Precies. Richten we ons daarin niet teveel op de predikanten? Wat heeft deze tekst ons te zeggen:sunlover schreef:De eerste keer citeerde ik fout idd. Het citaat klinkt wat ironisch en dat is die ook wel maar ik de ondertoon is heel serieus. We zijn altijd aan het klagen dat God zo weinig knechten stuurt naar de Gereformeerde Gemeenten met de verschillende bijsmaken. Maar wat zou het mooi zijn als de kerkgangers zelf ook verlicht werden door Gods Geest. Preken hoeft niet alleen op de kansel ook thuis en in gezeldschappen kan er "stichtelijk" gesproken worden. Wat is het mooi als Gods Geest ook op die manier werkt.
En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij ook waarachtig, en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven.
Ik heb me niet zo verdiept in de goede exegese ervan moet ik eerlijk bekennen, maar gezien de rest van het hoofdstuk wordt hier denk ik gezegd dat de zalving met de Geest ons wijs maakt zodat we geen lering meer nodig hebben. Uw jongelingen/dochters/ouden zullen profeteren! Ben het daarom helemaal met sunlover eens, ik denk dat we vaak ons veel te veel op de predikanten richten. Zeer van slag als er weinig worden aangenomen. Maar lezen en onderzoeken we zelf wel genoeg in het Woord en laten we ons wel leren door de Geest? Dan is er heel wat wijsheid in de kerk. En het zou een ongelofelijke zegen zijn voor de gezinnen, want ik ben bang dat dit (lees: "huisgodsdienst") daar maar weinig centraal staat.