Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?

Een

Bericht door Een »

Tiberius schreef:
Oude Paden schreef:
machiel schreef:De vraag is hoe ds Wink hier tegenover staat

Het gaat om de uitlating van het intervieuw met ds Mallan
in terdege waarin deze uitdrukkelijk stelt dat voor een leraar
met zo'n hart -bedoeld wordt onze leraar ds Wink - geen plaats
is binnen het verband Lees dit artikel en het antwoord is duidelijk
Kun je dit citeren? Het is mij niet opgevallen dat hij over ds. Wink iets heeft gezegd. En mijn Terdege is al foetsie
Kan me ook haast niet voorstellen van ds. Mallan.
Maar goed: citeer maar even.
in het RD werd dezelfde week een quote op pagina 2 gezet, rechts onderin, uit de Terdege.

Ik denk dat hierop gedoeld wordt: "je kunt ook te rechts worden/zijn."

Wink wordt uiteraard niet met naam genoemd maar de impliciete strekking was voor anderen duidelijk, tenminste die link is door meerderen gelegd.

Ben het overigens er van harte mee eens dat je te rechts kunt worden, als je gaat stellen dat een onbekeerde niet mag vragen om een nieuw hart bijvoorbeeld.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Een schreef:
Tiberius schreef:
Oude Paden schreef:

Kun je dit citeren? Het is mij niet opgevallen dat hij over ds. Wink iets heeft gezegd. En mijn Terdege is al foetsie
in het RD werd dezelfde week een quote op pagina 2 gezet, rechts onderin, uit de Terdege.

Wink wordt uiteraard niet met naam genoemd maar de impliciete strekking was voor anderen duidelijk, tenminste die link is door meerderen gelegd.

Ben het overigens er van harte mee eens dat je te rechts kunt worden, als je gaat stellen dat een onbekeerde niet mag vragen om een nieuw hart bijvoorbeeld.
Inderdaad zou die opmerking wel eens op Ds. Wink kunnen slaan.
Maar Ds. Mallan kennende zal hij ook op Ds. Ippel doelen.
Ik denk dat het komt omdat Ds. Wink toch de verkiezing sterker op de voorgrond steld als de binnen verbanders (PS:Ik geeft hier geen waardeoordeel)
Een

Bericht door Een »

Oude Paden schreef:
Een schreef:
Tiberius schreef:
Oude Paden schreef: Kun je dit citeren? Het is mij niet opgevallen dat hij over ds. Wink iets heeft gezegd. En mijn Terdege is al foetsie

Ik denk dat het komt omdat Ds. Wink toch de verkiezing sterker op de voorgrond steld als de binnen verbanders (PS:Ik geeft hier geen waardeoordeel)
Ds. Ippel was ik even uit het oog verloren, daar kan hij ook op doelen inderdaad.

Vraag, is Ds. Ippel wel echt Ds.? Hij was toch de enige ouderling, dus wie heeft hem tot Ds. gemaakt? Kerkrechtelijk gezien.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Een schreef:
Oude Paden schreef:
Een schreef:
Tiberius schreef: Kan me ook haast niet voorstellen van ds. Mallan.

Ds. Ippel was ik even uit het oog verloren, daar kan hij ook op doelen inderdaad.

Vraag, is Ds. Ippel wel echt Ds.? Hij was toch de enige ouderling, dus wie heeft hem tot Ds. gemaakt? Kerkrechtelijk gezien.
Hier zullen de meningen over verdeeld blijven. Ik houd het maar bij Ds. Dan stoot ik niemand voor de schenen die echt vind dat het in de rechte weg is gegaan.
Een

Bericht door Een »

Oude Paden schreef: Hier zullen de meningen over verdeeld blijven. Ik houd het maar bij Ds. Dan stoot ik niemand voor de schenen die echt vind dat het in de rechte weg is gegaan.
Is ook een zeer moeilijke materie.
Hoe beschouwen we de doop van de kinderen die hij inmiddels gedoopt heeft enz. allemaal vergaande consequenties en ontzettend triest dat dit allemaal zo moet gaan!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Een schreef:Hoe beschouwen we de doop van de kinderen die hij inmiddels gedoopt heeft.
Gewoon als wettige doop.

Wanneer de doop gedaan is "met water en in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en door een persoon, die door een kerkelijke vergadering is geroepen en erkend om te dopen" dan wordt die doop als wettig erkend.

Ik neem aan dat ds. Ippel "door een kerkelijke vergadering", namelijk de kerkenraad te Werkendam, is geroepen en erkend.
sunlover

Bericht door sunlover »

Ik hoor dat hij bevestigd is door een diaken.
De vraag is dan of je een bevestiging door een diaken kunt erkennen.
Rens

Bericht door Rens »

sunlover schreef:Ik hoor dat hij bevestigd is door een diaken.
Je hóórt........maar wat is de realiteit? Zolang daar geen zinnige informatie over is én die na te trekken is, lijkt het mij absoluut niet zinvol om iets te schrijven wat je gehóórt hebt.........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Kislev

Bericht door Kislev »

Ippel is idd bevestig door zijn mede kerkenraadsleden. Een ouderling en een diaken meen ik.
vlinder

Bericht door vlinder »

sunlover schreef:Ik hoor dat hij bevestigd is door een diaken.
Gezien het feit hoe wij bevestigingen gewend zijn, klinkt het raar, ik weet ook niet precies hoe ik het vind. Aan de andere kant: de discipelen stelde ook 7 diakenen aan en ik lees nergens dat Paulus een toelatingscommissie aanstelde om te vergaderen en te keuren e.d. om medebroeders aan te stellen.
Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn met oordelen. Daarnaast vraag ik me af of het de wil van God is als er maar 1 dominee per kerkverband is. Daar geloof ik persoonlijk niet in.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

vlinder schreef: Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn met oordelen. Daarnaast vraag ik me af of het de wil van God is als er maar 1 dominee per kerkverband is. Daar geloof ik persoonlijk niet in.
Ben het met je eens, en persoonlijk ken ik Ds.Wink heel goed want ik heb er jaren gekerkt. Maar tóch oordeel je nu zelf ook niet te snel?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
vlinder

Bericht door vlinder »

Mariavt schreef:
vlinder schreef: Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn met oordelen. Daarnaast vraag ik me af of het de wil van God is als er maar 1 dominee per kerkverband is. Daar geloof ik persoonlijk niet in.
Ben het met je eens, en persoonlijk ken ik Ds.Wink heel goed want ik heb er jaren gekerkt. Maar tóch oordeel je nu zelf ook niet te snel?
Misschien wel, maar toch blijf ik erbij!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ik vroeg me af toen ik dat artikel las in de terdege of dit wel de exacte woorden van ds Mallan zijn geweest.
Enfin ik zit iedere zondagochtend in de kerk bij ds Wink en je hoort praktisch nooit een uitlating van hem betreffende de ggin binnen verband.
Wel is iedere week een belangrijk item in het gebed om uitstoting van arbeiders in de Wijngaard en om ambtsdragers.
Zelf denk dat de oudere mensen in de beide kerkverbanden die de scheuring van '80 persoonlijk hebben meegemaakt niet allemaal zullen juichen over een terugkeer...
Persoonlijk is mijn mening, kunnen de 3 kerkverbanden die al zoveel op elkaar lijken weer 1 kerkverband worden...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
freek

Bericht door freek »

Kislev schreef:Ippel is idd bevestig door zijn mede kerkenraadsleden. Een ouderling en een diaken meen ik.
De twee medekerkenraadsleden waren beide diaken. Ippel was de enige ouderling. Het kan zijn dat één diaken een plaatsje opgeschoven is naar de ouderlingen bank en dat toen door hem de bevestiging gedaan is.

Verder kan de uitlating van ds Mallan richting dhr Ippel bedoeld zijn, maar ik denk toch dat hij doelde op ds. Wink en de GGN (BV). Ippel en zijn club zijn namelijk 'gewoon' een vrije gemeente.
Rens

Bericht door Rens »

freek schreef:Ippel en zijn club zijn namelijk 'gewoon' een vrije gemeente.
Mag ik opmerken dat ik dit een behoorlijk denigrerende opmerking vindt?

Ten eerste is hij dus blijkbaar Ds. in zijn kerk, en ten tweede is het nog zo dat je een kerk(verband) geen "club" noemt, ook al zie je de betreffende Ds en zijn kerk(verband) helemáál niet zitten.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gesloten