Qua verschillen in de leer heb je hiermee de meeste punten wel te pakken denk ik, al zou ik de standenleer ('wanneer kan ik constateren dat ik geloof') er met zoveel woorden aan toevoegen. In het verdere van dit topic is over deze punten een en ander gezegd, waarmee je je 'lijstje' kunt bijstellen, denk ik.loeki schreef:Bedankt voor het gegeven antwoord.
Even kort en bondig:
dus;
gkv; bij de doop als kind ben je daarmee automatisch een kind van God. (het teken en zegel verhaal)
grgm; bij de doop als kind ben je ??
wanneer ben je volgens de leer van de grgm een kind van God?
wat betekent binnen de grgm de kinderdoop; wat houdt dat in?
Nogmaals, ik zal niet inhoudelijk op de zaken ingaan; ik wil hier geen discussies voeren, ik wil graag de leerstellingen op een rijtje zien te krijgen met daarbij verschillen en overeenkomsten.
belijdenis-avondmaal is dat ook zo'n punt van verschil?
gkv; je doet belijdenis van je geloof en daarmee mag je ook aan het avondmaal.
grgm; je doet belijdenis van je geloof . . . ??
wanneer ga je/mag je aan het avondmaal?
Alvast bedankt
Verdere verschillen zitten niet zozeer in officiele leer, maar meer in uitwerking, waardoor je toch een heel ander kerkverband met een heel andere kerk-'cultuur' aantreft. Wat net zo belangrijk is, trouwens, want die kerk-cultuur betekent wél dat iemand die in de ene kerk aan het avondmaal deelneemt, in de andere kerk onder de tucht wordt geplaatst.
Loeki, wordt het al wat duidelijker?