Heiligheidperfectionisme & incidenteel zondigen
Re: Heiligheidperfectionisme & incidenteel zondigen
Ik vind het ook jammer.
Vooral omdat het een serieus onderwerp is.
En ook heel persoonlijk werd gemaakt door eigen inbreng van MM en Marnix.
Laten we gewoon doorgaan!
Als MM nog durft...
Vooral omdat het een serieus onderwerp is.
En ook heel persoonlijk werd gemaakt door eigen inbreng van MM en Marnix.
Laten we gewoon doorgaan!
Als MM nog durft...
Volgens mij is het antwoord op de vraag wat er ontbreekt in de heiliging en het volgen van Hem niet universeel. De rijke jongeling kon moeilijk afstand nemen van zijn bezit, een ander kan allicht moeilijk een bepaalde regel gehoorzamen en moet dat nog leren etc. En dan kan er inderdaad zoiets, in onze ogen onbeduidends zijn, waarin God van ons gehoorzaamheid vraagt omdat we dat niet zijn.refo schreef:Viel dat even mee! Alleen te hard rijden. De rijke jongeling kreeg ook te horen 'Een ding ontbreekt u!' net als jij. Maar jij bent niet bedroefd weggereden. Want niet meer te hard rijden: dat moet te doen zijn. Goed hoor!MarthaMartha schreef:Heiligmaking. Dat is voor mij dicht bij de Heere Jezus zijn. Wanneer ik afdwaal, mijn gedachten en mijn mijn hart niet vol zijn van Hem, dan ben ik een makkelijke prooi voor elke verleiding en ligt de zonde om de hoek. Maar dan wanneer ik vol ben van Hem, dan hééft de zonde ook geen aantrekkingskracht. Een collega met wie ik slecht door één deur kan, kan ik me de ene keer aan irriteren, maar dán wanneer ik vol ben van de Liefde van God, dan zie ik die collega met andere ogen, dan heb ik geduld etc.... Vruchten van de Geest: liefde, vrede, blijdschap, lankmoedigheid, geloof, goedertierenheid, goedheid. Dat bewaart voor de zonde. Daarom is voor mij de hele heiligmaking samen te vatten in het blijven in Christus. In Hem is kracht tegen de zonde, Hij heeft de duivel verslagen, in Zijn licht verbleekt de aantrekkelijkheid van elke zonde. In Zijn nabijheid zie je ook de zonden. Een dom voorbeeld misschien, maar ik heb jarenlang echt altijd te hard gereden, niet idioot hard, maar altijd zomaar 10 kilometer harder dan toegestaan. Toen ik een keer 's avonds op mijn knieën ging en de Heere vroeg of Hij het mij wilde laten zien als er dingen mijn dingen in mijn leven waren die Hem verdriet deden, die niet goed waren, toen kwam onmiddelijk in de stilte dit in mijn gedachten. Toen zag ik dat het ongehoorzaamheid was. Dat Hij vraagt dat we de overheid gehoorzamen, dat Hij vraagt dat we in het minste getrouw zijn, als we dat in het kleine niet zijn, hoe kunnen we dat dan in het grote niet zijn? Voorheen nooit als zonde gezien, nu wel. (Dat maakt het er overigens niet makkelijker op..... al wéét ik dat de enige sleutel is in het dicht bij Hem zijn, dan is het opeens helemaal niet moeilijk om gehoorzaam te zijn, maar o wee als ik mijn eigen weg ga en Hem negeer...)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-
Naar aanleiding van wat MarthaMartha schreef wil ik het volgende kwijt.
Ik geloof dat de Heilige Geest overtuigt óók van de ogenschijnlijk geringste zonden. Zonden die voor andere mensen (zelfs onze meest dierbaren) 'niets' voorstellen, maar waarvoor men een mens veel moet lijden wanneer hij door de Geest overtuigd wordt.
Naar aanleiding van de posting van MarthaMartha wil ik het volgende citeren uit de levensbeschrijving van Sukey Harley.
Ik geloof dat de Heilige Geest overtuigt óók van de ogenschijnlijk geringste zonden. Zonden die voor andere mensen (zelfs onze meest dierbaren) 'niets' voorstellen, maar waarvoor men een mens veel moet lijden wanneer hij door de Geest overtuigd wordt.
Naar aanleiding van de posting van MarthaMartha wil ik het volgende citeren uit de levensbeschrijving van Sukey Harley.
Ik heb u het driestuiverstuk teruggebracht. Ik kan u niet zeggen wat ik er om geleden heb. O, wat heb ik mij afschuwelijk gedragen! Ik ga als een zwarte zondares over de aarde. Ik maak de genade van mijn eeuwig gezegende God te schande. Wat een angst heb ik uitgestaan sedert ik u voor het laatst gezien heb. Mijn God heeft mij getuchtigd, en gezegend en geloofd zij Zijn heilige Naam daarvoor. Ik geloof dat Hij mijn zonde heeft vergeven; ja, dat mag ik geloven. Het was de zwarte begerigheid van mijn goddeloos hart, die mij, toen u het mij vroeg, tot u deed zeggen, dat ik geen kopergeld bij mij had, om de appelen te betalen die ik ging halen. Het was waar, ik had geen koper maar ik had zilver, want ik had juist Karels loon (het loon van haar man) gebeurd, en ik had een zilverstuk kunnen wisselen, dan had ik koper gehad. Het was mijn vervloekte hebzucht, welke mij u dat antwoord deed geven. U moet weten, dat ik al het geld, dat ik kon krijgen verzamelde tegen de dag dat de huur betaald moest worden, al maar sparende en mij afslovende en inspannende, om het bij elkaar te krijgen. Ik kan nu alles bezien hoe het was. Ik wantrouwde mijn God. Hij heeft het mij nu getoond. Hij had beloofd, dat mij niets zou ontbreken, en nochtans zette die begeerlijkheid zich vast in mijn hart, zodat ik die zonde bedreef, om dat geld in mijn zak te houden. Wel, ik vond het eerst in het geheel niet erg; ik nam het driestuiverstuk, dat u mij gaf en betaalde er mijn appelen mee, en dacht er niet over, dat ik zondigde; ik was zo ongevoelig, ja, even ongevoelig als het kopergeld dat ik in mijn hand had. Ik ging naar huis; mijn zonde was mij die ganse dag, noch ook de volgende, niet tot schuld. Het kwam nooit in mij op dat ik gezondigd had. Doch de dag daarna moest Karel de huur gaan betalen en telde ik het geld na, en zag, dat er genoeg was, en nog over. Ik dankte de Heere daarvoor en Hij zeide: "Waarom hebt gij Mij niet vertrouwd?" en dadelijk kwam het driestuiverstuk in mijn gedachten en ik gevoelde, dat ik tegen mijn heilige God had gezondigd. O, ik stond verstomd. Ik stond als aan de grond genageld. God bracht mij alles te binnen. Ik was als een verslagene. Ja, mijn schuld sloeg mij dood. Het is mij onmogelijk woorden te vinden om uit te drukken in welk een angst mijn ziel verkeerde, tot dat mijn gezegende Zaligmaker mijn schuld wegnam. Ik kan naar waarheid zeggen, dat die ene zonde, hoe klein ze ook anderen moge toeschijnen, genoeg was om mij tot in de hel te verdoemen. W.R. was erbij tegenwoordig. Zij zeide: "mij dunkt, dat het niet zo'n grote zonde was." "W.", zeide ik, "gij hebt er geen begrip van wat zonde is, gij kent die heilige en rechtvaardige God niet; het is een zonde tegen Hem en dat is genoeg." Arme stumpers, zij weten het niet; het kan mij zo voor hem spijten, moge God hun ogen openen. Wel, het beliefde de Heere die nacht mijn bedroefde ziel te troosten. Hij vergaf het mij; looft en prijst Zijn heilige Naam. Mij is uit dat driestuiverstuk een wonderlijke les geleerd die ik nooit hoop te vergeten.
- MarthaMartha
Fijn Zonderling, dat bedoelde ik te zeggen....
Vroeger zeiden ze wel eens: "dan kun je nog over geen strootje heenstappen".
en zo is het als je heel dicht bij de Heere leven mag.
dan wil je gewoon in het minst Hem geen verdriet doen.
Vroeger zeiden ze wel eens: "dan kun je nog over geen strootje heenstappen".
en zo is het als je heel dicht bij de Heere leven mag.
dan wil je gewoon in het minst Hem geen verdriet doen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Maar hoe doe je dat dan; heel dicht bij de Heere leven?
In iedergeval je morgengebed,avondgebed...hoe doen jullie stille tijd?
Elke avond even bijbelstudie?
Hoe vul je 'nabij' leven in - elke dag?
Ik redt het gewoon niet en heb het gevoel dat ik iedere dag weer faal.

Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
- Sola Scriptura
Ik zou zeggen, levensheiliging, stoppen met zonde of dingen uit je leven bannen, waar je van weet dat ze tussen jou en God staan. Geef de Geest van God ruimte in je.
En gebed en de Schrift lezen zijn natuurlijk DE manieren om te leren, groeien en bij God te komen.
Misschien moet je er eens een pastoraal gesprek over hebben?
En gebed en de Schrift lezen zijn natuurlijk DE manieren om te leren, groeien en bij God te komen.
Met jou?Sola Scriptura schreef:Ik zou zeggen, levensheiliging, stoppen met zonde of dingen uit je leven bannen, waar je van weet dat ze tussen jou en God staan. Geef de Geest van God ruimte in je.

- MarthaMartha
Ja, wij falen ook elke dag.... maar nabij leven is, dat je dat weet en merkt, dat er iets tussen jou en de Heere instaat. Dat je daarmee niet blijft lopen of het achterhoudt, maar ermee naar Hem toegaat. Alwéér komt vragen om vergeving. Dat je meer en meer leert leven in het besef dat de Heilige Geest een persoon is, die bij/in je is. Die leest wat jij leest, Die kijkt waar jij naar kijkt, Die meeluistert in je gesprekken, etc. etc. Dicht bij de Heere leven is dat je geen kamers in je leven wilt houden waar alleen jij de sleutel van hebt, maar dat je Hem betrekt bij alle facetten van je leven. Wát is er in je huis, wát is er in je leven, dat je opgeruimd zou willen hebben als Hij vandaag bij je op huisbezoek kwam. En daar in Zijn kracht aan beginnen! En met alle struikelen en falen weet terug naar de Fontein die reinigt van alle zonden.saphira schreef:Maar hoe doe je dat dan; heel dicht bij de Heere leven?
- Sola Scriptura
ik ben geen pastoraalwerker, maar als je wilt praten mag je mijn msn via prive mail vragen.saphira schreef:Met jou?Sola Scriptura schreef:Ik zou zeggen, levensheiliging, stoppen met zonde of dingen uit je leven bannen, waar je van weet dat ze tussen jou en God staan. Geef de Geest van God ruimte in je.

vr groet.
(ben tot maandag in engeland, reply kan even duren)
Heel mooi MarthaMartha!MarthaMartha schreef:Ja, wij falen ook elke dag.... maar nabij leven is, dat je dat weet en merkt, dat er iets tussen jou en de Heere instaat. Dat je daarmee niet blijft lopen of het achterhoudt, maar ermee naar Hem toegaat. Alwéér komt vragen om vergeving. Dat je meer en meer leert leven in het besef dat de Heilige Geest een persoon is, die bij/in je is. Die leest wat jij leest, Die kijkt waar jij naar kijkt, Die meeluistert in je gesprekken, etc. etc. Dicht bij de Heere leven is dat je geen kamers in je leven wilt houden waar alleen jij de sleutel van hebt, maar dat je Hem betrekt bij alle facetten van je leven. Wát is er in je huis, wát is er in je leven, dat je opgeruimd zou willen hebben als Hij vandaag bij je op huisbezoek kwam. En daar in Zijn kracht aan beginnen! En met alle struikelen en falen weet terug naar de Fontein die reinigt van alle zonden.saphira schreef:Maar hoe doe je dat dan; heel dicht bij de Heere leven?
Weetje Saphira...ik herken heel erg wat je zegt.
Wat ik vooral heb geleerd is dat we niet in een soort kramp moeten komen!
Door heilig en volmaakt te MOETEN wezen, Bijbelstudie MOETEN houden...en ik weet...we moeten het ook zijn....maar ZELF kunnen we het NIET
Hij wil het door ons heeeen doen! En als we in Hem zijn...DOET Hij het door ons heen...bovendien ZIJN we heilig in HEm...
Hij is volmaakt, zien we op Hem...mogen we onszelf vergeten.
En zolang we zien op Hem, op ZIjn verdiensten, als wel zien op het kruis!
Zijn we ook niet zo met onszelf bezig....en kan Hij het door ons heen werken.
Hij wil ons het leren om gehoorzaam te WILLEN zijn...om gehoorzaam te ZIJN!
My one and only goal;
His image in my soul.
Mooi. Dan ben je al een heel eind. Je moet gaan ontdekken dat je het niet redt en iedere dag weer faalt. Je moet sterven aan jezelf als je met Hem op wil staan in het nieuwe leven. Maar is er niet iets in je overgebleven van "ik moet het zelf doen"? Je redt het niet, je faalt en daarom heb je Christus nodig. Als je dat ontdekt verandert er echt iets, als je leert het bij Hem te zoeken, te beginnen bij het kruis. Daar moet je het zoeken, en niet zozeer in het vaststellen van een goed christelijk dagprogramma met minimaal 3 gebeden, stille tijd en elke avond bijbelstudie. Niet dat die dingen niet belangrijk zijn maar zolang je het daarvan verwacht en denkt dat het dan wel goed komt met je leven, moet je ergens anders gaan zoeken.saphira schreef:Maar hoe doe je dat dan; heel dicht bij de Heere leven?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mooi antwoord: Hem zoeken, te beginnen bij het kruis...
Dank je wel.
Want in Hem ben ik heilig? En ik mag vanuit die gedachte leven?
Dank je wel.
Als Hij je Heer is wel. God heeft zijn Zoon gegeven zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Zoals Mozes de slang omhoog hield en ieder die daar naar keek niet stierf, zo werd Hij verhoogd en ieder die in geloof naar Hem opziet zal niet sterven.
Zoals Mozes de slang omhoog hield en ieder die daar naar keek niet stierf, zo werd Hij verhoogd en ieder die in geloof naar Hem opziet zal niet sterven.
- MarthaMartha
Ja, in Hem ben je heilig! Alle zonden heeft Hij verzoend, die van verleden, heden en toekomst! Hij is het verzoendeksel over onze zonden en God ziet ons aan in Christus: heilig en volmaakt, zonder vlek en zonder rimpel. Wát een wonder! Het gevolg kán dan toch ook niet anders zijn of we worden actief. We wíllen niet meer zondigen, we wíllen Hem geen verdriet doen, we wíllen niet dat Zijn Naam om onzentwil gelasterd wordt. Dús willen we vechten tegen de zonde en alles wat tegen Hem is. Dát kan alleen door dichtbij Hem te leven, Hem te betrekken bij alle aspekten van ons leven. Te beseffen dat Hij altijd bij ons is en ons gadeslaat bij alles wat we doen, horen, zeggen, etc.saphira schreef:Mooi antwoord: Hem zoeken, te beginnen bij het kruis...
Dank je wel.