REO

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Blijkbaar wel, omdat degenen die binnen hun kerkverband deze oproep concreet willen opvolgen direct afgebrand worden.

Ergens in het algemeen toe oproepen is heel makkelijk, maar zijn we ook daadwerkelijk bereid iets te veranderen?

Als iemand expliciet om wijsheid en Geestesleiding voor predikant en kerkenraad bidt, krijgt hij gelijk de vraag: En wat bedoel jij daarmee? Dat zij dat niet hebben soms? Zie de affaire rond de bidstond voor het curatorium op Walcheren.

Heb je het stuk van Ds. Geuze trouwens gelezen?
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Blijkbaar wel, omdat degenen die binnen hun kerkverband deze oproep concreet willen opvolgen direct afgebrand worden.

Ergens in het algemeen toe oproepen is heel makkelijk, maar zijn we ook daadwerkelijk bereid iets te veranderen?
Zie wat dit betreft de reactie van Adrianus. Met hetzelfde gemak kan ik stellen: Laten zij die kritiek hebben, zich nu eens neerleggen bij de vele gedegen reacties vanuit de GG.
Als iemand expliciet om wijsheid en Geestesleiding voor predikant en kerkenraad bidt, krijgt hij gelijk de vraag: En wat bedoel jij daarmee? Dat zij dat niet hebben soms? Zie de affaire rond de bidstond voor het curatorium op Walcheren.
Deze affaire is mij niet bekend.
Heb je het stuk van Ds. Geuze trouwens gelezen?
Ja, ik heb er vanochtend vluchtig doorheen gelezen. Voor mij blijft de vraag: Is er voor bijv. een dergelijk stuk nu een speciale stichting nodig? Nee, toch?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Wout
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Blijkbaar wel, omdat degenen die binnen hun kerkverband deze oproep concreet willen opvolgen direct afgebrand worden.

Ergens in het algemeen toe oproepen is heel makkelijk, maar zijn we ook daadwerkelijk bereid iets te veranderen?
Zie wat dit betreft de reactie van Adrianus. Met hetzelfde gemak kan ik stellen: Laten zij die kritiek hebben, zich nu eens neerleggen bij de vele gedegen reacties vanuit de GG.
Conclusie: er valt niets meer te bekeren of te verbeteren in de GG?
Als iemand expliciet om wijsheid en Geestesleiding voor predikant en kerkenraad bidt, krijgt hij gelijk de vraag: En wat bedoel jij daarmee? Dat zij dat niet hebben soms? Zie de affaire rond de bidstond voor het curatorium op Walcheren.
Deze affaire is mij niet bekend.
In de classis Middelburg werd ieder jaar voor de vergaderingen van het curatorium een bidstond gehouden of er studenten aangenomen mochten worden. Niet iedereen was daar blij mee, omdat zo het idee zou ontstaan dat het curatorium niet goed functioneerde. Inmiddels is met gestopt met de bidstonden...
Heb je het stuk van Ds. Geuze trouwens gelezen?
Ja, ik heb er vanochtend vluchtig doorheen gelezen. Voor mij blijft de vraag: Is er voor bijv. een dergelijk stuk nu een speciale stichting nodig? Nee, toch?
Och, als we die vraag gaan stellen, kunnen we dan niet vele clubs opheffen? Kan de kerk niet opkomen voor de statenvertaling, de zondagsrust, tegen het vloeken e.d. ? Het lijkt me niet zo relevant om dan nu ineens het bestaan van een stichting ter discussie te stellen.
Majorca

Bericht door Majorca »

Als ik de site zie, moet ik concluderen dat de REO alleen dingen kan verslechteren in de GG ipv verbeteren- misschien kan de GG iets verberen in de REO? Maar het beste lijkt me dat de REO opgeheven worden, er zijn al genoeg separatistische en polariserende clubjes.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
S L O T J E

On topic blijven in dit topic lukt toch niet.

[Aangepast op 1/12/04 door Adrianus]
Beste Adrianus,

Volgens mij is de discussie tussen Wout en mij volledig on-topic. Het vermelden van Walcheren was een verduidelijkende illustratie, maar verder gaat het volledig over de REO.

Dus, ook al zint de inhoud van de discussie je niet, dan is dat nog geen reden om om een slotje te roepen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Als ik de site zie, moet ik concluderen dat de REO alleen dingen kan verslechteren in de GG ipv verbeteren- misschien kan de GG iets verberen in de REO? Maar het beste lijkt me dat de REO opgeheven worden, er zijn al genoeg separatistische en polariserende clubjes.
Leer nou toch eens accepteren dat er ook mensen zijn die anders tegen bepaalde dingen aankijken dan jij.

Noem eens een paar separatistische clubjes in de Gereformeerde Gezindte? Ik ben benieuwd wat je daaronder verstaat.

En volgens mij kun je alles van de REO zeggen wat je wilt, maar om ze separatistisch te noemen is absurd. Dan is het COGG en het Gereformeerd Appèl ook separatistisch.

[Aangepast op 1/12/04 door Unionist]
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16767
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

De oprechte christelijke bewogenheid die ik proef bij mensen van die "separatistische en polariserende clubjes" staat in schril contrast met dat koude, veroordelende toontje van menigeen die prat gaat op de "gedegen reacties" vanuit z'n eigen achterban.

Ja, ik praat met die mensen. Da's wel wat anders dan erover praten...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Laten we wel beseffen dat REO, revivalsite, GeorgeW.stichting, SRA ect. instellingen zijn die veel bezig zijn met opwekking/herleving/reformatie.

Als er iets in de weg staat, is het wel de kerk(elijke verdeeldheid), interne conflicten, abstracte leerstelligheid en vooral de hoogmoedige mens als bron daarvan.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
De oprechte christelijke bewogenheid die ik proef bij mensen van die "separatistische en polariserende clubjes" staat in schril contrast met dat koude, veroordelende toontje van menigeen die prat gaat op de "gedegen reacties" vanuit z'n eigen achterban.

Ja, ik praat met die mensen. Da's wel wat anders dan erover praten...
Wat dat betreft moet ik altijd denken aan het citaat van Ds. P. de Vries over de SRA:

"Tegenkanting van de vrome godsdienst is er ook wel, zo begreep ik. Het zou echter vreemd zijn als dat niet het geval was. De discipelen van Mozes kunnen de discipelen van Christus niet verstaan."

Citaat uit de Veluwse Kerkbode, heel artikel klik hier
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
De oprechte christelijke bewogenheid die ik proef bij mensen van die "separatistische en polariserende clubjes" staat in schril contrast met dat koude, veroordelende toontje van menigeen die prat gaat op de "gedegen reacties" vanuit z'n eigen achterban.

Ja, ik praat met die mensen. Da's wel wat anders dan erover praten...
Wat dat betreft moet ik altijd denken aan het citaat van Ds. P. de Vries over de SRA:

"Tegenkanting van de vrome godsdienst is er ook wel, zo begreep ik. Het zou echter vreemd zijn als dat niet het geval was. De discipelen van Mozes kunnen de discipelen van Christus niet verstaan."

Citaat uit de Veluwse Kerkbode, heel artikel klik hier
Vind je dit on topic? wat ik nu juist bedoelde is dat er niet in de eerste plaats inhoudelijk over REO wordt gediscussieerd, maar dat de meeste posting weer gaan over aangelegen onderwerpen als de Saambinder, SRA, etc.

Mensen, daar hebben we het al honderd keer over gehad. Wie dat allemaal nog eens over wil doen moet dat vooral niet laten, maar ik zou zegen: open dan een topic onder bijvoorbeeld de titel: "Voortgezette Blazwasra-discussie". met een oproep van de mods om waardig te discussiëren kan iedereen daar dan zijn verhaal kwijt. Ik constateer namelijk dat er een onweerstaanbare behoefte is om hier het hier steeds weer over te hebben en dat allerlei willekeurige topics worden gebruikt om over steeds weer dezelfde onderwerpen dingen op te merken.

Ik ben overigens niet van plan daar aan mee te doen.
Een ferm standpunt. En ook te bewonderen. Maar, het openen van een forum, zoals OSW, betekent ook, dat er een zekere democratisering plaatsvindt in het kerkelijke of leerstellige debat.

Ik bedoel dit. Iedereen kan, wanneer hij er tijd en zin in heeft zijn eigen mening over de onderwerpen die aan de orde zijn geven. iedereen kan ook zelf een onderwerp op de agenda zetten. Al gauw tekent zich dan een zekere populariteit van bepaalde onderwerpne af.

Het lijkt mij, dat het inherent is aan de open discussie, die een forum oproept.

Het verstandigste is mijns inziens om die meest populaire onderwerpen maar als graadmeter te zien van wat mensen die aan OSW meedoen het meest bezighoudt. Probeer er niet met een wegwerpgebaar tegenover te staan, maar probeer er van te leren, hoe de vlag er bij staat. Ook al stuit het je wellicht tegen de borst.

Het alternatief, de gesloten discussie, waarbij onderwerp, belang en uitkomst van te voren vast staan, moet het vooral hebben van disciplinering en censuur. Het gezag bepaalt dan wat wel en niet ter sprake mag komen. En die weg is, althans op zo'n open forum als OSW afgesloten. Tenzij OSW zelf afgesloten wordt, maar daar zullen de minderheden op dit forum het gezag waarschijnlijk niet voor hebben.

gravo
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door Wout
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Blijkbaar wel, omdat degenen die binnen hun kerkverband deze oproep concreet willen opvolgen direct afgebrand worden.

Ergens in het algemeen toe oproepen is heel makkelijk, maar zijn we ook daadwerkelijk bereid iets te veranderen?
Zie wat dit betreft de reactie van Adrianus. Met hetzelfde gemak kan ik stellen: Laten zij die kritiek hebben, zich nu eens neerleggen bij de vele gedegen reacties vanuit de GG.
Conclusie: er valt niets meer te bekeren of te verbeteren in de GG?
Zodra iemand iets ter verdediging opvoert, wordt de discussie afgedaan met dit soort opmerkingen.

Maar goed, zo je wilt: ook de GG is een 'aards' kerkgenootschap, bestaande uit een vereniging van mensen. Moet ik nog meer zeggen?
Plaats reactie