Re: Het WONDER der genade
Geplaatst: 12 mar 2008, 13:35
Is er dan in de Geref. Bond een eenheid? zo behoren toch ook nu bij de PKN?Avi schreef:Binnen de pkn is natuurlijk minder eenheid qua leer dan binnen de geref. bond.
Is er dan in de Geref. Bond een eenheid? zo behoren toch ook nu bij de PKN?Avi schreef:Binnen de pkn is natuurlijk minder eenheid qua leer dan binnen de geref. bond.
Is er érgens, in welk kerkverband dan ook, sprake van eenheid?Oude-Waarheid schreef:Is er dan in de Geref. Bond een eenheid? zo behoren toch ook nu bij de PKN?Avi schreef:Binnen de pkn is natuurlijk minder eenheid qua leer dan binnen de geref. bond.
Geachte Marco, nee, we wijzen de veronderstelde wedergeboorte beslist af.Marco schreef:Een hele korte eerste reactie (ik hoop vanavond een uitgebreidere te kunnen geven): Ik zie iets van de veronderstelde wedergeboorte in de leer van de PRC. Er wordt dan kennelijk gedoopt in de veronderstelling dat het verbond voor het kind is. Terwijl het ookwel niet zo zou kunnen zijn. Maar daar gaan we niet vanuit..?
Geachte Marnix, er is veel water onder de brug Dr. Schilder-Ds. Hoeksema gegaan. Toen Dr. Schilder uit de Ger. Kerk gezet werd, en na de oorlog in America kwam, kreeg hij alleen bij Hoeksema en de PRC audientie. En omdat het zo leek dat er veel overeenkomst was (geen aanbod van genade, en dergelijken), zijn ze lange tijd vriendelijk met elkaar op gegaan, en zelfs kreeg Dr. Schilder bij ons preekbevoegdheid. Nieuwe emigranten van de GKv werden geadviseerd zich bij de PRC aan te sluiten. Toch was er een wezenlijk verschil in de verbondsvisie, die jij hier min of meer juist beschrijft. Het kwam alles tot een climax in 1953, en een scheuring in de PRC over het 'voorwaarlijke verbond'. In die tijd werden dan ook de Canadian (en American) Reformed Churches geformeerd, die verband hebben met de GKv.Marnix schreef:Bert, ik vind het ook een moeilijk stuk. Begrijp ik goed dat dit het grootste verschil is:
- De vrijgemaakten rekenen alle gedoopte kinderen onder het verbond. Wie gedoopt is en God de rug toekeert valt uit het verbond.
- De Protestant Reformed Churches gelooft dat kinderen van gelovigen die God later de rug toekeren niet daadwerkelijk in het verbond zijn opgenomen
Ik ben op zich nog wel even benieuwd naar de uitwerking van dat standpunt van de PRC. Horen de kinderen die ik noem niet in het verbond omdat ze niet uitverkoren zijn? Of op basis van voorzien ongeloof? Of voorbestemd ongeloof? En hoe kijkt met aan tegen bijbelteksten over het verbreken van het verbond? Denk bijvoorbeeld aan Deuteronomium 8. Aan het verbond is toch een eis gekoppeld? Volgens mij is op die lijn, waar een hoop over terug te vinden is in de Bijbel, de vrijgemaakte visie gebaseerd.
Dat begrijp je inderdaad niet goed. De beloften zijn alleen voor de uitverkoren kinderen.Marco schreef:Maar waar ik nog steeds niet helemaal uit ben (mijn "echte" reactie duurt wat langer dan mijn bedoeling was), is de vraag, wat de doop dan betekent. Je hebt het over de kwitantie, maar die wordt dan kennelijk wel afgegeven aan kinderen van gelovigen die later niet gaan geloven. Begrijp ik het gewoon verkeerd? Is dan die kwitantie achteraf niet geldig, of worden deze kinderen toch geheiligd op grond van het geloof van hun ouders? En zo ja, hoe?
Wil je dit verduidelijken?Dus is de Doop een middel van genade alleen voor de gelovigen, net zals het Woord en het Heilig Avondmaal.
Waarom hebben jullie dan geen bekeringsdoop? Nu is er een mogelijkheid van een onwaarachtige doop? Een doop die God niet meent? Je hebt immers ook niet de door de mens te vervullen eis, dus alles ligt in de handen van God?Bert Mulder schreef:Dus is de Doop een middel van genade alleen voor de gelovigen, net zals het Woord en het Heilig Avondmaal.
Ja Kaw! Geweldig hé!Kaw schreef:dus alles ligt in de handen van God?
Dan jokt God soms bij de doop? Ik beloof je stiekum helemaal niets?Ariene schreef:Ja Kaw! Geweldig hé!Kaw schreef:dus alles ligt in de handen van God?
Waar kan het beter liggen dan in Zijn handen
Wanneer het in onze handen lag was er geen enkele redding mogelijk!
Geachte zuster Ariene, wil ik eerst even je vraag beantwoorden om dit te verduidelijken. Maar ik weet, helaas, niet waar precies je verduidelijking over vraagt.Kaw schreef:Waarom hebben jullie dan geen bekeringsdoop? Nu is er een mogelijkheid van een onwaarachtige doop? Een doop die God niet meent? Je hebt immers ook niet de door de mens te vervullen eis, dus alles ligt in de handen van God?Bert Mulder schreef:Dus is de Doop een middel van genade alleen voor de gelovigen, net zals het Woord en het Heilig Avondmaal.
Natuurlijk, volop met je eens, in die zin. Het Woord van God, en de eis van bekering, komt tot allen, zonder onderscheid.Ariene schreef:Het leek even of je doop, het Woord en het Heilig Avondmaal op één lijn stelde
Als middelen van genade aan alle gelovigen.
Mij lijken het allemaal middelen, maar wel met "gradaties"
het Woord voor allen
De doop voor de gelovigen
Het Heilig Avondmaal voor Zijn kinderen