De SGP komt naar je toe ... campagne 2006

Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

jvdg schreef:Op zich mag je best een keer flink positie innemen op het forum. Maar als je een punt wilt maken van de zuiverheid en de morele superioriteitvan de SGP, dan lijkt me het niet zo sterk om standpunten uit de drek op te vissen.
jvdg schreef:Marnix, ik vind het heel knap van jou, maar je haalt dingen uit mijn verhaaltje, die ik er niet in gelegd heb. Je gaat zo ongenuanceerd tekeer dat ik geen zin heb hier in detail op in te gaan. Ik heb ook respect voor Rouvoet, maar nu eenmaal meer voor Van der Vlies. Daar kan ik ook niets aan doen. Ik wilde alleen maar wat verschillen te berde brengen, om er dan eventueel van gedachten over te wisselen. Als dit niet politiek correct is overgekomen......Sorry hoor!
Beste JvdG,

Ik vind het helemaal niet knap van Marnix. Ik las namelijk precies hetzelfde in jouw opmerkingen (zie mijn reactie hierboven). Een beetje flauw als je daarop reageert met zo'n jij-bak. Je ziet toch zelf ook wel in dat je hierboven heel anders formuleert.

Dat jij hetzelfde concludeert als Marnix komt waarschijnlijk doordat jullie eenzelfde mening hebben. Jouw reactie was immers net zo hevig als die van Marnix. Het kan best zo zijn dat andere forummers die ook meer Bas dan André gezind zijn (dat mag toch zeker wel), het wel met mij eens zijn?

PS: Ik ben al wat ouder, maar wat is een "jij-bak"?
[/quote]

Op zich heb ik wel een lichte voorkeur voor de CU, maar dat doet er niet zo toe. Ik heb vooral een sterke afkeer van het claimen van morele superioriteit en van insinuaties, waar jouw reactie vol mee stond. Vandaar dat ik vond dat ik daar even moest reageren. Maar dat had ook voor Van de Vlies kunnen zijn, hoewel dat op dit forum niet zo snel zal gebeuren.
Vwb de jij-bak:
Een jij-bak is een spottende of beschuldigende opmerking die wordt gemaakt als antwoord op een andere spottende of beschuldigende opmerking, met in essentie dezelfde inhoud.

Voorbeelden:

Je bent zèlf achterlijk!
Niet ìk verpest hier de sfeer met ongefundeerde beschuldigingen, dat doe jíj!
Ik móést het project wel stopzetten, want hij was bezig alles naar zijn hand te zetten.
Ik heb het artikel niet eenzijdig gemaakt. Ik heb het juist aangepast, omdat jíj het vanuit een niet-neutraal standpunt had geschreven.
Wíj waren niet star, de werkgévers waren star, en dáárom zijn de CAO-onderhandelingen mislukt.
Op de opmerking "Ik ga niet voor de eerste de beste loser opzij!", kan als jij-bak geantwoord worden: "Ik wel."
Een jij-bak is verwant aan het tu-quoque-argument en wordt vaak in het politieke debat aangetroffen. Als een jij-bak wordt gebruikt in een discussie, is het een vorm van ad-hominemargument.
In jouw geval: in plaats van in te gaan op de argumenten gewoon stellen dat de ander ongenuanceerd tekeer gaat en er dus niet op hoeft worden ingegaan. Het is natuurlijk een zwaktebod, maar toch erger ik me er altijd aan als het op dit forum voorkomt.

Wat trouwens ook niet zo netjes is om te reageren op een uitspraak vanuit vermoedelijke motieven achter de uitspraak. Zoals nu bij mij: het zal wel voortkomen vanuit sympathie voor Rouvoet. Je kunt ook proberen te reageren op de argumenten die mensen zelf aanvoeren.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Zosinus schreef:
jvdg schreef:Op zich mag je best een keer flink positie innemen op het forum. Maar als je een punt wilt maken van de zuiverheid en de morele superioriteitvan de SGP, dan lijkt me het niet zo sterk om standpunten uit de drek op te vissen.
jvdg schreef:Marnix, ik vind het heel knap van jou, maar je haalt dingen uit mijn verhaaltje, die ik er niet in gelegd heb. Je gaat zo ongenuanceerd tekeer dat ik geen zin heb hier in detail op in te gaan. Ik heb ook respect voor Rouvoet, maar nu eenmaal meer voor Van der Vlies. Daar kan ik ook niets aan doen. Ik wilde alleen maar wat verschillen te berde brengen, om er dan eventueel van gedachten over te wisselen. Als dit niet politiek correct is overgekomen......Sorry hoor!
Beste JvdG,

Ik vind het helemaal niet knap van Marnix. Ik las namelijk precies hetzelfde in jouw opmerkingen (zie mijn reactie hierboven). Een beetje flauw als je daarop reageert met zo'n jij-bak. Je ziet toch zelf ook wel in dat je hierboven heel anders formuleert.

Dat jij hetzelfde concludeert als Marnix komt waarschijnlijk doordat jullie eenzelfde mening hebben. Jouw reactie was immers net zo hevig als die van Marnix. Het kan best zo zijn dat andere forummers die ook meer Bas dan André gezind zijn (dat mag toch zeker wel), het wel met mij eens zijn?

PS: Ik ben al wat ouder, maar wat is een "jij-bak"?
Op zich heb ik wel een lichte voorkeur voor de CU, maar dat doet er niet zo toe. Ik heb vooral een sterke afkeer van het claimen van morele superioriteit en van insinuaties, waar jouw reactie vol mee stond. Vandaar dat ik vond dat ik daar even moest reageren. Maar dat had ook voor Van de Vlies kunnen zijn, hoewel dat op dit forum niet zo snel zal gebeuren.
Vwb de jij-bak:
Een jij-bak is een spottende of beschuldigende opmerking die wordt gemaakt als antwoord op een andere spottende of beschuldigende opmerking, met in essentie dezelfde inhoud.

Voorbeelden:

Je bent zèlf achterlijk!
Niet ìk verpest hier de sfeer met ongefundeerde beschuldigingen, dat doe jíj!
Ik móést het project wel stopzetten, want hij was bezig alles naar zijn hand te zetten.
Ik heb het artikel niet eenzijdig gemaakt. Ik heb het juist aangepast, omdat jíj het vanuit een niet-neutraal standpunt had geschreven.
Wíj waren niet star, de werkgévers waren star, en dáárom zijn de CAO-onderhandelingen mislukt.
Op de opmerking "Ik ga niet voor de eerste de beste loser opzij!", kan als jij-bak geantwoord worden: "Ik wel."
Een jij-bak is verwant aan het tu-quoque-argument en wordt vaak in het politieke debat aangetroffen. Als een jij-bak wordt gebruikt in een discussie, is het een vorm van ad-hominemargument.
In jouw geval: in plaats van in te gaan op de argumenten gewoon stellen dat de ander ongenuanceerd tekeer gaat en er dus niet op hoeft worden ingegaan. Het is natuurlijk een zwaktebod, maar toch erger ik me er altijd aan als het op dit forum voorkomt.

Wat trouwens ook niet zo netjes is om te reageren op een uitspraak vanuit vermoedelijke motieven achter de uitspraak. Zoals nu bij mij: het zal wel voortkomen vanuit sympathie voor Rouvoet. Je kunt ook proberen te reageren op de argumenten die mensen zelf aanvoeren.[/quote]


Wat kan ik hiervan genieten.

Lange tenen?

Overigens wat je mij verwijt doe je zelf in nog sterkere mate, en op de man af.
Volg eens een cursus zelfkritiek.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het begon zo:
Marnix schreef:
jvdg schreef:
uitgeworpen schreef:
jvdg schreef:Vergun mij iets heel stoms te stellen en kortzichtigheid te uiten: Gezien de voorwaarden van deelneming aan dit forum ontkom je er haast niet aan om de standpunten (in hoofdlijnen) van de SGP te onderschrijven. Ethisch gezien zijn er veek raakpunten met de CU, maar sociaal-ethisch is er een enorme afstand tussen SGP en CU.
Welke redenen zij er dan om CU te verkiezen boven de SGP?
Politiek gezien wel, maar juist het principiële wat de SGP uitdraagt wordt dan ondergeschikt gemaakt aan politieke macht. Hèt verschil tusen SGP en CU is toch het zijn van getuigenispartij?
Ik ben het wel met de SGP eens maar op de één of andere manier reageer ik toch allergisch. En bij de CU voel ik me niet thuis, al stem ik er wel op. :oops: WAT IS HET VERSCHIL IN GETUIGEN VAN BEIDE PARTIJEN?
Gevoelsmatig begrijp ik uw allergie. Ik kan het echter niet uitleggen. Het enige wat ik kan zeggen is: (Ook weer gevoelsmatig): Ik heb heel veel meer vertrouwen in Bas dan in André: En waarom? Bas is altijd "voorspelbaar", en bij André kun je van alles verwachten.
Rouvoet is niet zo wispelturig en onvoorspelbaar als het maar kan. Rouvoet staat achter de punten van de CU en doet geen water bij de wijn. Hij is recht door zee en verandert niet constant van standpunt. De lof vanuit de kamer op zijn politieke kwaliteiten zijn niet ten onrechte.
Toen volgde dit:
jvdg schreef:
Shaul schreef:
jvdg schreef: Er moet toch een reden zijn waarom Rouvoet zoveel lof vanuit de kamer geniet. Van der Vlies heeft ook deze lof ervaren, en dat op grond van zijn principiële vasthoudendheid (en wijsheid). Ik bedoel te zeggen dat Rouvoet meer een politiek dier is dan Van der Vlies, en derhalve meer ambitieus is.
Het kan zijn dat ik wat mis, maar zowel het charisma van als de waardering voor Van der Vlies is toch beduidend minder als dat van Rouvoet.
Weet, het charisma wat Van der Vlies volgens u mist, is (veel) meer waard dan het door adviseurs aan Rouvoet opgelegde charisma (uitstraling) wat hij ten faveure van stemmers, waar dan ook vandaan, meent te moeten halen. Kortom Rouvoet bedrijft politiek (soms ten koste van eigen principes).
Onderbouw nou eens waar de cu minder principieel is als haar eigen principes.
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

jvdg schreef:Wat kan ik hiervan genieten.

Lange tenen?

Overigens wat je mij verwijt doe je zelf in nog sterkere mate, en op de man af.
Volg eens een cursus zelfkritiek.
Ik ben blij dat je ervan kunt genieten.
Je had me wellicht nog wel even kunnen bedanken dat ik voor je heb uitgelegd wat een jij-bak is.
Maar in plaats daarvan wil je er blijkbaar een persoonlijk duel van maken.
Wederom insinuaties en persoonlijke opmerkingen.
Ja, ik maak ook persoonlijke opmerkingen, namelijk dat je op geen enkele manier op argumenten ingaat, maar in plaats daarvan komt met suggestieve veronderstellingen op grond waarvan je meent dit je te kunnen permitteren.
Ja ik ben persoonlijk, want ik vind deze manier van argumenteren geen stijl en respectloos.
Verderop in dit topic geef je hier ook een mooi staaltje van:
jvdg schreef:
Miscanthus schreef:
jvdg schreef:Yèèh, you are right, and souly.
wat is souly?
Zoals ik al schreef: U bent souly. Kan ik uitleggen wie jij bent? De vraag stellen is haar beantwoorden.
Ik snap niet wat je hier bedoelt, maar wel dat ik dit geen nette manier is om je uit een gesprek te wringen.

Maar verder dan je manier van argumenteren wil ik niet komen.
Persoonlijker hoeft het van mij niet worden.
Verder op de man dat wat de man schrijft hoeft het niet te gaan.

Dus ik zie niet hoe je erbij komt dat ik op de man speel.
Jij hebt daar wat minder moeite mee:
ik heb lange tenen schrijf je en moet aan een cursus zelfkritiek.

Dat kun je inderdaad tegen iedereen zeggen die vraagt om argumenten, die geen genoegen neemt met platte insinuaties, tegen iedereen die problemen heeft met respectloze bijdragen, tegen iedereen die het vervelend vind dat dit thema nergens meer over gaat.

Het zou je sieren als je in ieder geval een overweging (een argument, een redenering, een zinnige opmerking, iets wat iemand anders ook kan volgen omdat er redenen gegeven worden) mee zou kunnen geven op welk punt ik zelf-kritischer zou moeten zijn.

Dan zou ik misschien nog iets kunnen met je reacties.
Toch een beetje het doel van het forum, lijkt mij.
En de basis voor respectvol met elkaar omgaan.

Of moeten we doorgaan met "Ha, ha, lange tenen, heb ik je lekker tuk, genieten!"
Als je dat wilt dan laat ik je inderdaad maar lekker genieten van je overwinning.
En stem maar lekker SGP omdat zij niet aan smerige politiek doen.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Hebben jullie mijn reactie niet gelezen ? :wink:
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Bij ons organiseren ze een aantal dagen voor de verkiezingen een bidstond-avond.
limosa

Bericht door limosa »

Lassie schreef:Bij ons organiseren ze een aantal dagen voor de verkiezingen een bidstond-avond.
en waar gaat er voor gebeden worden dan?
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

limosa schreef:
Lassie schreef:Bij ons organiseren ze een aantal dagen voor de verkiezingen een bidstond-avond.
en waar gaat er voor gebeden worden dan?

wat denk je? voorde gebroken been van mijn buurvrouw. :wink:
limosa

Bericht door limosa »

Lassie schreef:
limosa schreef:
Lassie schreef:Bij ons organiseren ze een aantal dagen voor de verkiezingen een bidstond-avond.
en waar gaat er voor gebeden worden dan?
wat denk je? voorde gebroken been van mijn buurvrouw. :wink:
weet ik veel

misschien dat, gezien de toenemende financiële armoede in Nederland, de SP maar veel zetels mag krijgen opdat er aandacht is voor de noodlijdende medemens?
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

limosa schreef:
Lassie schreef:
limosa schreef:
Lassie schreef:Bij ons organiseren ze een aantal dagen voor de verkiezingen een bidstond-avond.
en waar gaat er voor gebeden worden dan?
wat denk je? voorde gebroken been van mijn buurvrouw. :wink:
weet ik veel

misschien dat, gezien de toenemende financiële armoede in Nederland, de SP maar veel zetels mag krijgen opdat er aandacht is voor de noodlijdende medemens?
nou ik zal zeggen wat let je: kom luisteren en bidt mee.
limosa

Bericht door limosa »

Lassie schreef:nou ik zal zeggen wat let je: kom luisteren en bidt mee.
dan wil ik eerst weten waarvoor ;-)
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

limosa schreef:
Lassie schreef:nou ik zal zeggen wat let je: kom luisteren en bidt mee.
dan wil ik eerst weten waarvoor ;-)
vraag je dat ook altijd aan de dominee waar hij voor gaat bidden? 8)
limosa

Bericht door limosa »

Lassie schreef:
limosa schreef:
Lassie schreef:nou ik zal zeggen wat let je: kom luisteren en bidt mee.
dan wil ik eerst weten waarvoor ;-)
vraag je dat ook altijd aan de dominee waar hij voor gaat bidden? 8)
Nee maar dat is in grote lijnen wel bekend. Een bidstond vlak voor de verkiezingen doet veronderstellen dat er een bijzonder doel beoogt wordt. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar waar je dan voor zou bidden. Een regering met CDA erin? Drie zetels voor de SGP? Of 76 zetels voor de SGP? Van der Vlies for president? Of gewoon een zegen over het landsbestuur (maar dan zie ik de link met de verkiezingen niet)?
Petrus

Bericht door Petrus »

limosa schreef:........ de SP maar veel zetels mag krijgen opdat er aandacht is voor de noodlijdende medemens?
tssssssssssss, en dát voor een rechtgesnaarde refo, 't is toch wel heel erg met je dat je zó naar links bent opgeschoven..... :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Marnix schreef:
jvdg schreef:
Shaul schreef: Het kan zijn dat ik wat mis, maar zowel het charisma van als de waardering voor Van der Vlies is toch beduidend minder als dat van Rouvoet.
Weet, het charisma wat Van der Vlies volgens u mist, is (veel) meer waard dan het door adviseurs aan Rouvoet opgelegde charisma (uitstraling) wat hij ten faveure van stemmers, waar dan ook vandaan, meent te moeten halen. Kortom Rouvoet bedrijft politiek (soms ten koste van eigen principes).
Wat een vooroordelen weer, zo uit de lucht gegrepen. Waarom is de SGP 10x beter dan de CU deeltje zoveel. Volgens mij is er wat sprake van jaloezie bij sommige SGP-stemmers, ik zie constant mensen die proberen de CU zwart te maken met onjuiste argumenten. Als je net zo goed van de feiten op de hoogte was als Rouvoet meestal is zou je wel wat anders praten hier.

Jahoor, Rouvoet krijgt charisma opgelegd, manipuleert mensen ermee, bedrijft politiek ten koste van eigen principes. Hoe je erbij komt weet ik niet, maar dat zal idd wel zijn waarom Rouvoet door iedereen als een eerlijke en stabiele politicus wordt gezien die het niet van zijn charisma moet hebben (zie lijstrekkersdebat) maar van kennis, kalmte en standvastigheid...

Kom nou eerst maar eens met fatsoenlijke argumenten, anders neem ik je niet al te serieus. Debatteren over je onderwerp waarom de SGP toch zoveel beter is dan de CU, tja, ik kan het je niet verbieden hoewel ik me wel afvraag waar je standpunt vandaan komt..... Maar wie debatteert zonder feiten, puur vanuit gevoel en wat hij zelf stemt, staat niet sterk.
Marnix, ik vind het heel knap van jou, maar je haalt dingen uit mijn verhaaltje, die ik er niet in gelegd heb. Je gaat zo ongenuanceerd tekeer dat ik geen zin heb hier in detail op in te gaan. Ik heb ook respect voor Rouvoet, maar nu eenmaal meer voor Van der Vlies. Daar kan ik ook niets aan doen. Ik wilde alleen maar wat verschillen te berde brengen, om er dan eventueel van gedachten over te wisselen. Als dit niet politiek correct is overgekomen......Sorry hoor!
Respect voor Rouvoet? Jij? Dat is nieuw voor me. Zo kwam het inderdaad niet over want je schreef dit:

Weet, het charisma wat Van der Vlies volgens u mist, is (veel) meer waard dan het door adviseurs aan Rouvoet opgelegde charisma (uitstraling) wat hij ten faveure van stemmers, waar dan ook vandaan, meent te moeten halen. Kortom Rouvoet bedrijft politiek (soms ten koste van eigen principes).

Zonder verdere argumentatie. Het klopt niet wat je zegt, je beargumenteert het ook niet, de verschillen die je noemt zijn er niet. Vandaar dat ik naar fatsoenlijke argumenten vraag, want awat je zegt onderbouwen hoort idd wel bij politieke correctheid. Dus schrijf dat dan ook helder neer, zoals je nu schreef kwam het allemaal heel anders over dan je nu zegt. En ik blijf er bij dat de verschillen die jij noemt niet kloppen. Tenzij je me kan overtuigen van het tegenovergestelde ;)


Wat dat bidden betreft, prima om God te vragen of Hij de SGP campagne wil zegenen... En ik denk dat je ook best om 3 zetels mag vragen toch? Maar idd, vraag er vooral om of God de regering wil zegenen en speciaal de christenen die in de kamer vertegenwoordigd zijn. Bij mij in de kerk wordt voor CU en SGP wel gebeden, ook al zal vrijwel niemand in mijn gemeente SGP stemmen... maar daar gaat het ook niet om.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie