Wat was jouw belijdenistekst (voorzover je dat nog weet?)

elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Kol. 2:6 Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem;
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Breekijzertje schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Breekijzertje schreef:
Mariavt schreef:Ger.Gem. in Ned.
Ooooh......
Mallan?
En wat dan nog Breekijzertje :?:
Vind dat Ooooh wat overdreven sorry.
Jij mag alles vinden vandaag................en je "sorry" is in dit verband niets waard............
Is uit beleefdheid dat sorry i.v.m Ds Mallan.
MW

Bericht door MW »

doe toch niet zo moeilijk over 2 lettertjes. Dit is een veel te mooi topic om zo onzinnig in offtopic te gaan.

Ps 121:5: de Heere is uw Bewaarder, de Heere is uw schaduw aan uw rechterhand
Als terugkijken pijn doet...
en vooruitkijken je bang maakt...
kijk dan naast je:
Ik ga met je mee,
Ik ben altijd bij je, alle dagen

mijn weblog
myster

Bericht door myster »

Breekijzertje schreef:
vlinder schreef:Bij ons in de kerk deden ze hier niet aan. Heb geen belijdenis tekst meegekregen. De preek zelf ging over Dan. 1 vers 8.
Onze trouwtekst was uit psalm 55:23a. Werpt uw zorgen op de Heere en Hij zal uw onderhouden. Bijzonder mooie dienst!
Geen tekst bij je belijdenis? Heb ik nog nooit gehoord!!
De tekst die ik hier geschreven heb was ook de tekst van de preek. Wij hebben ook geen persoonlijke tekst meegekregen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik weet van een predikant die een meisje bij het afscheid van de zondagsschool, en de overhandiging van een bijbel de tekst meegaf uit Spreuken 11 vers 22: Als een gouden ring in een varkenssnuit is een schone vrouw zonder verstand. (het was in de NBG '51 vertaling)

Het betreffende meisje (onzeker van karakter) was namenlijk altijd vrij opgemaakt, waar de predikant zich aan ergerde. Verre van tactisch van deze man! Zowel de predikant als het meisje zijn bij mij bekend.
Daphne

Bericht door Daphne »

J.C. Philpot schreef:Ik weet van een predikant die een meisje bij het afscheid van de zondagsschool, en de overhandiging van een bijbel de tekst meegaf uit Spreuken 11 vers 22: Als een gouden ring in een varkenssnuit is een schone vrouw zonder verstand. (het was in de NBG '51 vertaling)

Het betreffende meisje (onzeker van karakter) was namenlijk altijd vrij opgemaakt, waar de predikant zich aan ergerde. Verre van tactisch van deze man! Zowel de predikant als het meisje zijn bij mij bekend.
HOE jaag ik een kind de kerk uit? :x :x :x :x :x :x Als IK in die kerk had gezeten dan had ik hier écht wat van gezegd....
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik heb in de Ger. Gem belijdenis gedaan. Maar ik zat in een groep met dik 35 belijdenis cathechisanten, ben je een kwartier extra bezig met teksten oplezen! Ik hoor het wel vaker om mij heen. Pas nu ik in het wilde westen woon heb ik begrepen dat dit niet de meest gangbare manier van een belijdenisdienst is! Maar hier zijn soms maar 3 mensen op belijdeniscathechisatie.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
caprice

Bericht door caprice »

Johannes 20:28 was de tekst waar de preek over ging:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God!

Onvergetelijk.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

vlinder schreef:Ik heb in de Ger. Gem belijdenis gedaan. Maar ik zat in een groep met dik 35 belijdenis cathechisanten, ben je een kwartier extra bezig met teksten oplezen! Ik hoor het wel vaker om mij heen. Pas nu ik in het wilde westen woon heb ik begrepen dat dit niet de meest gangbare manier van een belijdenisdienst is! Maar hier zijn soms maar 3 mensen op belijdeniscathechisatie.
Bij ons zijn het ook wel eens zulke grote groepen. Dan splitsen ze ze vaak in twee, maar altijd krijgt iedereen een persoonlijke tekst mee. En dat extra kwartiertje neemt iedereeen voo lief!! Net zoals soms het bijna een uur wachten om de belijdeniscatechesanten Gods zegen toe te wensen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jvdg

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:
vlinder schreef:Ik heb in de Ger. Gem belijdenis gedaan. Maar ik zat in een groep met dik 35 belijdenis cathechisanten, ben je een kwartier extra bezig met teksten oplezen! Ik hoor het wel vaker om mij heen. Pas nu ik in het wilde westen woon heb ik begrepen dat dit niet de meest gangbare manier van een belijdenisdienst is! Maar hier zijn soms maar 3 mensen op belijdeniscathechisatie.
Bij ons zijn het ook wel eens zulke grote groepen. Dan splitsen ze ze vaak in twee, maar altijd krijgt iedereen een persoonlijke tekst mee. En dat extra kwartiertje neemt iedereeen voo lief!! Net zoals soms het bijna een uur wachten om de belijdeniscatechesanten Gods zegen toe te wensen!
Mooi hè, uiteindelijk, dat wachten.....

En....... hoe serieus nemen we de persoonlijke teksten?

Ikzelf mocht dit niet meemaken.
Eerlijk gezegd vond ik dat (zeker achteraf) een gemis.
Het zou een (extra) aansporing/richtlijn hebben kunnen zijn.

Met (positieve) jaloersheid heb ik alle keren dat deze zaken wel plaatsvonden aangehoord.

Alweer, eerlijk gezegd, het was bij mij destijds massawerk, vergeef me de uitdrukking.

Nochtans ben ik blij dat ik überhaupt belijdenis des geloofs heb afgelegd.
mentos

Bericht door mentos »

Ik heb nog geen belijdenis gedaan... en heb dus ook geen belijdenistekst... Hoe oud moet je eigenlijk zijn om belijdenis te mogen doen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

mentos schreef:Ik heb nog geen belijdenis gedaan... en heb dus ook geen belijdenistekst... Hoe oud moet je eigenlijk zijn om belijdenis te mogen doen?
Daar is geen minimum leeftijd voor.
Maar in de praktijk kom je al gauw rond de 18 jaar uit.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

mentos schreef:Ik heb nog geen belijdenis gedaan... en heb dus ook geen belijdenistekst... Hoe oud moet je eigenlijk zijn om belijdenis te mogen doen?
Als je volwassen bent, vanaf 18 jaar dus mag je belijdenis doen.

Sommigen zeggen dat je eerst bekeerd moet zijn voordat je belijdenis kan doen.

Bovendien is het een goed moment om je te bezinnen op de vraag of je wel thuis hoort in de kerk waar je bent opgegroeid.
"............................................................."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Je moet wel je eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen, dan ben je al gauw een jaar of 18, inderdaad.
Maar het is niet verplicht. Er zijn wel gevallen bekend dat mensen op jongere leeftijd belijdenis doen.
Marco

Bericht door Marco »

De tekst van de preek (ds. Sliggers, GKV Amersfoort-Centrum met Pinksteren 1989) was Psalm 110. Persoonlijke teksten waren er niet. Die heb ik ook nooit gemist, trouwens. Want waarom zou, bijzondere gevallen daargelaten, juist die éne tekst zoveel belangrijker voor je zijn dan al die andere?

Ik heb trouwens laatst de preek nog eens teruggeluisterd (van bandje overgezet naar mp3). Nog eens teruggedacht aan die dag die toch wel een hoogtepunt in mijn geloofsleven was. En tot de conclusie gekomen dat het sinds die tijd niet alleen maar hoogtepunten waren. Dat geloof een strijd is - en dat je die verliest als je hem alléén voert. Voer je hem met de juiste wapenrusting (Ef. 6), dan krijg je de overwinning.

Natuurlijk zijn dat schoten in een open doel. Maar als ik na een paar jaar eens terug kijk, dan zie ik gewoon dat het waar is.
Plaats reactie