Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Best leuk die laatste reactie's (in English) maar wie laat mij nu eens zien (op grond van de Bijbel) dat we kinderen moeten besprekelen/dopen?

Rondom die vraag bleef het erg stil..........

Greetings from Holland...........
Hopefull
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
En het doopformulier spreekt duidelijk over kinderen en ouders als zijnde in Christus ingelijfd. En daar kun je natuurlijk een mooie draai aan geven, en zeggen dat het alleen maar in de belofte is, en dat het er nu nog op het wezen aan komt, maar dat staat er natuurlijk mooi niet bij!

Nou England, je staat wel zeer cynisch tegenover de kinderdoop. De Heere God had aan het hele volk Israel het beloofde land Kanaan toegezegd. Alleen zijn velen door ongeloof niet binnengegaan. Kanaan was het land dat zij erfelijk zouden bezitten, het kwam hun toe, het was van hen.

Zo is het ook met de doop, alle goederen van het verbond komen het gedoopte kind toe, niet omdat ze het geloven, maar uit kracht van Gods verbond. Maar nu kunnen ook zij als zij tot hun verstand gekomen zijn, deze goederen weigeren en als kinderen des Koninkrijks verloren gaan omdat zij niet wilden aannemen wat hen toekwam. Wat God belooft moet namelijk in het geloof worden aanvaard! Het is niet zo dat als God ons iets beloofd, dat het geloof dan niet meer nodig zou zijn om het beloofde goed ook te ontvangen! Of zoals vaker gezegd: Gods beloften zijn TOEzeggingen, geen VOORzeggingen/voorspellingen.

Je kunt het zien als een erfenis. Deze kun je verwerpen of aannemen. De erfenis blijft voor jou bestemd, maar als je er niets mee doet, het verwerpt, dan ontvang je uiteindelijk niets.
Dat is nu net het verschil tussen zo het in de GG wordt geleerd en in de NHK (opGG). En naar ik begrepen heb, komt England uit de GG.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Ik kom ook alleen maar onderdompeling (dopen) tegen.
Er wordt zelfs een voorwaarde aan verbonden: "Indien gij waarlijk geloofd, dan is het geoorloofd............."zegt Filippus
cathechisant

Bericht door cathechisant »

Broers en zussen,

Als jullie nog eens tijd hebben kijk even op:

Volwassendoop

Genoeg Bijbels gefundeerde antwoorden over dat kinderdoop nog roomser is dan de paus!!!
refo

Bericht door refo »

Ja, hier begin je niets met plaatsmakend werk. Hier moet je met argumenten komen. Discussieer inhoudelijk!
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door cathechisant
Genoeg Bijbels gefundeerde antwoorden over dat kinderdoop nog roomser is dan de paus!!!
Dit is het OSW-forum, bedoeld voor mensen (ik citeer) "Behorende tot of verwant zijn met de Gereformeerde Gezindte !!!
wat inhoudt, behorende tot Ned. Herv. Kerk, (oud) Ger Gem (in Ned) Christelijk gereformeerd, Vrij gereformeerde gemeenten , thuislezers in de lijn van de reformatie".

In deze opsomming valt zeker niet de religieuze groepering waartoe de catechisant zich rekent. Nu pleit dit niet daarom tegen zijn aanwezigheid hier. Er zijn zelfs enkele sympatieke roomse forumleden.

Waar het mij om gaat is dat iemand hier het sacrament van de heilige doop even als roomser dan de Paus neerzet. Ik vind dat getuigen van weinig respect voor vrijwel alle andere mede-forummers, die wel willen staan in de lijn van de reformatie.

Adrianus
Adrianus,

Als het goed is kan je alles toch weerleggen? Veeg dan inhoudelijk de grond aan met de argumentatie die tegen de kinderdoop zoals wij die nu kennen ingaat!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
refo

Bericht door refo »

moeilijk te verterern voor Adrianus. Zit hij aan de voorkant van het huis de eigenwillige godsdienst weg te houden. Ongeveer door de deur van Gods huis dicht te metselen. Is via de achterkant de dwaling van de kinderdoop binnengeslopen.
Grace

Bericht door Grace »

Cathechisant:

Ik vraag je inhoudelijk commentaar te geven op dit stuk:

http://home.hetnet.nl/~stucom/document/0021.htm

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
england

Bericht door england »

Ik weet dta ik anders over de kinderdoop denk, Adrianus, maar dta maakt mij niet minder Calvinist, al werd mij pas verteld dat wij onmogelijk Calvinist konden zijn, omdat we niet in de kinderdoop geloofden..
En ik ben niet zozeer tegen kinderdoop op zich, ik denk dat het een mooie gedachtengang is...maar ik ben er van overtuigd dta het niet Bijbels is, je komt te veel op een eindeloze gecompliceerde theorie uit, die niet opgaat voor de praktijk.

Kijk bijvoorbeeld naar de pinksterdag. degenen die gedoopt werden, Joden zijnde....dus al in het verbond zijnde...waren de genen die zijn woord gaarne aannamen.
En ook later lezen we, dat zovelen als zich bekeerden die werden gedoopt...

En jij, en ik ook hoor, willen niet dat de heilsvolgorde omgedraaid wordt, of enige ander teksten, maar als er staat: en die geloft zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden..dan mag het ineens wel...

En hoe zit dat met Hebreeen?

Maar wat ik mar wilde zeggen, dta al belijdt ik de leer van de Bijbel, en de HC, toch is er 1 vraag en antwoord daar waar ik het niet mee eens ben...
En dat het tot versterking is van de gelovigen in de gemeente, en dat anders de kinderen er niet bij zouden horen, dta lijkt mij geen Bijbelse reden om kinderen te laten dopen!

Maar tot nu toe heb ik nog geen Bijbel gefundeert antwoord gezien! Want de Romeinen brief en de Hebreen worden op zo'n manier ter zijde geschoven!
refo

Bericht door refo »

Als je belijdt dat alleen mensen die geloven mag dopen, hoe gaat dat dan in de praktijk? Hoe meet je of iemand een waar geloof heeft? Je kunt moeilijk op zijn of haar woorden afgaan, toch? De mens ziet wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan.
england

Bericht door england »

Iemand moet belijdenis afleggen van zijn/haar geloof. Als iemand niet in openbare zonden leeft, maar er een godzalig leven op na (lijkt) te houden is de verantwoording aan die persoon zelf. We zijn inderdaad geen hartekenners...Maar is dta niet hetzelfde als iemand in Nederland belijdenis doet? dan doen ze immers ook belijdenis van hun geloof? En ons werd verteld dta de kerk geen hartekenners waren, totdat iemand aan het HA deelneemt, dan komt het vaak voor dat men ineens wel hartekenners zijn, en wordt men gemaand af te blijven, want de kerkeraad kan het niet overnemen...

Snap je? dus we gaan er niet vanuit dat iemand de waarheid niet spreekt. Hij/zij staat immers voor God en de gemeente, en God weet alle dingen. Als volwassenen ga je er van uit dta als een andere volwassenen aangeeft gedoopt te willen worden als teken en zegel van het verbond waar hij van Christus' wege ingezet is, dan nemen we aan dta hij de waarheid spreekt.
refo

Bericht door refo »

In Nederland is belijdenis doen in feite confirmation en niet confession. Meer een kerkelijke meerderjarigheid als het ware.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ben ik niet met je eens refo. Er zijn vele reformatorische kerken die belijdenis doen zien als:
'confession and confirmation'. Ofwel, simpel gezegd: Je doet met je hart belijdenis van het christelijk geloof!
Plaats reactie