Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Jongere

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door Jongere »

sunlover schreef:De eerste keer citeerde ik fout idd. Het citaat klinkt wat ironisch en dat is die ook wel maar ik de ondertoon is heel serieus. We zijn altijd aan het klagen dat God zo weinig knechten stuurt naar de Gereformeerde Gemeenten met de verschillende bijsmaken. Maar wat zou het mooi zijn als de kerkgangers zelf ook verlicht werden door Gods Geest. Preken hoeft niet alleen op de kansel ook thuis en in gezeldschappen kan er "stichtelijk" gesproken worden. Wat is het mooi als Gods Geest ook op die manier werkt.
Precies. Richten we ons daarin niet teveel op de predikanten? Wat heeft deze tekst ons te zeggen:
En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij ook waarachtig, en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven.
Ik heb me niet zo verdiept in de goede exegese ervan moet ik eerlijk bekennen, maar gezien de rest van het hoofdstuk wordt hier denk ik gezegd dat de zalving met de Geest ons wijs maakt zodat we geen lering meer nodig hebben. Uw jongelingen/dochters/ouden zullen profeteren! Ben het daarom helemaal met sunlover eens, ik denk dat we vaak ons veel te veel op de predikanten richten. Zeer van slag als er weinig worden aangenomen. Maar lezen en onderzoeken we zelf wel genoeg in het Woord en laten we ons wel leren door de Geest? Dan is er heel wat wijsheid in de kerk. En het zou een ongelofelijke zegen zijn voor de gezinnen, want ik ben bang dat dit (lees: "huisgodsdienst") daar maar weinig centraal staat.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

petite schreef:
claus schreef:'t Is vurig te hopen dat er weer iemand kan worden toegelaten. Dan is er een goede 'reeks' van jaren. De toekomstige docent dr. Weststrate (een uitstekende spreker ook!!) zal, naar ik hoop en aanneem, wel alle beroepen ontvangen na 11 juni van gemeenten die kunnen beroepen. Ik ben benieuwd naar welke gemeente hij zal moeten/mogen gaan.
wat bedoel je met de toekomstige docent?
de laatste jaren mogen er inderdaad meer toegelaten worden ja.
ik vermoed ook dat stud. Weststrate enorm veel beroepen zal krijgen,
en ik hoop dat het Terneuzen moet worden.
ja Terneuzen dat hoop ik ook zo voor deze gemeente in de uithoek van de Bible belt
petite

Bericht door petite »

HHKtE schreef:
petite schreef:
claus schreef:'t Is vurig te hopen dat er weer iemand kan worden toegelaten. Dan is er een goede 'reeks' van jaren. De toekomstige docent dr. Weststrate (een uitstekende spreker ook!!) zal, naar ik hoop en aanneem, wel alle beroepen ontvangen na 11 juni van gemeenten die kunnen beroepen. Ik ben benieuwd naar welke gemeente hij zal moeten/mogen gaan.
wat bedoel je met de toekomstige docent?
de laatste jaren mogen er inderdaad meer toegelaten worden ja.
ik vermoed ook dat stud. Weststrate enorm veel beroepen zal krijgen,
en ik hoop dat het Terneuzen moet worden.
ja Terneuzen dat hoop ik ook zo voor deze gemeente in de uithoek van de Bible belt
Terneuzen is ook wel een redelijk grote gemeente, en al 38 jaar vacant..
't zou echt groot zijn voor onze gemeente als dat zo zou mogen zijn,
maar misschien is dit niet het juiste topic om daar over te praten :)
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

't Is vurig te hopen dat er weer iemand kan worden toegelaten. Dan is er een goede 'reeks' van jaren. De toekomstige docent dr. Weststrate (een uitstekende spreker ook!!) zal, naar ik hoop en aanneem, wel alle beroepen ontvangen na 11 juni van gemeenten die kunnen beroepen. Ik ben benieuwd naar welke gemeente hij zal moeten/mogen gaan.[/quote]

Terneuzen is ook wel een redelijk grote gemeente, en al 38 jaar vacant..
't zou echt groot zijn voor onze gemeente als dat zo zou mogen zijn,
maar misschien is dit niet het juiste topic om daar over te praten :)[/quote][/quote]

Dat gevoel ken ik we ja. Na jaren leesdienst in Gouda en relatief weinig ds. en studenten had ik er ook weinig moed op dat dat ooit kwam.
En toch mogen we alweer een halfjaar heel erg blij zijn dat Ds. Geuze bij ons dominee is. Het is een zegen die we werkelijk nooit genoeg kunnen waarderen!! Nog steeds ben ik er verbaasd over!
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Als er studenten worden aangenomen, zullen deze voor het eerst in jaren niet worden opgeleid door de huidige docenten, ds. Mallan en dhr. Scholten. Beiden leggen hun docentschap neer in verband met zwakte.
Genade door recht

Dat is (bij mij) nog niet bekend, maar ik vermoed zeker van ieder geval ds. Roos.

Tegenwoordig komen de studenten uit het onderwijs (Geuze, Van Voorden, Krijgsman) dus doceren an sich moet geen probleem zijn. Ds. Van Voorden geeft ook les op de cursus identiteit, dus misschien ds. Roos en ds. Van Voorden. Maar dit zijn dus gedachten van mij.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Genade door recht schreef:DDs. Van Voorden geeft ook les op de cursus identiteit
Wat is dat voor cursus?
~~Soli Deo Gloria~~
henriët

Bericht door henriët »

Genade door recht schreef:Dat is (bij mij) nog niet bekend, maar ik vermoed zeker van ieder geval ds. Roos.

Tegenwoordig komen de studenten uit het onderwijs (Geuze, Van Voorden, Krijgsman) dus doceren an sich moet geen probleem zijn. Ds. Van Voorden geeft ook les op de cursus identiteit, dus misschien ds. Roos en ds. Van Voorden. Maar dit zijn dus gedachten van mij.
de cursus identiteit is wel heel wat anders dan een dominee opleiden hoor!!

anders kon ik nu ook wel voor dominese doorgaan :slurp
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

henriët schreef: de cursus identiteit is wel heel wat anders dan een dominee opleiden hoor!!

anders kon ik nu ook wel voor dominese doorgaan :slurp
Vertel. Wat is die cursus dan?
~~Soli Deo Gloria~~
Genade door recht

Ik weet het niet exact, maar ik denk dat cursus identiteit een afgeleide is van bijv. CGO-cursus, maar dan beperkter.
Volgens mij is de cursus met name bestemd voor onderwijsgevenden, ambtsdragers, etc.
Er worden allerlei vakken gegeven (dogmatiek, kerkgeschiedenis, maar ook meer maatschappelijk georiënteerd). In De Wachter Sions staat altijd vermeld dat voor nadere info je je kan wenden tot dhr. Verdoorn in Wijk en Aalburg, dus ga je gang.
petite

Bericht door petite »

-
Laatst gewijzigd door petite op 18 aug 2008, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Genade door recht

Dat heeft niet in Wachter gestaan, maar sommige ouderlingen vertellen ook wel eens iets in hun gebed...
Ik denk vandaag examens, morgen uitslag melden (althans, zo was het vorig jaar)
Theodorus

Bericht door Theodorus »

Er is helaas niemand toegelaten tot de studie.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Theodorus schreef:Er is helaas niemand toegelaten tot de studie.
Een terleurstelling!

We hopen dat de Heere verder aan het kerkverband wil blijven gedenken
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Oude Paden schreef:
Theodorus schreef:Er is helaas niemand toegelaten tot de studie.
Een terleurstelling!

We hopen dat de Heere verder aan het kerkverband wil blijven gedenken
Vermoed je dan dat Hij dat niet doet?
Gesloten