Stille tijd

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Ok, de kanttekeningen hebben me overtuigd, een beetje een voorbarige reactie richting refo.

Dat neemt voor mij overigens niet weg dat de Heere vroeg zoeken verre te verkiezen is boven later in je leven. Je wordt voor een hoop zonde bewaard en je kan weer gemeenschap hebben met je Schepper, als je de Heere ook daadwerkelijk vroeg vindt.

Ook zijn er volgens mij genoeg andere teksten die dit ondersteunen, zoals "zoek de Heere in de dagen uwer jongelingschap, eer de kwade dagen komen waarvan ge zegt: ik heb geen lust in dezelve". (even zo uit het hoofd geciteerd)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23962
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:Ok, de kanttekeningen hebben me overtuigd, een beetje een voorbarige reactie richting refo.

Dat neemt voor mij overigens niet weg dat de Heere vroeg zoeken verre te verkiezen is boven later in je leven. Je wordt voor een hoop zonde bewaard en je kan weer gemeenschap hebben met je Schepper, als je de Heere ook daadwerkelijk vroeg vindt.

Ook zijn er volgens mij genoeg andere teksten die dit ondersteunen, zoals "zoek de Heere in de dagen uwer jongelingschap, eer de kwade dagen komen waarvan ge zegt: ik heb geen lust in dezelve". (even zo uit het hoofd geciteerd)
'Je wordt voor een hoop zonden bewaard'. Echt? Heel het leven zijn we toch zondaars? We worden voor bepaalde zonden bewaard. Er komen weer andere voor in de plaats.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:Ok, de kanttekeningen hebben me overtuigd, een beetje een voorbarige reactie richting refo.

Dat neemt voor mij overigens niet weg dat de Heere vroeg zoeken verre te verkiezen is boven later in je leven. Je wordt voor een hoop zonde bewaard en je kan weer gemeenschap hebben met je Schepper, als je de Heere ook daadwerkelijk vroeg vindt.

Ook zijn er volgens mij genoeg andere teksten die dit ondersteunen, zoals "zoek de Heere in de dagen uwer jongelingschap, eer de kwade dagen komen waarvan ge zegt: ik heb geen lust in dezelve". (even zo uit het hoofd geciteerd)
'Je wordt voor een hoop zonden bewaard'. Echt? Heel het leven zijn we toch zondaars? We worden voor bepaalde zonden bewaard. Er komen weer andere voor in de plaats.
Reageer alsjeblieft even een keer op een normale manier! In plaats van weer één zinnetje uit mijn post te halen en die met een oneliner te bekritiseren!

Overigens: je hoeft niet te reageren hoor op deze opmerking, dat staat je helemaal vrij.

En ja; mijns inziens wordt je voor een hoop zonden bewaard, als je vroeg bekeerd wordt. Dan zul je weinig uitspattingen meer hebben in je jeugd, en zul je voor de uitleving van veel zonde bewaard worden.
jacob

Bericht door jacob »

Ik denk, erasmiaan, dat je misschien toch wat te positief denkt over Gods volk. Ze zeggen wel eens, minder zonden doen een groter zondaar worden in de beleving. DAt klopt denk ik ook wel. Maar toch denk ik niet dat dat juist het verschil is tussen een heiden en een christen. Een christen zoekt zijn heil bij Christus. Dat is denk ik het grote verschil. Vaak moet ik bij zulke vragen aan David denken. Volgens mij werd het bij hem alleen maar erger. Er is, vrees ik, weining te verwachten van een kind van God.

Soms vind ik het weleens moeilijk te begrijpen dat dit in onze kringen sterk wordt beleden, maar dat men wel op de ellende kennis hamert. Gaat het dan alleen om ellende (lees zonde) kennis uit het verleden. Dat zou wel vreemd zijn, want als het goed is mag je toch als (echt) christen er vanuit gaan dat deze om Christus wil vergeven zijn. Ik denk dat juist het meest wordt geleden aan het dagelijks falen.

Voor mij was het boekje "Hier beneden is het niet" wat dat betreft wel een eye opener. Dit boekje maakt zonde heel concreet en ontmaskert de mens in zijn pure verdorvenheid. Ook na ontvangen genade. Ergens staat er, het is niks, het was niks en het zal op aarde ook niks worden. Ik denk dat hij de spijker juist op de kop slaat.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Erasmiaan, de tekst uit Prediker zegt : Gedenk uw schepper in uw jongelingsjaren. Maar je hebt gelijk... Hem jong zoeken en vinden is beter dan eerst jarenlang een goddeloos leven lijden voordat je Hem vindt... hoewel er gelukkig altijd vergeving is bij Hem.

En hou wel de contect van Prediker in de gaten....

7 Het licht is een genot. Wat een weldaad voor de ogen om de zon te zien! 8 Wanneer een mens lang leeft, laat hij dan van elke dag genieten en bedenken dat de dagen van de duisternis ontelbaar zullen zijn. De toekomst is niets dan leegte. 9 Geniet dus, beste vriend, van je jonge jaren, haal je hart op aan de dagen van je jeugd. Volg de wegen die je hart wil gaan, gun je ogen wat ze wensen. En onthoud bij alles wat je doet dat God je aan zijn oordeel onderwerpt. 10 Belast je hart niet met verdriet en houd je lichaam vrij van kwalen, want je jeugd en jonge jaren zijn al snel voorbij.

Genieten op een christelijke manier dus. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Erasmiaan schreef:Reageer alsjeblieft even een keer op een normale manier!
Beste Erasmiaan,

Als we hier allemaal op een 'normale' (lees: stereotiepe) manier gaan reageren zijn we zo uitgepraat. Leer een inbreng die zich buiten jouw primaire blikveld bevindt waarderen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Pim schreef:
Erasmiaan schreef:Reageer alsjeblieft even een keer op een normale manier!
Beste Erasmiaan,

Als we hier allemaal op een 'normale' (lees: stereotiepe) manier gaan reageren zijn we zo uitgepraat. Leer een inbreng die zich buiten jouw primaire blikveld bevindt waarderen.
Laat maar. Als dan niemand het ziet.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

jacob schreef:Voor mij was het boekje "Hier beneden is het niet" wat dat betreft wel een eye opener. Dit boekje maakt zonde heel concreet en ontmaskert de mens in zijn pure verdorvenheid. Ook na ontvangen genade. Ergens staat er, het is niks, het was niks en het zal op aarde ook niks worden. Ik denk dat hij de spijker juist op de kop slaat.
Ik ben juist van mening dat de schrijver de plank finaal misslaat.

Waar is het heiligmakende werk van de Geest in het leven van een christen gebleven? De Heilige Geest is immers machtig! Draagt een christen geen vrucht?
Lambrecht Myseras schreef:Vraag: Nemen de gelovigen, die dit nieuwe deel ontvangen hebben, toe in heiligmaking?

Antwoord: Ja, dat is de aard van de heiligmaking: "Die in het huis des Heeren geplant zijn, dien zal gegeven worden te groeien in de voorhoven onzes Gods." De gelovigen groeien als bomen in de Hof des Heeren, de één meer dan de ander. De ene komt tot een grotere mate van heiligmaking dan de ander. Dit hangt af van Gods vrijmacht en van de omstandigheden waarin Gods kinderen komen. De godzaligen bidden, worstelen en strijden tegen hun verdorven deel. Zij maken gelovig gebruik van Gods beloften, waarin Hij hun geestelijke groei belooft. Ze pleiten voor Gods troon, door gelovig op de Heere Jezus te zien, om kracht te mogen ontvangen. Zij zuchten om de Heilige Geest om toe te nemen in heiligheid. Op deze wijze sterft de oude mens en het nieuwe deel krijgt groter kracht. Zo komt er groei in het geestelijk leven en vooruitgang in de heiligmaking.
jacob

Bericht door jacob »

dan moet je ook de concequentie van deze uitspraak trekken. David was geen kind van God.....
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

jacob schreef:dan moet je ook de concequentie van deze uitspraak trekken. David was geen kind van God.....
Is dat zo? De heiligmaking is nooit volkomen op aarde. Het blijft een jagen, of we het ook grijpen mochten. Maar zeggen dat christenen evenveel zonden blijven doen als heidenen gaat me toch echt te ver.
Plaats reactie