Gebedstopic

Johannus
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 mar 2015, 10:12

Re: Gebedstopic.

Bericht door Johannus »

Niet geheel in lijn met de discussie, maar wel een vraag: wat is er mis met de stelling 'Hoe meer je bidt, hoe beter'?

In principe is dat toch zo?
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic.

Bericht door -DIA- »

Ik wacht nog enige reacties af, aangezien we er nog steeds van uitgaan dat dit forum zich op een
reformatorische doelgroep richt. We hebben dan wel de wacht te betrekken, zou ik persoonlijk denken.
Maar ik kan daar ook niet in beslissen, en dus is ook hier het (wellicht moeilijke) woord aan de moderatie.

Ik zie net nog een nieuw bericht binnen komen: In principe niet. Het gaat niet om de veelheid van woorden
maar dan kan één oprecht zucht meer zijn dan duizend woorden.
Wel is waar dat de Schrift zegt: Bidt zonder ophouden. Maar ik geloof dat dit meer past voor een ieder
persoonlijk, en dan denk ik wel eens, dat hier een ieder wel schuld zal gevoelen van teveel lauwheid.
Het is Pinksteren geweest, en dan hebben wel het Woord weer gehoord over de uitstorting van de
Geest der genade en der gebeden.
Laat om die Geest dan ons aller persoonlijk gebed mogen zijn.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gebedstopic.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Johannus schreef:Niet geheel in lijn met de discussie, maar wel een vraag: wat is er mis met de stelling 'Hoe meer je bidt, hoe beter'?

In principe is dat toch zo?
Aan ene kant wel, God aanlopen als een waterstroom, en als het echt nood is, worden de gebeden korter en ga je vaker in gebed.
Maar er is wel de valkuil dat God je zou verhoren omdat je zo vaak gebeden hebt. Daarin is geen grond net zo min als in een veelheid van woorden zoals Jezus dat noemt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Gebedstopic.

Bericht door Bona Fide »

Johannus schreef:Niet geheel in lijn met de discussie, maar wel een vraag: wat is er mis met de stelling 'Hoe meer je bidt, hoe beter'?

In principe is dat toch zo?
Veel bidden wordt in Gods Woord niet veroordeeld. Zie de tekst die -DIA- noemt of Rom. 12:12: "Volhardt in het gebed" of de gelijkenis uit Lukas 18 van de onrechtvaardige rechter (vers 1 luidt: "En Hij zeide ook een gelijkenis tot hen, daartoe strekkende dat men altijd bidden moet en niet vertragen"). Het punt is m.n. hoe je het 2e gedeelte van je uitdrukking uitglegt: 'hoe beter'. Er zit immers geen verdienstelijkheid in de hoeveelheid gebeden (zie de farizeeër/tollenaar).
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gebedstopic.

Bericht door Mannetje »

Natuurlijk is er niets op tegen als je bidt voor de noden en zorgen van medeforummers.
Ook kan ik mij voorstellen dat iemand aan een goede vriend/vriendin de vraag stelt of die voor hem/haar wil bidden in een specifieke situatie.

Maar... een forum, waar je elkaar vaak niet zo goed kent, is dat de plaats om dat te vragen? En waarvoor wel of niet?
Was het niet zo'n ernstige zaak, dan zou het haast lachwekkend zijn om te vragen te bidden voor een beetje zere wang.

Er lijkt een gedachte achter te zitten: als er maar veel mensen voor mijn probleem bidden, dan wordt het wel opgelost...
-
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gebedstopic.

Bericht door Isala »

-DIA- schreef:Ik wacht nog enige reacties af, aangezien we er nog steeds van uitgaan dat dit forum zich op een
reformatorische doelgroep richt.
Ook binnen de reformatorische doelgroep is het belangrijk om voor elkaar te bidden. Dit komt met nadruk naar voren in

1 Timotheus 2 vers 1, met kanttekeningen:
IK vermaan dan vóór alle dingen, 1dat gedaan worden 2smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen 3voor alle mensen,

1 Namelijk niet alleen in het bijzonder, maar voornamelijk in de vergaderingen der gelovigen, alzo de publieke gebeden een deel zijn van de bediening der leraren. Zie Hand. 6:4.
2 Hoewel deze soorten van bidden somwijlen wat breder worden genomen, zo kunnen nochtans dezelve hier bekwamelijk worden onderscheiden, namelijk dat smekingen zijn verbiddingen van allerlei straffen en zwarigheden; gebeden, begeerten van Gods hulp en van allerlei zegen; voorbiddingen, gebeden of ook klachten, die wij bij God doen voor anderen; dankzeggingen, die geschieden over de weldaden Gods van ons of van anderen ontvangen.
3 Dat is, voor allerlei mensen, van wat beroep of volk zij zijn, hoge of lage, gelijk dit woord alle dikmaals in Gods Woord voor allerlei wordt genomen. Zie Matth. 4:23. Luk. 11:42. Ef. 1:3. 1 Kor. 10:25. En dat het woord alle hier alzo moet worden genomen, blijkt uit Joh. 17:9. Gal. 5:12. 2 Tim. 4:14. 1 Joh. 5:16. Openb. 6:10, alwaar getuigd wordt dat wij voor allen en ieder niet moeten bidden, ja, dat de gelovigen ook tegen sommigen hebben gebeden.

Het gaat er dus om om voor elkaar te bidden, persoonlijk en in de publieke gebeden.
Het feit dat je elkaar niet persoonlijk kent, doet er denk niet zoveel toe. Als je weet dat iemand moeiten heeft, mag je voor die persoon bidden.
Johann Gottfried Walther schreef:Maar er is wel de valkuil dat God je zou verhoren omdat je zo vaak gebeden hebt
Als de nood groot is, is er geen andere weg die open is. Dan ga je niet tellen hoevaak je wel niet gebeden hebt. Dan is er een constant zuchten, met of zonder woorden.
Hora est!
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gebedstopic.

Bericht door ejvl »

Mannetje schreef:Er lijkt een gedachte achter te zitten: als er maar veel mensen voor mijn probleem bidden, dan wordt het wel opgelost...
Ik vraag mij echt af hoe mensen tot zo'n conclusie kunnen komen, ik kan daar echt niet bij.
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gebedstopic.

Bericht door Mannetje »

Heb in het verleden wel eens een boek van Frank Peretti gelezen. De engelen gaan daar pas tot actie over als er in genoeg steden gebed voor hen is...

Maar mag ik de vraag omdraaien: wat is dan de reden dat mensen specifiek om gebed voor een bepaalde zaak vragen?
-
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic.

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Als het maar niet verwordt tot wat we in de Evangelische hoek zien.
Gebed vragen is goed, maar hier lijkt het me niet zo passen. We zijn vreemden voor elkaar
en kennen elkaars zorgen en noden niet echt.
Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied
weg. Gebed is een uiterst tere zaak. En verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je
bidt hoe beter.
Dit wordt soms haast profaan en soms zelfs commercieel, tenminste ik zie het die kant wel
eens opgaan.
Nou nou nou, het gaat weer eens van dik hout... Lekker makkelijk, om met algemeenheden een gechargeerd beeld te schetsen en daar dan tegenaan te schoppen. Mag het een beetje minder alsjeblieft?
Wat bedoelt u met het woordje 'schoppen'? Graag zou ik dan nader en serieus uitgewerkt zien. Uw reacties wat kennende weet ik dat u graag wat op de oppervlakte blijft, maar deze beschuldiging, zo het lijkt, vraagt natuurlijk wel enige serieuze verklaring. U schrijft hier openbaar, dan hebt u zich ook daarover in het openbaar te verantwoorden.
Da's niet zo moeilijk, ik hoe je maar te quoten:
Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied weg. En verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je
bidt hoe beter.
Je roept nogal wat. Hoe meer je bidt, hoe beter. Waar haal je 't in vredesnaam vandaan? Alle heiligheid en eerbied weg. Hoezo? Hoe vaak verkeer jij in evangelische kring? Dát is wat ik bedoel: je schopt tegen allerlei dingen aan die voor je evangelische medemensen -inderdaad- heel teer kunnen liggen. En wie ben jij dan om te oordelen dat daar alle heiligheid en eerbied uit weg is, en dat daar geldt: hoe meer je bidt, hoe beter?
Het is me nog niet helemaal duidelijk. Het lijkt dat u diep geraakt bent. Dat was zeker niet mijn bedoeling.
Het was slechts als een opmerking, ofwel opscherping bedoeld, maar beslist niet om ook maar iemand te raken.
Als het werkelijk zo zou zijn dat ik u geraakt hebt, dan zou mij excuses passen, maar daar ik me niet van enige moedwil bewust ben zou ik dan toch eerst graag willen weten waarin ik hier iemand kwets. Laat duidelijk zijn: Schoppen past nooit, en is ten enenmale verwerpelijk.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gebedstopic.

Bericht door Isala »

Mannetje schreef:Er lijkt een gedachte achter te zitten: als er maar veel mensen voor mijn probleem bidden, dan wordt het wel opgelost...
Deze gedachte is absoluut niet in mijn hoofd opgekomen.
Ik vind het jammer dat er zo over het gebed gedacht wordt.
Het is raar, maar ik dacht echt dat de christenen op dit forum voor mensen in nood zouden willen bidden.

Ik weet dat God de dingen bestuurd naar Zijn wil.
De ziekte die mijn schoonzusje heeft gaat niet buiten Zijn wil om. Hij hoeft ons geen verantwoording af te leggen!
Ontslaat mij dat om voor haar te bidden? En om voorbede voor haar te vragen op dit forum? Waar mensen op posten, waarvan ik aanneem dat ze hun leven willen richten naar Zijn Woord?
Laatst gewijzigd door Isala op 26 mei 2015, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Hora est!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gebedstopic.

Bericht door Orchidee »

:oO Werkelijk ongelooflijk wat een oordelen en vooroordelen dit allemaal! :fuite

ONGELOOFLIJK =
1) Fabelachtig 2) Fabuleus 3) Fantastisch 4) Heidens 5) Incroyabel 6) Niet te begrijpen 7) Niet te geloven 8) Onbestaanbaar 9) Ontstellend 10) Onwaarschijnlijk 11) Onaannemelijk 12) Verbijsterend 13) Verbluffend 14) Waanzinnig
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic.

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:
Mannetje schreef:Er lijkt een gedachte achter te zitten: als er maar veel mensen voor mijn probleem bidden, dan wordt het wel opgelost...
Deze gedachte is absoluut niet in mijn hoofd opgekomen.
Ik vind het jammer dat er zo over het gebed gedacht wordt.
Het is raar, maar ik dacht echt dat de christenen op dit forum voor mensen in nood zouden willen bidden.

Ik weet dat God de dingen bestuurd naar Zijn wil.
De ziekte die ze heeft is naar Zijn wil. Hij hoeft ons geen verantwoording af te leggen!
Ontslaat mij dat om voor haar te bidden? En om voorbede voor haar te vragen op dit forum? Waar mensen op posten, waarvan ik aanneem dat ze hun leven willen richten naar Zijn Woord?
Wat mij betreft, dat is ook niet mijn eerste gedachte.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic.

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef::oO Werkelijk ongelooflijk wat een oordelen en vooroordelen dit allemaal! :fuite

ONGELOOFLIJK =
1) Fabelachtig 2) Fabuleus 3) Fantastisch 4) Heidens 5) Incroyabel 6) Niet te begrijpen 7) Niet te geloven 8) Onbestaanbaar 9) Ontstellend 10) Onwaarschijnlijk 11) Onaannemelijk 12) Verbijsterend 13) Verbluffend 14) Waanzinnig
Wiens taal is dit? Dit past in genen dele.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gebedstopic.

Bericht door Mannetje »

Isala schreef:
Mannetje schreef:Er lijkt een gedachte achter te zitten: als er maar veel mensen voor mijn probleem bidden, dan wordt het wel opgelost...
Deze gedachte is absoluut niet in mijn hoofd opgekomen.
Ik vind het jammer dat er zo over het gebed gedacht wordt.
Het is raar, maar ik dacht echt dat de christenen op dit forum voor mensen in nood zouden willen bidden.

Ik weet dat God de dingen bestuurd naar Zijn wil.
De ziekte die mijn schoonzusje heeft gaat niet buiten Zijn wil om. Hij hoeft ons geen verantwoording af te leggen!
Ontslaat mij dat om voor haar te bidden? En om voorbede voor haar te vragen op dit forum? Waar mensen op posten, waarvan ik aanneem dat ze hun leven willen richten naar Zijn Woord?
Mijn opmerking slaat niet op de situatie die je hierboven schets, wel op de vraag op de eerste bladzijde.
Daarnaast was mijn posting langer dan deze ene geciteerde zin, en kan ik niet helemaal volgen hoe je dan alles wat hierboven staat uit mijn posting zou willen concluderen.
-
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gebedstopic.

Bericht door ejvl »

Mannetje schreef:HMaar mag ik de vraag omdraaien: wat is dan de reden dat mensen specifiek om gebed voor een bepaalde zaak vragen?
Omdat God wil horen op het gebed. Niet om het gebed of de veelheid der woorden.
Waarom zou je een predikant vragen voorbede te doen bij ziekte? Waarom zal je nog bidden voor de nood der wereld? Er zijn er vast al genoeg die dat doen toch? Ik vind dat echt vreemde gedachten om je af te vragen wat het nut is dat verschillende mensen bidden om bepaalde zaken.
Plaats reactie