memento schreef:@Klavier, de vraag van het welmenend aanbod van genade gaat niet over de mate van verzoening, maar over de uitverkiezing.
Er is aan Gods Recht voldaan. Dat is niet in een getal uit te drukken. Verzoening is niet persoonlijk. Verzoening is een daad die aan het Recht voldoet. Recht is geen 'hoeveelheid'.
De verdienste daarvan is persoonlijk.
Voldoening aan recht is wel meetbaar. Voldoening is namelijk het dragen van een straf, een boete, die op een overtreding staat.
Ik stel dat verzoening wél persoonlijk is. En wel vanwege het feit dat een ieder wie niet gelooft strax persoonlijk zijn straf moet dragen.
M.i. past het niet in het bijbelse beeld van rechtvaardigheid, dat God 2 maal voldoening eist voor de schuld (1 keer van Christus, 1 keer van de ongelovige zelf). Dit lossen sommige Arminiaanse theologen op door te zeggen dat Christus de gehele schuld heeft weggedragen, behalve de schuld van het ongeloof, maargoed, ook dan maak je weer onderscheid tussen deelbare en ondeelbare schuld.
Memento, ik had de post op het punt van persoonlijke verzoening al aangepast. Dat was een misvatting van mijn kant die ik gelijk weer weggehaald heb.
De terminologie 'deelbare en ondeelbare schuld' is lastig te weerleggen. Het gaat ook weer uit van een menselijke rekensom.
Zoiets als: Er is 100 schuld, dus er is ook 100 verzoening, heel oneerbiedig uitgedrukt. Het gaat mij om het beeld.
De DL stellen: De mens is gevallen.
A De mensheid in zijn geheel ligt onder de zonde. Alle mensen in Adam de zondige natuur. De Erfzonde. Dit werd door de remonstranten bestreden (oa. Coornhert).
B De mens zondigt hoofd voor hoofd. En verdient straf hoofd voor hoofd.
Als je deelbaar/ondeelbaar hanteert betrek je Verzoening alleen op punt B.
Daarom ook het aanvullende artikel H2-6:
"Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan, zulks geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus, aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld. "
Geen gebrek of ongenoegzaamheid maar Volkomen.