Vragen voor ons schoolonderzoek over de refocultuur

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

schoolonderzoek schreef:
henriët schreef: Er is hier al eens onderzoek naar geweest, misschien dat je daar ook wat aan hebt. De naam zou ik niet meer weten, maar er is een mevrouw afgestudeerd op refo-meiden.
Hartelijk dank voor deze reactie!
Wij zij opzoek gegaan en hebben nu een soortgelijk onderzoek in handen.

In het onderzoek kwam ook het volgende naar voren (reacties?):

Seksualiteit is in bevindelijk-gereformeerde kringen een beladen onderwerp waar nog in veel gezinnen een taboe op rust. Seksualiteit voor het huwelijk is tegen wat de bijbel zegt. Kinderen zijn een erfdeel van God en worden binnen het huwelijk geboren (psalm 127). God heeft het huwelijk ingesteld.
Waarom wordt dit onderwerp in veel bevindelijk-gereformeerde gezinnen gemeden? Heeft dit ook een godsdienstige reden?

Voorbehoedmiddelen zijn niet toegestaan. God wil niet dat wij ingrijpen in wat hij met ons voorheeft. Een getrouwde vrouw moet 'bereid zijn kinderen te krijgen'.
Komen veel bevindelijk-gereformeerden daarom uit een groot gezin?

Het is de roeping van de moeder de kinderen tot eer van God op te voeden en ze te verzorgen. Bevindelijk-gereformeerden zullen hun kinderen niet gauw oop een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal doen.
Maakt een moeder dan vaak alleen maar tijd voor haar kinderen? Werkt ze niet?

grtz
Het lijkt me heel zinvol als jullie de onderwerpen die jullie aansnijden eerst eens in de reeds bestaande topics dienaangaande doorlezen.
Dan kunnen jullie ook meer doelgerichte vragen stellen.

Het is geen luiheid onzerzijds, maar het herhalen van deze zaken is niet zinvol als jullie niet zelf eerst de moeite nemen om je nader te orienteren.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

henriët schreef:
Jongere schreef:Je moet met 'echte refo's' in gesprek, een enquete uitdelen, etc. en gewoon eens een refo-school te bezoeken i.p.v. alle deelvragen op internet te zetten.
Er is hier al eens onderzoek naar geweest, misschien dat je daar ook wat aan hebt. De naam zou ik niet meer weten, maar er is een mevrouw afgestudeerd op refo-meiden.

als je goed had gelezen had je het kunnen weten :wink:
Sorry, je hebt gelijk. Ik zie het nu pas. Dat onderzoek bedoel ik inderdaad. Als de onderzoekers dat nou eens doorlezen (of is dat te veel moeite) dan kunnen ze een ècht vernieuwend en nuttig schoolonderzoek hebben. Dit is alleen maar reageren op reacties op reacties zonder verder veel argumenten. Maar jaaaaa, ik ben natuurlijk een zwargallige refo. :wink:
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

schoolonderzoek schreef:Maakt een moeder dan vaak alleen maar tijd voor haar kinderen? Werkt ze niet?
Zeker wel. Maar haar taak is in de eerste plaats in het gezin en dat werd tot voor kort niet als werken gezien. Gelukkig is dat de laatste tijd iets aan het veranderen.

Volgens mij is het Fontanus college christelijk dus zullen jullie wel bekend zijn met de Bijbel. Lees dan eens Spreuken 31 vanaf vers 10 tot het einde. Dan lees je precies hoe er in refo-kringen over de plaats van de vrouw gedacht wordt.

Wat het onderwerp seksualiteit betreft, gaat het door jullie genoemde onderzoek wel erg kort door de bocht. Dat zou ik in jullie onderzoek maar negeren, want dat is geen havo-5 niveau.

Maar om antwoord te geven op jullie vraag: het onderwerp seksualiteit wordt in refo-gezinnen zeker niet gemeden. Wel proberen we er een Bijbelse invulling aan te geven, inderdaad om godsdienstige redenen. Daarbij is psalm 127, maar ook zeker 128, een goed vertrekpunt.
Die Bijbelse invulling houdt in, dat we geloven en belijden, dat God het huwelijk ingesteld heeft en dat seksualiteit binnen het huwelijk hoort.
Wat we als gevolg daarvan wel proberen te mijden en te bestrijden is allerlei vormen van seksualiteit en erotiek in de openbare ruimte. Dat is ook de reden, dat Bijbelgetrouwe politici ageren tegen naaktposters, e.d.
schoolonderzoek

Bericht door schoolonderzoek »

wij willen jullie nogmaals echt heel hartelijk bedanken voor de links, op- en aanmerkingen. we hebben hier heel veel aan!!
we hebben meer respect gekregen voor jullie 'cultuur' en we zullen proberen niet meer met een vooroordeel over jullie te denken. dat gaat nu denk ik wel lukken, want jullie konden alles met hele goede argumenten onderbouwen, en wij kunnen er eigenlijk niet zoveel meer aan toevoegen.

liefs, de twee meiden uit havo 5 ! :D
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

caprice schreef:
schoolonderzoek schreef:Maakt een moeder dan vaak alleen maar tijd voor haar kinderen? Werkt ze niet?
Jawel, ze is huisvrouw.
Je snapt vast wel wat er bedoeld wordt... namelijk of er ook buiten het huishoudelijke werk om gewerkt wordt. Genoeg moeders die er een paar dagen of halve dagen in de week bij werken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
schoolonderzoek

Bericht door schoolonderzoek »

we zulllen trouwens ook de rest van dit forum eens goed bekijken, omdat daar zo te horen ook heel veel nuttige informatie staat !!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Bericht door henriët »

:?: misschien werkt het helaas ook verwarrend,....... :cry:
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

schoolonderzoek schreef:we zulllen trouwens ook de rest van dit forum eens goed bekijken, omdat daar zo te horen ook heel veel nuttige informatie staat !!
You're welcome.

We zouden het overigens leuk vinden als jullie het verslag van je onderzoek hier presenteren. En het behaalde resultaat. :wink:
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Marnix schreef:
caprice schreef:
schoolonderzoek schreef:Maakt een moeder dan vaak alleen maar tijd voor haar kinderen? Werkt ze niet?
Jawel, ze is huisvrouw.
Je snapt vast wel wat er bedoeld wordt... namelijk of er ook buiten het huishoudelijke werk om gewerkt wordt. Genoeg moeders die er een paar dagen of halve dagen in de week bij werken.
Wat mij ook is opgevallen: Reformatorisch vrouwen doen veeeeeeeel meer aan vrijwilligerswerk. Niet christelijke vrouwen hebben vaken een mentaliteit van: Nou ik kan dat werk ook betaald gaan doen. Ik denk dat bij ons de naasteliefde een hele grote rol speelt. Mijn eigen moeder bijv. ( en op mijn werk ook 400 vrouwen) doen vrijwilligerwerk. Maar als je naar dat werk solliciteerd, krijg je er geld voor.....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

vlinder schreef:
Marnix schreef:
caprice schreef:
schoolonderzoek schreef:Maakt een moeder dan vaak alleen maar tijd voor haar kinderen? Werkt ze niet?
Jawel, ze is huisvrouw.
Je snapt vast wel wat er bedoeld wordt... namelijk of er ook buiten het huishoudelijke werk om gewerkt wordt. Genoeg moeders die er een paar dagen of halve dagen in de week bij werken.
Wat mij ook is opgevallen: Reformatorisch vrouwen doen veeeeeeeel meer aan vrijwilligerswerk. Niet christelijke vrouwen hebben vaken een mentaliteit van: Nou ik kan dat werk ook betaald gaan doen. Ik denk dat bij ons de naasteliefde een hele grote rol speelt. Mijn eigen moeder bijv. ( en op mijn werk ook 400 vrouwen) doen vrijwilligerwerk. Maar als je naar dat werk solliciteerd, krijg je er geld voor.....
Mee eens, en dat vind ik zeker een goede zaak. Overigens geldt dat niet alleen voor reformatorische vrouwen maar sowieso voor christelijke vrouwen ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Marnix schreef:
vlinder schreef:
Marnix schreef:
caprice schreef: Jawel, ze is huisvrouw.
Je snapt vast wel wat er bedoeld wordt... namelijk of er ook buiten het huishoudelijke werk om gewerkt wordt. Genoeg moeders die er een paar dagen of halve dagen in de week bij werken.
Wat mij ook is opgevallen: Reformatorisch vrouwen doen veeeeeeeel meer aan vrijwilligerswerk. Niet christelijke vrouwen hebben vaken een mentaliteit van: Nou ik kan dat werk ook betaald gaan doen. Ik denk dat bij ons de naasteliefde een hele grote rol speelt. Mijn eigen moeder bijv. ( en op mijn werk ook 400 vrouwen) doen vrijwilligerwerk. Maar als je naar dat werk solliciteerd, krijg je er geld voor.....
Mee eens, en dat vind ik zeker een goede zaak. Overigens geldt dat niet alleen voor reformatorische vrouwen maar sowieso voor christelijke vrouwen ;)
Uiteraard :wink:
schoolonderzoek

Bericht door schoolonderzoek »

we kunnen niet beloven of we het verslag helemaal op dit forum zullen zetten, maar ons cijfer van het verslag en van onze presentatie zullen jullie zeker te horen krijgen! het verslag moeten we maandag in leveren, dus al redelijk snel, maar onze presentatie duurt nog even, dus daarvan komt het cijfer ook pas later.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

schoolonderzoek schreef:we kunnen niet beloven of we het verslag helemaal op dit forum zullen zetten ...
Mail maar naar mij, dan zet ik het er wel op.
Succes, meiden!
En niet op zondag aan werken, hoor...
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:
vlinder schreef:
Marnix schreef:
caprice schreef: Jawel, ze is huisvrouw.
Je snapt vast wel wat er bedoeld wordt... namelijk of er ook buiten het huishoudelijke werk om gewerkt wordt. Genoeg moeders die er een paar dagen of halve dagen in de week bij werken.
Wat mij ook is opgevallen: Reformatorisch vrouwen doen veeeeeeeel meer aan vrijwilligerswerk. Niet christelijke vrouwen hebben vaken een mentaliteit van: Nou ik kan dat werk ook betaald gaan doen. Ik denk dat bij ons de naasteliefde een hele grote rol speelt. Mijn eigen moeder bijv. ( en op mijn werk ook 400 vrouwen) doen vrijwilligerwerk. Maar als je naar dat werk solliciteerd, krijg je er geld voor.....
Mee eens, en dat vind ik zeker een goede zaak. Overigens geldt dat niet alleen voor reformatorische vrouwen maar sowieso voor christelijke vrouwen ;)
het hangt wel een beetje af van waar je woont. Mijn schoonzus, die haar kinderen op een reformatorische school heeft zitten krijgt betaald voor het overblijfmoeder zijn (anders wil niemand :? ) Ik ben ook overblijfmoeder, maar krijg daar niets voor. Dus zij heeft wel een betaalde baan en werkt buitenshuis en ik werk niet :roll:
Vrijwilligers werk is net zo goed werk. Bovendien, of ik nu iemand anders het huis laat schoonmaken of dat zelf doet, in het ene geval is het "werk" in het andere geval niet? Kortom, persoonlijk vind ik het "werken" een beetje dubbel
Ik weet, mijn Verlosser leeft
schoolonderzoek

Bericht door schoolonderzoek »

Tiberius schreef:
schoolonderzoek schreef:we kunnen niet beloven of we het verslag helemaal op dit forum zullen zetten ...
Mail maar naar mij, dan zet ik het er wel op.
Succes, meiden!
En niet op zondag aan werken, hoor...

nee we zullen er niet op zondag aan werken!
zaterdag hopen we het af te hebben, en anders gaan we er maandagochtend wel wat vroeger uit :wink:
zondag is voor ons ook de rust dag en zondags gaan wij ook naar de kerk, en van onze ouders mogen wij eigenlijk geen huiswerk maken op zondag.. dus wees daar maar niet bezorgd over :D
we zijn nu hard aan het werk om er een mooi verslag van te maken.. :) hopen dat we een mooi cijfer krijgen !!

veel liefs
Plaats reactie