SGP Christelijk??? Doodstraf ???

Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Tukkertje
Vwb het afstaan van het kind kan ik je zeggen dat je hier een goed punt hebt hier had ik niet aan gedacht maar het lijkt mij voor de drager van dat kindje wel een hele lange en zware weg.

Vwb dat morfine verhaal
Het klopt Jezus kreeg ook geen pijnstiller
maar het is natuurlijk wel zo dat die er in die tijd niet waren dat is 1 en 2 vergeet niet dat God de mens ook de mogelijkheid heeft geschonken dergelijke medicijnen uit te vinden. Dus vrijwillig pijnleiden hoeft niet meer Maar let op ..op het moment dat iemand geen pijn heeft maar weet dat ie dood gaat dan heeft ie denk ik een zeer zware geestelijke pijn. Ik hoop het nooit mee te maken ik hoop in mijn slaap gewoon te overlijden maar dat bepaal ik niet.
Toen ik in het ziekenhuis lag en geen pijn meer had toen had ik wel geestelijke pijn want je weet niet wat je meemaakt en ik spreek uit ervaring .

groetjes
limosa

Bericht door limosa »

tukkertje,

Je durft nogal wat te zeggen: Om de volle pijn te dragen. Vind dat als je je wegspuit je een zachte dood wil sterven.

Ik hoop dat je dit niet lichtzinnig naar voren brengt. Als primaire reactie vraag ik me af of je weet waar je het over hebt. Heb je wel eens echt iemand zien lijden??

limosa
Jan Arie

Bericht door Jan Arie »

Dit moet je bij de volgende mis weer
opbiechten Bart-RK!:D:D:D:D:D











:stu
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Limosa
Ik hoop dat je dit niet lichtzinnig naar voren brengt. Als primaire reactie vraag ik me af of je weet waar je het over hebt. Heb je wel eens echt iemand zien lijden??
Ik weet heel goed waar ik het over heb. Toen Jezus aan het kruis hing had Hij de mogelijkheid om edik te drinken. Dat deed Hij niet. Waarom niet??? Om met zijn volle verstand er bij te zijn.
Of ik mensen wel eens heb zien lijden. Ja, en dat is erg genoeg.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Het staat dus niet alleen in het Oude Testament,
maar ook in het nieuwe. In de Romeinen brief, wat ik eerder al aanhaalde.
Carpe Diem tamen Memento Mori
limosa

Bericht door limosa »

tukkertje,

Ik kan je redenering dat men in het levenseinde niet aan pijnbestrijding zou mogen doen omdat Jezus aan het kruis geen edik nam niet volgen. Wat denk je daarmee te verdienen?

Ik heb van zeer dichtbij meegemaakt hoe iemand ca. twee jaar vocht voor zijn leven. Een leven dat ondanks alles steeds verder afbrokkelde. Uiteindelijk bleef het ziekenhuisbed over. En na al heel veel pijn geleden te hebben is overgegaan tot het toedienen van morfine. Ook in die fase heeft het ziekenhuis er alles aan gedaan om zo goed mogelijk te behandelen. Maar uiteindelijk bleek het lichaam zo ver en veel aangetast dat er niets meer te doen was. De morfine mag dan de geest verwarren, met zoveel pijn is er van helder denken ook echt absoluut geen sprake (daarom vroeg ik ook, heb je wel eens iemand echt zien lijden). Er komt een moment dat het einde daar is, met of zonder morfine. En als er veel pijn geleden wordt mag dat beslist wel verzacht worden. Het is onmenselijk om dat patienten te willen onthouden.

groeten,
limosa
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Tja, heb met morfine toch altijd zoiets van bedwelmd de eeuwigheid ingaan. Vind het een moeilijk punt. Maar waarom nam Jezus geen edik dan. Hij leed ook helse pijnen. Had hij ook wel even een dat middel kunnen nemen om niet zoveel pijn te hebben. Dat deed Hij niet.


tukkerjte
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Hij wilde onze straf volledig dragen.
Stel je voor dat hij de morfine idd had genomen, dan hadden critici nu gezegd dat het 'geen moeite' was geweest. (wat ik ook dan nog had bestreden, maar just in case)
Carpe Diem tamen Memento Mori
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Tja, heb met morfine toch altijd zoiets van bedwelmd de eeuwigheid ingaan. Vind het een moeilijk punt. Maar waarom nam Jezus geen edik dan. Hij leed ook helse pijnen. Had hij ook wel even een dat middel kunnen nemen om niet zoveel pijn te hebben. Dat deed Hij niet.
Zie je punt. Ik vind het gebruik van morfine ook geen geweldige oplossing voor de pijnbestijding aan het eind van het leven. Er staat toch een eeuwigheid voor de deur. Aan de andere kant moet het voorbereiden niet in de laatste minuten van het leven beginnen. In onze gezonde jaren moeten we de Here zoeken en niet op het sterfbed.

Verder vindt ik dat je het morfine gebruik niet kan afkeuren omdat Jezus het ook niet nam. Hij leed de pijn om de Zijnen te verlossen, daarom nam hij geen edik.
limosa

Bericht door limosa »

tukkertje,

. . . heb met morfine toch altijd zoiets van bedwelmd de eeuwigheid ingaan . . .
Mmm, volgens mij is de ziel een andere entiteit dan de (verstandelijke) geest. De ziel komt niet bedwelmd Boven aan (ik bedoel met alle eerbied over deze zaken te spreken). Diskussie wordt er daarmee niet eenvoudiger op trouwens.

Ik snap overigens nog niet waarom wij niet aan pijnbestrijding zouden mogen doen. Dat Jezus pijn geleden heeft wil toch niet zeggen dat wij dat ook maar moeten? Jezus heeft tijdens Zijn omwandeling op aarde heel veel mensen genezen, die liet Hij toch ook niet lijden?

Ben overigens teveel emotioneel bij dit onderwerp betrokken (zie mijn vorige post) om geheel objectief te oordelen. Mijn mening hierover is gevorm door wat ik heb meegemaakt op dit gebied.

limosa
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Begrijp ik volkomen. Laten we daarom terug gaan naar het onderwerp van de topic.


tukkertje
Plaats reactie