De Civitate

Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Joh 6:32 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Mozes heeft u niet gegeven het brood uit den hemel; maar Mijn Vader geeft u dat ware Brood uit den hemel.

is dit Remonstrants?

nee, want dat gaat niet over wat de mens doet maar over wat God doet.
Lees mijn lange posting anders nog eens goed door, want ik ben bang dat je het punt mist.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Hoe makkelijk oordelen jullie of mijn geloof van mezelf is of een gave van God?
ik oordeel over niemands geloof.
Wel constateer ik dat als iemand kritiek geeft op de bevindelijk-gereformeerde leer en met een alternatief komt waarbij centraal staat wat de mens doet, nl. pleiten op beloften en geloven, dat daar het gevaar van een verstandsgodsdienst of een conclusiegeloof of het aangrijpen van een Jezus van vijf letters levensgroot is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik lees echter nergens dat Mozes dat manna in de mond van de mensen stopte. Ze moesten het ZELF verzamelen en ze moesten het ZELF bereiden en ZELF opeten. Allemaal Remonstrantse mensen op de woestijnreis.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dat is het 'wonder' van de GerGem.

1. Je mag niet 'zelf' beginnen (alsof dat mogelijk is, want God is altijd de Eerste)
2. God begint ook niet, want die schuld blijft maar openstaan.
3. Bij een enkeling is de schuld wel vergeven, maar die zijn alleen betrouwbaar als ze punt 2 lang genoeg hebben meegemaakt.
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Hoe makkelijk oordelen jullie of mijn geloof van mezelf is of een gave van God?

Beste Rhodé
Ik oordeel niet want mij komt dat niet toe.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Cynisme komt er het dichtst bij:

Wie het heeft, heeft het niet.
Wie het niet heeft, heeft het.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ik lees echter nergens dat Mozes dat manna in de mond van de mensen stopte. Ze moesten het ZELF verzamelen en ze moesten het ZELF bereiden en ZELF opeten. Allemaal Remonstrantse mensen op de woestijnreis.
nee hoor ze kregen het dagelijks van God.
Het was een éénzijdig Godswerk dat ze niet verdiend hadden.
Zo is het ook in het genadeleven.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door refo
Ik lees echter nergens dat Mozes dat manna in de mond van de mensen stopte. Ze moesten het ZELF verzamelen en ze moesten het ZELF bereiden en ZELF opeten. Allemaal Remonstrantse mensen op de woestijnreis.
nee hoor ze kregen het dagelijks van God.
Het was een éénzijdig Godswerk dat ze niet verdiend hadden.
Zo is het ook in het genadeleven.
En moesten het aannemen.
Mart01
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 mar 2003, 10:13

Bericht door Mart01 »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door refo
Ik lees echter nergens dat Mozes dat manna in de mond van de mensen stopte. Ze moesten het ZELF verzamelen en ze moesten het ZELF bereiden en ZELF opeten. Allemaal Remonstrantse mensen op de woestijnreis.
nee hoor ze kregen het dagelijks van God.
Het was een éénzijdig Godswerk dat ze niet verdiend hadden.
Zo is het ook in het genadeleven.
En moesten het aannemen.
en ze mochten het aannemen.

Het geloven is een plicht maar ook een gave. Ik wil van het plicht-karakter niet af doen, maar ook het gave-karakter benadrukken. Dan is het geen moeten, maar mogen, of als de Geest er is niet anders kunnen dan het aannemen.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Bij zowel Rhode, refo als kridje krijg ik het gevoel dat God het de mens wel schenkt, maar dat de mens het toch maar moet aannemen. Immers, in de Bijbel wordt ook over schenken en aannemen gesproken. Echter, in de kerk waarin wij zitten wordt beleden in de Dordtse Leerregels 3/4: art. 14:

Het geloof is dus een gave van God. Dat wil niet zeggen dat God het de mens aanbiedt, die met dit aanbod vervolgens doen kan wat hij wil, maar dat Hij het metterdaad de mens schenkt, ingeeft en instort.

En nou zou ik jullie drieeen, en eigenlijk het meest refo nog omdat hij telkens tenenkrommende cynische reacties geeft. Hebben jullie in je leven ervaren dat als God niet in jullie leven had ingegrepen, jullie niet had stilgezet en bepaald bij jullie staat, dat jullie dan nooit een begeerte tot de Heere Jezus hadden gekregen. Hebben jullie nooit gebeden om het geloof, omdat het een gave Gods is?
Plaats reactie