan honger. maar we kunnen wel MILJARDEN kwijt een een schoolreisje naar mars..prioriteiten?

:quoi
Heb je wel eens nagegaan wat de verhouding is tussen het geld voor ruimtevaart en het geld dat in research wordt gestoken door bijvoorbeeld grote bedrijven?
De meeste research naar technische vernieuwingen blijkt trouwens weggegooid geld te zijn, ook in zaken zoals bijvoorbeeld de gezondheidszorg. Echter, de paar procent die wel wat oplevert (vaak door onverwachte positieve bijeffecten), levert dan ook een heleboel meer op dan de kosten die er in zijn gestoken. Zo is het ook met ruimtevaart: de opbrengsten zijn veel groter dan de kosten.
Weet je bijvoorbeeld wat het percentage van het Nasa budget is van het totale budget van de regering van de VS? Antwoord: 0,6%, oftewel 17,3 miljard dollar per jaar. Het percentage daarvan dat aan Marsonderzoek wordt besteed, is daar weer een klein gedeelte van. Tot nog toe was dat 625 miljoen dollar per jaar, maar wordt de komende jaren verlaagd naar zo'n 350 miljoen dollar per jaar. Zie deze bron.

Ter vergelijking: aan defensie wordt 600 miljard dollar per jaar uitgegeven...
Microsoft en Toyota besteden elk per jaar zo'n 7 miljard aan R&D. En er zijn veel meer van dit soort grote bedrijven die zulke bedragen uitgeven.
Weet je hoeveel geld farmaceutische maatschappijen in de VS steken in de ontwikkeling van nieuwe medicijnen? Antwoord: rond de 50 miljard dollar per jaar, dus 3 keer zoveel als aan ruimtevaart. En daar worden ook nog eens enorme winsten mee behaald.
En dan heb ik het nog niet gehad over de oliemaatschappijen die miljarden steken in het zoeken naar het zwarte goedje dat uiteindelijk in onze auto belandt.

Meestal zijn het die programma's waarvan men het nut niet direct inziet, die emo-argumenten oproepen dat het toch zoveel geld kost. Een vergelijking met andere budgetten plaatst het dan wat meer in perspektief.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: NASA-robot veilig op Mars geland

Bericht door Sola Scriptura »

dat bevestigd wat ik al dacht, er hoeft geen honger en armoede te zijn.
maar zal er zijn door de aard van de mens.
Plaats reactie