Is de preek voor iedereen?

roseline

Bericht door roseline »

Als je de gemeente aanspreekt, zoals Paulus dat doet in Efeze hoofdstuk 1, dan heb je in elk geval een heel groot voordeel: mensen worden getrokken door de beloften die doorklinken in 'geliefde broeders en zusters!' 'uitverkorenen Gods!' etc. Er spreekt een hoop en geloof uit, óók voor degenen die nog níet bewust tot geloof gekomen zijn in Jezus Christus.

Die warmte, dat geloof, die hoop, die verwachting, die belofte, die kracht van Gods Geest die er in Paulus' woorden ligt, dat gebruikt God misschien wel om mensen te trekken tot het evangelie, om in mensen het verlangen naar een leven met Christus te bewerken.

Zou je dat je naaste willen onthouden?

Zorg dat er levend water uitgaat van het evangelie! Kijk naar de samaritaanse vrouw: ze leefde in zonde, en juist op dàt moment vroeg Jezus haar om water te mogen drinken uit haar kruik, en Hij boodt haar zijn levende water aan! Is dat niet hoopvol?

'Onbekommerde onbekeerden' klinkt heel wat minder aantrekkelijk, en daar gaat ook geen kracht van uit! Geen levend water!

Je mag in geloof spreken, en in geloof je hoop belijden dat hetgeen van God komt voor een ieder in de zaal bestemd is! Ookal lijkt dat op dit moment nog niet zo.

Hoop die gezien wordt is immers geen hoop?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Anders krijg je weer allemaal van die mensen die Toch weer een punt op hun lijstje kunnen afstrepen, zo van: ik ken Christus dan wel niet, maar ik ben in elk geval bekommerd...
Dat slaat nergens op, want mensen die dit doen beelden zich in dat ze bekommerd zijn, in werkelijkheid zullen ze lui blijken te zijn in de dingen van het eeuwige leven. Zo'n zin straalt een ontzettende tevredenheid met jezelf uit, en kan dus nooit van een bekommerde zijn.
Billy

Bericht door Billy »

heb ik onder de prediking gezeten van een "bekend" GerGem. predikant.

Deze predikant eindigde zijn toepassing met de volgende drie aanspreekvormen:

a. ( Bekommerd) Volk van God in ons midden,...........................................

b. Geliefde Jeugd, Jonge mensen,......................................................

c. M'n onbekeerde medereiziger naar de eeuwigheid,................................................

Moet zeggen dat het mij altijd aansprak.
Het liet aan duidelijkheid niets te wensen over.

En er zijn meerdere dominees in de gereformeerde gezindte die deze verschillende aanspreekvormen in de toepassing gebruiken.

Wie herkent deze vorm en wat vinden jullie van dit onderscheid.??
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Balance

Bericht door Balance »

Voorstel,

a. ( Bekommerd) Volk van God in ons midden,...........................................

b. Geliefde Jeugd, Jonge mensen,......................................................

c. M'n onbekeerde medereiziger naar de eeuwigheid,................................................

d. Geliefde computerfreak, gij die des zondag' s tevergeefs probeert in te loggen bij de O.S.W site en de S.G.P. site.............

e. Reislustige, gij die het zogenaamde "geloof op wielen" prefereert. En het liefst, indien het mogelijk ware, de kerk in de kofferbak van uw auto mee zoudt willen voeren..........

f. Brassers ook gij zijt op weg naar de eeuwigheid. Alleen vandaag geen ijs.........

Het gevaar als we de diensten op deze wijze gaan openen is dat we groepen mensen overslaan.

Met vriendelijke groeten,

Balance
Billy

Bericht door Billy »

Origineel geplaatst door Balance
Voorstel,

Het gevaar als we de diensten op deze wijze gaan openen is dat we groepen mensen overslaan.

Balance

is dat zo? in de kerk zitten toch maar 2 "soorten" mensen.

1 bekeerden ( ..Volk van God..)
2 on-bekeerden (..onbekeerde medereiziger......)

meer groepen zijn er NIET!
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Madtice

Bericht door Madtice »

Er zijn in deze wereld maar drie soorten mensen: zij die kunnen tellen, en zij die dat niet kunnen....
wpv

Bericht door wpv »

Origineel geplaatst door Balance

Balance
Zoals al eerder gezegd is zijn er maar 2 groepen mensen, dus met deze 3 uitspraken, heb je volgens mij de gehele gemeente. Vooral met de uitspraak: medereizigers naar de eeuwigheid.
de Paus

Bericht door de Paus »

billy,
maak je nu niet een onderscheid wat ons eigenlijk niet geleerd wordt?
Ook voor wat jij bekeerden noemt, geldt steeds weer: bekeert u!
roseline

Bericht door roseline »

Ik hoop dat een ieder die de gemeente aanspreekt gewoon datgene zegt wat de Geest hem ingeeft.
Madtice

Bericht door Madtice »

Amen Roseline, dat hoop ik ook. Maar hoeveel mensen doen dat nog? Hoeveel mensen staan nog open voor de Geest? Veel dominees en voorgangers zien het prediken als werk, dus iets wat je voorbereidt. Andere zien het als de mogelijkheid om te pieken, te scoren, zogezegt. Veel van het gebed tijdens de kerkdienst is formeel, en hoeveel dominees zullen een ingeving van de Geest volgen het moment dat ze het kansel bestijgen? Hoevelen zullen hun aantekeningen aan de kant schuiven en vertellen wat de Geest ze op dat moment ingeeft?
roseline

Bericht door roseline »

Ik weet het niet, Madtice.

Maar ik kan je vertellen dat ik wèl onder een verkondiging zit waarbij degenen die het woord prediken dit rechtstreeks vanuit hun hart doen, zich laten leiden door de Geest, daarom is het woord dat ik hoor ook zo levend en krachtig! En scherper dan enig tweesnijdend zwaard...

Voorbereiding in de zin van een preek op papier schrijven, aantekeningen maken, gebeden formuleren is hen vreemd. Er zijn slecht weinig theologen, en geen van de broeders wordt betaald om de verkondiging van het woord.

Voorbereiding in de zin van praktisch christendom, deel hebben aan Jezus Christus, zijn leven in je stervelijk lichaam tot uiting laten komen, en in brand staan voor Gods zaak, zó, dat je graag de gemeente vertelt hoe het in je hart is - dát is de voorbereiding waarbij het woord Gods een bron van levend water wordt.

Diegenen maken zich echt niet zorgen hoor, wat ze tot de gemeente moeten zeggen, hoe ze de gemeente moeten aanspreken - immers God zelf zal hun dat ingeven! Er is er ook niet slechts 1 die het woord voert per bijeenkomst, nee, zoals Paulus het vermaant, zijn het er meerderen: een ieder kan profeteren, en als iemand een openbaring krijgt, mag hij dat verkondigen, een ieder heeft iets...

Ze hoeven er ook niet bang voor te zijn dat de gemeente wegloopt en ze geen inkomsten meer hebben, want ze hebben meestal een gewone baan in het dagelijks leven...

Overigens, de gemeente loopt niet weg hoor :-) Ik denk dat m.n. het percentage jongeren (ruim geschat: onder de 30) vrij hoog ligt.

Misschien wel omdat er hoop voor de jeugd doorklinkt in hetgeen er verkondigd wordt? Dat ze niet worden aangesproken als: 'onbekeerden' maar als: 'voor jóu, jij, die zat bent van de zonde, jij die onder ligt voor de zonde - voor jóu is verlossing mogelijk!' Hoe vaak heb ik daar geen hulp en moed uit geput...

Groeten, Rose.

[Veranderd op 25/10/02 door roseline]
parsifal

Bericht door parsifal »

In Evangelische gemeenten gaat men er over het algemeen vanuit dat de gemeente een vergadering van van gelovigen is. Net als bij Paulus in zijn brieven, wordt de gemeente zo aangesproken. Maar er wordt wel gewaarschuwd tegen jezelf voor de gek houden. De eerste keer dat ik bij de vergadering van gelovigen (ook een Evangelische gemeente) kwam heb ik een stoere jongen zien huilen. Over wat er gezegd was, en dat was niet omdat hij het er niet mee eens was.

Maar het aanspreken van de ongelovigen gebeurt meestal op andere momenten, dat is zeker waar.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Balance

Bericht door Balance »

Origineel geplaatst door Madtice
Hoeveel mensen staan nog open voor de Geest? Veel dominees en voorgangers zien het prediken als werk, dus iets wat je voorbereidt. Andere zien het als de mogelijkheid om te pieken, te scoren, zogezegt. Veel van het gebed tijdens de kerkdienst is formeel, en hoeveel dominees zullen een ingeving van de Geest volgen het moment dat ze het kansel bestijgen? Hoevelen zullen hun aantekeningen aan de kant schuiven en vertellen wat de Geest ze op dat moment ingeeft?
Jij kunt goed moeilijke vragen stellen. Zelf hoor ik het liefst mensen die door de Geest gedreven spreken. Dit mag van mij de loodgieter of de schilder zijn.

Vanzelfsprekend is er verschil in bediening. Kan iemand mij vertellen waar er in de bijbel staat dat 1 persoon de dienst moet doen. In de Bijbel vind ik daar niet echt grond voor.

In de bijbel staat over levendige samenkomsten waar een ieder iets heeft. Of zit ik er naast?

Groeten,

Balance
Madtice

Bericht door Madtice »

De Here Jezus preekte niet op de manier waarop men tegenwoordig predikt, vanaf een kansel een betoog voordragen dat theologisch onderbouwt thuis is voorbereid. Jezus predikte daar waar de mens waren. Hij begon te vertellen, vragen te beantwoorden en de groep mensen om Hem heen groeide, zodat Hij regelmatig uiteindelijk een menigte toe sprak. Maar Zijn doel was nooit het preken voor de menigte, maar het aanraken van de individueel. Dat is het werkelijke prediken.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Madtice,
De Here Jezus preekte niet op de manier waarop men tegenwoordig predikt, vanaf een kansel een betoog voordragen dat theologisch onderbouwd thuis is voorbereid.
Jezus predikte wel theologisch onderbouwd. Nee, Hij hoefde Zijn preken niet voor te bereiden, Hij was alwetend en thuis in de Schriften. Wat is er mis met een theologisch onderbouwde preek die goed is voorbereid? Dat is toch naar de Schrift!
Jezus predikte daar waar de mens waren. Hij begon te vertellen, vragen te beantwoorden en de groep mensen om Hem heen groeide, zodat Hij regelmatig uiteindelijk een menigte toe sprak. Maar Zijn doel was nooit het preken voor de menigte, maar het aanraken van de individueel. Dat is het werkelijke prediken.
Ik zie niet het verschil tussen de hedendaagse preken en de preken van toen. Allebei waren gespitst op het individu.
Plaats reactie