J.C. Ryle boeken

Grace

Christus komt voor het duizendjarigrijk

Bericht door Grace »

Afgewezen schreef:Ik denk eerder dat Ryle een post-chiliast is.
Afgewezen: graag wat meer feiten. Waarom DENK je dat? Graag je reactie op deze geloofsbeldijdenis die letterlijk overgenomen is uit het boek van Ryle: Verwacht u Hem? Hierin staat duidelijk wat de gedachten waren van Ryle aangaande deze zaken.

mvrgr, Grace

(uitgesproken omstreeks het jaar 1860)

1. Ik geloof dat de wereld nooit geheel tot het christendom zal bekeerd wor­den, door welke be­staande instelling dan ook, voordat het einde van deze bedeling* komt. Ondanks al­les dat ge­daan wordt door predi­kan­ten, ker­ken, scholen en zen­ding, zullen het kaf en het koren samen op­wassen tot aan de oogst; en als het einde van deze bedeling komt, zal de aarde er grotendeels net zo uit­zien als toen de zondvloed kwam in de dagen van Noach, Matth. 13:24-30, 24:37-39.

2. Ik geloof dat het wijdverspreide ongeloof, de onverschilligheid, het for­malisme en het kwa­ad dat te zien is bij heel de Christenheid slechts za­ken zijn waarvan de Bijbel leert, dat we ze te ver­wachten hebben. Zware tijden, af­val van het geloof, verkoelende liefde: het zijn dingen die ko­men zullen. In plaats van dat ze me doen twijfelen aan het christelijk geloof, helpen ze me mijn geloof bevestigen. Deze dingen zijn verdrie­tig en zorgelijk, maar als ze er niet waren, zou ik denken dat de Bij­bel ongelijk had, Matth. 24:12; 1 Tim. 4:1, 2; 2 Tim 3:1, 4, 13.

3. Ik geloof dat het grote doel van de huidige be­deling is, om een uitverko­ren volk uit deze wereld te vergaderen en niet om het hele mensdom te bekeren. Het verbaast mij hele­maal niet dat niet alle heidenen bekeerd wor­den als zendelingen preken en dat de ge­lovi­gen in mijn eigen land slechts hier en daar een kleine kudde vormen. Het is precies dat­gene wat te verwachten is. Het Evangelie moet als een getuigenis gepredikt worden en dan zal het einde komen. Dit is de bede­ling van ver­kiezing en niet van algehele ver­zoe­ning, Hand. 15:14; Matth. 24:14.

4. Ik geloof dat de tweede komst van onze Heere Jezus Christus de grote ge­beurtenis is, die het einde vormt van de huidige bedeling en waarnaar we dagelijks behoren uit te zien en waarvoor we moeten bidden. 'Uw Konink­rijk kome', 'Kom, Heere Jezus', zou ons dage­lijks gebed moeten zijn. We zien achterom, als we het geloof kennen, naar Christus ster­ven aan het kruis en we moe­ten niet minder vooruit­zien, als we hoop heb­ben, naar de we­der­komst van Christus, Joh. 14:3; 2 Tim. 4:8; 2 Petr. 3:12.

5. Ik geloof dat de tweede komst van Christus een echte, letterlijke, lichame­lijke komst zal zijn en dat zoals Hij voor de ogen van de mensen wegging op de wolken van de hemel, Hij ook zal weerke­ren, Hand. 1:11.

6. Ik geloof dat als onze Heere Jezus Christus weerkomt, de aarde zal ver­nieuwd en de vloek zal weg­gedaan worden, de duivel zal gebonden en de kwaden zullen gestraft wor­den. Ik geloof dat voordat Hij komt er geen opstanding, geen oordeel en geen duizendja­rig rijk zullen komen en dat pas als Hij komt, de aarde zal vervuld worden met de kennis van de heerlijkheid van God, Hand. 3:21; Jes. 25:6-9; 1Thess. 4:14-18; Openb. 20:1 etc.

7. Ik geloof dat de Joden uiteindelijk weer tot één natie bijeen vergaderd zullen worden, thuisge­bracht in hun eigen land, en dat ze tot het geloof in Christus zullen komen. Dit ech­ter nadat ze door grote verdrukkingen zullen gegaan zijn, Jeremia 30:10, 11; 31:10; Rom. 11:25, 26; Dan. 12:1; Zach. 13:8, 9.

8. Ik geloof dat de letterlijke betekenis van de oudtestamentische profe­tieën sterk genegeerd is door de kerken, tot op de dag van heden toe, en dat door het verkeerde systeem van vergeeste­lij­king en aanpassing van bijbelse taal, chris­tenen vaak de betekenis volledig verkeerd hebben be­grepen, Luk. 24:25, 26.

9. Ik geloof dat noch de interpretatie die stelt dat de Apocalyps al bijna ge­heel vervuld is, noch de in­terpretatie die stelt dat de Apoca­lyps vrij­wel geheel onvervuld is, de juiste is. Ik verwacht dat de waarheid in het midden ligt.

10. Ik geloof dat de rooms-katholieke Kerk de voorzegde grote afval van het geloof is, hoe­wel ik het zeer wel mogelijk acht dat een nog groter machtsvertoon van de antichrist aan de wereld zal geo­penbaard worden, 2 Thess. 2:3-11; 1 Tim. 4:1-3.

11. Tenslotte geloof ik dat het ter bevordering van het welzijn en de veilig­heid van alle chris­tenen het beste is om zo weinig mogelijk van kerken of overheden onder de huidige bede­ling te ver­wachten en zich voor te berei­den op enorme beroeringen en veranderingen van alle gevestigde orden en dat zij alle goed al­leen van Christus wederkomst moeten ver­wachten.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Deze bedeling loopt vanaf Christus Hemelvaart tot aan Christus tweede komst in het vlees, wanneer Hij de antichrist zal vernietigingen en het door de profeten beloofde Koninkrijk zal doen aanvangen, t.w. het Vrederijk.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zie je wel, net wat ik dacht.
Ryle gelooft in maar één wederkomst van Christus, dit in tegenstelling tot de pre-chiliasten.
Post-chiliastisch is zijn verwachting van een herstel van het joodse volk. Overigens lees ik niet dat hij dit koppelt aan een speciale verwachting (bloeitijdperk) van de kerk, wat je bij post-chiliasten wél ziet.
Grace

Bericht door Grace »

Afgewezen schreef:Zie je wel, net wat ik dacht.
Ryle gelooft in maar één wederkomst van Christus, dit in tegenstelling tot de pre-chiliasten.
Post-chiliastisch is zijn verwachting van een herstel van het joodse volk. Overigens lees ik niet dat hij dit koppelt aan een speciale verwachting (bloeitijdperk) van de kerk, wat je bij post-chiliasten wél ziet.
Hoi Afgewezen. Niet alle pre-chiliasten geloven in twee wederkomsten, oftewel 'opname van de gemeente'. Ook Ryle niet. Maar je maakt ook een onjuiste conclusie dat iedereen die pre-chiliast is ook in twee wederkomsten gelooft.

De pre-chiliast is daarom een pre-chiliast, omdat hij gelooft dat Christus voor(pre) het duizend(chilia)-jarigrijk terugkomt om werkelijk als een Koning op deze aarde te regeren. Dat hoeft niet met twee wederkomsten gepaard te gaan.

En als je dit in ogenschouw neemt en vervolgens nog een keer zijn belijdenis leest, zie je dat hij wel onder de (gematigde)pre-chiliasten geschaard kan worden!

gr, Grace
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Grace, je bent abuis. Niet dat het nu zo heel belangijk is.
Een post-chiliast gelooft in de wederkomst van Christus ná (post) een duizendjarig rijk. Een pre-chiliast gelooft in de wederkomst van Christus vóór (pre) het duizendjarig rijk.
Ryle is dus een (gematigde) post-chiliast.
Dit even los van het feit dat ik het op dat punt met Ryle niet eens ben.
Grace

Bericht door Grace »

Afgewezen schreef:Grace, je bent abuis. Niet dat het nu zo heel belangijk is.
Een post-chiliast gelooft in de wederkomst van Christus ná (post) een duizendjarig rijk. Een pre-chiliast gelooft in de wederkomst van Christus vóór (pre) het duizendjarig rijk.
Afgewezen, je bent abuis. Lees nog eens dit punt:

punt 6:

"6. Ik geloof dat als onze Heere Jezus Christus weerkomt, de aarde zal ver­nieuwd en de vloek zal weg­gedaan worden, de duivel zal gebonden en de kwaden zullen gestraft wor­den. Ik geloof dat voordat Hij komt er geen opstanding, geen oordeel en geen duizendja­rig rijk zullen komen en dat pas als Hij komt, de aarde zal vervuld worden met de kennis van de heerlijkheid van God, Hand. 3:21; Jes. 25:6-9; 1Thess. 4:14-18; Openb. 20:1 etc.

Is dat niet duidelijk?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Grace schreef:
Afgewezen schreef:Grace, je bent abuis. Niet dat het nu zo heel belangijk is.
Afgewezen, je bent abuis. Lees nog eens dit punt:

punt 6:

"6. Ik geloof dat als onze Heere Jezus Christus weerkomt, de aarde zal ver­nieuwd en de vloek zal weg­gedaan worden, de duivel zal gebonden en de kwaden zullen gestraft wor­den. Ik geloof dat voordat Hij komt er geen opstanding, geen oordeel en geen duizendja­rig rijk zullen komen en dat pas als Hij komt, de aarde zal vervuld worden met de kennis van de heerlijkheid van God, Hand. 3:21; Jes. 25:6-9; 1Thess. 4:14-18; Openb. 20:1 etc.

Is dat niet duidelijk?
Inderdaad. Het enige wat hij dus met post-chiliasten gemeen heeft, is zijn Israëlvisie.
Plaats reactie