Zeeuws

vlinder

Bericht door vlinder »

Hendrikus schreef:
vlinder schreef:In het engels ken je ook geen andere aanspreekvorm.
Thy kingdom come...

Even niet opgelet bij Engels? :lol:
je zegt ook niet meer tegen je vader: gij kwaamt naar mij...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:Thy is ouderwets, word niet meer gebruikt, ook niet als aanspreek voor hoog-geplaatste personen....
Niet voor niets refereerde ik steeds aan het Onze Vader. En daar is het nog steeds "Thy kingdom come", in tegenstelling tot "Dein Reich komme".
Eppie

Bericht door Eppie »

vlinder schreef: Ik ken een ds. (om discussie te voorkomen zal ik geen naam noemen) die heb ik ontzettend vaak gehoord, ook gehad met cathechisatie. Ik geloof dat die man zulke "nauwe" omgangen met de Heere had, die noemde de Heere ook wel eens "je". Hij zei ook wel eens tegen de kinderen in de gemeente: "dan moet je vanavond tegen de Heere zeggen: Heere, je hebt het zelf in de Bijbel beloofd. Wil je me nog eens een nieuw hartje geven...." in het begin vond ik het wennen. Later hoorde ik het niet meer. Hij deed het echt niet oneerbiedig!
Produkt van zijn opvoeding zullen we maar zeggen. Zijn opa deed in het gebed niets anders en daar is wel tegen geageerd, maar ja alles wat uit zijn [die opa dus] mond kwam moest wel goed wezen. Als anderen het zeiden werden ze verbeterd maar bij hem mocht het wel?
Jongere

Bericht door Jongere »

Miscanthus schreef:een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd...
wees niet al te ernstig, niet al te wijs, niet al te grappig.....
De meest zinnige post in dit verband. Het gaat hier om je persoonlijke (ver)houding.
Katie

Bericht door Katie »

Jongere schreef:
De meest zinnige post in dit verband. Het gaat hier om je persoonlijke (ver)houding.

Slaat 'een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd' niet op de zgn. middelmatige zaken?
In elk geval zeker niet op het gebruik van Bijbelwoorden of Bijbelse zaken voor een grap o.i.d.
Op zo'n manier kun je alles gaan goedpraten!!!
Ik kan Afgewezen hier helemaal in volgen!
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik heb al excuus gemaakt, dus lijkt het me niet zo zinvol om er nog over door te gaan.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Katie

Bericht door Katie »

Unionist schreef:Ik heb al excuus gemaakt, dus lijkt het me niet zo zinvol om er nog over door te gaan.
Is goed hoor. Was ook niet specifiek tegen één iemand bedoeld. Het verbaast me echter vaak hoe makkelijk/snel mensen een beroep doen op de zgn. christelijke vrijheid!

maar 't was inderdaad een beetje late reactie :)
Jongere

Bericht door Jongere »

Katie schreef:
Jongere schreef:

Slaat 'een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd' niet op de zgn. middelmatige zaken?
In elk geval zeker niet op het gebruik van Bijbelwoorden of Bijbelse zaken voor een grap o.i.d.
Op zo'n manier kun je alles gaan goedpraten!!!
Ik kan Afgewezen hier helemaal in volgen!
Katie,

Ik ook. Ik was alleen zo lui geweest niet de hele topic te lezen (heb dat nu alsnog gedaan) en had het over de aanspreekvormen. In dat geval lijkt me de uitspraak van Miscanthus de meest zinnige. Ik had niet gezien dat Misanthus dit voor iets anders bedoelde. Beetje slordig van mijn kant, excuses.
vlinder

Bericht door vlinder »

Eppie schreef:
vlinder schreef: Ik ken een ds. (om discussie te voorkomen zal ik geen naam noemen) die heb ik ontzettend vaak gehoord, ook gehad met cathechisatie. Ik geloof dat die man zulke "nauwe" omgangen met de Heere had, die noemde de Heere ook wel eens "je". Hij zei ook wel eens tegen de kinderen in de gemeente: "dan moet je vanavond tegen de Heere zeggen: Heere, je hebt het zelf in de Bijbel beloofd. Wil je me nog eens een nieuw hartje geven...." in het begin vond ik het wennen. Later hoorde ik het niet meer. Hij deed het echt niet oneerbiedig!
Produkt van zijn opvoeding zullen we maar zeggen. Zijn opa deed in het gebed niets anders en daar is wel tegen geageerd, maar ja alles wat uit zijn [die opa dus] mond kwam moest wel goed wezen. Als anderen het zeiden werden ze verbeterd maar bij hem mocht het wel?
Ik denk dat ik hier niet zo goed tegen kan. ZIJN OPA IS HELEMAAL GEEN DOMINEE GEWEEST. De klok en de klepel weet je nog? :oops: Schrijf alleen iets wanneer je het zeker weet! Ik vind dit veel op laster lijken maar wie ben ik....
Eppie

Bericht door Eppie »

vlinder schreef:
Eppie schreef:
Ik denk dat ik hier niet zo goed tegen kan. ZIJN OPA IS HELEMAAL GEEN DOMINEE GEWEEST. De klok en de klepel weet je nog? :oops: Schrijf alleen iets wanneer je het zeker weet! Ik vind dit veel op laster lijken maar wie ben ik....
Lieve vlinder, waar heb ik gezegd dat zijn opa dominee was? Het is duidelijk dat jouw ex gemeente al lang niet vacant geweest is want bij ons [in de vacante gemeenten] trachten ook de ouderlingen een gebed te doen. Waar je misschien wel een beetje gelijk in hebt is de laatste zin. Voor uitleg mag je een vraag stellen via PB. Je kent mijn adres.
vlinder

Bericht door vlinder »

Als ik het goed heb begrepen, bad zijn opa nooit. Hij is zelf namelijk ook onchristelijk opgevoed. Maar misschien ben ik niet goed op de hoogte.....sorry van mijn wat felle toonzetting.
Ben benieuwd wie jij denk waar ik het over heb...... :)
Eppie

Bericht door Eppie »

vlinder schreef:Als ik het goed heb begrepen, bad zijn opa nooit. Hij is zelf namelijk ook onchristelijk opgevoed. Maar misschien ben ik niet goed op de hoogte.....sorry van mijn wat felle toonzetting.
Ben benieuwd wie jij denk waar ik het over heb...... :)
In dat geval praten we beide over een andere persoon, mijn excuus. Vergeet mijn posting maar. Ik zal het emmertje water en de doek ophalen.
Hummel

Bericht door Hummel »

Hendrikus schreef:
MBE schreef:Er is ook een Zeeuwse bijbel en het Onze Vader op z'n Zeeuws. Ik vind het echt niet kunnen.
'Uw' wordt dan 'Joe' bijvoorbeeld.
"Dein Reich komme": in het Duits en in vele andere talen kent men geen andere aanspreekvorm.
Wat denk je van: Ihr Reich komme?
Het Duits heeft wel degelijk een beleefdheidsvorm, maar wordt niet gebruikt om God aan te spreken.
Leonius

Bericht door Leonius »

Hummel schreef:
Hendrikus schreef:
MBE schreef:Er is ook een Zeeuwse bijbel en het Onze Vader op z'n Zeeuws. Ik vind het echt niet kunnen.
'Uw' wordt dan 'Joe' bijvoorbeeld.
"Dein Reich komme": in het Duits en in vele andere talen kent men geen andere aanspreekvorm.
Wat denk je van: Ihr Reich komme?
Het Duits heeft wel degelijk een beleefdheidsvorm, maar wordt niet gebruikt om God aan te spreken.
Bovendien heeft het 'je' in het Zeeuws een heel andere connotatie dan het 'je' in het ABN....
Unionist

Bericht door Unionist »

Dus is het geen probleem om als je in het Zeeuws bidt of schrijft, "je" en "joe"te gebruiken, maar moet je het niet doen als je verder ABN hanteert.

Dus niet: Je hebt het Zelf gezegd, maar dan helemaa: Joe ait ut Zalev ezait
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie