apparaten-gebruik op zondag

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

MarthaMartha schreef:
Hendrikus schreef:
MarthaMartha schreef:daar was toch zo'n leuk plaatje voor??? sorry, zit op mijn werk, dus zoek hem nu niet op..... ik vind het prima als ie op slot gaat!
Afbeelding
dat bedoelde ik nou precies :mrgreen:
ja, ik bedoelde wat jij begreep :mrgreen:
memento

Bericht door memento »

Niet de mens is gemaakt om de sabbath, maar de sabbath om de mens. M.i. moeten we daarom geen krampachtige houding innemen, maar deze dag alles doen wat ons (geestelijke) ontspanning geeft, en alles laten wat dat in de weg staat. Als we te krampachtig met de sabbath omgaan, wordt het juist een 'zware' dag, ipv een ontspannende dag. Nee, doe hetgeen goed voor je is. Neem zoveel mogelijk afstand van je werk en je dagelijkse routine, en ontspan je, door bv een goed boek oid te lezen.

We moeten daarbij ook niet vergeten dat we de wet moeten houden uit dankbaarheid. Niet 'omdat het moet', maar 'omdat het goed voor ons is', en wij vanuit een nieuwe gehoorzaamheid God ook geloven als Hij zegt dat Zijn wet goed voor ons is.

Met deze nuances denk ik dat het wel duidelijk is, dat:
1. Er geen algemeen geldende regels zijn op te stellen, waaraan iedereen kan toetsen of hij de rustdag goed invult
2. De beste besteding van de sabbath bestaat uit het doen van hetgeen goed voor ons is, wat m.i. zowel ontspanning kan zijn, als inspanning in de dingen Gods (zoals bv een goed boek lezen, eenzamen opzoeken, verenigingen rondom het Woord bezoeken, etc)
Rens

Bericht door Rens »

"een goede boek", daar verstaat de één iets anders onder dan een ander...............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Unionist

Bericht door Unionist »

WSO schreef: Zo voelt dat aan.
ik denk dat veel van onze zondagsrust op ons gevoel gebaseerd is. Ik wandel op zondag op de hei, maar ga niet fietsen. Waarom? Geen flauw idee. Omdat het zo voelt. Ik heb er verder geen moeite mee.

Maar dat maakt het wel onmogelijk om mijn regels aan anderen op te leggen. En als mijn kinderen straks andere keuzes maken, is dat hun verantwoordelijkheid. Ieder maakt daar toch zelf zijn gewetenskeuzes in.

Waar ik wel een beetje beducht voor ben, is dat de zondag een dag wordt waarop niks mag en waarop je dus de halve dag gaat liggen pitten. Ik hoop dat later mijn kinderen terugkijken en zeggen: Die zondagen thuis, die waren fijn!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
judith

Bericht door judith »

Gijs83 schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Gijs83 schreef:
JolandaOudshoorn schreef:SLOTJE :!:
Geef de mensen nog even de kans om te reageren. In ieder geval vanavond en graag niet echt een discussie, maar gewoon hoe je erover over denkt. Dus geen welles-nietes spelletje. :wink:
OK Gijs, we wachten af tot vanavond. Maar ik ben bang.... nou ja, misschien worden mensen op Rf ook wel groot :wink: :mrgreen:
Dat ze verstandige reacties gaan geven, bedoel je :?:
:roll:
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Marnix

Bericht door Marnix »

MarthaMartha schreef:
Gijs83 schreef:
Geef de mensen nog even de kans om te reageren. In ieder geval vanavond en graag niet echt een discussie, maar gewoon hoe je erover over denkt. Dus geen welles-nietes spelletje. :wink:
Wat helpt het jou?
uiteindelijk moet je je a.d.h.v. het Woord verantwoorden, niet a.d.h.v. wat mensen zeggen....
Maar in de Bijbel hadden ze geen vaatwassers ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Nou je kunt het noemen zoals je wilt. Maar volgens mij kan het geen kwaad om in bepaalde dingen te vasten.
Dus geen t.v. als je die hebt, geen p.c. en i.p.v. die dingen eens iets lezen of extra in de bijbel lezen.
Ik ben het van harte eens met deze reactie. Zo bedoelde ik het eigenlijk ook. Is dit niet het overwegen waard? Zonder over woorden als 'wetticisme' e.d. te praten. Je weet nog niet half hoe 'wettisch' sommige refo's leven, dan vinden ze mij nog 'werelds'. Terwijl anderen mij weer 'wettisch' vinden. Ik houd van de 'gulden' middenweg.
Ik ben het er helemaal eens dat de zondag er ook is om bezig te zijn met God. Daarom, de dingen die ik noemde en wel vind kunnen gelden wel binnen de kaders dat het nooit ten koste mag gaan van dat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ariene

Bericht door Ariene »

God heeft de zevende dag geheiligd.
Dat is apart gezet.
Wij gebruiken hiervoor de zondag. God heeft deze dag gegeven
o.a. voor ons welzijn. Maar ons doel is God te loven.
Daarom wil ik deze dag gebruiken voor ons doel.
Binnen dat kader vier ik mijn zondag. Dat houd voor mij concreet in:
Geen t.v. en geen computer voor vermaak. (wordt wel gebruik voor inleiding of schriftonderzoek)
Ik laat al mijn dagelijkse beslommeringen rusten, behalve de noodzakelijke dingen.
Voor de rest is het toch heerlijk om deze dag te hebben om de geestelijke en lichamelijke accu weer op te laden?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gian

Bericht door Gian »

Ik ben ontzettend blij met de traditie van de zondag. Ik heb de hele dag de tijd om dingen te doen waar ik zondags niet aan toe kom zoals een goed boek lezen of een bijbelgedeelte onderzoeken.

Tegen de gewone opvattingen in kan ik overigens nergens in het Woord ontdekken dat ik 1 dag speciaal niet mag werken oid. De vergelijking met de sabbath kan ik ook niet maken. Eerlijk gezegd wil ik dagelijks dicht bij God leven, hoewel de zondag wel een dag bij uitstek is om te mediteren, zonden te belijden en alle tijd te nemen om je hart voor God uit te storten (vroeg naar bed gaan). Daar ontbreekt het me doordeweeks nogal aan.

Over apparaten nadenken -die aan of uit moeten- doe ik niet. Dat is mij te vermoeiend...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
freek

Bericht door freek »

memento schreef:Niet de mens is gemaakt om de sabbath, maar de sabbath om de mens. M.i. moeten we daarom geen krampachtige houding innemen, maar deze dag alles doen wat ons (geestelijke) ontspanning geeft, en alles laten wat dat in de weg staat. Als we te krampachtig met de sabbath omgaan, wordt het juist een 'zware' dag, ipv een ontspannende dag. Nee, doe hetgeen goed voor je is. Neem zoveel mogelijk afstand van je werk en je dagelijkse routine, en ontspan je, door bv een goed boek oid te lezen.

We moeten daarbij ook niet vergeten dat we de wet moeten houden uit dankbaarheid. Niet 'omdat het moet', maar 'omdat het goed voor ons is', en wij vanuit een nieuwe gehoorzaamheid God ook geloven als Hij zegt dat Zijn wet goed voor ons is.

Met deze nuances denk ik dat het wel duidelijk is, dat:
1. Er geen algemeen geldende regels zijn op te stellen, waaraan iedereen kan toetsen of hij de rustdag goed invult
2. De beste besteding van de sabbath bestaat uit het doen van hetgeen goed voor ons is, wat m.i. zowel ontspanning kan zijn, als inspanning in de dingen Gods (zoals bv een goed boek lezen, eenzamen opzoeken, verenigingen rondom het Woord bezoeken, etc)
Ik weet niet wat er allemaal gebabbeld is in de vorige pagina's van dit topic. Maar waar ik nogal wat vraagtekens bij heb is de manier waarop wij de sabbath van de joden (uit het OT) gelijk stellen aan de zondag van het NT. Ik kan me nl niet aan de indruk onttrekken dat wij als christenen van niet-joodse komaf de sabath niet hoeven te vieren; dus ook niet van de zondag een alternatieve sabbath maken waarop we ons houden aan allerlei gebodjes en regeltjes. Misschien klinkt dit heel schokkend - en ik ben bereid om dit inzicht terug te nemen - maar ik ben toch echt bang dat wij veel te joods denken over onze zondag. Pas las ik het nog in het RD: de discussie over zondagsrust in Woudrichem: SGP en CU noemden sabbath en zondag in één adem. Volgens mij klopt dat echt niet.
freek

Bericht door freek »

Ik zie dat Gian een posting heeft geplaatst met dezelfde strekking. Zoiets bedoelde ik het inderdaad.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:
Nou, vandenGijs, tevreden?
Dan mag dit topic nu wel dicht Afbeelding
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:
Afbeelding
albion

Bericht door albion »

MarthaMartha schreef:
Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:
Afbeelding
Zondag is voor mij een rustdag. Geen computer, geen telefoon(alleen als het noodzakelijk is), geen stofzuiger etc. Wij kunnen/mogen driemaal naar de kerk. En in Engeland bij de Strict Baptist is het niet anders. Zij gebruiken ook geen apparaten, ze koken zondags niet. Alles is van tevoren klaargemaakt (zaterdagavond) en ze eten rauwkost, chips, kaas, tomaat, komkommer, koud vlees. Het enige wat ik wel eens meegemaakt heb in een gezin is dat ze 'potatoes in jacket' klaargemaakt hebben. De aardappels gaan de oven in, op de laagste stand bijna, ze gaan naar de kerk en als ze terugkomen zijn de aardappels gaar.
Zelf ben ik opgevoed om zondags ook de auto niet te gebruiken, wij liepen anderhalf uur heen en anderhalf uur terug, later zijn we verhuisd om dichter bij de kerk te wonen. Volgens mij is het ook wel streek gebonden. Wij mochten thuis niet buiten zitten, niet een eind gaan lopen etc. ik denk dat hier de invloed van ds. Smijtegeldt's geschriften een duidelijke rol speelde. Toen we op vakantie in Urk waren, zagen wij dat de zondag wordt gebruikt om op familie bezoek te gaan want 's nachts gingen ze weer een week naar zee, dus.... En zondagavond na de kerkdienst zat de hele kamer vol bij de ds. 't Is net wat je gewend bent
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Rens

Bericht door Rens »

albion schreef:
Zondag is voor mij een rustdag. Geen computer, geen telefoon(alleen als het noodzakelijk is), geen stofzuiger etc. Wij kunnen/mogen driemaal naar de kerk. En in Engeland bij de Strict Baptist is het niet anders. Zij gebruiken ook geen apparaten, ze koken zondags niet. Alles is van tevoren klaargemaakt (zaterdagavond) en ze eten rauwkost, chips, kaas, tomaat, komkommer, koud vlees. Het enige wat ik wel eens meegemaakt heb in een gezin is dat ze 'potatoes in jacket' klaargemaakt hebben. De aardappels gaan de oven in, op de laagste stand bijna, ze gaan naar de kerk en als ze terugkomen zijn de aardappels gaar.
Zelf ben ik opgevoed om zondags ook de auto niet te gebruiken, wij liepen anderhalf uur heen en anderhalf uur terug, later zijn we verhuisd om dichter bij de kerk te wonen. Volgens mij is het ook wel streek gebonden. Wij mochten thuis niet buiten zitten, niet een eind gaan lopen etc. ik denk dat hier de invloed van ds. Smijtegeldt's geschriften een duidelijke rol speelde. Toen we op vakantie in Urk waren, zagen wij dat de zondag wordt gebruikt om op familie bezoek te gaan want 's nachts gingen ze weer een week naar zee, dus.... En zondagavond na de kerkdienst zat de hele kamer vol bij de ds. 't Is net wat je gewend bent
Ik heb bovenstaande met verbijstering gelezen......dat gaat toch wel alle perken te buiten, ondanks dat je steld dat het een kwestie is van hoe je eea gewend bent.

Dat er door een Ds. dergelijke "wetten" en "wetjes" worden opgelegd gaat toch wel kilometers te ver m.i.

Sorry, maar dit is zó restrictief dat het met de Schrift an sich niets meer te maken heeft, het is er een karikatuur van geworden.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gesloten