Dit zijn jouw woorden en beschrijvingen, ik zeg niet dat ik deze terminologie allemaal voorsta.Kaw schreef:Wanneer je zegt: Vlucht tot Christus! [..verderop in de preek..] Wanneer jij/u het verlangen voelt om tot Christus te gaan: Het is God's genade dat Hij uw hart vermurwt en geopend heeft voor dit evangelie. Halleluja! Ga, ga tot Hem!Zonderling schreef:Ik verdedig helemaal geen 'opheffingsclausule'. Dat is jouw term en jouw uitlegging, Kaw.Kaw schreef:Durf dan de opheffingsclausule nog eens te verdedigen?
Waar ik tegen protesteer is dat je beweert dat het aanbod geleerd moet worden zonder dat tevens in dezelfde preek (zoals je gezegd hebt!!) geleerd wordt dat niemand in staat is dit aanbod aan te nemen. Dat is geen 'opheffing' van het aanbod zoals jij beweert, absoluut niet. Het aanbod is er niet omdat de mens kán geloven, maar om de mens in de engte te drijven en zowel Christus' gewilligheid als zijn eigen onwilligheid te leren kennen zodat een mens door genade toevlucht neemt tot Christus. Niet omdat hij daartoe zelf in staat is op grond van het aanbod, maar omdat hij getrokken wordt door almachtige genade.
Nogmaals, het aanbod van genade wordt NIET opgeheven door de leer van de doodstaat van de mens. Daartegen protesteer ik en daartegen blijf ik protesteren. Beide moeten gepredikt worden en beide moeten blijven staan. Het één wordt NIET opgeheven door het ander.
Zonderling
Dan functioneerd die doodsstaat onbelemmerend in de prediking.
Wanneer je zegt: Vlucht tot Christus [..verderop in de preek..] Gemeente, niemand kan tot Christus komen tenzij de Vader hem trekke. Dit gaat in de weg van wedergeboorte en waarachtige bekering. De zondaar krijgt een ware droefheid tot God. [..Beschrijving van de standen in het genadelven..] Bent u hier nog een vreemde van?
Dan functioneerd die doodsstaat belemmerend. Degene die Christus nodig heeft herkent zich niet in God's volk. Zeker wanneer de dominee waarschuwt voor een genomen Christus, dan gaat het aanbod in het hart van de luisteraar de shredder van ontheffingsclausule in.
Laat ik maar blijven verwijzen naar de prediking van Christus in Johannes 6.
En ook naar de prediking van de Schotse predikers, waaronder Ralph en Ebenezer Erskine. En dan ook naar ds. Paauwe waarvan ik aan het begin van dit topic zeer duidelijke citaten over het aanbod gegeven heb.
Het aanbod wordt niet opgeheven door de prediking van de doodstaat. En beide MOET geleerd worden, maar wél zo dat een mens gelegd wordt onder de klem van beide.
Gebeurt dat niet, dan wordt men of een tijdgelovige of men vervalt in valse lijdelijkheid.